Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Dapol reinigingswagon

Gestart door PH dinsdag 13 december 2011, 09:29:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dapol reinigingswagon
Hallo,

Weet iemand op de Dapol stozuiger ook op m-rail analoog kan werken?

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Hoi Peter,
De dalpo zou moeten omgebouwd worden om hem op 3 rail te laten rijden. Dus een sleper er onder en andere wielen. Ik denk dat hij dan wel op m rail gaat.
Re:Dapol reinigingswagon
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Dapol reinigingswagon
Peter,

Bij C-rail maikel  in Lelystad kan je een omgebouwde uitvoering kopen. Dus ze blijken wel te kunnen werken (na ombouw) op 3rail.

Gr.  Charlie
Re:Dapol reinigingswagon
De railreiniger is nogal breed, je kan problemen verwachten met de M-rail wissel lantarens.
Zelf gebruik ik hem op C-rails , daar gaat hij letterlijk rakelings langs de wissel verlichting.

Cor

Re:Dapol reinigingswagon
Vast bedankt voor de reakties. Ik zal eens informeren bij c-rail Maikel

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Ik kan hem eventueel vanavond voor je testen op een M-rail wissel.
Re:Dapol reinigingswagon
Citaat van: Brenner op dinsdag 13 december 2011, 12:30:09
Ik kan hem eventueel vanavond voor je testen op een M-rail wissel.

Helemaal top. :thumbup: Ik hoor het wel

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Anders kan je ook bij lux kijken. Ik heb daarvan een op me baan.

Deze was ook gelijkstroom maar ik heb er een sleper onder gezet en een brugcel tussen gezet. Werkt perfect. 
Re:Dapol reinigingswagon
Citaat van: Remie op dinsdag 13 december 2011, 15:15:15
Anders kan je ook bij lux kijken. Ik heb daarvan een op me baan.

Deze was ook gelijkstroom maar ik heb er een sleper onder gezet en een brugcel tussen gezet. Werkt perfect. 

Ik had eens gehoord dat die niet op m-rail werkt ????

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Lid sinds: 2008

offline
Re:Dapol reinigingswagon
volgens mij is dapol gewoon als 3 rail te koop
kijk in houten eens in de grote hal in het mmidden
Re:Dapol reinigingswagon
Ik denk dat ik opeens weet waarom het niet op analoge m-rail werkt. Waar moet hij zijn spanning vandaan halen? Of ik moet volgas over de baan wat ook geen succes is denk ik. Als ik me vergis hoor ik het graag.

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Ik snap je nu even niet. Wat bedoel je met vol gas?

De dapol moet je in ieder geval ombouwen.
Dit kan door het draadje van 1 rechter wiel af te halen en aan een sleper te solderen. Deze sleper plak e met secondelijm vast.

Dan ligt het aan de wissellantaarns of hij de draai kan maken.
Re:Dapol reinigingswagon
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Dapol reinigingswagon
Analoog.

Rijstap laag -  weinig stroom
Rijstap hoog - Veel stroom

Hoe sneller, hoe harder die zuigt natuurlijk. De vraag is, zuigt hij voldoende bij een gemiddelde rijstap? Oftewel bij welk voltage op de baan zuigt ie op voldoende?
Re:Dapol reinigingswagon
9 volt is al zat. Er staat max 16 volt op de analoge baan als ik me niet vergis?
Dus het zou geen probleem moeten zijn.
Re:Dapol reinigingswagon
Tijd voor afmetingen dan kan ik zien of ik overal kan komen.

Ik zat anders te denken aan extra wagon met accustroom ofzo. Hoef ik hem ook niet om te bouwen of zie ik dat weer verkeerd.

Bedankt vast voor al het meedenken

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Ombouwen is niet moeilijk. Je rijdt analoog dus dan hoef je er alleen maar een sleper onder te doen.
Weerstanden heb je niet nodig zolang je je rijregelaar niet voluit zet.
Oja, je moet er wel een brugcel in zetten. Vier diodes à 10 cent is het bedrag niet. Dat scheelt je dure stroomvoerende koppelingen en een accu.
Re:Dapol reinigingswagon
Correctie op eerdere posting:  De Dapol gaat moeiteloos over M-Rail en laat nog zo'n 4 mm
naast de wissellantaren vrij. Tenminste als je niet zo'n hele oude wissel hebt met van die kanjers
van wissellantarens.

Als je de Dapol analoog gebruikt , krijg je natuurlijk pas volledig zuigvermogen als de volle baanspanning
op de rails staat. De trekkende locomotief gaat er dan als een raket vandoor, wat het reinigingsproces
niet ten goede komt.

Je kan inderdaad overwegen om de dapol uit een batterij pack te voeden die je dan in een lageboord wagen legt.
Zo kan je rustig je schoonmaak rondjes rijden terwijl de fan op volle toeren draait  (hij maakt wel herrie...)

Bijkomend voordeel is dat je een standaard DC Dapol kan kopen en daar niet veel aan hoeft te wijzigen.
Slechts de draadjes van de stroomgeleiders naar de wielen aan weerszijde losnemen  en de wielen zelf
wisselen voor AC types met een hogere flens.

Re:Dapol reinigingswagon
Ha Brenner,

Bedankt voor je moeite. Ik denk dat ik voor de accu oplossing ga. Heb jij de hoogte breedte en lengte voor mij dan kan ik kijken of ik nergens spaak loop.

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Hoi Peter,

Hoogte 53 mm boven de railstaaf
Breedte  35 mm.

Cor
Re:Dapol reinigingswagon
Dank je Cor,

Had je toevallig ook nog de lengte of is dat ongeveer een rijtuig afmeting (dit ivm wat 5120 bochten op mijn baan.)

Gr. Peter
Re:Dapol reinigingswagon
Hallo Peter,

De bak is 205 mm lang.  Buffers heeft ie niet.
Hij neemt ook een M-Rail industrieboog, maar dan hangt ie wel aardig over.

Cor
Re:Dapol reinigingswagon
Superrrrrrrrrrrrrr, Bedankt Cor.

Ik ga eens een wagon zoeken die iig net zo lang is en kijken of ik nergens klem loop.

Wordt vervolgd.

Gr. Peter