Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw Krokodil 39563 naar sound

Gestart door Mercedie vrijdag 08 maart 2013, 17:29:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Ik heb net mijn groene Marklin krokodil 39563 om laten bouwen. Een winkel in Zwitserland, Zugkraft Stucki, doet dat. De lok is nu uitgerust met een ESU M4 sound decoder. De grote vooruitgang is het prachtige bedrijfsgeluid, met daarin ook het geluid van de drijfstangen! Je hoort die echt klakkeren. Dit mis ik in mijn bruine Krokodil 39565 die vanuit Marklin al standaard van sound voorzien is. Ik raakte wel het rode sluitlicht kwijt. Het is bepaald geen goedkope oplossing: SFRS 195 + verzenden en invoerrechten daarboven op. Is er geen handige winkel in Nederland die dat doet? Voor de soundliefhebbers onder ons vast interessant. Ik zou mijn groene Roco Krokodil ook wel willen laten ombouwen, maar niet nog een keer voor dit geld.
Ik zal bij gelegenheid proberen een video op de dit forum te zetten. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn. Dus kan ik dit grapje ook herhalen met mijn Roco Krokodil 69849? Ik durf dat zelf niet aan.

groeten, Nico
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
De 39563 heeft standaard een SDS met decoder en sound module.
Ik begrijp niet waarom je deze helemaal naar Zwitserland opstuurt, voor zo'n eenvoudige ombouw. :(
Er zit namelijk een decoder met 21 polige mtc connector, die je in één minuut uitwisselt.
Speaker aansluiten, een paar CV's wijzigen (ook voor SDS moeten bepaalde CV's ingesteld worden) en rijden maar.
Je rode sluitsein is ook gewoon een kwestie van function mapping.
Bij Teunistreinen had je een workshop kunnen volgen en meteen je krokodil ombouwen.
Volgende keer hier eerst eens vragen, dan bespaar je de helft aan kosten uit.
Een filmpje zou wel leuk zijn. :)
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
 8o Gaat er nu een erg zitten balen?  :?

Gr Ruud
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Ik denk het niet Ruud, Nico heeft toch een mooie lok met fullsound. :)
Het overkomt mij ook wel eens dat ik iets gekocht heb, dat ik naderhand beter anders en goedkoper had kunnen doen.
Nico geeft zelf aan dat het niet de goedkoopste oplossing was en vraagt of er geen alternatieven zijn.
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Beste mensen,

Bedankt voor de reacties. Ik begrjp nu dat het goedkoper gekunt had. Ik was daar wel enigzins op bedacht, maar liep tegen dit aanbod aan op het internet. (de extra kosten van de invoerrechten vielen me met EUR 52 wel tegen, maar dat weet je pas achteraf) Zelf ombouwen vind ik tricky, dus dat laat ik toch liever over aan iemand over die weet wat ie doet. Ik zal op dit forum nog eens rondneuzen of ik een adres kan vinden waar mijn Roco Krokodil een keertje heen kan. En of hij dan ook dat geweldige geluid van die koppelstangen erop kan zetten heeft...? Misschien kan er kopie gemaakt worden van het ESU-sound dat ik er nu in heb zitten.Helaas heb ik zelf (nog?) geen programmeermogelijkheden. Dat is nl een heel nieuw onderwerp voor mij. (rij met MS II). Dus ook zaken als CV en function mapping zijn nog onbekend terrein voor mij. Ik ken de termen, maar dat is ook alles. Maar als ik daar mijn rode sluitlicht mee terug kan krijgen, dan is dat wel wat. Bedankt voor de tip Kappa.
Maar eerst kijken of ik een video kan uploaden !

groeten,

Nico
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Als het klopt staat hier een kort filmpje:


Nico
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Mooie lok Nico, de decoder is toch vooral omgewisseld vanwege de zeer uitgebreide geluiden die ze er in Zwitserland opgezet hebben (of is dat standaard ESU?)?
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Hallo Frank,

Ik wilde graag bedrijfsgeluiden. De 39653 heeft standaard alleen een fluit en een omroeptekst. Voor zover ik weet mij heeft de standard ESU loksound niet het geluid van de drijfstangen, maar misschien weet iemand anders het zeker.

groeten,

Nico
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Nico.

