Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Nieuw plan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw plan  (gelezen 2149 keer)

WvdW

  • Gast
Nieuw plan
« Gepost op: dinsdag 13 maart 2007, 23:16:33 »

Nieuwe woning, nieuwe ruimte........ dus nieuwe baan gaan bedenken. Hierbij het eerste serieuse idee.


Klikkerdeklik

Al m'n wensen zitter er in. Stad, industrie, keerlussen (2 stuks incl. schaduwstations). Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er te weinig zichtbaar spoor is naar m'n zin.
Kortom, ideeen en opmerkingen mbt plaatsing van wissels zijn welkom.
Ik kan de wintrack7 file wel geven evt. Maar heb daarin niet de hoogte verschillen verwerkt.  :shock:
Gelogd

Davy

  • Gast
Re: Nieuw plan
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 13 maart 2007, 23:44:33 »

Voor je eerste poging is dit toch niet gek. Probeer bij je volgende poging gewoon wat meer rails zichtbaar te houden en toch je bochten weg te werken. Ook het verplaatsen van je station kan je ruimte opleveren.
Je moet gewoon van alles proberen.

Succes er mee.


Gelogd

paulH

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Nieuw plan
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 maart 2007, 14:50:58 »

Hallo Wally

Ik concentreer mij maar even op het station.

Wat is de bedoeling van het station?

Hebben de buitenste sporen alleen een perron en zijn de binnenste sporen inhaal sporen.
Of krijgen alle 4 de sporen een perron.

Als ik het zo bekijk wordt dit station alleen gebruikt voor doorgaande personen treinen.
Wellicht dat een treinstel nog zou kunnen keren, alhoewel ik geen wissels zie om bij het keren naar de juiste spoor te kunnen gaan.
Je hebt geen goede mogelijkheden voor een lokwissel of iets van deze aard.

Misschien is dit ook wel jouw bedoeling, zou je kunnen uitleggen wat jou idee van dit station is?

Wat betreft de ligging van het station zou je kunnen overwegen om het station niet recht naar beneden (90 gr) te laten lopen maar onder een hoek van 85 gr.
Op deze manier loopt het station van het huidige punt boven naar schuin rechts naar de muur. Van dit punt met een spiraal van 1,5 ronde naar het schaduwstation gaan.

Wat betreft de lengte van het station als het kan zou ik deze iets langer maken.
Hoe meer lengte des te langer de treinen die hier kunnen stoppen kunnen zijn.
(Uiteraard geld dit ook voor de schaduwstations.)

Ik laat het nu hier even bij.

m.v.g
Paul


Gelogd
Elke oplossing creŽert een probleem.

WvdW

  • Gast
Re: Nieuw plan
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 maart 2007, 15:46:53 »

Paul,

het wordt inderdaad een station met 2 perrons bij de buitenste sporen en dus een doorstroom-station. M'n personenrijtuigen zijn dan ook regiotreinen danwel met een stuurhuis zodat het rangeren van die loks niet nodig is.

Wat betreft je gedachten over het station, bedankt. Ik heb ondertussen een aantal aanpassingen in gedachten voor m'n eigen idee. Daarna wil ik nog minimaal 1 ander baanplan gaan maken en zal dan jouw idee uitwerken. Ik had hier al wel aan gedacht, maar hield zelf te weinig ruimte over, maar met een spiraal neerwaarts is dat inderdaad mooi op te lossen.

Meer ideeen en opmerkingen over het baanplan hierboven blijven welkom.
Gelogd

paulH

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Nieuw plan
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 maart 2007, 20:56:07 »

Hallo Wally.

Wat betreft het station zijn je bedoelingen mij duidelijk.

Ik heb je baanplan vanaf de brug schematisch uitgetekend

Dit is de kant van de vanaf de brug 
______________________________________________________________________
|   \______________/          \___________________/______________________
|___________________________________________/

Ik hoop dat ik jouw ontwerp goed interpreteer. :?
Gebruik je kruiswissels of alleen kruisingen ?

Ik ga er maar even van uit dat je kruiswissels gebruikt.
Dan zie ik twee opstelplaatsen. 
Suggestie
Door de kruiswissel is er een beperking m.b.t het  aantal gelijktijdige treinen bewegingen.
Door de kruiswissel voor 2 normale wissels te vervangen is deze beperking minder.
Als je alleen rechts wil gaar rijden zou je zelfs de wissel in het omloopspoor laten vervallen.
______________________________________________________________________
|   \______________/          \___________________/_____________________
|_________________________________________________/
                             
Suggestie
Je zou het traject na de brug nog een stuk langer zichtbaar kunnen houden door de sporen over het opstelgedeelte hen te laten lopen i.p.v. er onderdoor.

Wellicht kan je hier wat mee.

Zou je wat meer kunnen vertellen wat de bedoeling is van het opstelgedeelte/ (6 doodlopende sporen ?
m.v.g
Paul
Gelogd
Elke oplossing creŽert een probleem.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.207 seconden met 22 queries.