Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

hoe herkent men oplichters

Gestart door treinbaanbeginner maandag 19 december 2011, 14:04:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe herkent men oplichters
Hallo allen,

Nu opa's trein verkocht is en wij weer een beetje op aarde geland zijn is de volgende stap naast het treinklaar maken van de zolderkamer het vergaren van materiaal.

Wij hebben geluk gehad dat wij door gezond verstand en een juiste inschatting van de 'glinsterende ogen' 8o van een handelaar/verzamelaar niet opa's trein geruild hebben voor een startset met uitbreiding. Wij zijn verder gaan kijken (vooral fora zoals deze zijn een goede bron van informatie gebleken; hulde aan uzelf!!) en opa kan voor het bedrag dat de locomotief uiteindelijk heeft opgebracht een heleboel startsets kopen!

Nu weten wij al veel meer dan toen we naar deze beurs gingen, maar we zouden er toen toch maar ingetrapt zijn......

Nu is onze vraag eigenlijk: zijn er manieren om (ook als je nog niet heel erg in de materie bent ingewijd) qua handelaren het kaf van het koren te kunnen scheiden?

Helpt het als je met een Koll onder je arm over een beurs gaat?  >:-D
Zijn malafide handelaren te herkennen?  B)
enz enz.

Ik vraag uitdrukkelijk niet om namen; ik wil alleen een algemeen beeld uit uw reacties destilleren.

Ik begrijp dat handelaren ook moeten leven en dat van marges doen tussen aan- en verkoop, maar wat is redelijk en wat niet en waar ligt zo'n beetje de grens?

groet,
Frank namens Joost

Re:hoe herkent men oplichters
Ik zou nooit aan handelaren verkopen... Ik verkoop gewoon op fora zoals hier en natuurlijk op Ebay,...
De meeste handelaren hebben er een goede marge op dus, bijvoorbeeld een aantal LED'jes voor de een locomotief om te bouwen van gloeilampjes naar LED's vroegen ze het TIENvoudige van wat die ledjes kosten bij de elektronica boer. Daarom koop ik deze daar. Namen noem ik niet, het zijn mensen die ook hun brood moeten verdienen dus is dat normaal.

groeten Dylan
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:hoe herkent men oplichters
beste is uitkijken naar een club in je buurt of een forum zoals hier.Daar geeft men meestal de correcte prijs uit respect voor de hobby.Wij hebben indertijd in Aalst een volledige collectie opgekocht tegen een zeer faire prijs.De familie heeft dan toch ook een troost dat het in goede handen terecht komt.een handelaar zal nooit een faire prijs geven omdat hij er moet aan verdienen en voor hem hebben de treinen geen andere waarde.
Re:hoe herkent men oplichters
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Ik vertrouw de handelaren op de beurs per definitie NIET. Er zijn er een paar die ik ken, dat zijn misschien wel de enige uitzonderingen, maar de meesten zijn van het type nieuwprijzen vragen voor tweedehands en daar houd ik niet zo van.
Laatst weer een voorval van een dame achter zo'n kraam die van tien losse rechte M-rails beweerde dat ze "ganz neu" waren... Dat geloof ik per definitie niet en je kon het ook gewoon zien: nieuw waren ze niet en gans al helemaal niet. Dat geldt ook voor veel rollend materieel. Als je de handelaren moet geloven liggen de kramen vol met nagelnieuw spul. Nou, laat het eens de helft zijn... Goed kijken en weten waar je het over hebt. Dat heb je dus bijzonder goed gedaan - complimenten!
Re:hoe herkent men oplichters
Dank Dylan voor je supersnelle reactie!
Nee van de gedachte aan een handelaar te verkopen ben ik dmv reacties als die van jou al snel afgestapt, maar het gaat me nu meer om aankopen.
Wat is redelijk? 10 x meer vragen dan dat het gekost heeft is idd niet redelijk, maar ik kan geen ledjes vervangen (willing to learn however) en hoe weet ik dat dat prijsverschil een factor tien uit elkaar ligt?

Dat wij goed zijn weggekomen op de beurs was natuurlijk  meer geluk dan wijsheid  :D
Wat we met z'n allen willen voorkomen is dat mensen (zoals wij gelukkig net niet) opgelicht worden.
aan Johny: Dank oor je reactie
aan 1200 blauw: Een mooi inkijkje op beurspraktijken.....

groet,
Frank namens Joost
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Frank en Joost,

Als ik meestal na een beurs ga weet ik wat ik wil kopen. Vraag van te voren de waardes even. Kijk even op marktplaats en vooral op ebay.de . Dan weet je meestal wat ongeveer de waarde is.
Re:hoe herkent men oplichters
Dank Wijbe, goed beslagen ten ijs is natuurlijk altijd een pré.
Loop je nooit tegen iets aan?

groet,
Frank namens Joost
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Frank en Joost,

Als je dan tegen wat moois aanloopt. Tsjah dan moet het wel een koopje wezen :) In dat geval moet je wel wat van de waarde afweten. In dat geval zoek ik meestal even informatie op mijn smartphone op.
Re:hoe herkent men oplichters
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Dag Frank.
Helaas dragen oplichters geen button met daarop "oplichter" en zien deze er meestal gewoon uit en zijn vaak nog vriendelijk ook!
Wel vallen ze snel door de mand wanneer een koop of verkoop niet naar hun zin gaat, meestal is het vragen om aanvullende gegevens (adres, tel. nr. of andere persoonlijke gegevens) al voldoende om deze in boosheid te doen ontsteken! :evil:
Natuurlijk zijn er ook gewone verkopers die een "kort lontje" hebben maar dat komt (helaas) overal voor.

Ook de verschillende forums of speciale sites waarschuwen voor oplichters maar meestal zijn er dan al gedupeerden!
Mijn ervaring is dat er veel betrouwbare verkopers zijn en maar weinig oplichters. 
Tot dusverre zijn al mijn Ebay- en Marktplaats aankopen goed verlopen en heb bij al mijn honderden aankopen slechts één keer iets ontvangen wat niet overeenkomstig de bestelling was, ook wilde de verkoper deze niet terugnemen.
Wel heb ik alle "twijfel" aankopen zelf opgehaald (ook in Duitsland en België) en pas betaald na het bekijken van het gekochte.

