Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koploper, schaduwstations en dynamische blokken

Gestart door arkowe zondag 11 december 2011, 03:04:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Beste lezers,

Begin 2000 heb ik een begin van een baan gehad met koploper.
Na twijfelen en plannen is het door een schopje van de jongste zoon
alles toch weer in een versnelling gekomen. Het plan is klaar en de houtjes
voor de tafel gaan gehaald worden. Ik ben vooral van de scenery, waardoor de
zichtbare laag redelijk saai is met parade spoor, station en een beetje rangeer.
Dit laatste komt voorlopig op een aparte handmatige besturing buiten koploper.

Er wordt uitsluitend rechtsom gereden met drie lagen onder het zichtbare om wisselende
treintjes op het paradespoor te kunnen laten zien.
De baan is een u vorm met links een poot van 325 en rechts 225. De basis van de u is
ca 3 m en de breedte van elke poot 122cm.
Verder is voorzien van 2 spoortjes onder de tafel om treinen van rijrichting in het
zichtbare deel te kunnen laten wisselen. Totale spoorlengte volgens de software 125m.
Ik wil graag met boemeltjes en intercities gaan rijden, idem voor goederentreinen.

Ik heb gelezen over de dynamische blokken in koploper voor opstelsporen/schaduwstations.
Dit zou perfect passen in mijn wens om een flink parkeerterrein  te hebben onder de tafel.
Op zich kan ik met mijn th ans7 aanwezige s88 en massadetectie een heel eind komen,
maar dan mis ik het dynamische.

Ik heb geprobeerd zelf wijzer te worden, maar kan niet echt vinden hoe dyn blokken met
massadetectie te doen is. Lichtsluizen zie ik niet echt zitten vanwege gebrek aan el. kennis.

In principe heb ik 3 schaduwstations met elk 3 sporen. Lengte ca 3m, 4,5 en 6m per schaduwstation.

Is er binnen het forum iemand die mij op weg kan helpen vwb de indeling van blokken/secties en terugmelders?


Na uren lezen kom ik er niet echt uit en waardeer alle hulp!!!

Arnold

Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Ipv een licht sluis zou je ook een massameldpunt op alle sporen kunnen maken. (inrijmelder)
Lijkt me dat dit mogelijk moet zijn. Ik kan je alleen geen zekerheid geven.
Ik zou zelf graag mijn opstelsporen nog dynamisch maken en ben dus wel benieuwd naar de oplossing.

Groeten Robin

Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
In onderstaand plaatje zie je een voorbeeld van een dynamisch schaduwstation. Het geheel wordt bestuurd door 2 bezetmelders.



Elke bolletje stelt een bezetmelder voor. In de blokken 1, 3, 5 en 7 zit deze helemaal vooraan in het blok en zijn met elkaar verbonden. In de blokken 2, 4, 6 en 8 zitten deze helemaal achteraan in het blok en zijn ook met elkaar verbonden. Elke meldsectie is een raillengte lang. De rails tussen de secties zijn niet gedetecteerd.

De blokken 1/2, 3/4, 5/6 en 7,8 vormen elk een paar. Samen heeft elke paar een gezamelijke lengte bijvoorbeeld 3 mtr. Het idee is nu dat er 2 treinen in passen die samen 3 mtr lang zijn. Dat kan een trein van 2 mtr zijn en één van 1 mtr of twee van 1,5 mtr enz.

Hoe werkt het: stel alle sporen zijn leeg. Een trein van 1 mtr komt uit blok 9 en gaat naar blok 1 en voorts naar 2. Daar aangekomen stopt deze op de melder achterin het blok, rijdt een stukje achteruit en stopt weer als de melder vrijkomt. Hiermee is blok 2 bezet. En in het blokpaar 1/2 is nog 2 mtr treinlengte "over".

Een volgende trein welke korter is dan 2 mtr kan er nog achter in blok 1. Aangekomen in blok1 zal de trein stoppen als de melder van blok 1 vrijkomt, d.i. als de laatste wagon de meldsectie verlaat. Een trein welke langer is dan 2 mtr zal niet in blok 1 passen en kiest een volgend blokpaar b.v. 3/4, enz enz.

Op deze wijze heb je dus een dynamisch station waarin je op flexibele wijze je treinen kunt parkeren. In onderstaand plaatje uit de Koploper helpfile zie je een vol station met verschillende treinlengtes (paarse lijnen). De gele lijnen stellen de 2 bezetmelders voor.



