Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails

Gestart door Eric dinsdag 13 december 2011, 16:25:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo Forumleden,

Na zeer veel gelezen te hebben op het forum, besloten om eens te kijken of het mij lukt om een testbaan in koploper op te zetten. De test baan wordt verbonden via de CS1 reloaded aan een laptop die alleen koploper hoeft aan te sturen. Wat wil ik proberen:
1 een rondje rijden met koploper
2 aan het rondje een inhaalspoor toevoegen
3 seinen laten werkend maken
4 toepassen van het geleerde op de definitieve baan waar de ruimte nu eindelijk eens voor komt.

De eerste hele kleine stap is gemaakt, ik heb mijn eerste contact M-rail gemaakt om eens te proberen hoe dat gaat. In de WIKI een goede beschrijving gevonden om uit de proberen.

De Dremel gaat erin, deze rail is niet goed, te veel ruimte. Toch maar de 0,75 mm gehaald om te slijpen

Na het zagen de rail eruit gehaald

Isoleren met tape en weer vastklemmen.


Na veel gepruts is er geen verbinding meer en is de rail goed geisoleerd van elkaar.
Nog 7 contactrails te maken en het eerste rondje kan gemaakt worden, nou ja van de rails dan.
Ik hoop van de ervaring op het forumhier gebruik te kunnen maken als ik vragen heb over het automatiseren van de treinbaan.

Eric

Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hoi Erik,
Dit gaat niet zondermeer werken. Om goed met koploper te kunnen werken moet een sectie minimaal 30cm lang zijn. Als je dit met m-rails wil doen dan heb je twee eigen gemaakte contactrails per sectie nodig. De eerst schakelt dan een bistabiel relais in de tweede weer af. Het bi-relais schakelt op zijn beurt weer de s88 aan.
Groet en veel succes.
Gerrito
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo Gerrit,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de handleiding koploper voor beginners er nog eens erbij gepakt en inderdaad heb ik het niet goed gelezen. Het moet inderdaad 30 cm zijn de inrij en stop sectie. bedankt hiervoor.
Ik snap alleen de werking van het relais niet zo. Ik maak op de manier van de geisoleerde rail toch gebruik van de massa detectie of begrijp ik het dan niet goed? Voor de terugmelding gebruik de digirails S88 GND.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Eric,

Een standaard rechte M-rail is maar 18 cm lang. Je kunt hier circa 10 cm van dooslijpen. Je hebt dus twee rails nodig. Als je loc over de 1e rijdt schakelt hij het birelais in en over de 2e weer uit.
Als je de 1e rail en de 2e een eindje uitelkaar legt dan simuleer je een langere contact rail zoals je die met K- of C-rails wel kan maken.
Groet,
Gerrit
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Waarom maak je geen stroomdetectie ?
Hoef je al die rails niet te verbouwen, nadeel is dat losstaande wagens niet worden gedetecteerd.
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Gerrit en Alphons bedankt voor jullie reactie.

Ik wil het toch proberen met massa dectectie. Gerrit heb jij ervaring met het toepassen van het relais  in combinatie met M-rail en heb jij een schema hiervan. Veel ervaring met schakelingen heb ik niet, maar alles is te (proberen) te maken.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Citaat van: Eric op vrijdag 16 december 2011, 20:48:38
Gerrit heb jij ervaring met het toepassen van het relais  in combinatie met M-rail en heb jij een schema hiervan. Veel ervaring met schakelingen heb ik niet, maar alles is te (proberen) te maken.

Ik heb ook geen ervaring met relais, maar als je je massaterugmelding maakt met omgebouwde M-rails zoals je hebt beschreven, heb je helemaal geen relais nodig. De ge-isoleerde railstaven verbindt je rechtstreeks aan de S-88
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Citaat van: fonzo999 op vrijdag 16 december 2011, 20:58:14

Ik heb ook geen ervaring met relais, maar als je je massaterugmelding maakt met omgebouwde M-rails zoals je hebt beschreven, heb je helemaal geen relais nodig. De ge-isoleerde railstaven verbindt je rechtstreeks aan de S-88

Ik heb een klein testbaantje met twee wissels en een stuk of zes M-contactrails.
Werkt prima met directe terugmelding via een S88.

Gr. Fred.
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Citaat van: Marklindak op vrijdag 16 december 2011, 22:31:54


Ik heb een klein testbaantje met twee wissels en een stuk of zes M-contactrails.
Werkt prima met directe terugmelding via een S88.

