Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

hoe herkent men oplichters

Gestart door treinbaanbeginner maandag 19 december 2011, 14:04:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:hoe herkent men oplichters
Aliebengalie
gast

Re:hoe herkent men oplichters
Volgens jouw gegevens woont je ergens en nergens...hoe kan hij dan bij je in de buurt wonen?? :D :D

Maar niet iedereen boft zo....maar wel erg makkelijk hoor.

Mvg: Alex
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: huub op zaterdag 07 januari 2012, 11:34:57
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 23 december 2011, 21:53:14

En dan dit:

Citaat van: huub op donderdag 22 december 2011, 17:39:07
Er zijn vroeger op het forum wel draadjes geweest over onenigheid, bedrog en meer van dit soort zaken, alsook over de kwaliteit van bezorgfima's, maar die zijn één voor één opgedoekt.

Dit is ook wel te begrijpen want als iedereen er zo maar ongefundeerd van alles neer kan schrijven dan komt er vroeg of laat gedonder van.

Voor dit soort zaken zijn er wel andere plekken op internet te vinden.

Jammer maar helaas ......

Wat kan je verwachten als je dit topic aan klikt :?

Iets over modellen ofzo?

Als het onderwerp je niet zint,lees dan alleen,of sla het over :(

M.v.g.

Hans V200.0

Maar Hans, dit is wel een erg zure reactie op mijn uitleg over hoe de leiding van dit forum er over denkt ?
Ik ben het er ook niet mee eens maar vertel slechts hoe het zit (volgens mij dan).
Het is ook helemaal niet bedoeld om iemand aan te vallen.

grv Huub

Beste Huub,

Heeft Frank of ik een naam genoemd?
Dacht het niet,en dat is ook niet aan de orde.

Het geval van Frank,had jou of mij ook kunnen overkomen,zeker als je in de schoenen stond van Frank (sorry Frank).

Als jij in Houten zo'n lok aanbied,die eigenlijk thuis hoort in het museum,dan ben ik benieuwd wat je voor een prijs aangeboden krijgt.
En stap dan niet naar je vaste handelaar,want die heeft iemand die net begint niet.

En probeer er ook drie,en je zult zien dat de resultaten uiteen zullen lopen.
Houten is gewoon niet de plaats,als je deze lok wilt aanbieden.

De reactie van de handelaar in kwestie,benauwde Frank genoeg om het forum te benaderen.
Dus toch nog iets positiefs te melden over oplichters :D

Gelukkig hebben we nu internet,en diverse fora's.
Je hoeft dan niet onbeslagen ten ijs te komen,en in het geval van Frank mogen we niet klagen ;)

Helaas betreft het wel een ware gebeurtenis,en om dan te roepen dat het ongefundeerd is.........
Zelf lees ik ook liever andere onderwerpen,maar door iets wat mezelf is overkomen,werd mijn aandacht naar die topic's getrokken.

Eigenlijk verbaas ik me er niets over dat dit topic nog bestaat,want het open karakter zit door het topic heen.
En zelfs moderatoren hebben gereageerd,en niet ingegrepen,wat waarschijnlijk ook niet nodig is.
Tenzij je iets gaat doen,wat in strijd is met de regels van dit forum,en dat is niets meer dan terecht.

Het was ook niet de opzet om dit topic te starten,om iemand te schaden,maar juist voor het behoeden van mensen.
Nu zul je daar nooit helemaal in slagen,maar als je er al een paar kunt helpen zoals Frank,dan vindt ik dat dit topic,meer dan genoeg reden heeft om te bestaan :thumbup:

Hoop dat het zo minder zuur voor je is Huub ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2008

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Hans,

We praten dus over geheel verschillende dingen  :)

Ook ik vind dit forum handig als je mot hebt met een leverancier, dan sta je niet alleen, alleen de draadjes met problemen er in (is ook door mij aan bijgedragen) zijn gewoon verwijderd door de forumleiding.
Meer heb ik niet bedoeld om te zeggen en zeker niet dat ik het daar mee eens ben.

Ik sta gewoon aan dezelfde kant als jij.

Ach, vergeten we het allemaal maar  ;)
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: huub op zondag 08 januari 2012, 16:58:44
Hans,

We praten dus over geheel verschillende dingen  :)

Ook ik vind dit forum handig als je mot hebt met een leverancier, dan sta je niet alleen, alleen de draadjes met problemen er in (is ook door mij aan bijgedragen) zijn gewoon verwijderd door de forumleiding.
Meer heb ik niet bedoeld om te zeggen en zeker niet dat ik het daar mee eens ben.