Veel succes met je aankopen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:hoe herkent men oplichters
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Hallo Frank,

Fijn om te lezen dat de verkoop van de loc zo goed is verlopen. Het was ook wel een erg bijzondere vondst.

Zoals AlbertJan al schrijft, oplichters zijn niet altijd even makkelijk te herkennen. Daarom heb ook ik wat tips voor jullie:

- Ga altijd op je gevoel af. Rinkelen de alarmbellen in je hoofd, ga dan goed na of alles echt in orde is.
- Kijk goed rond voordat je wat koopt. Zeker op de beurs lopen de prijzen soms enorm uiteen. Een set van 300 Euro kan ergens anders zo 100 Euro kosten en andersom.
- Als je wat vaker naar een modelspoorbeurs gaat zul je op een gegeven moment wel door krijgen welke handelaren redelijke prijzen hebben en welke veel te veel vragen.
- Ebay kan je helpen om achter redelijke prijzen te komen. Als je een account hebt, kun je bij "geavanceerd zoeken" de optie "afgelopen aanbiedingen" aanvinken om te kijken wat soortgelijke artikelen in het recente verleden hebben opgebracht.
- De Koll's geeft vaak een goede indicatie van wat redelijke prijzen zijn. Het is zeker niet 100% sluitend, maar als prijzen heel erg afwijken van het bedrag in de Koll's moet je je toch afvragen of er iets niet klopt. Het nadeel is dan wel dat je een boekje van een paar tientjes moet kopen; bij mij had dat zichzelf echter vrij snel terugverdiend.
- Als je op de beurs iets koopt of je haalt bij iemand wat op, bekijk dan goed het artikel. Eis dat je 'm helemaal mag zien en dat 'ie dus uit het doosje gaat. Veel handelaren willen dit liever niet, omdat als iedereen dat doet de doosjes beschadigen en die zijn ook wat waard. Maar als je echt tot aankoop wilt overgaan moet je wel weten wat je koopt. Dat voorkomt soms een vervelende teleurstelling bij thuiskomst.
- Maak als dat mogelijk is een testritje. Als je iets bij iemand ophaalt is dat vaak wel mogelijk en je bent meteen verzekerd van de werking.

Verder sluit ik me aan bij AlbertJan: er zitten rotte appels tussen, maar de veruit meeste verkopers zijn er niet op uit om klanten te belazeren. Op de lange termijn zou dat ze toch alleen maar tegenwerken.

Groetjes,

Rutger
Re:hoe herkent men oplichters
Tja, oplichters..... vergeet niet dat handelaren BTW horen af te dragen over wat ze verkopen, da's dus automatisch 19% (in NL) wat weggegooid wordt naar de staat. Om spullen concurrerend te kunnen verkopen en om nog wat winst te maken, zullen ze dus vaak inkoopprijzen hanteren die minimaal 30% en vaak nog meer onder de verkoopprijs liggen. Tel uit uw winst..... dus, als je van je verzameling af wil ben je sowieso financieel beter uit als je als privé persoon de boel verkoopt.

Walter
Re:hoe herkent men oplichters
Mijn dank voor jullie nuttige tips! :thumbup:

Misschien ben ik door onze bijna-misstap een beetje wantrouwig geworden, maar idd zijn onze aankopen (marktplaats en internetwinkel) naar tevredenheid verlopen.

Je mist alleen als je iets op afstand koopt het gevoel dat je het vast kunt houden en van alle kanten kunt bekijken, bovendien heeft het iets ongemakkelijks omdat we eigenlijk natuurlijk nog ontzettende nitwits zijn.

Misschien ook leuk om te weten: van wie gaat zijn vrouw ook volledig mee in deze mooie wereld? De mijne wel  :thumbup: :thumbup:

groet,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:hoe herkent men oplichters
En nog even over de Koll.

Als je iets wilt kopen en refereert naar een Koll prijs zeuren ze dat het niet een normaal bedrag is en te laag. Wil je verkopen is de Koll ineens te hoog.  :D

Maar jij bepaalt uiteindelijk wat je wilt uitgeven.  ;)
Re:hoe herkent men oplichters
Wij hoofddorpers zijn gezegend met een echte modelspoordealer in de buurt die gewoon de handel goed kent en een eerlijk verhaal verteld...
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Hallo Frank,

Om je te beschermen tegen oplichters,bestaat geen remedie of spray,behalve dat je weet wat iets waard is.

Dus als je op een beurs rondloopt,weet je de volgende keer wat iets kost.
Sommigen hebben meerdere dingen op een lijstje staan (om aan te vinken),met prijs en al erbij.

De Koll kun je zien als richtlijn,en er zijn vele afwijkingen te zien.
Dus zal je eigen "huiswerk" je moeten helpen,en het internet staat bol van de aanbieders en hun verschillende prijzen.

Kijk ook daar goed rond ,en bekijk de handelaar niet alleen op èèn punt,maar in het algemeen.
Want het is vaak zo,dat als de handelaar goedkoop is met zijn lok's,hij duurder is met andere artikelen.

Maar ook dit bestempeld een handelaar niet als oplichter,dat zijn juist degene die hun afspraak niet nakomen.
Of een geleverd product geen garantie verlenen :thumbdown:
Punt is wel,dat je er eerst naar geïnformeerd hebt,want garantie is nu belangrijker dan ooit tevoren :warning:

Wat ik eigenlijk wil zeggen,is dat je goed beslagen ten ijs komt,anders ga je onderuit  8o
Bij vele van ons(spreek ook namens mijzelf) heeft dit een aantal jaren geduurd,en vele beursbezoeken  ;)
Nu heb je de weg gevonden naar dit forum,en heb je er nog een hulplijn bij :D

Ben blij,dat alles goed is verlopen met de verkoop van het museumstuk ;)
En een vrouw die meegaat in deze hobby,moet je vooral koesteren  :favorite:

Is dat vanwege haar eigen belangstelling,of is ze gewoon geïnteresseerd vanwege de hobby van haar zoon en man?

