Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ns1855 verlichting wagons schakelen?

Gestart door uermend vrijdag 16 december 2011, 11:14:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Beste collega's,

Ik heb een NS 1855 lok. Ik heb ook een aantal wagons voorzien van verlichting welke ik kan schakelen vanuit mijn loks met de uhlenbrock decoders functie 1.
Zit er standaard in de 1855 ook een functie 1 aansluiting om de wagonverlichting te kunnen schakelen? Heeft iemand een idee hoe ik dit anders nog kan oplossen. Ik heb namelijk geen zin om de origineels decoder te vervangen door een uhlenbrock omdat daar al standaard geluid in zit.

Groetjes Sander
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Sander,

Een uhlenbrock raad ik sowieso niet aan om Marklin loks mee om te bouwen. Een ESU presteerd beter. Maar dat is naar ieders mening en voorkeur.

De lok is naar alle waarschijnlijkheid uitgerust met een decoder die nog 2 versterkte functieuitgangen (aux 1 en 2) heeft. Deze worden waarschijnlijk gebruikt om de toeter/hoorn aan te sturen.

Als de lok een MFX decoder heeft. (kon dit niet zo snel op het web vinden) Heeft hij nog 2 onversterkte functieuitgangen (aux 3 en 4) 1 van deze uitgangen zul je dan moeten versterken zodat hij stroom kan leveren door de stroomvoerende kopppeling/draad.

Of je moet het toetertje missen, dan hoef je niks te versterken.
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Wijbe,

Bedankt voor je snelle reactie. De functies 2 & 3 worden inderdaad gebruikt voor de toeters, functie 4 voor afrem optrek vertraging uit te schakelen. Functie 1 zou dus vrij moeten zijn. Maar hoe kan ik de aansluiting van functie 1 vinden op de decoder?

Groetjes Sander
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Een functie is wat anders dan een functieuitgang.

Als het een mfx decoder is, heeft deze 15 mogelijke functie's om te programeren.

Op dit moment bijvb:
Functie 2 = aux1
Functie 3 = aux2
Functie 4 = optrek/remvetraging

Je zou dus op functie 1 en functie 5 tm 15 op een andere manier kunnen programeren.
Zo is het nog mogelijk om een rangeergang op een functie te zetten. En misschien kun je het ook zo programeren dat beide toeters gelijk klinken. Bijvb op functie 1, dan zouden aux 1 en 2 moeten inschakelen.

Hier Zijn de uitgangen te vinden op welke pin ze zitten.

Je zult functieuitgang 3 en 4 oftewel aux 3 en 4 moeten versterken zodat ze stroom leveren.

EDIT Ad: Link hersteld
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Als aux1 en aux2 (de versterkte functieuitgangen van de decoder) bezet zijn,  dan kun je ook een functiedecodertje bijplaatsen.
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Collega's,

Het is een FX decoder. Weet iemand hoe hier de aansluitingen van zijn?

Groetjes Sander
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
In de 1855 zit de Fx decoder 603648.
Op de site van Hans-Gunter heiserholt kun je er het eea over vinden, maar ik kan niks vinden over F1.
http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maedig_6090x-asic-so_37632.htm

Maar als ik de schakeling bekijk lijkt het wel of F1 (pin 15 van chip 701.22B) naar pin 10 van de soundchip gaat.
Zie foto en de rode lijn.
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Onderaan dat artikel staat dat f1 benut kan worden via externe elektronica.
citaat:
Tuning:
Ggf. kann durch ext. Nachrüstung der betreffenden Bauteile auch die F1-Funktion nutzbar gemacht werden.

Dat grote printspoor lijkt mij eerder de massa of de voeding.Er zit namelijk nog veel meer op aangesloten.

Hoe toe te passen
http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p01_45221.htm


Robin
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Citaat van: Kappa op zaterdag 17 december 2011, 10:01:37
Maar als ik de schakeling bekijk lijkt het wel of F1 (pin 15 van chip 701.22B) naar pin 10 van de soundchip gaat.
Zie foto en de rode lijn.
Lijkt mij meer iets anders dan F1  ;), zie post #7.

Mvg,
Peter
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Citaat van: Freak op zaterdag 17 december 2011, 10:44:53
Lijkt mij meer iets anders dan F1  ;), zie post #7.
Peter, ik heb deze info van http://www.jus-kn.de/c91_e.htm, een oude bekende site.
Daar staat in het schema toch duidelijk F1 bij pin 15 van het IC 701.22B.

Verder had ik de aantekening van Hans-Gunter ook gelezen, maar hij geeft niet aan hoe je F1 dan moet realiseren.
En ik zie op de decoderprint ook geen mogelijkheid om deze extra componenten voor F1 te plaatsen.
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Nu wil het toeval dat ik ook in het bezit ben van een NS 1855.
En een extra functie uitgang is nooit weg natuurlijk.
Ik moet deze loc nog afregelen dus dit is een mooi moment om de kap er af te schroeven. ;)

Als ik het spoor vanaf pin 15 de andere kant op volg kom ik uit bij de plaats op de achterzijde waar de componenten nog missen.(tussen de geluid chip en de schroefaansluiting naar het chassis)
Hij verdwijnt dan thv.pin 5 onder de chip.

Dus tijd om de multimeter onder het stof vandaan te halen.En eens kijken of er een pin is die hiermee verbonden is.
Volgens de site van de foto's zal dat 10 of 28 kunnen zijn.

Robin
Re:Ns1855 verlichting wagons schakelen?
Hallo,

Kleine vooruitgang te melden. PIn 15 (F1) is doorverbonden met pin 28,de elektronica massa.
Spoor eindigt dan bij het meest rechter soldeereiland van dat niet gebruikte groepje

Wat me verder opviel is dat de verlichting van de loc rechtstreeks de chip in lijkt te lopen.

Dus ik denk dat je door pootje 15 los te halen en de hulpschakeling wel een werkende functie uitgang krijgt.

Robin