Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Meer Power!!!

Gestart door Madnick dinsdag 06 december 2011, 21:50:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meer Power!!!
Madnick
gast

Meer Power!!!
Hallo Beste Forumleden,

Ik ben nieuw op het forum, en nieuw in de digitaal techniek m.b.t. Modelbouw..
voor ik verder ga stel ik me even voor:

Ik ben nick ben 26 jaar van leeftijd en niet totaal nieuw met modelbouw.
Mijn Pa is al jaren modelbouwer en is (hoe toepasselijk) trein machinist van beroep.(en ik zei nog, neem je werk niet mee naar huis) :P
Pap is een man van de analoge baan (letterlijk). alles rijd en wordt geschakeld met relais. het loopt allemaal perfect en zelfstandig, maar wel erg analoog.
Als iets misgaat, moeten alle treinen terug naar een basis posistie, om vervolgens weer opgestart te kunnen worden.

Ik ben een Lego bouwer in hart en nieren (uiteraard wel lego treinen) en heb momenteel een zeer grote baan.
Aangezien ik sinds een jaar een huis heb waar ik 1 kamer van 5m x 5m alleen voor lego heb, ben ik bezig mijn lego trein overnieuw op te bouwen.
Dit alles wil ik voorzien van digitaal aansturing van marklin.

Nu heb ik een tijdje geleden een Delta 4F gekocht met een 52VA (6002) trafo.
Deze aangesloten op de PC die voorzien is van koploper. Een 9v lego motor omgebouwt en voorzien van een Zimo decoder en voila, mijn lego rijdt digitaal en perfect.

Nu ik met de baan bezig ben kom ik erachter dat het vermogen alleen veel te beperkt is.
Mijn baan bestaat uit:
10 treinen met decoders (500ma per stuk)
32 baanvakken met terugmelding via een BMD16-SD van Floodland.nl
24 seinen voorzien van seindecoders
1 keerlus voorzien van LENZ LK200
1 HSI-88 voor de bezetmelding.
3 ESU 51802 servo wisseldecoders

het gevraagde vermogen loopt dus flink op.

Ik heb gerekent en heb ongeveer 10 amp. nodig (beetje overkill kan nooit kwaad)

mijn Delta 4f leverd uiteraard maar 32Va.

Nu was mijn Idee: neem 2 60va boosters en een 100va trafo.
sluit iedere booster aan op 1 BMD16-sd en gebruik de 32Va van de delta 4F voor de rand decoders (seinen en wissels).

Ik heb al een aantal dagen lopen zoeken, maar vind geen geschikte boosters (de 60172 bv. kan volgens mij niet samenwerken met de Delta 4F).

Kan iemand mij uitleggen wat ik precies nodig heb. bv. 2x 6015 en hoe het aangesloten dient te worden?

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik loop telkens tegen een muur aan van onkunde en ouderdom van de materialen.

alvast bedakt voor jullie hulp.
Re:Meer Power!!!
Seinwezen
gast

Re:Meer Power!!!
Hoi Nick,

ben erg benieuwd naar wat foto's B).

Je kan Albert-Jan een PB sturen of hij nog wat boosters voor je heeft.
In onderstaande link, kan je meer vinden over de booster.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15961.msg254010#msg254010

Volgens mij werken deze boosters met alle besturingen, dus ook de Delta 4F.

Groeten Sander
Re:Meer Power!!!
Madnick
gast

Re:Meer Power!!!
Hey, das snel.

Bedankt Sander.

Ik heb zojuist een PB gestuurd aan Albert-jan.

Heb je misschien nog een idee welke, liefst 100va, trafo ik kan gebruiken?