Ik sta gewoon aan dezelfde kant als jij.

Ach, vergeten we het allemaal maar  ;)

Hoi Huub,

Die draadjes waar je het over had,heb ik gezien voor verwijdering,en gingen behoorlijk scheef hangen.
Daardoor volgde ook verwijdering,en dat is niet altijd even leuk.

Mot met een leverancier vecht ik niet hier uit,want dan heb je niet direct te maken met de persoon die het aangaat.
En ook dan beschadig je iets,wat misschien niet eens slim is.

Je kan ook ongelijk hebben,en het verhaal heeft twee kanten.
Die zie je niet in de meeste klachten of opmerkingen.

En zelfs hier zie je een reactie die beter had moeten weten.
Zeker als je meer door de topic's struint,kom je dat soort genoemde problemen tegen.

Het is ook niet gepast,je ongenoegen dan over de rug van de handelaar,probeert uit te spelen.
Wat mij betreft mag daar wel geveegd worden,en het past zelfs niet in dit topic thuis.

Wou hier eigenlijk niet op terugvallen,maar het is een makkelijk voorbeeld,en werd haast aangereikt.

Huub,net als jij ben ik ook een hobbyist,en we staan zeker aan dezelfde kant,ook al praten we langs elkaar heen.

M.v.g.

Hans V200.0



Re:hoe herkent men oplichters
Hallo Paul en Ria,

Ik vind het goed dat jullie gereageerd hebben op de manier zoals jullie dat gedaan hebben!
De reden voor mij om dit topic te starten was natuurlijk dat voor mij de eerste ervaring op een beurs met  een handelaar liep zoals die gelopen is (uiteindelijk goed afgelopen maar in ons sprookje was de handelaar de boze stiefmoeder; dat wil niet zeggen dat alle handelaren slecht zijn).
Ook was mijn vraag wat nu eigenlijk voor een handelaar redelijk is om te vragen en/of te bieden, want daar heb je als instapper nog geen notie van; daar krijg ik door jullie post een aardig beeld van, waarvoor dank!

Zoals ik in de eerste post al aangaf zocht ik aanknopingspunten waarmee ik  (als niet- kenner) het kaf toch enigszins van het koren zou kunnen scheiden. In post  #24 stel ik ook (en dat heb ik toch echt uit alle eerdere reacties gehaald)  als eerste punt bij 'aankopen' dat verreweg de meeste handelaren oprecht en eerlijk zijn.

Ik besef dat ons aanbod aan deze beurshandelaar exceptioneel was, maar laat iedereen even in zijn hart kijken wat hij of zij zou doen bij zo'n aanbod...
1. reactie zoals de handelaar op de beurs of
2. eerlijk zeggen dat dit aanbod heel bijzonder is en aanraden verder onderzoek te doen.

Ik mag graag hopen dat de weegschaal doorslaat naar reactie nr. 2.....

Groet,
Frank




Re:hoe herkent men oplichters
Hallo,

Afgelopen weken actief geweest op marktplaats (voor Joost zijn verjaardag in juni).
Sets 4876 en 4509 (niet oude nummering), verschillende wagons (4007 2x, 4302 met passagiers), verschillende Kleinbahn wagons, een Prefo Packwagen, 4515 en een spoorwegovergang zodat iedereen die op Joost's verjaardag in juni komt iets kan geven. Alles voor onder de Kollwaarde (soms flink eronder) en in prachtige staat, merendeel met ovp
Nu kwam ik vandaag wel iets tegen wat me tegen de borst stuitte:
een ketelwagenset 4788 met Kollwaarde ?45,- stond op marktplaats voor ?70,- ("meteen verkocht bij ?65,-", maar natuurlijk  8o). Je moet dus blijven oppassen!
Overigens zag ik beide sets (4876 en 4509) ook bij de reguliere handel staan voor ?79,- per set  8o 8o. Ook vreemd.
groet,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
De vraag is of hier sprake is van oplichting. Over het algemeen geldt bij tweede hands 'wat de gek ervoor geeft'. De eigenaar wil de hoofdprijs en de koper ook!
Het verdient altijd aanbeveling om een stukje onderzoek te doen als je iets wilt kopen, wat het ook is. Direct verkocht bij prijs X wil niet zeggen dat iemand tevreden is met prijs Y. Men kan altijd nog nee verkopen.
Oplichting is iets kopen en niets geleverd krijgen. Of 'in nieuwstaat' en stijf verroest ontvangen.
Albert
Re:hoe herkent men oplichters
Helemaal mee eens Albert,
maar je zult je wel knap bekocht voelen als je iets koopt wat ?40 waard is (of ergens anders rond die prijs te koop is) voor ?80,-; zeker als je daar achter komt.
Al is de levering dan nog zo perfect en is er inderdaad geen sprake van oplichting dan nog zou dat wel zo voelen.

