Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??

Gestart door Hansje dinsdag 20 december 2011, 15:05:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Donnerbuechse 3 achse LED verlichting inbouwen.

Is dit te doen ??

Ik heb al zo'n LED-strip setje (Digir-100) en speciale koppelingen.

heb je altijd een sleper nodig ?? of kan een wagon ook stroom krijgen via de LOK ??

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
De koppelingen zitten er op...ook die koperen driehoek stukjes echter passen die nieuwe plaatjes niet ??

Stoeltjes kunnen ook niet terug past niet !!

De oude liggen ernaast, die wel passen ??



Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dag Hans,
Het is mogelijk om de wagonverlichting vanuit de lok te schakelen.
In deze combinatie ===>klik
heeft het lokje een stroomvoerende koppeling en de decoder stuurt de verlichting aan.
E.e.a. was al standaard door de Märklin fabriek gerealiseerd. ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Ga dit eens nader bestuderen...mijn dank is groot :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Citaat van: Hansje op dinsdag 20 december 2011, 17:09:11
Ga dit eens nader bestuderen...mijn dank is groot :)

Is er ergens buiten WIKI hier nog een soort gebruiksaanwijzing ?? ...probleem zie foto blijft :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Misschien een gleuf maken in het plastic deel van de stoeltjes ??

Iemand ??

Hans :)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hans,

ik zou de opstaande lipjes gewoon afbreken. de draadjes aan het plaatje solderen kan geen probleem zijn. Maar, ik denk dat je voor de donnerbuchsen andere afdekplaatjes nodig hebt. Heb net ff gekeken, ik heb een hele berg van degene die je op de wagon hebt liggen, maar geen enkele van de juiste. Zal nog  even verder zoeken. Hoe is het met je verhuisplannen?

Walter
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hoi Walter :)

De originele afdekplaatjes liggen ernaast, zie foto...kan ik daar de draadjes ook niet op vast-solderen ??

Heb jij ook een soort schema, waar welk draadje naar toe moet e.d...ben een beetje een bout in die dingen ;)

Groeten,

Hans

PS: Verhuisplannen liggen even in de ijskast...tis winter  :D
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Orginele plaatjes moeten kunnen worden gebruikt, als de V vormige plaat erin zit.

Wordt dan alleen draad erop solderen.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Tuurlijk kan je de draadjes op de originele plaatjes solderen, ik dacht dat je die uit een andere wagon had......  Schema is op zich niet moeilijk, de functie uitgang wordt aangesloten op de stroomvoerende koppeling(en) van de lok, en zo door je hele trein geleid. Omdat de koppelingen enkelpolig zijn, moet je de massa aansluiting via de assen realiseren. Overigens, massa  is positief tov de functie uitgang, dus die moet aan de + van je ledstrip, de stroomvoerende koppeling moet aan de - van de ledstrip. Om de stroom door te voeren moet je dus beide afdekplaatjes met je ledstrip verbinden. Meer is het eigenlijk niet. Niet de condensator vergeten, want met massa via de rails gaat de boel anders knipperen.

Walter
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hartelijk dank voor jullie hulp  :thumbup:

Walter ik heb een LED van Digirails daar zit alles bij, condensator (x2) ook zo'n stripje voor de as...zelfs een zakje poppetjes  :P

Het is de DR100 verpakking.

Moet ik nog ergens op letten met solderen, een plekje schoonslijpen (plaatje) dat de soldeer beter pakt ??

Moet de massa via beide assen, dus 1 is niet genoeg ??

Groeten en bedankt.

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hans,

da's dus een mooi setje. Ja, plekje even goed schoonmaken, ik gebruik zo'n glashaar borsteltje, maakt perfect schoon. En ehhhh, als je handig bent kijk je eerst met de binneninrichting waar je her draadje het beste aan het afdekplaatje kan solderen, en haal het plaatje dan uit je wagon voor het echte solderen om het risico op gesmolten onderdelen te beperken :-) De massa zou ik van beide assen pakken als je daar de spullen voor hebt, dat is meestal het zwakke punt bij wagonverlichting. Hoe meer massapunten hoe beter. Suc6

Walter
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dank je :)

De assen zullen wel het probleem worden, want het lijkt dat het plaatje in dat setje voor dubbel-assen zijn.

Ik heb drie enkele assen  8o

Zijn er plaatjes van hoe stroom af te nemen van enkele assen ?? iemand ??