M.v.g.

Hans V200.0









Re:hoe herkent men oplichters
mathijs-spoor3
gast

Re:hoe herkent men oplichters
ik heb de prijzen van mijn modellen ook op beurzen ontdekt. als je iets ziet kijk dan nog verder waar het goedkoper is , kies dan waar je het koopt en laat het als het kan testen. en vraag een adres(als je die niet krijgt)

gr
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Hallo Frank ik speur altijd via de pc naar ho, hier zie je dan prijzen langs komen die bij de een veel goedkoper zijn dan bij de andere
verkoper of internet winkel .
Het kan soms wel 70 euro of meer schelen .
Op een beurs kijk ik altijd eerst rond ,ik heb dan al een prijs in gedachte die ik zou willen betalen.
Is het tehoog dan ding ik de prijs indien mogelijk af ,lukt het niet dan laat ik het liggen.
Ik koop pas als ik er een goed gevoel over heb .
Je kan je geldt maar 1 keer uitgeven zeg ik altijd.
mvgr Ger
Re:hoe herkent men oplichters
Dat laatste is zonder meer waar. Ik koop wel eens iets via de gangbare kanalen, en wanneer het dan toch niet naar mijn zin is, zet ik het weer in de verkoop. Dan wisselt de modellenportfolio ook nog eens :-), want het huis is te klein om alles te bewaren!

Als ik zaken koop, ga ik ze altijd zelf ophalen (via mp). Dan kan ik het tenminste testen en ook goed zien of alles naar wens is en volgens de omschrijving. Hier word je vanzelf steeds kritischer in, want het is en blijft duur. Zaak is dan wel om je geduld te bewaren (en dat gaat bij mij nog wel eens mis): als het niet 100% naar je zin is, ga je gewoon ergens anders kijken. Het aanbod is reuze!

Maar vooral zelf gaan kijken, dat lijkt me de allerbeste tip.
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Hoi Frank,

Ik ben het met de meeste voorgaande sprekers eens, behalve, dat je op Ebay erg uit moet kijken, want persoonlijk vind ik, dat de prijzen daar soms veel te hoog zijn. Ik heb zelfs een keer gezien, dat een artikel meer opbracht, dan de oorspronkelijke prijs in de winkel, terwijl dit nog te bestellen was.

Officiele handelaren (winkels, etc) moeten inderdaad 19% aan BTW afdragen. Bij handelaren in 2e hands spullen ligt dat meestal anders, omdat deze vaak niet ingeschreven zijn.

Kijk inderdaad eerst goed, wat je wilt kopen en zoek dit op internet op bij de normale winkels en bepaal, wat je er maximaal voor wilt geven, zodat je goed beslagen ten ijs komt op de beurs.

Groet en succes met de aankopen,
Bert

Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: treinbert op dinsdag 20 december 2011, 23:04:15
Hoi Frank,

Kijk inderdaad eerst goed, wat je wilt kopen en zoek dit op internet op bij de normale winkels en bepaal, wat je er maximaal voor wilt geven, zodat je goed beslagen ten ijs komt op de beurs.
Bert



Hoi Bert,

Ga je met "mijn" tekst ervandoor? :-)

Nee grapje,je kan het niet vaak genoeg herhalen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Al jaren koop ik steeds vaker artikelen online. Voor de treintjes,
maar ook alles wat ik maar nodig heb. Je moet uietraard prijsbewust zijn
en rekening houden met verzendkosten, valuta-verschillen en evt bijkomende douanekosten.

Treinenspulletjes koop ik voornamelijk via ebay; Nl, D en UK. Soms ook wat scenery en
lampjes in Azië. Mijn ervaringen zijn uitsluitend positief. Hierbij speelt denk ik ook mee dat
serieuze verkopers (zie hun aantal feedback op ebay) zeer bezorgd zijn om negatieve feedback
te voorkomen.

NL      wees prijsbewust en houd rekening met vzk
D        vaak grote prijsverschillen, goed zoeken en betrek de vzk in het geheel!
UK      idem, vzk vaak lager dan van uit D (en soms ook NL)
Azie    let op vzk, vooral bij gecombineerde bestellingen

Ebay geeft mi meer zekerheid dan Marktplaats etc voor postorder aankopen.
Je hebt de eerdere feedback van kopers en de bescherming via PayPal.

Mijn ervaringen zijn alleen maar goed. Ik heb via ebay ruim 300 aankopen gedaan.
Een enkele keer was het gekochte niet als verwacht. Gek genoeg vaker in NL
dan in het buitenland. Al deze gevallen zijn na een mailtje met de verkoper
gladjes opgelost. Soms door restitutie en soms door het opsturen van een vervangend
artikel. Tot op heden geen spijt gehad van kopen via ebay.
Ik heb het dan over hooguit 5 gevallen van de ruim 300 en als gezegd steeds meer dan
keurig voor mij opgelost met een enkel mailtje.

Via marktplaats wel een slechte ervaring. Twee pola huisjes gekocht. Selektvracht aan de
deur geweest met pakket, maar niet thuis. Bij inbraak bij Selekt-depot ook mijn pakje gepikt
en uiteindelijk bot gevangen, ondanks dat ook de verkoper het eea geprobeerd heeft.

Mijn advies: kijk naar de reputatie en activiteit van de verkoper, ken de prijzen (check
via google het merk en artnr) en wees je bewust van de bijkomende kosten.

Laat je vooral niet meeslepen in het spel van de biedingen!
Vooral in D zie je vaak dat er ´nu kopen´ artikel staat voor bijv 100 euro en dat een
vrijwel gelijktijdige ´nu bieden´ voor veel meer wordt afgetikt. Da´s gekte!

ps treinenspullen zoals US merken, kan je beter in de UK zoeken.
US webshops hebben soms leuke aanbiedingen, maar met vooral de vzk en
douanekosten ben je een vermogen kwijt. Vaak kan je die artikelen ook in de
UK vinden met een totaalsommetje dat veel voordeliger uitvalt.