groet
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Dat is zo, maar aan de andere kant heb je dan toch ook niet je huiswerk goed gedaan. Het is het gevoel van een computer kopen in winkel 1 en dan dezelfde goedkoper in winkel 2 te vinden. Of erger: de dag erop is hetzelfde artikel in dezelfde winkel flink afgeprijsd. Maar oplichting... nee.
Re:hoe herkent men oplichters
Toch wel, als je nl. een onafhankelijke (kun je wb Koll natuurlijk nog wel een beetje over twisten) partij hebt die een waarde van een item vaststelt en het wordt  voor het dubbele aangeboden is dat minimaal een poging tot oplichting (naar mijn smaak).
Want dat gebeurt natuurlijk met het doel er een slaatje uit te slaan.
groet,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Toch niet Frank. Het belangrijkste is dat je zelfs ergens tevreden mee bent. Wanneer je tevreden bent, ga je niet de dag erop kijken of het ergens anders goedkoper is en voel je je dus ook niet bekocht.

Ik ben het wel met je eens dat sommige mensen onterecht de hoofdprijs vragen. Maar, daarin staat toch iedereen vrij? Ik heb zelfs eens iemand ooit gemaild dat zijn prijs bizar was en 'm verwezen naar ebay. Zoals hier eerder gezegd is, was deze persoon blij met deze opmerking. Veel mensen weten het niet eens wat ze doen.

Als ik afga op hetgeen jij schrijft, dan zou ik jou ook een oplichter kunnen noemen: je weet dat je minder dan de daadwerkelijke waarde voor iets betaalt, maar bent dan niet zo eerlijk dat je dit tegen de verkoper zegt. Ik zou zeggen: goed gehandeld, maar er zijn ook argumenten tegen te voeren...
Re:hoe herkent men oplichters
Het is dus meer een spel waarbij je niet moet spelen als je de regels niet kent, kopers willen altijd zo min mogelijk betalen (tot maximaal de werkelijke waarde tenzij iets maar zelden te koop aangeboden wordt) en verkopers idd de hoofdprijs.

Zelf voel ik mij geen oplichter: als ik bied op een item kan daar met ja of nee op geantwoord worden. Als de verkoper het spel niet goed genoeg kent gaat hij met een (te) laag bod akkoord. In het geval van de koper gaat hij/zij dan met een te hoge prijs akkoord. Daarom is het fijn dat er middelen zijn zoals dit forum zodat je een faire prijs betaalt/krijgt/kunt weten.

Blijft voor mij wel het punt dat als iemand bewust het dubbele van de waarde vraagt (want reguliere handelaar kan de waarde weten) dat ik dat toch niet kies vind (zeker naar kopers die het spel niet of nog niet goed beheersen). Als koper die het spel niet goed kent zou je als je met de reguliere handel in zee gaat (en feitelijk een minder risicovolle weg gaat dan loven en bieden) niet  zo'n prijsverschil mogen tegen komen.

Voor jou het punt dat als je tevreden bent je het niet uitmaakt wat je ervoor betaald hebt (alleen loop je wel het gevaar dat als iemand naar de prijs vraagt die je ervoor betaald hebt, je als schlemiel weggezet wordt).

