Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector

Gestart door wissels zondag 18 december 2011, 10:00:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo Allen,

vanochtend een TEE DB103 omgebouwd met een Lopi 4 decoder en 51960 magneet, echter in het Esu tabellen boekje ontbreken de waarden van de CV's voor het gebruik met orgineel grote schijfcollector motor en 3 polig anker. Wie heeft hier ervaring mee, met de juiste waarde.

Nu gebruikt
CV2 waarde 4
CV52 waarde 32
CV53 waarde 120
CV54 waarde 15
CV55 waarde 48

Uiteraard deze vraag omdat ik vindt dat de loc nog niet mooi rijdt.

met vriendelijke groet,

Walter

Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Walter,

heb je de cv54 truuk al geprobeert?

cv54 op 0 zetten. De loc op een spoor met minstens een meter vrij zetten en f1 drukken. De loc spurt weg en staat na ±een meter met ingestelde cv's stil.
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo Arjan,

nee die kende ik niet, bedankt.

Het Resultaat
CV2   waarde 4
CV52 waarde 24
CV53 waarde 32
CV54 waarde 52
CV55 waarde 24

overigens loopt de loc nog steeds niet mooi, maar wel beter dan eerst,

met vriendelijke groet,

Walter

Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo,

Cv52 waarde op 32 geeft betere resultaten met langzaamrijden dan 24, deze CV op 40 geeft wederom beroerde resultaten, dus CV2 blijft 4
CV52 wordt wederom 32.want deze heeft invloed op langzaam rijden.

De andere waarden zijn nog een grijs vlak,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Walter, waar loopt de lok niet mooi, bij lage of hoge snelheden en schokt ie dan?
Ik heb hier een oude 3075 met LFCM met lopi 616001 en die loopt perfect.
Naar mijn idee kan de lopi V3 M4 veel beter om met de LFCM dan de lopi V4.
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo Ad,

in het lage gebied loopt hij wel mooi na deze aanpassing, in de hogere gebieden loopt de motor onregelmatig cq. stoterig,

met vriendelijk groet,

Walter
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hoi Walter,

Het best regel je eerst CV53 af zodat de decoder over het gehele regelbereik reageert.

Probeer eens de instelling van http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31491.msg571757#msg571757
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo Ad, allen,

ik was inderdaad begonnen met CV53, CV54 en CV55 had ik al naar de waarde uit mijn 1e bericht aangepast.
Als ik iets vind waarop hij redelijk rijdt meld ik mij. Anders ga ik nadenken over een 5 polig anker met bijpassend motorschild.

De DB103 is al bijna 45 jaar in mijn bezit, en gevolgen van een valschade uit mijn jeugd heb ik een aantal jaren terug deze loc volledig gerenoveerd. Voor mij heeft deze loc ooit gekregen van mijn ouders een hoog emotioneel gehalte.,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Denk dus dat een 5*motor daar ook niet zo veel aan veranderd hoor.
Eens in de zoveel tijd kom je toch weer een decoder tegen waar de rijeigenschappen niet mooi zijn.
Heb er ook 1 met 5* die stotterde als een gek.
Maar met wat instellingen zoals hierboven beschreven staan loopt ie inmiddels stukje mooier,maar echt nog niet prima te noemen.
Die cv 54 truuk nog niet uitgevoerd,ga ik zeker proberen.
Had dit in het begin toen ze net uitwaren die V4 decoders wel is geprobeerd zonder suc6.
Maar inmiddels zijn we al een zooi update's verder , en misschien helpt het.
Ga dit zeker nog even proberen....anders is terug zetten zo weer gebeurd.

Mvg: Alex
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Walter,

Zo één heb ik er ook. Ooit op m'n 14e verjaardag (vandaag 37 jaar geleden) gekregen. Toen was ie al 2e hands, van een collega van mijn vader. Inmiddels is ie voorzien van een 5 polig anker en aan het schild kant een kogellager. En nog steeds zoeft ie z'n rondjes over de baan.
Die ombouw is absoluut aan te raden!
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Heeft de decoder de nieuwste firmware? De eerste 4.0 lopen bagger met omgebouwde marklinlocs. Bij mij rijden ze nu op de standaard waarden redelijk mooi.

Ook de nieuwste handleiding bekeken? Daar staan voor alle 3 motoren dezelfde waarden.
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
De standaard waarden zijn vaak een goede start om mee te beginnen. Vervolgens kan het veel finetunen worden totdat je tevreden bent.

Citaat van: wissels op zondag 18 december 2011, 13:19:24
Hallo Ad, allen,

ik was inderdaad begonnen met CV53, CV54 en CV55 had ik al naar de waarde uit mijn 1e bericht aangepast.
Als ik iets vind waarop hij redelijk rijdt meld ik mij. Anders ga ik nadenken over een 5 polig anker met bijpassend motorschild.