Ik zal een paar foto's schieten deze week... dan kunnen jullie mijn "verhaal" meebeleven..
Re:Meer Power!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Meer Power!!!
Dag Nick.
Van harte welkom op ons gezellige maar ook leerzame forum.
Bij een grote baan horen (vaak) ook "grote" problemen en één daarvan is een tekort aan stroom vermogen.
Een aantal leden op ons forum hebben hier verschillende oplossingen voor bedacht.
B.v. John (Tilly) heeft hiervoor een eigen "kracht-centrale" gebouwd! ;)

Veel succes met de bouw van je baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Tevens heb ik jou een PB gestuurd.
Re:Meer Power!!!
Seinwezen
gast

Re:Meer Power!!!
Citaat van: Madnick op dinsdag 06 december 2011, 22:11:02
Hey, das snel.

Bedankt Sander.

Ik heb zojuist een PB gestuurd aan Albert-jan.

Heb je misschien nog een idee welke, liefst 100va, trafo ik kan gebruiken?

Ik zal een paar foto's schieten deze week... dan kunnen jullie mijn "verhaal" meebeleven..

Hoi Nick,

is dit iets :D.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=404291

Groeten Sander
Re:Meer Power!!!
Madnick
gast

Re:Meer Power!!!
Hey das een perfecte trafo...

Heeft iemand ervaring met de booster van Albert-jan? werken deze met een Delta 4F?

want dan ben ik van mijn probleem verlost. 2 boosters van Albert-jan + mijn delta 4F = ca. 10 Amp.
Een trafo is inderdaad niet zo'n probleem, mede omdat ik nog wel een aantal 6002 52vA trafo's op de kop kan tikken...

nogmaals bedankt alvast voor de reacties..
Re:Meer Power!!!
dbotop
gast

Re:Meer Power!!!
Als je m.b.t. de trafo een stuk goedkoper wilt, kun je ook een z.g. ringkern trafo kiezen. Die zijn er in 15 0f 18 volt. Ik adviseer dan 18 volt te nemen. Gebruik ik zelf ook al een paar jaar. Is iets hoger dan de gebruikelijke modelspoorspanning (16 volt), maar dat kan voor de tractie en de wissels weinig kwaad. Als je met Märklin zou rijden, is het voor de wissels zelfs beter! Die blijken niet door te veel, maar door te weinig spanning kapot te gaan. Evt. kun je er voor de verlichting en de seinen nog een weerstand voorzetten. Iets meer werk, maar een stuk goedkoper! Een ringkern (120VA) koop je bij Conrad voor ca. ? 35. Bij www.reichelt.de zelfs nog goedkoper, maar dan krijg je verzendkosten.

Groeten,
Douwe
Re:Meer Power!!!
Madnick
gast

Re:Meer Power!!!
Dag mensen,

Nog eens een vraagje, als ik een ringkerntrafo neem van 18v 120Va (heb ik nog liggen) kan ik hiermee zonder meer 2 boosters voeden?
Ik weet namelijk niet of er een scheiding moet zijn?
heb ergens gelezen dat de spanning in de boosters (en delta 4f) gelijkgericht wordt, dan zou er al een soort van scheiding zijn door de diodebrug.
Maar voor de zekerheid vraag ik het toch maar even..

O ja, het betreft hier de boosters van Albert-jan.

Alvast (alweer) bedankt voor de geboden hulp..
Re:Meer Power!!!
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Meer Power!!!
Met 1 uitgang van de trafo kun je slechts 1 booster aansturen. Als er meerdere uitgangen o pde de trafo zitten kun je wel meerdere boosters aansturen. Op onze club gebruiken we 1 grote ringkern trafo met 8 uitgangen en hier zitten 6 boosters aan. De andere 2 uitgangen worden voor licht, etc. gebruikt.

Groet,
Bert
Re:Meer Power!!!
Lid sinds: 2009

offline
Re:Meer Power!!!
op 1 trafo kun je rustig meerdere boosters aansluiten hoor, het ligt er aan wat het vermogen van de trafo is. maar als je 1 dikke trafe hebt dan kun je rustig meerdere boosters aansluiten op deze 1ne trafo, gewoon een kwetie van doorlussen.