groet,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Wat mij opvalt op marktplaats is dat mensen de adviesprijs van Marklin hanteren, zoals deze genoemd wordt in hun database. Voor nieuwe producten die pas net uitgekomen zijn, is dit natuurlijk eerlijk. Echter, voor producten van een paar jaar oud slaat dit helemaal nergens op. Maar nog altijd geldt dat dit soort mensen het onderste uit de kan willen halen. Dat is hun goed recht, en maakt hun geen oplichter. Meestal zie je dit soort advertenties ik weet niet hoeveel keer bovenaan verschijnen op bijv. Marktplaats ten teken dat ze niet verkocht worden. Tja, die kosten moeten er ook uit gehaald worden, denk ik dan maar, maar ben je dan een goede handelaar? In mijn ogen niet.
Re:hoe herkent men oplichters
Het verdient ook wel aanbeveling om de 'rest'van de advertenties te bekijken. Ik had een gevalletje van een eloc die ik best wilde hebben. Maar de persoon in kwestie was net een week op mp. Verder in de aanbieding, een dvd speler, computers en andere electronica. Het kan allemaal best in orde zijn, maar voor mijn gevoel klopte het niet. Dat de persoon niet weet wat het waard is is duidelijk, de minimum prijs varieert tussen 50 en 250 Euro. Het gaat om een delta gevalletje. tsja...
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Als men wat koopt wat te duur is aangeboden ben je dan opgelicht?
Als men wat gekocht heeft wat veel te goedkoop is aangeboden ben je dan een oplichter?
Zorg dat je weet wat je koopt type bouwjaar analoog  delta digitaal functie wat het moet hebben.
De staat waar het in verkeerd, type motor gebreken van dit type loc of stel.
Als je de moeite doet kan je veel te weten komen over iets wat je wilt kopen.
Zo heb ik een mail gestuurt over een 2200 van roco ik kreeg een net antwoord direct terug
maar op een vraag kreeg ik geen antwoord op de vraag of deze loc goed rijd.
Gewoon netjes geschreven dat ze bedankt zijn voor de info mvgr.
Als je wat koopt blijft het altijd een risco ook met stuk gaan hiervan.
Re:hoe herkent men oplichters
Blijft mijn punt dat een handelaar die op de hoogte van de waarde is zomaar het dubbele  8o mag vragen. Juist de reguliere handel is m.i. de plek waar je als onwetende klant geen woekerprijzen betaalt (en ook geen extreme voordeeltjes behaalt).
Zullen we het dan maar geen oplichten maar afzetten noemen?
groet,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Deal ;-)
Re:hoe herkent men oplichters
Deal :-)!
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: treinbaanbeginner op donderdag 16 februari 2012, 10:56:47

....... waar je als onwetende klant .......


Maar dan toch nog even over dat "onwetende". Er is zoveel informatie te vinden over onze hobby op fora, internet, clubs, beurzen, winkels, catalogi etc. etc. dat je toch niet meer kan spreken over "onwetende klant"?

Als je een nieuwe wasmachine gaat kopen ga je toch ook eerst even rondneuzen over prijs, kwaliteit enz. of stap je de eerste de beste winkel binnen?

Wie het dubbele betaalt voor iets is eigenlijk een beetje dom. ;)

Gr, Ben.
Re:hoe herkent men oplichters
Ik heb zelf heel wat tweedehands gekocht op beurzen en op marktplaats.
In het begin heb ik wel wat modellen gekocht wat eigenlijk te duur was bleek achter af.
Maar ik moet ook zeggen dat ik ook wel eens geluk gehad heb en er eigenlijk te weinig voor betaald heb.
Ik noem dit geen oplichting.
Het is toch een spel van bieden.
Op een gegeven moment weet je wat een model ongeveer waard is.
De ene keer heb je geluk de andere keer niet.
Oplichting noem ik wat een goede vriend van me is overkomen op Ebay.
Hij kocht daar van iemand in duitsland een partij vrij zeldzame M rails van een type dat maar een paar jaar in de productie is geweest.
Hij betaalde er al te veel voor vond ik.
Maar ze waren in nieuwstaat stond er op de advertentie op ebay.
Nou ik was er bij toen hij het pakketje ontving.
De rails zagen er niet uit een bonk roest en allemaal deuken en grote beschadigingen.Je kon ze geen eens meer gebruiken.
Hij heeft contact op genomen met de verkoper,nou meneer begon direct te dreigen.
Maar wilde ze uit eindelijk wel terug nemen.
Dus dus die vriend heeft ze terug gestuurd.
Maar zijn geld heeft hij nooit gezien.
Dat noem ik nou wel oplichting.

Tony
Re:hoe herkent men oplichters
ik kom graag op beurzen en kijk regelmatig op mp etc. op beurzen is het niet ongebruikelijk dat items in vrijwel dezelfde staat bij de ene handelaar een totaal ander prijsbeeld geeft dan bij een andere handelaar. als ik iets via mp koop, ga ik altijd langs om waar ik op geboden heb wel is zoals de advertentie aangeeft. zoniet dan heb ik voor niets gereden, maar dat doet maar een keer zeer, elke dag de miskleun tegenkomen heb ik geen zin in. voor de rest is het naar mijn idee oortje en oogjes open houden.
iedereen succes
groet
jan
Re:hoe herkent men oplichters
Nou moet ik zeggen,ik heb al heel wat modellen van marktplaats.
En ben nooit gaan kijken,en het is me eigenlijk tot nu toe altijd mee gevallen.
Tot nu toe altijd wel eerlijke verkopers tegen gekomen.
Al zal ik nooit echt zeer groote bedragen vooruit betalen dan zou ik wel eerst gaan kijken.