Groeten,

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hans,
Zie hier bij Conrad ===> klik
Of voordeliger=zelf maken van fosforbronzen blikplaat ===> klik
Succes. ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hartelijk dank, maar ik heb al een zakje DIGI slepers gekocht....het bevestigen is het probleem :)

Hans  ;):thumbup:
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
doe eens een foto van de onderkant????

Walter
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Yesssssssss...gelukt het begin is gemaakt  B)





Is 1 voor de massa niet genoeg ?? ...of moet de andere as ook nog ??

Hans  :thumbup:
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hans,

prima toch? Je kan het altijd zo proberen, als het te veel slecht contact maakt, kan je de ander ook nog doen. jammer dat het veertje niet wat langer is, dan had je 2 assen kunnen pakken.

Je stroomvoerende draad kun je tussen de twee stoeltjes onder het interieur schot solderen. Kan je massa nog onder de vleor door naar rechts? dan blijft die ook uit het zicht :-)

Walter
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Zal mijn best doen...maar ik beloof niks  :D

De condensator kan in de plee weggewerkt worden zag ik ergens  :-)

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Ik zie J1 en J2....wat is plus en min  :D

Ik ben een elektro-noob hoor :)

Hans.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hallo Hans,

Waarschijnlijk is 1 as voor de massa genoeg. Mocht deze tijdens het rijden even geen contact maken dan vangen de elco's dit op. Bij mij werkt dit perfect.
Ik heb de draad van de middenleider op J1 aangesloten en de massa op J2. Tot nog toe is er niets ontploft. :P ;)

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dan waag ik het erop  :D

Hartelijk dank !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hallo Hans!

de massa kan wel via 1 as, maar als de wieletjes wat vuil oppikken, gaat de verlichting flikkeren. daarom is het beter om dat via 2 assen te doen. 3 assen is nog beter, maar is niet echt noodzakelijk.

plus en min hebben we niet bij wisselstroom, die wisselt steeds om... daarom maakt het (volgens mij) niet uit hoe je de ledstrip aansluit.

ik vind het wel een goed idee om een zwart draadje vanaf de lok-sleper door alle wagons te trekken en aan te sluiten. dit is de stroom die van de sleper komt. je hebt dan geen slepers onder de wagons. maar de lok kan dan ook niet loskoppelen... wil je dat wel graag, dan heb je toch slechts 1 sleper voor alle wagons nodig.

groeten en succes,
Hessel.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dank je Hessel  ;)

Even koffie drinken en dan beantwoordt ik je Email  :)

Groeten,

Hans
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
tja, dan moet ik ook maar even een bakkie doen...  ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Citaat van: de Hoeve op donderdag 22 december 2011, 14:10:10

plus en min hebben we niet bij wisselstroom, die wisselt steeds om... daarom maakt het (volgens mij) niet uit hoe je de ledstrip aansluit.


Totdat je een locdecoder inzet.Die schakelt zijn functies met gelijkstroom.
Dus met de massa op de plus van de strip kan je beide manieren toepassen. ;)

Robin
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Als de LOK een stroom-doorgevende koppeling heeft moet het werken ??

Werkt niet, ik heb gezien dat ik de massa op J1 heb...fout ??



Moeten de massa en midden wel beide aan 1 kant op de LED-strip  8)

Hans :)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Getest....stroom afgetapt (zonder LOK) en hij brandt  :thumbup:

Dus het probleem ligt bij de LOKS !!??

Doe iets verkeerd  :P

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Heeft elke LOK een eigen stroomvoerende koppeling ??

Want die uit 72020 maken geen contact natuurlijk  :?

Iemand ?

Hans  ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
ik neem aan dat je met "stroom afgetapt" bedoelt dat de wagon op de rails staat en dat je een verbinding hebt gemaakt met een draadje tussen de puko's en de koppeling. dan branden de leds

dit betekent dus dat de koppeling moet worden aangesloten op een sleper.
als je stroomvoerende koppelingen gebruikt, kun je de sleper van de lok gebruiken.

heb je geen stroomvoerende koppeling in de lok, dan is het raadsaam om een stroomvoerende koppeling te monteren. dan moet je in de lok een draadje van de sleper naar de koppeling leggen. of vanaf de decoder naar de koppeling.

ik zie op de foto dat je wagon wel een stroomvoerende koppeling heeft.

Hessel.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dus ik moet buiten de stroomvoerende koppeling van de wagon, ook een stroomvoerende in mijn LOK steken.

En een verbinding maken tussen het koperen lipje van de koppeling (LOK) naar de sleper van de LOK.