Arnold
Re:hoe herkent men oplichters
volgens mij is het probleem van veel handelaars tweeledig, er is een categorie die de illusie wil geven dat er weinig of niets aan verdiend wordt en een categorie die duidelijk aangeeft dat ze ook voor de winst staan. let wel, als je ergens instapt doe je het wel zelf. ik zou zeggen oogjes open en neem je tijd. ( bij mij houdt dit de hobby uitstekend betaalbaar)
vriendelijke groet
jan
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2010

offline
Re:hoe herkent men oplichters
De vraag is hoe herkent men oplichters;
Ik heb hier wel ervaring mee, maar dan alleen via Marktplaats. Voor mij zijn oplichters handelaren die bewust jou proberen te benadelen. Meestal zal de aangekochte voorwerpen niet verzonden worden. Waar ik zelf op let is;
- hoelang is een verkoper actief op Marktplaats, een oplichter wil snel geld verdienen en is niet jaren actief onder dezelfde naam.
- als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!
- vraag bij interesse in een loc een extra foto vb van de sleper, indien je die hebt weet je ten minste dat hij de loc ook echt in zijn bezit heeft.
- vraag altijd of je zijn adres mag om het op te komen halen, ook al wil je het verzenden! Een oplichter wil nooit zijn ware identiteit geven dus ook zijn adres niet.
- indien je zijn betalingsgegevens heb (rekeningnummer) zoek deze op via google. Ik heb zo al 2 maal een oplichter gevonden via de oplichters site.

Al deze vragen moet je jezelf altijd afvragen bij internet aankopen, vooral Marktplaats. Ikzelf heb bijna alles gekocht via Marktplaats en Ebay.de (Duitsland). Bij Ebay heb ik nooit te maken gehad met oplichters, alleen wel een aantal keren een dat het aangekochte beschadigd was, maar bijna altijd kunnen oplossen via Ebay. Geef pas je beoordeling van de verkoper pas als jij tevreden bent over je aankoop! Indien iets beschadigd aankomt, dan heb je een sterke troef in handen als je zijn beoordeling nog moet geven en dan kan je je geschil juist afhandelen.
Marktplaats heb ik wel bijna negatieve ervaringen; maar door de bovengenoemde vragen te stellen ben ik nooit opgelicht.

Ik ervan uit dat 99,9% van de verkopers betrouwbaar zijn, en die 0,1% die verpest het voor de rest.

Over de prijzen en vooral de prijzen op de beurs, dat zijn handelaren. Zij moeten ervan leven en vergeet niet de kosten die zij maken op een dagje beurs. Enig idee wat zij betalen voor plaatsje in Houten, dat gaat serieus om veel geld hoor. Als zij dure prijzen vragen voor hun handel daar heb ik geen moeite mee en dan vind ik het geen oplichters. Je bent er toch zelf bij als je het koopt, je moet het niet kopen!
Tip is al eerder naar voren gebracht; kijk wat je wilt aanschaffen en spreek goed af wat het maximum bedrag is wat je aan uit wilt geven. En gebruik deze regel ook voor Ebay, laat je niet meeslepen als je wordt overboden, je gezochte voorwerpen vind je toch dan wel een andere keer!

Succes, laat je niet afschrikken door al deze verhalen, je kunt voor leuke bedragen geweldige aankopen doen. Maar wees wel op je hoede!

En gelukkig blijft mijn vrouw thuis als ik naar een beurs ga. Maar mijn vrouw vindt het ook allemaal onzin wat ook nog eens veel geld kost dus op dat punt heb je geluk.

MvG

Mario
Re:hoe herkent men oplichters
Dit soort vragen doet mij altijd denken aan de TV serie 'de schutters' (dad's army), waarbij in een aflevering gevraagd wordt aan kapitein Mainwaring hoe men Duitsers herkent. Dat was aan de dikke nekken en borstelige wenkbrauwen.

Mocht je dus ergens op een beurs lopen: pas op voor de dikke nekken en borstelige wenkbrauwen, misschien zijn daar ook oplichters (uiteraard niet per se Duitsers) aan te herkennen?   

;)
Re:hoe herkent men oplichters
Hallo allen en bedankt tot zover,
als ik het bovenstaande (in mijn woorden; reageer alsjeblieft als iets niet overkomt in dit bericht zoals je het bedoelt hebt)  in 1 bericht samenvat zijn de tips als volgt:

Op verkoop gebied:
-verkoop het liefst via lokale club, forum of ebay.
-een private verkoop scheelt je de btw
-weet waarover je praat: zoek prijzen op in Koll, ebay(vooral .de) en (als het product nog in de handel is) de speciaalzaken zodat je weet of een bod redelijk is.
-heb geduld!