Tony
Re:hoe herkent men oplichters
En toch Ben,
als je naar een reguliere handelaar gaat als idd onwetende klant verwacht je door deze handelaar voor uitwassen behoed te worden, toch?
Je mag als reguliere handelaar best marge vragen op tweedehands waar maar dubbele prijs?? google maar eens op M* + artikelnr. + prijs, dan zie je wat ik bedoel.

En aan Tony: ik heb tot nu toe ook alleen maar van eerlijke handelaren gekocht op marktplaats. Een deel gehaald en een deel op laten sturen, het zag er allemaal zo goed uit als in de advertentie beloofd werd.

Wat vinden jullie in deze dan een 'groot bedrag'?

Enne

Deal  :D

groet,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Een groot bedrag is voor ieder zelf ter beoordeling. Persoonlijk probeer ik locs e.d. in de directe omgeving te kopen zodat ik het kan afhalen. Maar ik heb ook wel eens een loc over mp uit amersfoort gekocht omdat ik hem gewoon graag wilde hebben en het risico genomen heb. Gelukkig zijn er meer 'goede' dan 'kwade' mensen. De loc is keurig bezorgd en in prima staat. Ik was er blij mee. Geen idee of het de prijs waard was, maar ik vond dat niet zo interessant en het artikel werd nauwelijks aangeboden en ik had het er voor over. Best kans dat ik ooit een goedkopere tegenkom, voel ik mij dan bekocht? Ik denk het niet. Nogmaals het is maar wat de gek er voor geeft. Ik zou mij gewoon focussen op het rondstruinen op mp, dit forum etc. om een goed beeld te krijgen wat de diverse treinen waard zijn. Hebben ze al een decoder aan boord of is er een ingebouwd, welke dan, hoe is de staat etc. etc. etc. Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken om handelaren die teveel of te weinig vragen. Ik heb een mooie partij marklin gekocht van iemand die er af wilde, het niet zomaar kado wilde doen, maar het leuk vond dat het weer (goed) gebruikt werd, het niet aan een handelaar kwijt wilde en daardoor geen hoofdprijs wilde. Ik, mijn kids en de persoon in kwestie gelukkig. Ben ik nu een afzetter of oplichter? Als ik de boel voor de hoofdprijs op mp zou zetten in mijn ogen wel. Maar geen haar op mijn kalend hoofd die daarover piekert, het spul wordt mooi gebruikt. Het is een prachtige hobby die ik weer helemaal herontdekt heb. Focus je dus op de positieve dingen van de hobby. Soms zit het mee, soms zit het tegen. That's life.
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: aideeaidee op vrijdag 17 februari 2012, 10:10:02
Soms zit het mee, soms zit het tegen. That's life.

En zo is't

groet,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Ja jongens laten we positief blijven.

Tony :P
Re:hoe herkent men oplichters
spoorders,

Ik ga niemand beschuldigen maar ben wel erg voorzichtig als het om Marktplaats aankopen staat.

Er is nu een aanbieding van een 4 delige  trein op Marktplaats en de verkoper is pas 1 dag bekend op marktplaats.
Daarnaast is het aangebodene compleet nieuw voor een veel te lage prijs (150 euro lager dan nieuwprijs)
De verkoper heeft er een vaste prijs bij staan en er is geen mogelijkheid tot bieden.
Daardoor zie je niet wat er zich al heeft plaats gevonden m.b.t. bieden. De advertentie is al 200 keer bekeken en het is een superkoopje.

Nu komt de klap op de vuurpijl, de verkoper heeft de trein al aan mij verkocht maar ook aan 2 vrienden van mij.
Ik heb de verkoper gevraagd de advertentie te reserveren, mijn vrienden ook. Maar dit doet hij niet.
In dit geval klopt het rekeningnummer niet met de naam die op de advertentie staat.
Ik kan de reden wel invullen. Nogmaals, ik beschuldig niet maar het is zo verdacht.....

Dus, wees ERG ALLERT, wat dit soort zaken zouden je geld gaan kosten!

Re:hoe herkent men oplichters
Hallo Jan

1 dag aktief..., waren aan 3 mensen gunnen...., hij verstuurt zeker alleen maar?
Alleen als je het op kunt halen zou ik de gok wagen (dan is het eigenlijk ook geen gok meer want als het je niet aanstaat neem je het niet mee en betaal je dus ook niet).

groet,
Frank

Re:hoe herkent men oplichters
Ik heb zijn rekeningnummer gegoogled en wat bleek?