Gr. Fred.
Dank je voor je reactie Fred, ga het gewoon proberen met de secties van 30 cm rechtstreeks op de S88

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hi Eric,

Mijn testbaantje bestaat uit een rondje 5100, twee wissels en nog een paar 5100 rails.

Kun je precies twee locs langs elkaar laten rijden. In elk blok zitten twee contactrails die direct op de s88 zijn aangesloten. Een wisseldecoder om de wissels te besturen en koploper doet de rest.

Wel de locs laten leren remmen en wisselstraten invoeren, was ik even vergeten en dan werkt de boel echt niet.
Ik ben ook nog steeds een beginnende koploper gebruiker, dus verwacht geen enorme kennis verder.

Succes!

Gr. Fred.
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Bedankt Fred voor je reactie. Ik ga verder met het maken van contact rails en ga het aansluiten. Verder proberen en puzzelen om het werkend te krijgen. Vindt het leuk om via het forum de vorderingen, fouten en resultaten bij te houden en ook de tips die gegeven zijn terug te kunnen lezen.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo Eric,

de rail na verbouwing zoals in de 1e foto van dit topic is prima om direct op de S88 aan te sluiten. Het gebruik van bistabiele relais is voor de terugmelding geheel overbodig.


met vriendelijke groet,

Walter
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo,

Vandaag begonnen met het maken van nog zeven contact rails. Hoop het vanavond af te maken zodat ik morgen alles kan neerleggen en aansluiten. Wat een prutswerk om alles voor elkaar te krijgen met de M rails.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo,

Vandaag de CS1R de updates gegeven en even een rondje neergelegd om even te rijden een trein.
De rails ligt nu even op de grond. Leuk om weer eens een trein te zien rijden. Volgende week aan de verbouwing van de kamer beginnen. Nieuw bureau maken en beginnen aan de treintafel. De contact rails zijn eindelijk klaar. De eerste paar gingen moeizaam maar de laaste vier gingen eigenlijk heel vlot.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
tip:
de dremel slijpschijven met nummer 409 zijn een stuk dunner en geven dus een smallere zaagsnede.
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Bedankt voor je reactie Doef, maar volgens mij staat de 409 van Dremel ook op de foto?
Ik heb eerst de 1,2 mm gebruikt maar daarbij vond ik de afstand te groot worden.
Met de 0,75 mm is de rail goed geisoleerd terug te leggen.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Ik snap toch werkelijk niet dat je zo moeilijk doet met die contact railsen, in de eerste plaats is het enorm veel werk en in de 2de plaats ziet het er niet uit op een definitiefe baan.
Ik werk hier met stroomdetectie en dat werkt perfect i.c.m. koploper en het scheelt je enorm veel werk.

Groeten JW
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Ik heb ook wel eens met stroomdetectie gewerkt. Het scheelt inderdaad een boel werk t.o.v. zelf contactrails slijpen. Daarnaast scheelt het een boel gehobbel van rijtuigen die over het hoogteverschil moeten denderen.   :-(

Ik heb voor de stroomdetectie 5110 (1/4 recht) gebruikt. De middengeleider aan weerszijden geisoleerd. Zodra een loc hier met redelijke snelheid overheen rijdt zet hij inderdaad kortstondig de railspanning op de 5110. Deze kan je met een relais dan weer omzetten naar een massapuls. Dit hoeft misschien niet maar ik had al een S88decoder en moest natuurlijk wel massadetectie simuleren.

Ik heb wel gezien dat een loc met langzame snelheid net even een handmatig duwtje nodig heeft om de 5110 te passeren.  Mogelijk kan dit opgelost worden door een nog korter railtje toe te passen. Nadeel is wel dat je alle contacten dan in de rechte baanstukken moet leggen. Bochtstukjes met een dermate korte lengte zijn er niet.

Uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de charme van C-rails. Mijn treinbaan beslaat slechts een releatief kleine oppervlakte en bleven de hiermee gepaard gaande kosten redelijk beperkt.   :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo Gerrit en Jan,

Ik kan op deze manier rechtstreeks naar de S88 toe, met stroomdetectie moet er nog een schakeling tussen.
De eerste contact rails die ik heb gemaakt zien er niet zo fraai uit, maar na wat ervaring te hebben opgedaan is het resultaat wel beter geworden. Voor zover ik heb kunnen beoordelen op het testrondje op de grond viel het hobbelen mijn inziens wel mee. Als het niet werkt zal ik misschien de overstap moeten maken op C-rails.
Maar ik ben er nog niet aan toe om mijn vertrouwde m-rails aan de kant te zetten.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Citaat van: Eric op woensdag 04 januari 2012, 18:50:22
Ik kan op deze manier rechtstreeks naar de S88 toe, met stroomdetectie moet er nog een schakeling tussen.

