Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?

Gestart door Artologic dinsdag 13 december 2011, 14:39:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?
Hallo Iedereen,

Ik ben op zoek naar een plaats en methode om een sleper onder een br94 van fleischmann te bouwen. Ik dacht eerst een stuk uit de plastic bodemplaat te snijden, maar die bevat de wiel stroomafnemers. Heeft iemand met succes al zo n ding omgebouwd?

Mvg
Re:Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?
allereerst fijne jaarwisseling...!

:cool:

Hier heb ik een paar links naar websites van onze Nachbarn, dus ik hoop dat je duits goed is ;) ;
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=67222
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=48248,-welche-br94-t16-1-ep-iii-fuer-dreileiter.html
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=56254

veel succes,

grt,
Danny
Re:Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?
Oh, dit is misschien wel de mooiste?;
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=48572

Zie hier dus ook dat er een AC versie is uitgegeven ooit. Misschien is er een andere bodemplaat te bestellen voor je loc
bij de importeur? Dit heb ik zelf ook ooit gedaan met een br 98 van Fleischmann. Scheelt wel een hoop gepruts vind ik.
Re:Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?
Net op de valreep voor het slapen gaan dit filmpje nog gevonden;


grt,
Danny
Re:Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?
Re:Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?

Hoe is het met je 94er ombouw, nog gelukt?

Ik zag net dit draadje. Ik heb dit anders opgelost: kapwissel :)   

Je weet dat Fleischmann een DB versie in 3rail kant en klaar heeft gemaakt en nog maakt? Goed verkrijgbaar gebruikt.

Omdat ik graag een DRG versie wilde, en Fl. enkel de 94er in 3rail in DB uitbrengt, heb ik een DB 3rail gekocht en met toch onverwacht wat werk aan de bufferbalken, de kappen gewisselt.
Dit lukt wel en is een mogelijkheid.
Wel even goed letten op koppelingen dat die wel gelijk zijn, niet een te oude versie met een kortkoppelingsmechanisme versie willen wisselen, of je hebt wat werk aan je handen met zagen snijden en en verven.


Zie mijn recente posts voor filmpje met deze Fl.94er. Ik ben uiterst tevreden over dit model.
Re: Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?
Hey Hayo,

Ik zie nu je reactie pas... Ik heb de dc loc verkocht en ik ga dus binnenkort net zoals je zegt op zoek naar een wisselstroomversie van de loc.

Bedankt voor de reactie!
Kristof
Re: Sleper onder een fleischmann br94 plaatsen, hoe?
Hallo,

Wat mij al langere tijd opvalt is het verschijnsel dat liefhebbers van het Märklin puntcontactsysteem als hun interesse gewekt is voor een bepaalde loc ze van dat model dan een gelijkstroom versie kopen omdat die - zonder de  "verplichte" decoder die nu eenmaal in wisselstroom versies wordt meegeleverd -  "goedkoper" zou zijn. Ik vraag me werkelijk  af of dat zo is. Zij die de juiste gereedschappen en apparatuur hebben om meer ingrijpende wijzigingen aan de structuur van een loc aan te brengen ( de hoge kosten daarvan moet je dan wel meerekenen!) zou ik zeggen ga je gang, maar als aan die voorwaarden niet wordt voldaan dan wordt het veelal niks. Het enig redelijke alternatief is dan - zoals bij de loc waar het in dit "draadje"om gaat - om dure vervangende onderdelen proberen aan te schaffen die in ieder geval het volgens de NEM-normen aanbrengen van een sleper mogelijk maken. Maar daarmee ben je er niet. Er zal dan - hoe dan ook - alsnog een decoder van eigen keuze ( die "uiteraard" VEEL beter is!  ;) ) moeten worden aangebracht zodat op zijn minst de rijrichting van de loc op afstand kan worden ingesteld. Veelal lees ik dan dat zo'n "véél betere" decoder minstens net zo duur is als de decoder die af-fabriek in een wisselstroom versie wordt meegeleverd. Maar ik lees meestal niets over het aanpassen van de binnenmaat van de wielen van de gelijkstroomloc aan de Märklinnormen. "Iedereen" (en "bijna iedereen" op dit forum  :P) meent dat dat niet nodig is; zonder die aanpassing zou het ook op Märklin rails gaan. Nou ja, op C-rails/wissels misschien wél maar op M- rail met name is dat de grote vraag. Bij serieuze merken worden meestal bij wisselstroom versies wielen gemonteerd die aan de wisselstroom normen voldoen (denk maar eens aan speciale wielstellen naar märklin-normen waar de wielen ongeïsoleerd op zijn aangebracht).

Kijk, als het niet anders kan omdat van een model geen wisselstroomversie af-fabriek wordt geleverd, ja dan moet je wel zelf gaan knutselen, maar anders..... Overigens zijn er merken die zogenaamde wisselstroomversies van hun locomotieven op de markt brengen die zo amateuristisch zijn "omgebouwd" dat ze even beroerd functioneren als "eigen ombouw" locs. Het blijft dus opletten.

Gegroet,

Rob