Erg bekend bij Internetopgelicht. Dat voor minimaal 4400 euro.

Het is toch wat!
Re:hoe herkent men oplichters
Rij naar het Binnenhof, pak een willekeurige kamer............... :roll: :mrgreen:
Re:hoe herkent men oplichters
CiteerRij naar het Binnenhof, pak een willekeurige kamer...............


Een niet ter zaken doende vervelende insinuatie die niets toe voegt....!


mvg
Jan


Edit Gerard: quote gerepareerd
Re:hoe herkent men oplichters
Heb je een link?

Citaat van: ice3 op zaterdag 17 maart 2012, 10:39:07
spoorders,

Ik ga niemand beschuldigen maar ben wel erg voorzichtig als het om Marktplaats aankopen staat.

Er is nu een aanbieding van een 4 delige  trein op Marktplaats en de verkoper is pas 1 dag bekend op marktplaats.
Daarnaast is het aangebodene compleet nieuw voor een veel te lage prijs (150 euro lager dan nieuwprijs)
De verkoper heeft er een vaste prijs bij staan en er is geen mogelijkheid tot bieden.
Daardoor zie je niet wat er zich al heeft plaats gevonden m.b.t. bieden. De advertentie is al 200 keer bekeken en het is een superkoopje.

Nu komt de klap op de vuurpijl, de verkoper heeft de trein al aan mij verkocht maar ook aan 2 vrienden van mij.
Ik heb de verkoper gevraagd de advertentie te reserveren, mijn vrienden ook. Maar dit doet hij niet.
In dit geval klopt het rekeningnummer niet met de naam die op de advertentie staat.
Ik kan de reden wel invullen. Nogmaals, ik beschuldig niet maar het is zo verdacht.....

Dus, wees ERG ALLERT, wat dit soort zaken zouden je geld gaan kosten!


Re:hoe herkent men oplichters
Jazeker maar ik denk niet dat die hier neergezet mag worden???


Moderators, graag een reactie!!
Re:hoe herkent men oplichters
Zelf opgelicht op MP.
Aangifte gedaan en dan de hele reutemeteut die daarbij komt kijken.
Geld kwijt en een illusie armer
Mijn  :idea: voor iedereen  8o zelf ophalen  :D voorkomt een hele hoop ellende  :thumbup:

Gr. Kees
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: ice3 op dinsdag 20 maart 2012, 11:35:33
Jazeker maar ik denk niet dat die hier neergezet mag worden???
Moderators, graag een reactie!!
Daar was ik al mee bezig n.a.v. een melding over dit topic.

Het is niet toegestaan de link van de advertentie hier te plaatsen i.v.m. eventuele gerechtelijke stappen van de MP-adverteerder.
Re:hoe herkent men oplichters
Weet je het artikelnummer  :help:

Citaat van: ice3 op dinsdag 20 maart 2012, 11:35:33
Jazeker maar ik denk niet dat die hier neergezet mag worden???


Moderators, graag een reactie!!
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Vanaf HIER mag dit hele topic geveegd worden, et draait hier helaas weer op uit wie is de oplichter op marktplaats???


Heel simpel, je kunt waarschuwen wat je wilt. Maar dit hoort niet op ons forum thuis. Marktplaats geeft zelf keer op keer aan, controleer de verkoper zijn gegevens. Klopt iets niet meld je het maar bij marktplaats en niet op dit forum wat elke keer toch tot hevige discussie's leid die niet op ons forum thuis horen.

Ben je toch opgelicht? Hier is er een speciaal forum voor

Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: Kees1835 op dinsdag 20 maart 2012, 11:41:56
Weet je het artikelnummer  :help:
Zie mijn reactie boven jouw vraag.
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: ice3 op dinsdag 20 maart 2012, 09:50:19
CiteerRij naar het Binnenhof, pak een willekeurige kamer...............


Een niet ter zaken doende vervelende insinuatie die niets toe voegt....!


mvg
Jan


Edit Gerard: quote gerepareerd


Excuses ! was humor ;), bij sommigen onbekend.

Mvg Gert
Re:hoe herkent men oplichters
Even back on topic.

Hoe herken je oplichters?