Dan moet ik de LOK dus openmaken  8o

Als ik het vanaf mijn decoder doe, kan ik het dan ook regelen met mijn Central Station 2 ??

Groeten en bedankt.

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Kan ik een draadje solderen aan dezelfde aaansluiting (decoder) waar nu de voor en achterlampjes van de LOK aanzitten en die reageren op mijn CS2 ??

Iemand nog tijd  :-)

Groeten,

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
hohohohoho en dit is niet de kerstman  >:-D >:-D >:-D

ff rust bij de stukken. de stroomvoerende koppeling op de lok wordt bediend met een functie toch??? Als dat zo is, dan is de massa positief tov de stroomvoerende draad, en moet dus aan de plus zitten (zoals eerder ook al door iemand geroepen) . En verder, als er een functie aangesloten is op de koppeling ook vooral geen verbinding maken tussen de slepen en de koppeling, want dan blaas je echt minimaal de functieuitgang van de decoder op, en mogelijk nog meer.
Als je gebruik wilt maken van de lokverlichting, dan kan dat, maar dan moet je geel en wit met elkaar verbinden en voor het samenvoegen in zowel de witte als de gele draad nog even een diode opnemen, anders ben je je rijrichting afhankelijke verlichting kwijt. Het lijkt me minder handig....

Wat voor koppeling zit er nu aan je lok???? want, nee, de meeste loks hebben geen stroomvoerende koppeling

Walter
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hallo kerstman  :P

Er zit momenteel een koppeling op (LOK) uit dat doosje van Märklin nummer 72020...stroomvoerende met zo'n koperen lipje.

Echter maakt deze nergens contact intern met de LOK om stroom op te wekken zeg maar  :)

De koppeling op mijn wagon werkt overigens wel, getest met een draadje (midden afgetapt) dus de LED werkt prima ook de koppeling van de wagon...nu nog diezelfde stroom krijgen van mijn LOK.

Zo goed kerstman  :-)

Hans
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hallo Hans!
zoals je weet rij ik analoog, dus op dit punt moet iemand met kennis van zaken even afdoende antwoord geven.

je hebt twee mogelijkheden:
1) neem de sleper en verbind die met de lok-koppeling, dan branden de leds van je wagons dus op de digitale rijstroom. omdat er een gelijkrichter tussen zit, heb je geen last van knipperende verlichting.
nadeel is dat je de verlichting niet kunt aan- en uitschakelen zonder extra schakelingetjes in je lok. (je weet dat ik altijd wel weer iets kan verzinnen waarmee het wel gaat lukken.....)

2) neem een fx uitgang en sluit die aan op de lok-koppeling. nu branden de leds op de decoder uitgang.
maar omdat de strips ook met de massa zijn verbonden, gaat de verlichting waarschijnlijk een beetje knipperen en flikkeren

succes! even wachten op een goed antwoord dus.

Hessel.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Ga dit eens nader bestuderen...dank je Hessel  ;)

Hierbij nog wat foto's van mijn dig.LOK







Groeten,

Hans :)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hans,
Ga je je 3-assige Umbau personenrijtuigen (dus: Geen Donnerbüchse want dat zijn 2-assers) achter een
goederentreintenderlok hangen?
Werd wél gedaan op zeer steile trajecten.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Ook een mogelijkheid want ik heb ook een BR55 staan  :D

Ik heb nu een BR55 een BR85 (foto) een BR V200.0 en zo'n bus/geval  :-)

Hansje ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Hans,

ok ik begrijp je dilemma.... die (MFX) decoder zal vast nog wel ergens een functie over hebben (F2 schat ik) , en er is hier ook vast wel een slimme figuur die weet waar die op het adapter printje aangesloten moet worden (en of de componenten voor die functie überhaupt op de decoder aanwezig zijn). Ik kan je hier helaas (nog) niet mee helpen.
Wat ik wel zie is dat je rookgenerator op F1 zit (bruin-rode draad). Als F2 er is dan het volgende, nu heb je waarschijnlijk een hoop geluidfuncties (37097 schat ik zo?), en dan moet je decoder wel worden omgeprogrammeerd, of in elk geval met functie mapping moet de fysieke F2 aan een F toets van de CS2 worden toegewezen...... mbv ESU programmer is het zo gepiept, maar hoe het op een CS2 werkt, geen flauw idee.
Direct aansluiten op de sleper is eenvoudig, maar heeft als nadeel dat het continu aan is. Het flikkeren zal wel meevallen, er zit per slot van rekening een condensator in de schakeling.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dank voor je hulp Walter  :thumbup:

Via de sleper is het makkelijk...dat is voor mij al heel wat hoor  :D
Waar komt dat draadje dan ??