De DB103 is al bijna 45 jaar in mijn bezit, en gevolgen van een valschade uit mijn jeugd heb ik een aantal jaren terug deze loc volledig gerenoveerd. Voor mij heeft deze loc ooit gekregen van mijn ouders een hoog emotioneel gehalte.,

met vriendelijke groet,

Walter

Dit zijn de waarden volgens het nieuwste Esu boekje waarin ook de lfcm motor staat.



Echter heb jij de c54 truuk al gedaan en daar zou ik op verder gaan.

Ik zou er zeker van willen zijn of je motor wel mooi kan lopen. Met LFCM. De overstap maar een 5* lijkt me op dit moment zeker niet nodig. Want ook met de LFCM kun je echt prachtige resultaten behalen.

Het vergt wat goed lezen in het boekje van esu, maar als je eenmaal doorkrijgt welke hort en stoot bij welke cv hoort kan je ze snel eruit halen.

Hier kan je trouwens de nieuwste boekjes downloaden.
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Thanks,gaan we v/d week zeker is proberen.

Mvg: Alex
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo Sebas, allen,

daar heb ik wat aan, in ieder geval als uitgangspunt, ik ga 1 voor 1 de cv's invoeren vergelijken en uittesten wat voor resultaat dit geeft.

Ik had er 1 decoder bijzitten uit een andere (productie-) serie, en juist deze geeft een probleem.

is er iemand in de buurt van de bollenstreek met een geupdate locprogrammer voor de firmware update van deze decoder?

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Citaat van: wissels op zondag 18 december 2011, 17:17:28
Hallo Sebas, allen,

daar heb ik wat aan, in ieder geval als uitgangspunt, ik ga 1 voor 1 de cv's invoeren vergelijken en uittesten wat voor resultaat dit geeft.

Ik had er 1 decoder bijzitten uit een andere (productie-) serie, en juist deze geeft een probleem.

is er iemand in de buurt van de bollenstreek met een geupdate locprogrammer voor de firmware update van deze decoder?

met vriendelijke groet,

Walter

Ik zit niet bij je in de buurt Walter maar je bent welkom.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo Allen,

Peter bedankt voor de uitnodiging, als ik in de buurt kom wip ik langs, al is het niet alleen voor de decoderupdate.

De loc weer uit elkaar gehaald. Helaas bleek het probleem in de techniek te zitten, de Esu magneet bevatte een braampje waardoot het motoschild onderaan niet goed aansloot op de magneet. Na het braampje bewerkt te hebben met een vijltje de motor opnieuw in elkaar gezet, en hij loopt als een naaimachientje met de instellingen uit de Esu tabel. Tevens de beurt voltooit met nieuwe antislipbandjes, helaas liggen de nieuwe koolborstels nog bij de dealer, dus ben ik nog niet geheel klaar.

Na de minicursus bij Theunis gedaan te hebben is dit ondertussen de 7e loc die ik met succes omgebouwd heb met een Lopi4 decoder.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Citaat van: wissels op zondag 18 december 2011, 23:06:09
Hallo Allen,

Peter bedankt voor de uitnodiging, als ik in de buurt kom wip ik langs, al is het niet alleen voor de decoderupdate.

De loc weer uit elkaar gehaald. Helaas bleek het probleem in de techniek te zitten, de Esu magneet bevatte een braampje waardoot het motoschild onderaan niet goed aansloot op de magneet. Na het braampje bewerkt te hebben met een vijltje de motor opnieuw in elkaar gezet, en hij loopt als een naaimachientje met de instellingen uit de Esu tabel. Tevens de beurt voltooit met nieuwe antislipbandjes, helaas liggen de nieuwe koolborstels nog bij de dealer, dus ben ik nog niet geheel klaar.

Na de minicursus bij Theunis gedaan te hebben is dit ondertussen de 7e loc die ik met succes omgebouwd heb met een Lopi4 decoder.

met vriendelijke groet,

Walter

Fijn dat het gelukt is Walter, als je een keer langs wilt komen ben je welkom.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lopi4 instellingen met grote schrijfcollector
Hallo Allen,

de DB103 TEE loc heeft vandaag nieuwe koolborstels gekregen en zijn 1e rondjes automatisch rijden gemaakt op mijn baan. Rijdt perfect met de instellingen uit de nieuwe uitgave van het boekje. Ook eerder omgebouwde locs opnieuw ingesteld met de waarden uit het nieuwe boekje, en 2 locs lijken wat beter te rijden met de nieuwe dan met de vorige instellingen.

met vriendelijke groet,

Walter