Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89

Gestart door Bas donderdag 07 maart 2013, 13:10:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89
Dag ombouwers,

Bijna 50 jaar oud en afkomstig uit de startset van mijn vader, de loc is goed gebruikt in al die jaren en de buitenkant is er niet mooier op geworden. Er zijn er iets van 5 miljoen van gemaakt heb ik gehoord. Wel tijd voor een opknapbeurt! Genoeg voorbeelden op het internet (zie bijlage). Wat je mooi vind is natuurlijk persoonlijk. Al vind ik de 30000 (laatste versie) qua kleur het net niet helemaal. Lijkt wel een productiegerichte kleurstelling.

Na demontage van de kap heb ik deze gespoten, vervolgens op zowel de kap als het onderstel het nodige rood aangebracht en ja ook de voorzijde is inmiddels mooi mat opgedroogd. (kon niet wachten met deze topic natuurlijk) Het aanbrengen van de decals is een priegelwerk en dus een niet zo prettig klusje om het netjes te zeggen. De decals vind ik achteraf wat aan de grote kant. Achter de ramen heb ik normale folie geplakt en bij de deur folie in een matte uitvoering. Zwart en afgebogen karton zoals in de BR86 van Marklin kan natuurlijk ook. Het glas achter de ramen zou eigenlijk iets meer naar voren moeten komen.

Maar ja dit is eigenlijk een kort projectje om de 1e loc van mijn pa weer rond te laten rijden. Er is dan nog veel meer te doen zoals de trappen aan de achterzijde, stangen, lichten achterzijde etc. Deze 3000 is bijna 50 jaar oud (ontwerp nog ouder) en helemaal tot het huidige mogelijke detailniveau is gewoon heel moeilijk. Een nieuw model van een ander merk en naar AC ombouwen is dan eenvoudiger.

Nu nog een decoder inbouwen ik denk aan een loc-pilot V3 van ESU (iemand ervaring in combinatie met deze 3000?) Al blijft analoog rijden met dit model ook heel leuk, in gedachte zit ik dan weer naast mijn vader op de garagezolder van ons ouderlijk huis    ;)
Re: En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89
Bas,


top-restauratie  :thumbup:, en zeker omdat je haar van je vader hebt gekregen.

Mvg Gert
Re: En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89
Super....
de decals, waar heb je die vandaan?
en hoe breng je die op.
is dat een set van diverse nummers en DB logo's

groet Winno
Re: En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89
Hoi Bas,

Wie kent, of heeft deze loc niet?  48 jaar geleden was het ook mijn eerste loc, gekregen op mijn 8e verjaardag in een startset. Prachtig zoals je deze dame hebt opgeknapt, heel mooi !  :thumbup:

groeten, Willem.
Re: En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: En dan nog de buitenkant van de 3000 BR89
@Winno,

de decals komen van modellbahndecals.de Na bestelling en betaling op IBAN krijg je keurig in een enveloppe de decals en een beschrijving hoe e.e.a. moet. Portokosten zijn maar iets 1,70 euro. Een standaardset voor de BR 89 is ondanks 5 miljoen exemplaren van de 3000 niet voorhanden. Zodoende een standaardset van de V212 gebruikt voor het DB logo, BW-depot, tonnage, hoogspanning etc. Loc-nummers zijn voor stoom-baureihen voorhanden. Zelf heb ik nog wat daarin geknipt voor het juiste nummer pffffffff. Het blijft een priegelwerk, met minipincet (uit zakmes) zijn de decals 10 sec in lauw water ondergedompeld en vervolgens met een klein pinnetje op het model afgeschoven, even deppen en laten drogen. Eventueel nog transparante matte lak erover om afbladderen te voorkomen. De decals moet je wel scherp afknippen deze zitten vaak onderling aan elkaar of anders passen ze net niet op het relief/schild van de 3000.

Succes!