Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje

Gestart door Wijbe donderdag 15 december 2011, 23:08:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Voor me verjaardag komt er een sikje. Nu wil ik deze zelf ombouwen met digitale krois koppelingen, en verlichting. Daarbij de dat de verlichting in de toekomst komt.

De eerste vraag:
Hoe, en welke sleper voor het sikje. Ik lees hier en daar vaak dat men de voetplaat uitfreest. Is het ook mogelijk zonder dit te doen?
Dit topic heb ik een paar manieren gezien

De tweede vraag:
Welke decoder? De ruimte is klein....
Voor verlichting voor en achter heb ik de 2 normale lichtfunctieuitgangen nodig.
Voor de kroiskoppelingen 1 functieuitgang extra.
Voor het zwaailicht 1 functieuitgang extra die programmeerbaar is zodat hij kan knipperen.

Vaak lees je een Kuehn 25. Maar heeft deze decoder naast de normale 2 lichtuitgangen 2 extra functieuitgangen. Hij wordt aangeduid met 2 functieuitgangen, maar ik vraag me af of daar de 2 lichtuitgangen niet mee worden bedoeld.


Uiteindelijk de vraag: Is het haalbaar?
Ik heb dan wel eeen paar locs omgebouwd, de decoder plaatsen lijkt mij geen probleem. Maar de sleper, is dat haalbaar voor een 'beginneling voor de moeilijkere ombouwprojecten'?
Is het dan niet verstandiger al een 3-rail model te kopen, en deze te voorzien van krois koppelingen en lichten?
Re:Sikje ombouwen / Haalbaar? / welke sleper, en hoe te plaatsen? Decoder?
Hoi Wijbe,

Ombouwen is haalbaar maar, ook een klusje. Je zal wat moeten freesen in de bodemplaat voor de sleper.
Inderdaad gaat er een Keuhn in maar ik dacht dat de 45 meer mogelijkheden heeft maar of ie past.
Kopen is zeker een optie.
Bij Modeltreinexpress hebben ze diversen uitvoeringen en zelf omgebouwd, kijk anders of de prijs je past of bel ze voor info over de decoder en wat zij er in doen. In ieder geval heb je zeker beperkte ruimte in het lokje.
De K&K uitvoering met HIAB kraantje is wel erg mooi bij MTE. Volgens mij heeft Romar nog eens een uitvoering gemaakt met een hekwerk er op voor de Arbo was ook heel mooi.
Succes verder.

Mvg Ron :)
Re:Sikje ombouwen / Haalbaar? / welke sleper, en hoe te plaatsen? Decoder?
Ron,

Toch maar beslist op 1 te kopen bij MTE. Rijd goed. Alleen valt op de kruiswissels rechtdoor (c-rail) wel stil. Komt doordat de flenzen niet hoog genoeg zijn :(

Verder zijn ontkoppelrails lastig. Daar komt hij met lage snelheid niet op. Maar eens kijken of ik een asje kan vinden waar op 1 wiel een antislipbandje kan. Dat versterkt de trekkracht enorm denk ik.
Re:Sikje ombouwen / Haalbaar? / welke sleper, en hoe te plaatsen? Decoder?
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Sikje ombouwen / Haalbaar? / welke sleper, en hoe te plaatsen? Decoder?
Citaat van: Wijbe op vrijdag 23 december 2011, 12:09:58
Ron,

Toch maar beslist op 1 te kopen bij MTE. Rijd goed. Alleen valt op de kruiswissels rechtdoor (c-rail) wel stil. Komt doordat de flenzen niet hoog genoeg zijn :(

Verder zijn ontkoppelrails lastig. Daar komt hij met lage snelheid niet op. Maar eens kijken of ik een asje kan vinden waar op 1 wiel een antislipbandje kan. Dat versterkt de trekkracht enorm denk ik.


Filmpje  :help:8o :D ;), vr gr Arie
Re:Sikje ombouwen / Haalbaar? / welke sleper, en hoe te plaatsen? Decoder?
Ga trouwens nog krois koppelingen in mijn sikje bouwen. De sleper is goed geplaatst, alleen de trekkracht is 'slecht' 8 2 assers krijgt ie fatsoenlijk vooruit. 4-assers heeft hij moeite mee. Eens kijken of magneetjes of 1 slipbandje op een as zin heeft :)


Arie,



Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
ik heb ook een paar sikjes omgebouwd en op 1 ervan heb ik de wieltjes van een 600 serie gezet waarvan er 1 een slipbandje heeft.

ik moet zeggen dat dat de trekkracht enorm verbeterd en dat hij moeiteloos over kruiswissels etc heen gaat.
en dat terwijl hij maar 1 mm hoger is komen te staan. ( valt zo goed als niet op)

mvg stephan
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Alleen heeft een 600 serie spaakwielen....