ESU 54471 heeft mijns inziens dit toch ook hoor.

Je kan naar een stukje geluid luisteren , en daar hoor ik ze toch ook.

http://www.esu.eu/download/projektdateien/generation-4/loksound-v40/?tx_esudecoderprojects_pi1%5Bpage%5D=5&cHash=ff8361621e0ca496d65ebf7c32928ccb

Maar het geluid verder is  :thumbup:

En daar gaat het om.



Mvg: Alex
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
T kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat  :D. Mooi!!!! Gr, Hans  :thumbup:
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Citaat van: Kappa op vrijdag 08 maart 2013, 19:32:24
Er zit namelijk een decoder met 21 polige mtc connector, die je in één minuut uitwisselt.
Speaker aansluiten, een paar CV's wijzigen (ook voor SDS moeten bepaalde CV's ingesteld worden) en rijden maar.
Je rode sluitsein is ook gewoon een kwestie van function mapping.

Zo heb ik het dus ook gedaan, met een MSD van Marklin, nog geen 10 minuten werk  :D

Guus
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Je kan de lok ook langsbrengen bij hobby in praktijk.
Daar kunnen wij hem voor je ombouwen/aanpassen.

Als je een afspraak maakt kan je ook onder begeleiding je lok zelf ombouwen.

Groeten Sander.
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Hoi Nico,

Nooit teveel terugdenken aan hoe je iets hebt gedaan en hoe je het beter had kunnen doen. Dat is de bekende koe in de kont kijken.

Sinds najaar vorig jaar hebben we de geweldige service van hobby in de praktijk in Werkendam en kunnen we allemaal ook nog wat leren.

Wat belangrijk is voor iedereen is om te weten dat Zwitserland geen deel uit maakt van de EU handelszone en je dus op alles invoerrechten moet betalen. De postbode of andere vervoerder komt dit meteen aan de deur afrekenen. Wees daar dus altijd op bedacht.
Via Ebay is er in ieder geval één handelaar die iedere week alle verkopen in Oostenrijk gaat posten en er zo voor zorgt dat je niet deze invoerrechten hebt.

Succes met je volgende ombouwproject en als ik jou was nam ik het aanbod van Sander aan. Hij heeft met Peter (Geluidsman) dit ook voor mij al een keer gedaan en de service is super.

Groet, Ronald
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Hallo Alex,

Ja, dat is hem volgens mij wel.
Dat heeft ESU dus beter voor elkaar dan Marklin, maar dat is mijn mening. Ik vind de sound van de 395656 wat kaal.

groeten,

Nico
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Hallo Guus,

Die MSD van Marklin kost vast ook wel wat en het natuurklijk fijn als je dat zelf durft. Ik ben nog te bang iets te vernielen.
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Hallo Sander,

Dat klinkt interessant, maar niet meer voor mijn Marklin Krokodil.
Zou het iets zijn voor mijn Roco. Die heeft nu een gewone ESU decoder vanuit de fabriek.
Zal ik bij gelegenheid buiten dit form contact opnemen?

Groeten,

Nico
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Hoi Nico,

een mailtje naar info(apenstaartje)hobbyinpraktijk.nl is genoeg om een afspraak te maken.
Dit geldt trouwens voor iedereen die hier belangstelling voor heeft.

Groeten Sander
Re: Ombouw Krokodil 39563 naar sound
Hallo Sander, ik las jouw berichtje en ik heb zeker interesse om langs te komen bij jullie. Heb 2 defecte locs staan hier en geen idee hoe ik ze weer netjes aan de praat krijg. Ik zal een mailtje sturen naar genoemd email adres. Gr, Hans