Deze herken je niet. Zelf koop ik regelmatig wat via MP e.d. wel haal ik dit altijd op. Nu heb ik de mazzel van een auto v/d zaak + dat ik voor mijn werk door heel nederland zit, nu snap ik ook dat mensen dit niet hebben maar mijn ervaring met afhalen is zeer goed. Je komt vaak bij mensen die dezelfde passie hebben als jij, namelijk modelbouw. Ik heb zelfs al verschillende forumleden ontmoet op deze manier. Kortom, haal je loc op, maak er een leuk dagje uit van. Lukt dit niet neem dan een aanvaartbaar risico.
Re:hoe herkent men oplichters
Hoi Wim , kun jij niet als tussenpersoon gaan werken voor alle kopende en verkopende forumleden?
Dan mail ik je even mijn aankoop lijstje....
Maar even te zake, oplichters zullen er altijd zijn en oplichterij zal altijd blijven bestaan.
Oplichters worden ook steeds creatiever en zullen "lang leve het internet" altijd weer weer iets nieuws bedenken (zoals maandelijks verhuizen bijvoorbeeld)
Ik ben gelukkig nog nooit opgelicht, bijna al mijn mp aankopen heb ik ook zelf gehaald en verder vind ik beursen een prachtplek voor aankopen ( zorg wel dat je weet wat je wil kopen, dan kun je thuis eerst op internet kijken wat een redelijke prijs is)
Misschien is dit een tip: Alvorens de koop gesloten is, heb ik meestal telefonisch contact met de verkoper,soms geeft dit ook al een indruk.
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: spoor83 op donderdag 22 maart 2012, 18:14:37
Ik ben de laatste tijd veel bezig met ebay aankopen, en een aantal oplichters heb ik er al zo uitgepikt.
Let vooral op de feedback scores.. Sommigen hebben onrealistisch veel positieve beoordelingen..
Soms hebben ze er wel 40 op een dag van dezelfde persoon .. Dat zijn waarschijnlijk gewoon alias accounts waar hij zichzelf mee opwaardeerd..
Kortom makkelijk te herkennen, meerdere feedback achter elkaar van dezelfde persoon met exact dezelfde teksten..
Lekker wegblijven bij die lui..

Ik zag 'n leuke BR 98 glaskast maar ik ga niet bieden exact om bovenstaand verhaal..
Als je dan wat verder spit door zn historie zijn er genoeg mensen die roepen dat het een oplichter is.

Kortom, een beetje de tijd nemen voor wat onderzoek, en bij twijfel niet bieden.
Inmiddels heb ik al 5 positieve aankopen via eBay gedaan, dus laat dit je vooral niet afschrikken
Gewoon verstandig blijven.. En als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Het is goed,dat je dieper graaft dan de aanbieding,want de meesten nemen de moeite niet.
Wellicht maakt een oplichter er handig gebruik van,doordat er modellen tussen zitten die erg gewild zijn.

Maar ook bieden op een eigen gemaakte advertentie behoeft geen oplichting te zijn,hooguit een kunstmatig prijsstijging,die dan wordt doorgevoerd.
Het zou zo maar kunnen dat zo'n persoon wel over het juiste model beschikt,alleen is hij/zij de realiteit uit het oog verloren.

Zo iemand moet het bieden overlaten aan de klanten,en als de verkoper daar eerlijk in is zal ie dat doen ook.
Tenminste als hij/zij wil dat ze serieus worden genomen.

Het gezonde verstand is het beste redmiddel wat ik maar kan bedenken in zo'n situatie :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0


Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Als je graag je spullen wilt verkopen en er een eerlijke prijs voor wilt hebben neem dan kontakt op met een treinen veilinghuis Bijv Vercauteren. Je voorkomt zakkenvullerij maar ook deze mensen leven niet van de lucht. Vooral als je als leek met een erfenis blijf'"zitten" dan is dit een manier
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: krokodil68 op woensdag 28 maart 2012, 18:25:54
Als je graag je spullen wilt verkopen en er een eerlijke prijs voor wilt hebben neem dan kontakt op met een treinen veilinghuis Bijv Vercauteren. r
Daarvoor zal het te laat zijn...Ze zijn al meer dan een jaar gestopt.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11699