op aankoop gebied:
-verreweg de meeste handelaren zijn oprecht en eerlijk
-aankoop op afstand (internet: marktplaats, ebay) gaat meestal goed. Haal bij twijfel, indien mogelijk, zelf op zodat je de aankoop kunt testen voor de definitieve koop.
-let bij beursen op de rondingen van de wagons en niet op de rondingen van de verko(o)p(st)er  ;)
-weet wat je wilt kopen, maak eventueel een lijstje (als het niet met nr 1 op het lijsje lukt kan je nog uitwijken naar nr 2 of 3).
-zoek prijzen van wat je wilt kopen op (marktplaats, ebay.de, Koll) zodat je weet of een vraagprijs redelijk is.
-als een mogelijke aankoop niet goed voelt: niet doen
-maak toch nog een rondje over de beurs als je het door jou gewenste object gevonden hebt, je baalt heel erg als het aan de andere kant van de hal voor tientjes goedkoper ligt.
-niet alleen kijken naar de mogelijke aankoop  uit het doosje (laten) halen en van alle kanten bekijken. Ook testen indien mogelijk.
-niet vergeten dat handelaren ook hun brood moeten verdienen en rekening houden met de btw die men moet afdragen.
-handelaren vooral op een beurs maken flink wat kosten die zij om iets te verdienen door moeten rekenen in de prijs.
-vraag om garantie en bij twijfel om persoonlijke gegevens van de verkoper.
-probeer als je de prijs te hoog vindt af te dingen; je hoeft niet te kopen!
-geduld; er is een reusachtig aanbod.
-bij ebay nooit meer betalen dan dat je door eigen prijsonderzoek als redelijk hebt ervaren, denk er ook aan dat de spullen (als je ze niet afhaalt) opgestuurd worden met bijbehorende verzendkosten (altijd aangegeven hoeveel deze bedragen). Denk er ook aan dat tijdens de verzending iets kan beschadigen, bij dure zaken verzekerde verzending overwegen.
-vergelijk ook als je online iets koopt prijzen; vaak vind je als je Märklin + artikelnummer googelt meer hits dan je wilt bekijken!
-(via PB) neem een maximum bedrag mee naar een beurs zodat je nooit meer dan dat bedrag kwijt kunt zijn. Heb voor jezelf een indicatie van wat bijv. een set wagons mag kosten.
-superkoopjes bestaan (bijna) niet
-bij internetaankopen betalingsgegevens van de verkoper checken
-hou je beoordeling (op ebay en marktplaats) nog even onder de pet bij onderhandelingen als iets niet helemaal goed is gegaan, het is een goed pressiemiddel
-check hoe lang een handelaar op een medium als marktplaats actief is. Een malafide handelaar zal nooit lang onder dezelfde naam opereren (natuurlijk geen doorslaggevende reden maar als ook andere dingen niet goed voelen...)
-bewaar het biertje voor na afloop  :D, wees helder als je de markt/winkel/beurs/internet op- of in gaat.
-check dit forum op draadjes als deze  O:-D
-ik vind dit eigenlijk wel een goede als sticky topic... We all benefit...

Nogmaals bedankt voor jullie aller bijdragen, voor verdere tips houd ik mij van harte aanbevolen.

Mijn vrouw vindt het helemaal geweldig. We beginnen kleinschalig dus grote aankopen zal voorlopig nog geen discussiepunt worden  (maar dat weet je maar nooit... >:-D)

groetjes,
Frank namens Joost
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Hoi Frank,

Het is echt ongelofelijk,hoe een beginner overkomt met twintig jaar ervaring :-)
Je hebt het aardig geanalyseerd,en er valt weinig op af te dingen(nog een tip).

Een vrouw die de hobby helemaal geweldig vindt?
Daar dromen meerdere forummers van :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Nog een tipje om oplichting via het internet te voorkomen:
Google het bankrekeningnummer
Google de naam van de verkoper
Vraag altijd om adres, en google dat ook

Als je hits krijgt naar opgelichtopinternet.nl weet je genoeg...
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Als je gaat beginnen, dan misschien toch maar gewoon een goede winkel opzoeken? Ook daar zullen ze je misschien niet altijd de optimale keuze aanraden, maar gekker wordt het toch niet. Daarbuiten trouwens meestal ook niet. Ik begrijp dat de eerste beurskennismaking niet de prettigste is gebleken, maar voor normale aankopen zijn de risico's nu eenmaal niet al te groot.

En verder gewoon kennis van zaken opdoen, zoals bij alle handel. En zo nu en dan toegeven aan een onverstandige opwelling, zoals bij alle hobbies.  :D
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Nog een aanvulling cq tip...

-aankoop op afstand (internet: marktplaats, ebay) gaat meestal goed. Haal bij twijfel, indien mogelijk, zelf op zodat je de aankoop kunt testen voor de definitieve koop.

In zo een geval gewoon niet aanbeginnen. De onderbuik gevoelens zijn dan vaak de juiste.
Bij enige vorm van twijfel mi altijd afhaken en wachten op het volgende aanbod.

Vwb beurzen het volgende.
Ik ben ca 2000 weer begonnen met de treinen, waarbij mijn buurman een niet onbelangrijke rol heeft gespeeld. Samen zijn we zeer vaak naar de beurzen in Haarlem, Amstelveen en Wijk aan Zee geweest en een paar keer ook naar Houten en jaarlijkse landelijke evenementen.

Wat heel erg opviel is dat na invoering van de euro vele verkopers niet de moeite hebben genomen de prijsstickertjes aan te passen. Vrijwel gelijktijdig ontdekte internet en ebay, waardoor je plots eea veel beter en breder qua prijzen kon vergelijken. Bovendien is het aanbod veel groter en hoef je niet ter plekke te beslissen. De laatste jaren loopt het aantal verkopers op de beurs steeds verder terug en is er weinig spannends te verwachten. Het aanbod op de regionale beursjes is te gering en vaak te duur, zeker als je de weelde van het online aanbod kent.
Of misschien moet je zeggen dat het niet lonend is beuzen af te struinen, omdat je het ook online (bij hen)
kan aanschaffen.
Het aanbod op Houten ken ik niet, omdat ik er al een aantal jaren niet meer kom.
Daarentegen snuffel ik nu elke dag zonder kaartje op de virtuele beurzen.

Natuurlijk neemt eea niet weg dat een dagje beurs gewoon leuk is.

Arnold
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: henkv op woensdag 21 december 2011, 22:34:49
Ik begrijp dat de eerste beurskennismaking niet de prettigste is gebleken, maar voor normale aankopen zijn de risico's nu eenmaal niet al te groot.


Hallo Henk,

Dat heb je verkeerd begrepen,het is juist een goede ervaring geweest,en Frank heeft de juiste beslissing genomen.
Door niet in te gaan op de mooie praatjes van een op winst beluste handelaar.

Het gebeurd vaker andersom,en dan is het erg zuur,als je dat overkomt.
Had voor iemand een ST800 aangekocht in 1999,en na enige jaren overleed de beste man.

Zijn gezin wist niet van de waarde van deze metalen trein,en heeft hem verpatst,aan de eerste de beste handelaar.
Die tot hun grote verbazing weinig betaalde,maar zelf de hoofdprijs vroeg voor het model.

Zoiets hoeft je in deze tijd je niet meer te overkomen,en gelukkig weten velen van de beginners,de fora te vinden.
Eigenlijk doen Frank en Joost een herintrede,met de verkoop van een museumstuk uit opa's verzameling.

