Nieuws:

Er zijn 300 wagons verkocht!! Laat de actie doorgaan en bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

DIY CNC bouwen + CNC 6040? Like I promised!

Gestart door minitreintje woensdag 24 oktober 2012, 19:13:23

Re: DIY CNC bouwen? PCB succesvol gefreesd, eerste prototype in de maak!
Het 100ste bericht in dit topic is een feit, zoiets mag zeker niet vergeten worden  :-) daarom een leuk positief bericht:

Vandaag opnieuw een testje gedaan met de CNC. De nieuwe PCB is deze keer gelukt! Ik begin het PCB frezen onder de knie te krijgen  :mrgreen:
Ik heb meteen de PCB voorzien van een mooi laagje gekleurd papier zodat alles netjes is. Het is eens iets anders dan dat wit papier  :)
Ook zie je al enkele componenten op de PCB gewoon om de grootte van de gaatjes te testen.
PCB gefreesd met 0,8mm bolkop freesjes van Dremel. Er zijn er betere onderweg van 0,2mm maar daarover later meer.

Onderkant

Bovenkant

groeten Dylan
Netjes. Heb je toch maar mooi voor elkaar. :thumbup:

Gr, Ben.
Mooi Printje geworden hoor :thumbup:

Ben benieuwd naar de volgende.

Gr, John
't heeft je wat moeite gekost, maar het resultaat mag er zijn hé :-)
De aanhouder wint, en in dit geval het je héél goed aangehouden.
Maarja, je bent nog jong hé, ik mag van m'n vrouw niet "aanhouden", als je snapt wat ik bedoel, haha ...

Zo, en nu op naar een hele berg functionele printen, maar dat komt heus wel goed.
Een hele wereld ligt voor je open nu !

SUCCES NOG !
groeten,
Kris
@ Iedereen
Dankje!

@sn00zerman
Ja het heeft veel moeite gekost maar ben toch heel blij ermee :)
P.S.: Beamer was uitverkocht voordat Paypaloverdracht was voltooid... Dus maar eentje gekocht http://www.benl.ebay.be/itm/271283578313 en werkt perfect voor hetgeen dat ik nodig heb :)
:-)

Moet je geen spijt van hebben dat die vorige uitverkocht was ...
Deze is inderdaad een héél stuk beter. (en voor de prijs hoef je het niet te laten)

groeten,
Kris
Dat zijn prachtige resultaten, zo zie je maar de aanhouder wint :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: DIY CNC bouwen? Logootjes frezen DEEL 1
Even een mini-update:

Momenteel ben ik aan het bekijken hoe ik eindelijk de Arduino bootloader op een lege Atmega 328P-PU krijg. Voorlopig lukt dit nog niet. Er zou een fout in de connecties liggen maar na 3x te herbouwen klopt het nog steeds niet. Waarschijnlijk ga ik een Arduino ISP shield aanschaffen. Dan ben ik zeker dat de connecties juist zijn :-)

Ondertussen heb ik ook een andere verslaving de kost gegeven en een Playstation 4 besteld samen met Killzone: Shadow Fall. Maar hiermee ben ik natuurlijk nog niet veel, want hij wordt pas 29 november gereleasd. Aangezien ik tot dan nog veel tijd over heb en anders staat de CNC momenteel even stil, heb ik het Playstation 4 logo in Inkscape, een vector tekenpakket, geladen en omgezet naar een CAD file namelijk een DXF file. Dan nog even laden in DXF2Gcode en klaar... Met dit klein Python tooltje kan je simpel en snel een DXF file van (Auto)CAD omzetten in Gcode.

Morgen tijdens mijn vrij uur maar eens de nieuwe code inladen in de Mantis CNC 9.1 om eens te bekijken of ik het kan frezen :mrgreen:

Wordt natuurlijk vervolgt  :thumbup:

groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Logootjes frezen DEEL 2
Voila: like I promised :)

18mm betonmultiplex, gevoegd met witte acrylverf.

