Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw plan

Gestart door WvdW dinsdag 13 maart 2007, 23:16:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw plan
WvdW
gast

Nieuw plan
Nieuwe woning, nieuwe ruimte........ dus nieuwe baan gaan bedenken. Hierbij het eerste serieuse idee.


Klikkerdeklik

Al m'n wensen zitter er in. Stad, industrie, keerlussen (2 stuks incl. schaduwstations). Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er te weinig zichtbaar spoor is naar m'n zin.
Kortom, ideeen en opmerkingen mbt plaatsing van wissels zijn welkom.
Ik kan de wintrack7 file wel geven evt. Maar heb daarin niet de hoogte verschillen verwerkt.  :shock:
Re: Nieuw plan
Davy
gast

Re: Nieuw plan
Voor je eerste poging is dit toch niet gek. Probeer bij je volgende poging gewoon wat meer rails zichtbaar te houden en toch je bochten weg te werken. Ook het verplaatsen van je station kan je ruimte opleveren.
Je moet gewoon van alles proberen.

Succes er mee.


Re: Nieuw plan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuw plan
Hallo Wally

Ik concentreer mij maar even op het station.

Wat is de bedoeling van het station?

Hebben de buitenste sporen alleen een perron en zijn de binnenste sporen inhaal sporen.
Of krijgen alle 4 de sporen een perron.

Als ik het zo bekijk wordt dit station alleen gebruikt voor doorgaande personen treinen.
Wellicht dat een treinstel nog zou kunnen keren, alhoewel ik geen wissels zie om bij het keren naar de juiste spoor te kunnen gaan.
Je hebt geen goede mogelijkheden voor een lokwissel of iets van deze aard.

Misschien is dit ook wel jouw bedoeling, zou je kunnen uitleggen wat jou idee van dit station is?

Wat betreft de ligging van het station zou je kunnen overwegen om het station niet recht naar beneden (90 gr) te laten lopen maar onder een hoek van 85 gr.
Op deze manier loopt het station van het huidige punt boven naar schuin rechts naar de muur. Van dit punt met een spiraal van 1,5 ronde naar het schaduwstation gaan.

Wat betreft de lengte van het station als het kan zou ik deze iets langer maken.
Hoe meer lengte des te langer de treinen die hier kunnen stoppen kunnen zijn.
(Uiteraard geld dit ook voor de schaduwstations.)

Ik laat het nu hier even bij.

m.v.g
Paul


Re: Nieuw plan
WvdW
gast

Re: Nieuw plan
Paul,

het wordt inderdaad een station met 2 perrons bij de buitenste sporen en dus een doorstroom-station. M'n personenrijtuigen zijn dan ook regiotreinen danwel met een stuurhuis zodat het rangeren van die loks niet nodig is.

Wat betreft je gedachten over het station, bedankt. Ik heb ondertussen een aantal aanpassingen in gedachten voor m'n eigen idee. Daarna wil ik nog minimaal 1 ander baanplan gaan maken en zal dan jouw idee uitwerken. Ik had hier al wel aan gedacht, maar hield zelf te weinig ruimte over, maar met een spiraal neerwaarts is dat inderdaad mooi op te lossen.

Meer ideeen en opmerkingen over het baanplan hierboven blijven welkom.
Re: Nieuw plan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuw plan
Hallo Wally.

Wat betreft het station zijn je bedoelingen mij duidelijk.

Ik heb je baanplan vanaf de brug schematisch uitgetekend

Dit is de kant van de vanaf de brug 
______________________________________________________________________
|   \______________/          \___________________/______________________
|___________________________________________/

Ik hoop dat ik jouw ontwerp goed interpreteer. :?
Gebruik je kruiswissels of alleen kruisingen ?

Ik ga er maar even van uit dat je kruiswissels gebruikt.
Dan zie ik twee opstelplaatsen. 
Suggestie
Door de kruiswissel is er een beperking m.b.t het  aantal gelijktijdige treinen bewegingen.
Door de kruiswissel voor 2 normale wissels te vervangen is deze beperking minder.
Als je alleen rechts wil gaar rijden zou je zelfs de wissel in het omloopspoor laten vervallen.
______________________________________________________________________
|   \______________/          \___________________/_____________________
|_________________________________________________/
                             
Suggestie
Je zou het traject na de brug nog een stuk langer zichtbaar kunnen houden door de sporen over het opstelgedeelte hen te laten lopen i.p.v. er onderdoor.

Wellicht kan je hier wat mee.

Zou je wat meer kunnen vertellen wat de bedoeling is van het opstelgedeelte/ (6 doodlopende sporen ?
m.v.g
Paul