En Opa is blij dat zijn model bij de juiste verzamelaar terecht is gekomen,en hij wilde iets geven met warme hand.
Zo geniet je dubbel :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Nou ja, ik begrijp dat op die beurs wat wantrouwen is geboren, anders open je zo'n draadje niet. Wat wantrouwen kan nooit kwaad, maar ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het nou ook weer geen wildwest is in de modelspoorhandel. De aanschaf van doorsnee treintjes is wat anders dan de voor een beginner erg ondoorzichtige handel in verzamelstukken.
Re:hoe herkent men oplichters
Hallo allen,

Hans slaat de spijker op zijn kop, het was uiteindelijk een positieve ervaring. Ik heb wel een aantal nachten slecht geslapen met het idee what if.... :(
Al kan ik maar 1 persoon de slechte ervaring van belazerd te worden op het gebied van je hobby besparen is me dat de start van dit draadje al waard.

groetjes,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
mathijs-spoor3
gast

Re:hoe herkent men oplichters
je hoeft niet zozeer bang te zijn, het mag mischien lijken of oplichting vaak voorkomt maar er zijn hier bijna 3000 gebruikers. en daarvan hebben enkelen die pech gehad!

gr
Re:hoe herkent men oplichters
Rustig blijven en niets overhaasten, dan komt het wel goed. Plus, goed weten wat je wil: wanneer je daar uit bent, kun je eerst kijken wat er op marktplaats of ebay voor een dergelijk product gevraagd wordt. Voor de gezelligheid en de sfeer ga je tussendoor nog naar een beurs waar je ook de prijzen eens bekijkt. Zijn ze daar vergelijkbaar, kun je de loc testen en/ of heb je met iemand te maken die vertrouwd over komt en ook bijvoorbeeld garantie aanbiedt, dan koop je 'm daar. Optie 2 is zelf ophalen van een product gekocht op marktplaats. Optie 3 is via ebay. Waarom optie 3 voor mij? Vanwege de verzendkosten naar NL, of het enigszins omslachtige gedoe om een adres in DLD te scoren waar het product heengezonden kan worden. Wederom een suggestie, uiteraard aan jou de eer of je dit nuttig vindt of niet.  ;)
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2008

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Er zijn vroeger op het forum wel draadjes geweest over onenigheid, bedrog en meer van dit soort zaken, alsook over de kwaliteit van bezorgfima's, maar die zijn één voor één opgedoekt.

Dit is ook wel te begrijpen want als iedereen er zo maar ongefundeerd van alles neer kan schrijven dan komt er vroeg of laat gedonder van.

Voor dit soort zaken zijn er wel andere plekken op internet te vinden.

Jammer maar helaas ......
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: treinbaanbeginner op donderdag 22 december 2011, 06:52:40
Hallo allen,

Hans slaat de spijker op zijn kop, het was uiteindelijk een positieve ervaring. Ik heb wel een aantal nachten slecht geslapen met het idee what if.... :(
Al kan ik maar 1 persoon de slechte ervaring van belazerd te worden op het gebied van je hobby besparen is me dat de start van dit draadje al waard.

groetjes,
Frank

Hoi Frank,

Dit keer was jij degene die dit overkwam,en heel verstandig heb je je vraag hier neergelegd.
Nu hoop ik dat meer mensen dit lezen,hier of in het andere topic,en dat ze dit soort situaties niet meer overkomen.

Als een soort preventie,zonder iemand te schaden,met misschien een uitzondering voor de op winst beluste handelaren.
Die wil ik eerst wijzen op hun rare gedrag,en als hun "slachtoffer" erin trapt,hoop ik dat hun lol er snel vanaf is.

Ben toch een soort blij,dat we met zijn allen hebben "meegewerkt" aan de goede afloop.
Want ook dit soort gevallen is weleens misgelopen,en voor deze keer gelukkig niet.
Degene die al langer lid zijn weten wel wat ik bedoel.

Gelukkig zijn er maar weinig oplichters te vinden in onze hobby,maar als de bedragen toe nemen(zoals in dit geval) behoud niet iedere handelaar zijn eerlijkheid.
Ik doel dan op het type dat voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
We weten met z'n allen dat dat niet zal gaan,en die gasten zijn ook niet zo met de hobby bezig als wij.

En ongefundeerd?
Ben indirect benadeeld door zo'n type handelaar,want die trok zich niets aan van een op papier staande afspraak.
Vanwege die afspraak,zou het model(ST 800) als het niet afbetaald was,naar mij toe gaan en dat heb ik vast laten leggen.
Maar om mijn gelijk te halen mag ik eerst procederen,en helaas kost me dat meer dan het model zou opbrengen.

Om ook maar èèn iemand gewaarschuwd te hebben,ben ik al blij dat dit forum er is.
Want zoals Frank zelf al zegt,was het anders afgelopen,als hij dit forum niet gekend of benaderd had.

M.v.g.

Hans V200.0





Re:hoe herkent men oplichters
Hallo allen,

ben nu wel  zo ver dat ik overtuigd ben dat er gelukkig weinig malafide handelaren zijn.
De soort sterft als het ware vanzelf uit... maar daarvóór zijn er al "slachtoffers" gevallen anders kan je het niet over een malafide handelaar hebben. Hoe eerder er tegen zo iemand gewaarschuwd wordt hoe beter het is!

Om personen aan te wijzen is het hier de plek niet, maar onderling kan men elkaar via PM goed op de hoogte houden!

Jullie hebben inderdaad, niet eens zo indirect, bijgedragen aan het happy end voor ons; dat gun ik meer treinbaanbeginners!

groetjes,
Frank
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Hoi Frank,

Je mag ook best weten,dat er ook veel replica's in omloop zijn,al dan niet van Märklin zelf.
Bij dergelijke gevallen waarschuwt de Koll ook voor vervalsingen,en juist als het model zoveel in waarde is gestegen,verschenen er wel wat namaakmodellen.

Natuurlijk om ook een graantje mee te pikken van de waarde.