Groeten,

Franky
Re:hoe herkent men oplichters
Bahnhof Kloten
gast

Re:hoe herkent men oplichters
Even een schopje, Het valt mij op dat er de laatste tijd heel wat koplopers op marktplaats voorbij komen met dezelfde foto. Als ik daarop reageer krijg ik vervolgens een maal een antwoord en als ik kenbaar maak het te willen ophalen hoor ik niets meer.
Zijn er tips om mensen tegen deze persoon te beschermen?
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: Bahnhof Kloten op zondag 01 april 2012, 11:58:16
Even een schopje, Het valt mij op dat er de laatste tijd heel wat koplopers op marktplaats voorbij komen met dezelfde foto. Als ik daarop reageer krijg ik vervolgens een maal een antwoord en als ik kenbaar maak het te willen ophalen hoor ik niets meer.
Zijn er tips om mensen tegen deze persoon te beschermen?
Wanneer je veel van dezelfde foto's tegenkomt,zal het wel om geleende exemplaren kunnen draaien,en het is dan ook niet zeker of de aanbieder het model WEL heeft :warning:

Speur eerst eens goed rond,en vraag als je geinterreseerd bent om meerdere foto's.

En mocht de adverteerder/aanbieder aangeven,dat hij\zij geen foto's kan plaatsen,dan zou een bezoek wel eens een uitkomst kunnen bieden.
Of vraag of ze het serienummer van de lok eens kunnen mailen,die zijn meestal niet identiek,en in geval van gelijke nummers,niet verder mee doorgaan.

Raadpleeg ook onze wiki daarover,zodat je op de hoogte bent van de werking van die serienummers.

Want ook die nummers geven aan in welk jaar de lok/treinstel geproduceerd is,met welke aandrijving,en dat is ook waardevolle info.

Mocht een aanbieder aan geen van alle mogelijkheden kan voldoen,laat de aanbieding voorbij gaan.

Hopelijk heeft iedereen wat aan deze tips ;)

En echte bescherming is je eigen gezonde verstand,en ik hoop dat iedereen dit vaker gaat gebruiken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 01 april 2012, 17:00:19
En echte bescherming is je eigen gezonde verstand,en ik hoop dat iedereen dit vaker gaat gebruiken.

Dat is de beste tip!

Het word voor sommige mensen wat moeilijker als een aanbod (te) mooi (om waar te zijn) is. Maar in deze gevallen is dat ook vaak zo. Mocht je het toch willen proberen haal het dan op. Dat is de enige manier.
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: sv1000s op woensdag 28 maart 2012, 18:39:34
Citaat van: krokodil68 op woensdag 28 maart 2012, 18:25:54
Als je graag je spullen wilt verkopen en er een eerlijke prijs voor wilt hebben neem dan kontakt op met een treinen veilinghuis Bijv Vercauteren. r
Daarvoor zal het te laat zijn...Ze zijn al meer dan een jaar gestopt.

In Nederland is ook een veilinghuis waar o.a. treinen worden geveild.
Zie bijgaande link: http://www.veilinghuisbouwman.eu/
De website ziet er wel aardig uit, maar referenties kan ik niet geven maar anderen misschien wel.
Winus
Re:hoe herkent men oplichters
Pas geleden mijn eerste aankoop op marktplaats gekocht waar ik niet tevreden over was.
Een roco sik gekocht die het helemaal niet deed.
Terwijl ik aan de verkoper had gevraagd van te vooren of hij nog goed reed.
Toen ik contact wilde opnemen met de verkoper reageerde hij niet meer.
Gelukkig maar 65 euro voor betaald.
Heb de lok bij mijn dealer gebracht die heeft hem gerepareerd voor 15 euro.
Hij doet het nu goed.
Toch eigenlijk een beetje opgelicht.

Tony
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: blauweengel op maandag 02 april 2012, 17:07:01
Pas geleden mijn eerste aankoop op marktplaats gekocht waar ik niet tevreden over was.
Een roco sik gekocht die het helemaal niet deed.
Terwijl ik aan de verkoper had gevraagd van te vooren of hij nog goed reed.
Toen ik contact wilde opnemen met de verkoper reageerde hij niet meer.
Gelukkig maar 65 euro voor betaald.
Heb de lok bij mijn dealer gebracht die heeft hem gerepareerd voor 15 euro.
Hij doet het nu goed.
Toch eigenlijk een beetje opgelicht.

Tony

Het oplichten van jou zit hem in het feit dat de lok niet werkte,en dan zou ik de koop ongedaan maken,of de reperatiekosten verhalen op de verkoper.

Die is immers in gebreke gebleven,en meestal zijn de dingen die ik opnoem,dingen die men na laat,of moeilijk zijn uit te voeren.

Via internet kun je zulke dingen niet helemaal uitsluiten,en dat is iets wat mij tegen houd,om via die weg spullen te kopen.

Wel balen,dat je voor een aankoop weer in de buidel moet tasten,om hem werkend te krijgen :(

M.v.g.

Hans V200.0