Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?

Gestart door Wijbe woensdag 14 december 2011, 23:11:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Hallo,

Ik heb een ledstrip ingebouwd in een treinstel. Deze ledstrip brand op 12V (De bekende ledstrip op rol uit Hong Kong)

Echter is hij iets te vel. Nu zou ik hem willen dimmen, gewoon met de locdecoder. Echter begint de ledstrip dan te veel te flikkeren.

Nu luid de vraag, is de flikkering tegen te gaan? Zo ja hoe?

Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Ledstrip dimmen kan simpel door een 1k Potentiometer deze kan je ook in de smd uitvoering kopen .
Deze Potentiometer in serie van de schakel functie draad en stel deze dan naar de juiste sterkte in.

willem.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Wijbe.
Heb je het al op de baan geprobeerd?
Op me programmeer spoor flikkert alles wel een beetje,maar op de baan 0,0

Mvg: Alex
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Ik vind die LEDstrips op 12V ook teveel van het goeie.
Gebruik jij een schakelingetje met een 7812 in ? Zoja, dan kan je die gewoon vervangen door een 7809 (voor 9V) of 7808 (voor 8V) , is nog meer dan licht genoeg :-)


succes,
Kris
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Nog even wat aanvullende informatie:

In het treinstel, een hondekop van Piko zit een esu loksound 3.0 m4/mfx. De uitgang van aux 1 is aangesloten op de ledstrip. Deze is gedimt naar een waarde van 127. Met de multimeter gemeten dat de uitgang dan 11.95V geeft. Als je dit nog meer verlaagd, wordt de spanning natuurlijk verlaagd. Echter gaat de strip steeds meer flikkeren. En dit is nauw net het probleem, maar hoe dit op te lossen is? Zorgt een potentiometer er dan voor dat er geen flikkering ontstaat?

Alex,
Hij is zelfs op de baan geprogrammeerd, en daar flikkerd hij als een gek.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
de decoder wijzigt de uitgangsspanning niet door de spanning in z'n geheel te verlagen, maar door de pulsduur te varieren (bij dimmen te vergroten), daardoor gaat het flikkeren. Mogelijk dat een condensator op je stripje zou helpen.
Walter
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Walter,

Dat verhelderd een boel. Ik zat ook al in deze richting te denken dat de decoder de stroom op een andere 'soort' manier aanlevert.

Ik heb nog condensatoren van 200uf liggen. Hoe zou je dezen moeten aansluiten op de strip?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
op je strip zitten soldeerpads, je condensator is gemerkt met een - bij één van de aansluitingen (of is het SMD?) die - sluit je aan op de - van de strip en de andere aan de + van de strip. Ben benieuwd wat 200uF doet ;-)

Walter
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
200uF is inderdaad niet super veel.

Maar het is dus behoorlijk simpel aansluiten. Nu zit ik alleen nog met de vraag wat is de juiste plus en de min. Het komt er feitelijk op neer dat de condensator tussen de functiedraad en retourleiding moet.

De retourleiding (blauwe draad) zit aangesloten op de + van de strip. De functiedraad (groende draad) zit aangesloten op de - van de strip. Andersom werkt niet. Klopt het dat de - van de condensator (geen SMD) op de nulleider (blauwe draad) moet?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Als het goed is staat op elke condensator een + of een - afgebeeld aan de zijkant van boven naar beneden. En niet 1 malig maar ----------- of +++++++++.

Mvg: Alex
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Alex,

De condensatoren die ik nog heb staan ------- op. Echter vraag ik me af of de retourleiding nu de + of - is, omdat hij zit aangesloten op de - van de strip.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
de --------------  moet aan de - van de strip, en dus in jouw geval op de groene draad. Die info staat op het papiertje wat ik heb gekregen van een handelaar in Houten die stukjes van de hongkong rol verkocht. Inmiddels zelf een paar meter aangeschaft, ook voor de verlichting van m'n schaduwstations ;-)

Walter

addendum: de C staat in het schemaatje wat ik heb getekend voor de weerstand

+ Bl__________ R ______ Ledstrip +
                  |
                ==
- Gr______|_____________ Ledstrip -
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
de draad die aan de zijde van ------ zit is de negatief (kathode bij een diode) van de kondensator.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Duidelijk. De retourleiding wordt daarom dus ook de gemeenschappelijke plus genoemd.