Nu was het model wat jouw vader had,wel een vrij uniek exemplaar,en daarvan heb je maar enkele.
Daarom ben ik ook blij,want een echt model kom je niet vaak onder ogen,en hier kun je het op het forum zien :thumbup:

Net zoals jij zal ik de naam ook niet noemen,en het is ook niet slim op het persoonlijk aan te pakken.
Dat kun je beter ook persoonlijk doen,tenminste als je de kans er voor krijgt.
Want een oplichter zal contact met jou mijden,overigens niet alleen met jou hoor.

Niet alleen wij hebben voor een happy end gezorgd,daar heb je zelf ook een aandeel in,want je liet je vader (opa van Joost) beslissen.

En dan dit:

Citaat van: huub op donderdag 22 december 2011, 17:39:07
Er zijn vroeger op het forum wel draadjes geweest over onenigheid, bedrog en meer van dit soort zaken, alsook over de kwaliteit van bezorgfima's, maar die zijn één voor één opgedoekt.

Dit is ook wel te begrijpen want als iedereen er zo maar ongefundeerd van alles neer kan schrijven dan komt er vroeg of laat gedonder van.

Voor dit soort zaken zijn er wel andere plekken op internet te vinden.

Jammer maar helaas ......

Wat kan je verwachten als je dit topic aan klikt :?

Iets over modellen ofzo?

Als het onderwerp je niet zint,lees dan alleen,of sla het over :(

M.v.g.

Hans V200.0





Re:hoe herkent men oplichters
Je mag mij en mijn vrouw betitelen als "handelaar". We hebben al jaren een tafel op verschillende beurzen waar wij onze modellen aanbieden. We proberen op deze manier onze hobby te promoten door een eerlijke prijs te vragen voor wat we hebben. Maar dit valt soms niet in goede aarde bij de kopers van het materiaal. Ze vinden het altijd te duur, er moet altijd korting gegeven worden want anders gaat men wel ergens anders kijken. Wij verkopen voor het merendeel nieuw materiaal dat we betrekken uit een modelspoorwinkel en dat dan tot 25% onder de adviesprijs van Marklin wordt aangeboden. En dan vind men het nog te duur!

Maar als we eens benaderd worden om een verzameling op te kopen wil men de hoofdprijs, het liefste nog de aankoopwaarde. Als een handelaar een verzameling opkoopt moet er rekening gehouden worden met een stuk uitval, dwz materiaal waar gebreken aan zijn of niet te verkopen is. De gebreken moeten natuurlijk hersteld worden en soms lukt dat niet. Dan rest niets anders dan de verkoop voor schrootwaarde of weggooien.

Zelf heb ik het meegemaakt dat mij een verzameling werd aangeboden van een aantal digitale loc's. De man had alles al afgebroken en bij nadere inspectie bleek dat hij alle decoders uitgebouwd had en deze reeds op mp had verkocht. Gelukkig hebben we het op tijd gezien en de deal ging dus niet door. Als handelaar word je dus ook in de maling genomen door de verkopers.

Dan nog even een stukje over de verkoop. Omdat we staan ingeschreven moeten we over de verkoop van tweedehands materiaal 19% BTW afdragen over het HELE verkoopbedrag. Als het gaat over de verkoop van nieuw materiaal mogen we de BTW over de inkoop verrekenen. De tafels die we moeten huren van de organisatoren zijn beslist niet goedkoop, prijzen variëren van 11 tot 25 euro per meter, tot 350 euro voor een kraampje op Eurospoor! En dat moet toch terugverdiend worden en dat heeft gevolgen voor de in en verkoopprijzen.

Wij doen het met veel plezier al sinds 2002. We zullen er nooit rijk van worden maar dat is ook niet de bedoeling. We doen het om de hobby te promoten en het betaalbaar te houden. Want laten we eerlijk zijn, het is al duur genoeg!

Bovenstaande verhaal is bedoeld als tegengeluid tegen de, in mijn ogen onterechte benadering van de eerlijke handelaar. Er zitten rotte appels tussen, zonder meer hebben jullie daar gelijk in. Maar wij als handelaren treden zelf ook op tegen dit soort wildwest cowboys. Ook de organisatoren weigeren steeds vaker dit soort figuren toe te laten op beurzen.

Met vriendelijke groeten Paul en Ria
Re:hoe herkent men oplichters
Het is goed om ook een reactie van 'de andere kant' te lezen. Bij nieuwe artikelen is het btw principe duidelijk. BTW is een belasting die geheven wordt bij de consument, de handel is tussenpersoon die het geld namens de belastingdienst int. Aangezien de belasting van de inkoop mag worden afgetrokken betaalt de handel dus geen btw. Het maakt het artikel uiteraard duurder voor de consument. Bij 2e hands ligt het ingewikkelder omdat je bij verkoop van 2e hands artikelen soms producten verkoopt waar de btw al over geheven is. Maar de oorspronkelijke bonnen zijn natuurlijk al lang weg. Als dat niet zo is kun je bij de belastingdienst vrijstelling krijgen en alleen btw heffen over de winst.
Re:hoe herkent men oplichters
Aliebengalie
gast

Re:hoe herkent men oplichters
Erg leuke reactie van Paul en Ria.
Zo zie je maar dat echt iedereen hier meeleest,wat ik alleen al  :thumbup: vind.
Zo kom je ook nog iets van "de andere kant van de tafel"te weten.
Ook ik kom wel is op beurzen,en schrik dan wel is van de prijzen die daar gelden voor toch wel beschadigde exemplaren.
Ook schrik ik wel is van de klanten die afdingen,dit geeft mij altijd een wrang gevoel.
Ik ben niet iemand die dit goed kan ,afdingen....neh dat moet ik aan mijn dochter overlaten als zij een keuken gaat kopen voor haar nw huis....dat ws voor mij erg schrikken,maar scheelden wel bijna 2000 euro.
Maar dit moet in je zitten,en dat bezit ik nu eenmaal niet.
Waar ik dan weer tegen aanloop zijn dus de verhalen dat zij de prijzen hooghouden om dit soort afdingen voor te zijn,spreekt dus weer in mij nadeel...daarom koop ik nu eenmaal vrij weinig op beurzen.
Ga hier liever voor naar mijn handelaar ,betaal ik soms net even iets meer ,maar heb ik wel meer zekerheid en een goede garantie.
Maar dit is uiteraard mijn ervaring,en kan zomaar voor iemand anders heel anders worden ervaren.
Voor 15 euro ga ik niet zitten tobben bij een bedrag van rond de 150 euro,neh ik ga dit pas doen als het verschil rond de 40/50 ligt,dan wil ik de gok nog wel is nemen,maar dat komt bijzonder weinig voor.