Groeten JW
Re:Meer Power!!!
dbotop
gast

Re:Meer Power!!!
Klopt helemaal wat Janvis daar zegt. Die boosters merken er echt niks van waar hun wisselspanning wegkomt. Zo uit het hoofd levert een 120VA bij 18 volt zo'n 7 ampere. Vaak zijn ze ook nog opgedeeld in twee secundaire wikkelingen dus dan 2 x 3,5 amp. Als je zou willen zou je dus zelfs twee geheel gescheiden circuits kunnen maken. Bij www.reichelt.de kost een 300VA exemplaar (2 x 8,5 Amp!) ca. 50 Euro. Bij Conrad iets duurder dacht ik zo. Kun je voorlopig qua power even vooruit!
In mijn eigen baan heb ik een 160VA exemplaar. De ene helft voor de baan, de andere helft voor de lichtjes. Daarnaast heb ik hem ook nog gebouwd als thyristor gestuurde acculader, dus echt multifunctioneel.

Groeten,
Douwe
Re:Meer Power!!!
Madnick
gast

Re:Meer Power!!!
Eigelijk had ik wel gedacht dat het geen probleem was.
Dan ben ik al weer een stuk verder.
De 2 sec. uitgangen koppel ik in serie. tis namelijk 2x9V 2x120va.

toch weer bedankt voor het meedenken...

Re:Meer Power!!!
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Meer Power!!!
Ik heb altijd begrepen, dat veel boosters niet volledig galvanisch gescheiden zijn en daarom er een punt is, waarop de uitgang van de booster en de ingangsspanning aan elkaar zitten. Zit kan dus problemen opleveren met de uitgangen aan elkaar, want de aarde van de boosters hangen wel aan elkaar.

Groet,
Bert
Re:Meer Power!!!
Freak
gast

Re:Meer Power!!!
Citaat van: treinbert op maandag 12 december 2011, 21:18:47
Ik heb altijd begrepen, dat veel boosters niet volledig galvanisch gescheiden zijn en daarom er een punt is, waarop de uitgang van de booster en de ingangsspanning aan elkaar zitten. Zit kan dus problemen opleveren met de uitgangen aan elkaar, want de aarde van de boosters hangen wel aan elkaar.
De meeste boosters hebben geen galvanische scheiding. Bij de meeste boosters wordt op de print gebruikt gemaakt van twee maal enkelzijdige gelijkrichting, één voor het positieve gedeelte de andere voor het negatieve gedeelte. Hierdoor ligt één zijde van de trafo ook aan de referentie (massa).
Er zijn ook boosters waarbij geen gelijkrichting plaatsvindt op de print zelf maar extern. Bij dit type boosters kun je gebruik maken van gelijkrichting zoals hierboven beschreven, maar ook via bruggelijkrichters. Bij dit laatste dien goed op te letten waarmee je bezig bent.

Mvg,
Peter
Re:Meer Power!!!
dbotop
gast

Re:Meer Power!!!
Citaat van: treinbert op maandag 12 december 2011, 21:18:47
Ik heb altijd begrepen, dat veel boosters niet volledig galvanisch gescheiden zijn en daarom er een punt is, waarop de uitgang van de booster en de ingangsspanning aan elkaar zitten. Zit kan dus problemen opleveren met de uitgangen aan elkaar, want de aarde van de boosters hangen wel aan elkaar.

Groet,
Bert

Daar heb je gelijk aan! Even over het hoofd gezien (oeps!). Wel even op letten hoe je boosters zijn uitgevoerd dus. Anders zou het gescheiden houden van de secundaire wikkelingen en boosters (en dan heb je 2 x 18 volt nodig) een uitkomst bieden. Ik denk, dat zoiets sowieso geen slechte optie is. Als je met hele hoge stroomsterktes werkt en je krijgt een keer sluiting, dan zitten de locomotieven gelijk aan de rails vastgelast!

Groeten,
Douwe
Re:Meer Power!!!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Meer Power!!!