Stel : Ik doe het voor en achter via de sleper (LOK) beide kanten met stroomkoppeling (i.v.m met wagons)...rij dan altijd met licht.

Als ik dit niet wil wissel ik de buitenste koppelingen (wagons) gewoon weer om voor normale...geen licht meer  :P

Idee...of jammer !!??

Hansje :)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
En op de wagon zelf een sleper ?? blijft hij ook constant branden natuurlijk  :)

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
had jij dan geen stroomloze secties in je baan aangebracht, Hans?
als je lok daar op staat, brandt de verlichting ook niet als je lok-sleper gebruikt hebt.
ik denk dat het wel de makkelijkste oplossing is.

Hessel.

PS. ik denk dat je wel draadjes hebt liggen, maar een stukje soepel telefoonsnoer, daar zitten vier dunne draadjes in, die zeer geschikt zijn om in een lok te bouwen.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Ja dat heb ik, maar de meeste stopsecties liggen in tunnels  :D

Later komen er wel stopsecties bij seinen en dan brandt de verlichting natuurlijk ook niet.

Als ik het via de LOK-decoder doe, moet ik het zeker uitbesteden denk ik.

Via de sleper van de LOK lijkt me een dun draadje inderdaad het beste, goed idee Hessel  :)

Boven de sleper zie foto zit wel een soort lipje moet hij daar aan vast dan ?? zie ter hoogte van de grote schroef !!

Hans ;)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
ik heb geen idee waar het draadje aan kan. dat is een kwestie van goed kijken.

de decoder zit toch ook aan de sleper? als je dat aansluitpunt op de sleper gebruikt, zit je altijd goed.
je kunt het solderen of als het onder een schroefje zit geklemd, doe je het op dezelfde wijze.

hessel.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dank je Hessel  :thumbup:

Als ik het laat doen, via decoder (winkel) is de arbeidsloon al 40 euro  8o

Groeten,

Hans :)
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Beste mensen, dank voor jullie hulp...heb een poging gedaan maar zelfs de aansluiting van de sleper zit zo verstopt bij deze BR85 dat ik er mee gestopt ben.

Kost een paar centen, maar dan kan ik hem lekker met mijn CS2 aansturen, uit en aan zetten dus  :thumbup:
Dus ik laat het doen, scheelt me weer een paar grijze haren minder  :-)

Hans....fijne kerst, zie mijn kerstkaart  :thumbup:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33549.50
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
hoho, Hans! zo makkelijk geef je het niet op, toch?
dit is echt een werkje dat jij wel kunt.

je kunt ook het draadje tussen decoder en sleper aftakken!
onze digitale broeders moeten je even vertellen welke kleur dat is.
ik denk zomaar dat dat het rode draadje is.

en goede ideeen voor de makkelijkste manier van aftakken.
er zijn vast genoeg mensen die dit al eens hebben gedaan.

groeten,
Hessel.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Ja  :P

Er loopt maar 1 draad naar beneden, inderdaad een rode...deze loopt in een soort spleet naar de sleper en daarom kan ik er niet bij ook niet onderlangs.

Als je de sleper weghaalt zit er wel een soort koperen lipje, maar deze durf ik er niet zomaar uit te wippen...als ik iets mol zou zonde zijn  ;)

Nog een vraag er lopen twee draden van het lampje voorin de LOK naar de decoder...kan ik van 1 van deze draden geen aftakking maken ??
Zal toch een + en - zijn ??
Als ik hem daar van aftak, en ik doe de verlichting LOK via mijn CS2 aan gaat dan ook niet meteen de wagonverlichting branden...of te link  :)

Dacht een grijze en een oranje draad.

Hans
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
kijk, de goede ideeen komen al langs.

en ik bedacht me ook opeens: als je stroomvoerende koppelingen installeert, doen ze het dan al niet gewoon?

Hessel.
Re:Donnerbuechse 3 achse LED verlichting ??
Dat heb ik al geprobeerd maar dat werkt niet...omdat het koperen lipje van de stroomvoerende/koppeling (LOK) geen aansluiting geeft, dat steekt in het luchtledige  :D

Hoop dat het met een aftakking kan...zou te mooi zijn  :)

Voordat ik dat doe, moet ik zekerheid hebben anders mol ik de zaak misschien.

Groeten,

Hans