Vanavond even proberen met de condensator. Je zou eventueel meerdere condensatoren parralel aan elkaar kunnen zetten?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
kan je altijd maar wel rekening houden met een begrenzing van de laadstroom.Hoe meer condensatoren parallel staan hoe groter de waarde wordt maar hoe groter ook de benodigde laadstroom wordt.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Ik ga het eerst testen met 1 200uf. Ben benieuwd naar het resultaat. Bevalt het niet ga ik het testen met 2 200uf. Ik neem niet aan dat ik dan al snel aan de begrenzing van de laadstroom zit? Zoveel stroom hoeft er toch niet in om ze op te laden?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Als je de weerstand voor de condensator zet,
wordt de laadstroom ook meteen beperkt.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Toch opletten met die zware elco's. Mogelijk ook een oplossing is het dimmen uit zetten (dus volle power), maar kleine dioden mee in serie schakelen. Elke diode heeft en spanningsval van 0.7V. Zet er zo veel als gewenst in serie.

Geert
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Op dit moment geen weerstanden in huis. Daarom probeer ik het met gedimde cv waarden. Zometeen even testen.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
whoaaaaaa, je hebt toch wel een weerstandje voorgeschakeld toch??????
echt doen hoor, ongeveer 1k voor 3 ledjes gaat prima, zonder zijn ze zo naar de eeuwige jachtvelden....

Walter
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Walter,

Op dit moment geen weerstandjes voorgeschakeld. Op de strip staat dat ze op 12 volt werken. Dus met een multimeter gemeten bij welke waarde van de functieuitgang de boel op 12 volt zit. Dus het leek mij geen probleem...........

Met de transistor ertussen flikkerd de boel in iedergeval niet meer. Maar ik vraag me nu toch af of ik niet beter er weerstanden kan tussen zetten om 1 of andere reden. Vermoed zeer dat Walter gelijk heeft.  :oops: :oops: :oops:
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Nog een opmerkelijk detail. Met condensator brand hij feller dan zonder. Hoe is dit mogelijk?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
En wat voor spanning meet je dan dan?

Mvg,
Wilco
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
De led's worden door middel van pulsbreede modulatie gedimt. Dat wil zeggen dat de led heel snel aan en uit worden geschakeld. Door nu de led's langer "uit" dan "aan" te schakelen word de gemiddelde spanning op de uitgang lager. Echter op het moment dat de uitgang "aan" is staat wel de volle spanning op die uitgang (welliswaar telkens heel kort maar toch) Doordat je nu een condensator tussen de + en - hebt aangesloten word die condensator steeds geladen met de volle spanning en de leds blijfen dus telken branden op de energie die in de condensator zit. Een voorschakel weerstand is dus echt een belangrijk onderdeel in deze schakeling. Tevens zou ik de condensator een stukje lager nemen, een 47uF lijkt mij al voldoende om het knipperen tegen te gaan.

groeten jw
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
JW,

Thanks. Een duidelijk verhaal in 'beginnerstaal'.

Hoe groot zou de voorschakel weerstand moeten zijn? Ik las in dit topic 1k voor 3 ledjes. In het treinstel komen 27 ledjes. Dit zou dan betekenen 9*1k=9k Voorschakelweerstand? Maar dan krijg je een te 'grote' weerstand lijkt mij?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
27 ledejs zijn wel een boel, zitten ze versprijd over meerdere rijtuigen? Het is belangrijk om te weten of en hoeveel  led's in serie staan en hoeveel er parallel staan. Dat bepaalt namelijk de stroom en de spanning die er over de leds komen te staan.

Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
De ledstrip is per 3 leds inkortbaar.

Er staan dus steeds 3 leds in serie. Per 3 leds zit er  ook een smd-component met het getal 151, deze staat in serie met de 3 leds (1 led smd-component 2 leds). Ze moeten gevoed worden op 12 volt.

Voor mijn treinstel (2delige hondekop) betekend dat dus 27 leds, waarvan 9 groepen die parallel staan met elk 3 leds in serie.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Dat componentje met 151 erop is een weerstand van 150 Ohm.
Je led strip is ontworpen voor 12 V,  er komt 16 - 18V uit de decoder.