Eric,

Met dit apparaat heb je alles in 1.
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo alphons,

Bedankt voor je reactie, ik heb al een aantal S88 liggen. Ga het op deze manier proberen werkend te krijgen.
Veranderen kan altijd nog. (C-rail of stroomdetectie)

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hoi,

Is er een reden waarom je niet 5105,5104 contact rails gebruikt? Geen gepruts nodig.
Ze zijn nog steeds overal te krijgen op beurzen en Mplaats.

Ik koop steeds een paar als ik een aanbieding zie. Ik heb een baan met 30 secties, dus 60 contact rails.

Groeten en succes,

RobvO
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo RobvO

Ik rijd ook M-rails digitaal. Terugmelders gebruik ik contactrails voor, je hebt echter in de 5200 serie rails geen contactrails beschikbaar.

Soms moet er een contact in een bocht en dan moet je wel iets bedenken!

Gr. Fred.
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Klopt,

Tot nu toe heb ik eromheen kunnen ontwerpen.

Gr

Rob
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Goedendag,

Even een tijdje niets kunnen doen, beetje druk op het werk.
Citaat van: rvooyen op zaterdag 14 januari 2012, 21:23:46

Is er een reden waarom je niet 5105,5104 contact rails gebruikt? Geen gepruts nodig.
Ik heb heel veel 5106 rails liggen. Vindt het gepruts eigenlijk ook wel heel leuk.

Vandaag alles in koploper gezet, ga straks de testbaan weer even op de grond uitleggen en proberen de treinen aan de gang te krijgen met koploper.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Dat gaat je niet lukken koploper is niet geschikt voor TRIENEN  8o
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
De eerste test is gelukt, twee treinen rijden achter elkaar. Na het testen van de bezetmelders bleken er 2 niet goed te werken. Nadat deze opnieuw gemaakt zijn reed het volgens het boekje (koplopers voor beginners). Het duurde wel een tijdje voordat ik communicatie had tussen de laptop en de CS1R. Het IP adres stond niet goed in de laptop en dan kan je lang proberen. Nu alles weer afgebroken. De start van een vaste baan gaat volgende week beginnen.
Citaat van: Johnnytrein op maandag 23 januari 2012, 15:13:38
Dat gaat je niet lukken koploper is niet geschikt voor TRIENEN  8o
bedankt voor de nuttige opmerking Johnny, het heeft erg geholpen.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Ik volg dit draadje met meer dan gewone belangstelling omdat ik zelf ook een baan in koploper wil gaan maken.

Om de beide niveaus van mijn tafel te verbinden heb ik een spiraal gemaakt van 5 1/2 winding, dubbelsporig en M rail, 5100 en 5200
Ik had namelijk al een bestaande tafel en die wil ik als basis nemen en het hoogteverschil tussen beide niveaus is 47 cm.

De spiraal is klaar en is goed te berijden, maar ik ga hem toch uit elkaar halen, want ik wil de stroomvoorziening verbeteren, nu één aansluiting per rondje en dat moet twee per rondje worden.

Ook wil ik er contactrails inleggen. Ik zit alleen met de vraag hoeveel en waar en op welke afstanden.
En bovendien hoe los ik dat bij de 5200 rail op, zelf maken??

Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo Annemia,

Het antwoord op de 5200 contactrail staat iets hoger in de reactie van Fred. Je moet hiervoor zelf een oplossing moeten vinden voor de 5200 rail. Ga het weekend proberen een 5200 contactrail te maken.
In het baanplan wat ik voor ogen heb, ontkom ik er waarschijnlijk niet aan om zelf een contactrail met de 5200 te maken.
Als het lukt zal ik het resultaat laten zien of anders melden waardoor het niet wil lukken.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Ref buiten baan 5200 en contact rails.
Als het buiten zicht is heb ik steeds een oplossing gevonden door een 5104 met wat korte passtukjes ertussen te leggen om een 5200 na te bootsen. Niet mooi maar is buiten zicht.

Verder bij het ontwerpen met een ontwerp pakket is er bijna altijd een oplossing te vinden voor dit gebrek. Maar het blijft inderdaad een jammerlijke gebrek.

