Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lok vertraagt op contactrail

Gestart door bvk007 woensdag 21 december 2011, 22:54:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lok vertraagt op contactrail
Lid sinds: 2011

offline
Lok vertraagt op contactrail
Hallo, dit is mijn eerste berichtje op het forum. Tot nu toe is dit forum erg nuttig geweest voor me, de meeste problemen waar ik tegen aan loop zijn hier al besproken en kan ik dus oplossen. Echter momenteel loop ik tegen een probleem aan waarvan ik de oplossing vermoed maar dus niet zeker weet.

Ik heb een contactrail die een aantal magneet artikelen schakelt, maar zodra een lokomotief daar over rijd gaat ie trager lopen. Ik zit er aan te denken om per wissel die die contactrail schakelt een CDU in te zetten zodat de lokomotief genoeg stroom overhoud om gewoon door te rijden. Klopt dit?

Overigens bevind de contactrail zich op een helling maar dat zou de pret niet mogen drukken.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Bas
Re:Lok vertraagt op contactrail
Je zou de spoorstaven en wielen schoon kunnen maken. Hij loopt trager omdat de wielen nu maar vanaf één staaf massa kunnen ontvangen, als daar de doorvoer slecht is (meestal vanwege viezigheid, restjes olie) zal de lok wat meer horten en stoten.

CDU? Ik neem aan dat je niet Angela Merkel gaat vragen om je treintjes omhoog te duwen ;), wat is een CDU?
Re:Lok vertraagt op contactrail
Citaat van: bvk007 op woensdag 21 december 2011, 22:54:39

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.


Zie de onvolprezen wiki: klik.

Gr, Ben.
Re:Lok vertraagt op contactrail
Daaraan was al gedacht maar mocht niet baten ;) rail is brandschoon (railgum) en de wielen zijn net schoongemaakt. Dit is ook echt m'n enige contactrail waarover loks slecht lopen.

Ik had de wiki al bekeken.  De CDU wordt ook in een ander topic behandeld, maar mijn vraag werd daar niet beantwoord.
Re:Lok vertraagt op contactrail
Is het een contactrail die met de sleper bekrachtigd wordt?
Die dingen willen nog wel eens de sleper omhoog duwen waardoor de locomotief inhoudt of zelfs helemaal stopt.
Re:Lok vertraagt op contactrail
Nee zo 1 die op massa reageert en het is m-rail
Re:Lok vertraagt op contactrail
Wellicht trekken de magneet artikelen die je met die contactrail schakelt, teveel stroom
en zakt je rijspanning in elkaar. In dat geval zou de verlichting van de locomotief ook dimmen.

Probeer eens over dezelfde contact rail te rijden zonder dat er iets mee wordt geschakeld..

Cor
Re:Lok vertraagt op contactrail
Goed idee, ga ik proberen. Mocht de trein goed doorrijden dan is het probleem te tackelen met een CDU toch?
Re:Lok vertraagt op contactrail
ik ben niet op de hogote van een CDU, maar als dat een soort relais is, dan zit je inderdaad goed.

De test die Cor voorstelt kan je snel uitsluitsel geven over de oorzaak.