Het andere logo weigerde te openen ondanks het 2 dagen ervoor wel opende. Waarschijnlijk is het bestand corrupt  8o
Ik heb een stuk afval betonmultiplex gebruikt omdat deze zo'n zwart laagje heeft dat simpel weg te frezen is. Dat is een pak mooier dan met MDF.

groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? Elektronicabox 3, TemperatureFanControl en Autoleveller
Hallo,

Het is hier eventjes stil geweest door van alles en nog wat... Maar ik heb ondertussen nog een aantal zaken gedaan. De Elektronicabox moest nog een aanpassing hebben.
Zo was het LCD scherm met de Arduino nog niet geplaatst. Verscheidene stekkers moesten nog verbonden worden. De voeding voor de Arduino en de PC-fans ontbrak ook nog.
Kortom deze zaken maar eens aangepakt. De Elektronicabox is nu instaat om de stroom te onderbreken bij een noodstop. Dus de noodstop werkt nu eindelijk ook.
Hierbij wordt de hoofdstroom van de drivers van de stappenmotoren gehaald, de freesmotor valt uit, LinuxCNC gaat over in noodstop. Dus dan wordt het pas veilig  :-)

Het LCD heeft ook een gat in de Elektronicabox gekregen en natuurlijk meteen eens de boel getest. De proefopstelling werkt! De Arduino leest netjes de LM35 temperatuursensor uit,
toont de gegevens op het LCD en activeert de PC-fans met PWM als de temperatuur 24 °C bereikt. Dat is ongeveer 4 °C - 5 °C hoger dan de kamertemperatuur.
De PCB is in EAGLE getekend en wordt zondag onder de CNC gelegd om te frezen.
Een deel van de onderdelen ga ik recupereren uit het mislukt prototype van mijn RandomLEDController V1.0. Deze PCb is ondertussen al gefreest, gesoldeerd, getest en in gebruik genomen.

Maar dat is wat te weinig voor een update vrees ik... Dan maar een oplossing gezocht voor mijn luiheid en onpreciesheid (bestaat dit woord wel?  8o).
Het PCB frezen is niet makkelijk om net alleen het koper weg te frezen, gelukkig bestaat hiervoor een oplossing namelijk 'probe'. Een sensor die automatisch de hoogte regelt van je frees.
Door nog een stuk Gcode aan je programma toe te voegen, werkt LinuxCNC automatisch de hoogteverschillen van het materiaal of freestafel weg.
Zo kan je perfect (in theorie toch, in de praktijk nog niet geprobeerd  :P ) een rechte lijn frezen op een schijn stuk materiaal.

Probes kochten geld, redelijk veel geld... Maar voor metaal en dus ook PCB's is er een makkelijkere oplossing. Je hangt een draadje aan de freesmotor en eentje aan je PCB.
Zodra de freeskop je PCB raakt krijg je een contact en weet LinuxCNC waar het nulpunt ligt  :thumbup: Door een raster te creëren van nulpunten worden de oneffenheden weggewerkt.
De print voor de RGBLEDController was het proefkonijn, en met succes! Een fantastisch resultaat :)

Ook is er een aszuiger aangekocht om al het freesstof op te zuigen en is er LEDverlichting aangebracht om de freeswerkzaamheden goed op te kunnen volgen.

Probe installatie.

Elektronicabox

RGBLEDController PCB

Kabels netjes weggewerkt.

Nog eens de TemperatureFanControl in actie.

De aszuiger (1000W) aangesloten op de CNC. Wanneer de spindle start, zal de aszuiger ook aan springen.
Later misschien nog een afzuigkap toevoegen zodat de aszuiger altijd verbonden is met de spindle.
Al het stof wordt dan meteen opgezogen in plaats van achteraf door mezelf.

Isolatie milling voltooid.

Gaatjes boren.

Afgewerkte PCB.

groeten Dylan