Gewoon de uitgang verder dimmen is de mooiste oplossing, een extra weerstand
zorgt alleen maar dat er meer warmte wordt gedissipeerd in je treinstel.

Cor

Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Ik heb niet alle posts doorgelezen, maar dat flikkeren komt omdat een LED niet 'dimt' zoals een gloeilamp. Ik ben hierzelf (ICT en minimaal electrotechniek) mee bezig geweest voor een aantal schoolprojecten, en wij hebben daar chips voor moeten programmeren om de LED te dimmen. Wat men dan doet is de LED zo snel te latn knipperen (zien wij als mens niet) waardoor het lijk alsof de led minder fel is.

Maar ik heb verder geen idee hoe dat is opgelost in die ledstrips waar men het hier over heeft, het zou natuurlijk kunnen dat men hier wel de spanng verlaagt met een weerstand, maar eigenlijk is dat niet helemaal zoals een LED zijn werking zou doen.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Citaat van: stefanius op vrijdag 16 december 2011, 15:08:03
maar eigenlijk is dat niet helemaal zoals een LED zijn werking zou doen.

Waar je deze weisheid weg haalt weet ik niet maar het slaat nergens op. Als je een led namelijk goed wilt dimmen zul je de stroom door de led moeten gaan regelen doormiddel van een stroombron. Theoretisch is dat de beste manier om een led te dimmen.
Echter omdat we in de decoder met digitale techniek te maken hebben is dat niet mogelijk, bij digitale techniek kennen we immers maar 2 toestanden, namelijk AAN of UIT en niets daar tussen in.
Om nu een led toch te kunnen dimmen gaan we de led met puls-brede-modulatie aansturen (het heel snel aan en uit schakelen van de led) echter dat heb ik een paar posts geleden al uitgelgd.

Je zult in princiepe altijd een voorschakelweerstand moeten plaatsen omdat de stroom door een led begrenst moet worden. Een led is namelijk een diode die licht kan geven. Echter in geleidende toestand is het (zuiver theoretisch) een kortsluiting, praktisch gezien is dat niet helemaal waar maar de stroom door een led neemt erg snel toe naarmate de spanning hoger word die over de led staat.

Als ik even uit ga van de weerstand van 150 Ohm die al op de print aanwezig is dan zou de stroom door de drie led's (uitgaande van witte led's met een drempelspanning van ongeveer 3 volt) 0.02A oftewel 20mA zijn
Als je dus nu 18 volt aanbied aan de leds (omdat de spanning immers maximaal is op het moment dat de uitgang "aan" is) zou je op een weerstand uitkomen van (9 volt over de weertand en een stroom van 20mA) 450 Ohm. Echter in de e24 reeks bestaat deze waarde niet en zul je een 470 Ohm versie kunnen nemen. Het vermogen die we weerstand moet weg werken is dan (vermogen = stroom maal spanning) =0.02 maal 9 = 0.18 watt.

Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Dat wordt dan 9 x SMD weerstand vervangen op een flex-printje - lijkt mij niet zo gemakkelijk.

De Led strips geven bij 12 volt al veel te veel licht, er zal flink gedimd moeten worden, en dat zou
met een lokpilot ook goed moeten kunnen. De frequentie van de pulsbreedte gemoduleerde uitgang
is dermate hoog dat dit geen waarneembare flikkering mag geven.

Mocht er onverhoopt bij hoge snelheid toch iets te zien zijn, dan is een elco van 220 uF zeker voldoende
om dit af te vlakken.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Kun je geen weerstand voor de hele reeks leds zetten?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Wijbe,

dat kan prima, al dat theoretische gedoe heb je weinig aan (behalve het begrip wat je ervan krijgt) practisch is een 1/4W weerstandje van 1K á 1,5K voor een serie van 3 voldoende om de lichtopbrengst terug te brengen. SMD weerstandjes gewoon afblijven en laten zitten. Ik heb kort geleden dezelfde strip ingebouwd in een gebouw met precies die waardes achter een 16V = voeding.