Het probleem bij ontkoppelrails is dat de sleper er 'tegenaan botst'. En het sikje niet verder rijd. Met een antislipbandje zou hij door kunnen rijden.
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Wijbe, als decoder is de Zimo MX620 ook zeer geschikt. Decoder is klein, is multiprotocol en heeft 2x aux uitgangen die ook met een timer te programeren zijn voor de krios koppelingen.

Staat mijn iets van bij dat de MX620 net uit productie is en vervangen wordt door de MX621 en die is alleen maar DCC

Misschien kin je nog aan een MX620 komen, echt die decoder is geknipt voor jou doel.
Niet de goedkoopste decoder, wel de beste!

Mvg, Johan
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Er zit al een kuehn in, moet me even in verdiepen wat die kan.
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
De NO25 heeft inderdaad maar twee functieuitgangen. Normaal gebruik je die voor de verlichting, maar die heeft de sik dan weer niet. Je kunt er een knipperlicht op aansluiten, maar je kunt de uitgangen niet zo programmeren dat er zonder risico een Krois op kan worden aangesloten. Je kunt natuurlijk discipline betrachten, maar de verleiding om de functietoets nog heel even ingedrukt te houden als de ontkoppeling niet in één keer slaagt, is nu eenmaal groot. En één keer is genoeg. Ik heb geloof ik nog wel ergens een nieuwe 620 liggen.
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Die krois koppelingen zijn duur genoeg. Dan gaat er lieveer een andere decoder in. Persoonlijk vreesde ik er ook al voor dat de decoder het niet kon aansturen. In iedergeval heb ik een sikje waar de sleper goed onder zit. Nu de rest zelf maar even verbouwen.

Trouwens ook even de MX621 opgezocht. Deze kan ook nog motorola.
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Citaat van: Wijbe op vrijdag 23 december 2011, 14:20:17
Alleen heeft een 600 serie spaakwielen....

Het probleem bij ontkoppelrails is dat de sleper er 'tegenaan botst'. En het sikje niet verder rijd. Met een antislipbandje zou hij door kunnen rijden.

spaak wielen zie je bijna niet onder een sikje :D
ik snap het probleem maar ik denk niet dat je het oplost met alleen een slipbandje omdat dan de loc omhoog getild wordt.
er zit namelijk te weinig bodem vrijheid onder de loc.

mvg stephan
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Stephan,

Klopt volkomen, daarom moet er ook een ander wieltje op. Ik ga eens zoeken naar de juiste maat.
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Citaat van: Wijbe op zaterdag 24 december 2011, 17:31:01
Stephan,

Klopt volkomen, daarom moet er ook een ander wieltje op. Ik ga eens zoeken naar de juiste maat.

mischien wieltjes dicht maken? ik zal eens een foto van mijn lokje maken met 600 wieltjes en van eentje met standaard wieltjes maar met een hele grote sleper...
ze rijden beiden trouwens even goed. ( met 3 wagonnetjes erachter dan)

succes mvg stephan
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Maa de wiele vaan de 600 zijn ook groter? En dan moet je de remblokken weghalen?
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Wijbe,

Het kan ook met de originele wielen, en zonder enige verzwaring o.i.d.
Alles komt voort uit de sleper constructie.
Kan je eens een foto van de onderkant maken van jouw sikje ?

Zo gaat het hier dus :

http://www.youtube.com/watch?v=J-OOLnQ99qQ

Opgemerkt moet worden dat dit op hellingen NIET gaat werken, maar ik twijfel of een slipbandje daar veel verandering in gaat brengen ....

Grt peter
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Peter,

Zal morgen even paar foto's maken. This dat ik het de eerste keer niet zelf aan durfde. Bij mij trekt hij zowieso 8 a 10 van die wagonnetjes. Alleen krijgt hij moeite in r1 bochten. Op een recht stuk moet 15 ook wel haalbaar zijn.
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Hierbij de foto's.

Inmiddels rijd ie ook over de kruiswissels. Het middenstuk van de wissel een beetje omhoogwippen met een schroevendraaiertje.
Re:Sikje ombouwen / trekkracht verbeteren / filmpje
Ook hier wordt aan een Sik gesleuteld,  het was een goed voornemen voor 2011  :oops:

Er zit inmiddels een Kuehn N025 in en rijdt zonder kap en verlichting zijn rondjes.
Tevergeefs heb ik gezocht naar de blauwe draad om de retour van de ledjes aan te sluiten.
Nu blijkt dat de N025 die niet heeft, je moet de retour maar aan massa leggen.
Dat geeft natuurlijk geflikker (letterlijk) en daar wordt ik niet blij van.

Nu blijkt er toch een mogelijkheid te zijn om de interne plus van de decoder af te tappen:
sluit bij de blauwe pijl de blauwe draad aan.  

Tot slot de CV waarden zoals ze hier in de Kuehn N025 staan:
CV#2    20
CV#5  128
CV#6    36
CV#29    6
CV#50    4
CV#56    7
CV#58    1

Cor