Mvg: Alex die iedereen het beste wenst op de beurzen,zowel de kopers als de verkopers (die staan er ook tenslotte niet voor JAN L.. ... :D
Re:hoe herkent men oplichters
Inderdaad goed/leuk om de andere kant ook te lezen. Maar of het nu treinen of auto's zijn; er zitten altijd rotte appels tussen.

Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind en het wordt steeds "makkelijker" om de rotte appels eruit te halen naarmate je langer in de aankoop/verkoop-sites "meeloopt".

Gr,
Peter
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2008

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 23 december 2011, 21:53:14

En dan dit:

Citaat van: huub op donderdag 22 december 2011, 17:39:07
Er zijn vroeger op het forum wel draadjes geweest over onenigheid, bedrog en meer van dit soort zaken, alsook over de kwaliteit van bezorgfima's, maar die zijn één voor één opgedoekt.

Dit is ook wel te begrijpen want als iedereen er zo maar ongefundeerd van alles neer kan schrijven dan komt er vroeg of laat gedonder van.

Voor dit soort zaken zijn er wel andere plekken op internet te vinden.

Jammer maar helaas ......

Wat kan je verwachten als je dit topic aan klikt :?

Iets over modellen ofzo?

Als het onderwerp je niet zint,lees dan alleen,of sla het over :(

M.v.g.

Hans V200.0

Maar Hans, dit is wel een erg zure reactie op mijn uitleg over hoe de leiding van dit forum er over denkt ?
Ik ben het er ook niet mee eens maar vertel slechts hoe het zit (volgens mij dan).
Het is ook helemaal niet bedoeld om iemand aan te vallen.

grv Huub
Re:hoe herkent men oplichters
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: paulp op zaterdag 07 januari 2012, 09:35:31
Je mag mij en mijn vrouw betitelen als "handelaar".

Het beeld wat jullie schetsen komt zeer goed overeen met mijn ervaringen op de beurzen. En zoals jullie het zien zullen de meeste handelaren er in staan denk ik.
Die paar rotte appels moeten we er met z'n allen maar uit weten te vissen (en dat was geloof ik ook een beetje het idee achter dit topic). ;)

Rutger
Re:hoe herkent men oplichters
OPLICHTER:

Edit Walter: Plaats winkel verwijderd !!!

(verkochten mij een treintje van ?95,0 tweede hands (nieuw: ?100,-. Ik heb een analoge baan maar volgens de verkoper kon de digitale trein hier gewoon op rijden. NIET dus! Want hij ging dus als snel kapot. Terug naar de winkel. Hier wou hij hem repareren voor ?50,- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NIKS GEEN GERANCTIE!!!!!!!!!!!              OF KLANTENSERICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>:-D
Re:hoe herkent men oplichters
@2012: je treintje is door je eigen onkunde naar de knoppen geholpen. De Marklin winkel vergoedt dat soort domme fouten niet.

Gr, Ben.
Re:hoe herkent men oplichters
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: 2012 op zaterdag 07 januari 2012, 14:11:15
OPLICHTER:

Edit Walter: Plaats winkel verwijderd !!!

(verkochten mij een treintje van ?95,0 tweede hands (nieuw: ?100,-. Ik heb een analoge baan maar volgens de verkoper kon de digitale trein hier gewoon op rijden. NIET dus! Want hij ging dus als snel kapot. Terug naar de winkel. Hier wou hij hem repareren voor ?50,- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NIKS GEEN GERANCTIE!!!!!!!!!!!              OF KLANTENSERICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>:-D

Hallo,

Marklin heeft de blauwe trafo's zoals jij hebt niet meer in de verkoop, sterker nog er is een inruilaktie geweest omdat deze trafo's een te hoge spanning kunnen geven bij het schakelen, waar de moderne elektronica niet geheel blij mee is. Om de winkelier gelijk een oplichter te noemen is niet geheel netjes.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:hoe herkent men oplichters
Lid sinds: 2009

offline
Re:hoe herkent men oplichters
Tja als het met de blauwe trafo waar is ,moeten we niet zo snel maar wat neer pennen.
Als de spannings piek voor de decoder te hoog is gaat het gewoon stuk op den duur.
En winkeliers zijn ook niet gek.

Mvgr ger
Re:hoe herkent men oplichters
@2012; en jij gaat voor 5 extra geen nieuwe kopen... :?. Kijk eerst eens rond wat modellen "doen", maar goed daar ging het verder niet over.

@ lokje; ik heb dat ook vaak gehad, maar ik denk dan pech en de volgende keer meer succes. Maar 1x ben ik aangeschreven dat hij nog een wagon had en die kon ik voor de door mijn geboden prijs alsnog kopen. Heb ik uiteraard gedaan want het bod wat ik had gedaan vond ik genoeg. En de verkoper blijkbaar ook.

Gr,
Peter
Re:hoe herkent men oplichters
Citaat van: Spoorman op zaterdag 07 januari 2012, 14:20:11
@2012: je treintje is door je eigen onkunde naar de knoppen geholpen. De Marklin winkel vergoedt dat soort domme fouten niet.

Gr, Ben.

Bij mij hebben ze dat al een aantal keer gedaan hoor :mrgreen:

Ik heb een vaste internethandelaar die hier in de buurt zit, als ik daar iets wil kopen is dat al gauw een kwart goedkoper als in de winkel.

Bovendien kan ik het eerst zien, dan meenemen ;)

Dennis