Verder, was ik ook van scratch met Koploper begonnen. Het is echt een prachtig pakket voor treinaansturing. Ook belangrijk - hele goede documentatie, forums enz.
Ik heb naar Rocrail gekeken en recent geladen om het uit te proberen. Het is nog in de ontwikkel fase vrees ik, vooral de docu kan uitgebreid worden. Ik snap het in iedere geval nog niet en ik rij met MrDirect dat niet met Rocrail kan geloof ik. Maar ik sta wel open voor nieuwe dingen - als ze beter zijn dan wat je hebt.

Succes verder.

Gr

Rob vO
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Via marktplaats toch een aantal contact rails 5104 en 5105 gekocht. Ga morgen nog een rondje leggen om het uit te proberen. Ook moet ik nog proberen om aan het rondje een inhaalspoor te leggen en uitvinden hoe de seinen werkend te krijgen. Er is dus nog heel wat werk in het testspoor.
Het ontwerp voor mijn definitieve baan is gemaakt en gaat binnenkort gebouwd worden.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hoi,

Wij gaan voor onze baan over tot de aanschaf van C-rail, maar momenteel hebben we nog een boel m-rail liggen. Van de M-rail zijn we van plan om een schaduwstation te gaan maken. De baan moet volledig geautomatiseerd door Koploper bestuurd gaan worden. Hoeveel M-contactrails stukken moet ik per terugmeld sectie gebruiken, 1 of 2 en hoe sluit ik ze aan de terugmeld decoder?

Groeten,

Bas
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Hallo Bas,

Van de contactrails heb je er twee nodig per blok en je kan ze rechtstreeks aansluiten op de S88 terugmeld decoder. Contactrails kun je zelf maken of in m rails (5104 en 5105) nog kopen.

Eric
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Ok, je hebt het over blokken met elk 2 terugmeldsecties die weer elk uit 1 contactrail bestaan. Op deze manier haal je de 30 centimeter per terugmeldsectie dus nooit. Maar Eric heb jij het op deze manier al wel werkend gekregen?

Alvast bedankt

Groeten,

Bas
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Citaat van: bvk007 op zaterdag 11 februari 2012, 16:45:54
Hoi,

Wij gaan voor onze baan over tot de aanschaf van C-rail, maar momenteel hebben we nog een boel m-rail liggen. Van de M-rail zijn we van plan om een schaduwstation te gaan maken. De baan moet volledig geautomatiseerd door Koploper bestuurd gaan worden. Hoeveel M-contactrails stukken moet ik per terugmeld sectie gebruiken, 1 of 2 en hoe sluit ik ze aan de terugmeld decoder?

Groeten,

Bas

Hallo Bas,

1 rail per meldsectie is afdoende, het is belangrijker dat ze op de juiste plaats liggen, mijn vorige grotedeels met M rail opgebouwde baan werd door Koploper gestuurd en had er een goede ervaring mee.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Super! Bedankt voor antwoord!
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
waarom slijp je de rails door?

is een plastic rail lasje  en de gehele rails eruit pulken niet handiger?
Re:Uitdaging in (testbaan) koploper en m-rails
Je moet de massa van de rails 100% betrouwbaar kunnen isoleren, met een plastic rail las kom je er niet.
Per saldo is de zaak niet ingewikkeld om te doen:

- Rails doorslijpen met een dremel (ik heb de 5105 als voorbeeld van de maat gebruikt, dus +/- 3 cm aan weerszijden van het uiteinde),
- Middenstuk losmaken met een mesje,
- rail lipjes met smal tangetje netjes openbuigen (je hebt daarna wat extra ruimte nodig)
- draadje er aan zetten (zwart is mooier),
- krimpkous er over en goed strak krimpen (een verfföhn is echt handig hiervoor),
- rails weer terugplaatsen en lipjes strak terugduwen
- bovenzijde van de krimpkous wegsnijden (gaat mooi in het holletje van de rails)
- wel even meten of het railsegment echt geïsoleerd is

Ik heb het nog niet geprobeerd om dit met een gebogen rail te doen, maar dat zou niet echt een probleem moeten zijn.

Schakelrails zoals de 5146 en 5147 (schakelen via het sleepcontact) werken ook, maar zijn bijzonder onbetrouwbaar. Daarnaast ook niet te gebruiken als je het eind van een opstelspoor of kopstation wilt detecteren (het is maar net of de loc trekt of duwt). voor een doorgaande route voldoen ze wel.