Walter
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Walter,

Met een serie van 3 leds? Dan zou de weerstand verlaagt moeten worden als je meerdere leds aansluit? 1K/9of27?
Vervolgens gewoon dimmen via functieuitgang, en als hij dan nog knippert er een condensator op aansluiten?
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
gewoon ff proberen, bij mij werkte 1k5 het mooiste, condensator heb ik niet nodig omdat het van gelijkspanning wordt gevoed. Eerder heeft ook iemand al aangegeven dat je een paar in serie geplaatste diodes kunt gebruiken (1n4148 is prima), per diode verlies je 0,7V, om de spanning op de ledstrip te verlagen zonder dat je de uitgang van de decoder hoeft te knijpen (wat het knipperen veroorzaakt). Dus, zowiezo een weerstand opnemen, al was het maar ter bescherming van de leds, en als je dan met knipperen zit omdat je de uitgang van de decoder terug hebt geregeld, een diode plaatsen (wat dus ook tot gevolg heeft dat je ledjes weer wat feller gaan branden......). je kan altijd een hoop rekenen aan zulke schakelingetjes, maar met experimenteren zie je ook hoe het echt wordt.

Walter
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Misschien is het handig om een BCR401R/BCR402R o.i.d. in te schakelen ?
De stroom blijft dan constant en is onafhankelijk van variërende voedingsspanningen (binnen grenzen natuurlijk).

De schakeling is ook eenvoudig discreet op te bouwen. Ter test of zo.

grv Huub
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Heren,

Ik vond stomtoevallig nog een 2tal 1k weerstanden. Daarvan er even 1 tussen gezet, en raad eens? De verlichting brand nu zeer mooi. Hoeft ook niet gedimt te worden. Tevens geen last meer van geflikker.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Wijbe houd wel rekening met de warmte dissipatie in de weerstand.
Dissiperen is het omzetten van elektrische energie in warmte en afgeven aan de omgeving, dus wat een elektrische kachel ook doet.
Je hebt 9 groepen van 3 leds, die per groep ongeveer 20mA trekken.
9 x 20mA = 180 mA.
De spanningsval over de weerstand is ongeveer 7 Volt.
De weerstand moet dus ongeveer 7Volt x 180mA= 1,260 Watt dissiperen.
Als je een weerstand hebt gebruikt met een te lage vermogendissipatie, kan deze heel heet worden en zelfs verbranden.
Nu is het wel zo dat doordat het signaal puls breedte gemoduleerd is, je in principe minder dan die 1,260 Watt hoeft te dissiperen.
Bij bijv een dimwaarde van 127 zou je nog maar de helft moeten dissiperen.
Maar ik zou toch een marge houden.

En nog even dit: Als je geen weerstand in serie met de ledmodule zet, krijgt deze tijdens de "aan" stand van de PWM signaal 19 Volt te verwerken, wat dus te hoog is.
Je moet dus altijd uitgaan van 19Volt en daarop je weerstand berekenen.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Ad,

De weerstand wordt niet extreem warm. Mar het vermogendissipatie, is dat het aantal Watt wat er meestal bij staat? 0,25 watt in het meeste geval?

Voor het berekenen begrijp ik helaas nog iets te weinig.

In dit topic gaf Walter het volgende aan: practisch is een 1/4W weerstandje van 1K á 1,5K voor een serie van 3 voldoende om de lichtopbrengst terug te brengen

In theorie zou ik dus 27 leds delen door een weerstand van 1.5k moeten gebruiken? Echter pakt dit prima uit.
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
De weerstand van 1k-1k5 waar walter het over had is bedoeld voor 3 leds in serie, maar dan ongedimd..
Jouw ledstrip heeft 9 groepen van elk 3 leds  met een weerstand in serie van 150 Ohm.
Al deze 9 groepen staan vervolgens parallel geschakeld, dwz dat ze allemaal met de + aan elkaar zijn geknoopt en ook voor de - .
Jij hebt de weerstand van 1k tussen de voedingsdraad en de + van de strip gezet.
Hierdoor wordt de stroom behoorlijk geknepen, waardoor de weerstand minder warmte genereerd, minder dan 0,1 Watt.
Er zal nog maar eens stroom van grofweg 5 á 10 mA door de leds stromen en branden ze veel zwakker en dat was precies zoals jij wilde. :)
Re:Ledstrip en dimmen mogelijk zonder flikkering?
Ah duidelijk. Helaas knipperden ze nog wel een beetje tijdens het rijden, dit hopelijk opgelost door na de weerstand een elco te zetten van 220 uf. Wat vermoed ik weer veel te veel van het goeie is, en die er lang over doet om op te laden?