Hallo,
Het is hier eventjes stil geweest door van alles en nog wat... Maar ik heb ondertussen nog een aantal zaken gedaan. De Elektronicabox moest nog een aanpassing hebben.
Zo was het LCD scherm met de Arduino nog niet geplaatst. Verscheidene stekkers moesten nog verbonden worden. De voeding voor de Arduino en de PC-fans ontbrak ook nog.
Kortom deze zaken maar eens aangepakt. De Elektronicabox is nu instaat om de stroom te onderbreken bij een noodstop. Dus de noodstop werkt nu eindelijk ook.
Hierbij wordt de hoofdstroom van de drivers van de stappenmotoren gehaald, de freesmotor valt uit, LinuxCNC gaat over in noodstop. Dus dan wordt het pas veilig

Het LCD heeft ook een gat in de Elektronicabox gekregen en natuurlijk meteen eens de boel getest. De proefopstelling werkt! De Arduino leest netjes de LM35 temperatuursensor uit,
toont de gegevens op het LCD en activeert de PC-fans met PWM als de temperatuur 24 °C bereikt. Dat is ongeveer 4 °C - 5 °C hoger dan de kamertemperatuur.
De PCB is in EAGLE getekend en wordt zondag onder de CNC gelegd om te frezen.
Een deel van de onderdelen ga ik recupereren uit het mislukt prototype van mijn RandomLEDController V1.0. Deze PCb is ondertussen al gefreest, gesoldeerd, getest en in gebruik genomen.
Maar dat is wat te weinig voor een update vrees ik... Dan maar een oplossing gezocht voor mijn luiheid en onpreciesheid (bestaat dit woord wel?

).
Het PCB frezen is niet makkelijk om net alleen het koper weg te frezen, gelukkig bestaat hiervoor een oplossing namelijk 'probe'. Een sensor die automatisch de hoogte regelt van je frees.
Door nog een stuk Gcode aan je programma toe te voegen, werkt LinuxCNC automatisch de hoogteverschillen van het materiaal of freestafel weg.
Zo kan je perfect (in theorie toch, in de praktijk nog niet geprobeerd

) een rechte lijn frezen op een schijn stuk materiaal.
Probes kochten geld, redelijk veel geld... Maar voor metaal en dus ook PCB's is er een makkelijkere oplossing. Je hangt een draadje aan de freesmotor en eentje aan je PCB.
Zodra de freeskop je PCB raakt krijg je een contact en weet LinuxCNC waar het nulpunt ligt

Door een raster te creëren van nulpunten worden de oneffenheden weggewerkt.
De print voor de RGBLEDController was het proefkonijn, en met succes! Een fantastisch resultaat

Ook is er een aszuiger aangekocht om al het freesstof op te zuigen en is er LEDverlichting aangebracht om de freeswerkzaamheden goed op te kunnen volgen.

Probe installatie.

Elektronicabox

RGBLEDController PCB

Kabels netjes weggewerkt.

Nog eens de TemperatureFanControl in actie.

De aszuiger (1000W) aangesloten op de CNC. Wanneer de spindle start, zal de aszuiger ook aan springen.
Later misschien nog een afzuigkap toevoegen zodat de aszuiger altijd verbonden is met de spindle.
Al het stof wordt dan meteen opgezogen in plaats van achteraf door mezelf.

Isolatie milling voltooid.

Gaatjes boren.

Afgewerkte PCB.
groeten Dylan