Stel dat nu de trein rechtsboven het station verlaat dan zal de korte trein daarachter opschuiven. Is deze bijvoorbeeld 75cm lang en is het blokpaar 1/2 samen 3 mtr dan kan er weer een trein achter van 2,25 mtr of korter.

Koploper zorgt ervoor dat in het gehele station altijd slechts één treinbeweging mogelijk is. Een achterop komende trein wacht in het blok 9 tot er in het station geen treinbeweging meer is.

In de Koploper helpfile staat e.e.a. beschreven en hoe het is in te stellen. Het lijkt ingewikkeld en dat is het ook. :D

Gr, Ben.
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
mag je maar gebruik maken van 2 bezetmelders? Of mag je ook voor ieder spoor 2 bezetmelders gebruiken? Dan hoeft de trein namelijk niet achteruit te rijden om de laatste bezetmelder vrij te maken
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Citaat van: rscosworth op zondag 11 december 2011, 09:44:45
mag je maar gebruik maken van 2 bezetmelders? Of mag je ook voor ieder spoor 2 bezetmelders gebruiken? Dan hoeft de trein namelijk niet achteruit te rijden om de laatste bezetmelder vrij te maken

Nee, dat kan niet. Het is zo ontworpen door de maker van Koploper.
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Ik moet me er toch maar eens in verdiepen dan ;) Nu hebben we een schaduwstation die treinen met vaste routes naar vaste opstelsporen stuurt ivm de treinlengte, maar dat kan beter natuurlijk.

Kan je ook 3 of meer blokken maken per opstelspoor? 'k Rijd met geijkte treinen dus koploper zou meerdere treinen op de juiste plaats moeten kunnen laten stoppen.
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Citaat van: Spoorman op zondag 11 december 2011, 09:06:14

Koploper zorgt ervoor dat in het gehele station altijd slechts één treinbeweging mogelijk is. Een achterop komende trein wacht in het blok 9 tot er in het station geen treinbeweging meer is.


Dit 'probleem' zou je kunnen oplossen door 2 kleinere dynamische schadusstations paralel naast elkaar te leggen.
Je kan dan het ene schaduw inrijden en gelijktijdig het andere schaduwstation uitrijden.. (en andersom natuurlijk)
Dat zou voor de doorstroming een stuk beter zijn.
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
In de praktijk blijkt het doorstroom probleem er niet te zijn bij 4 - 6 sporen. Dat gaat pas gelden bij nog bredere stations denk ik. De oplossing is dan inderdaad meerdere stations parallel maken. Maar uiteindelijk komt het ergens weer bij elkaar in een volgend blok en dat is bepalend voor de doorstroming.

Gr, Ben.
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Citaat van: Spoorman op zondag 11 december 2011, 09:47:16
Citaat van: rscosworth op zondag 11 december 2011, 09:44:45
mag je maar gebruik maken van 2 bezetmelders? Of mag je ook voor ieder spoor 2 bezetmelders gebruiken? Dan hoeft de trein namelijk niet achteruit te rijden om de laatste bezetmelder vrij te maken

Nee, dat kan niet. Het is zo ontworpen door de maker van Koploper.

Kan wel. Ik heb het bij mijn schaduwstations ook zo gemaakt. Wel heb ik een gemeenschappelijke binnenkomstmelder gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Maar is het dan nog dynamisch Aldert?
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Het wordt allemaal een stukje duidelijker. Bedankt voor de reacties tot zover!

@ reactie van spoorman.
-De met elkaar verbonden massameldrailtjes worden neem ik aan op één poort
van een s88 aangesloten?
-moeten de blokparen zoals 1 en 2 in het midden van de rijlengte geisoleerd
worden of zijn dit in feite virtuele blokken?
- en tot slot misschien een suffe vraag maar ik lees steeds dat er sprake is
van 2 treinen van wisselende lengte. Bij een lengte van 6 meter zou ik dus
2 dynamische blokken/blokparen achter elkaar kunnen leggen?

Weer bedankt alvast!!

groet-je
Arnold
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Citaat van: Spoorman op zondag 11 december 2011, 10:18:58
Maar is het dan nog dynamisch Aldert?

Ja, de tweede trein stopt netjes nadat de gemeenschappelijke binnenkomstmelder is vrijgekomen. Het werkt helemaal precies hetzelfde alleen de trein die vooraan staat stopt op de melder en hoeft niet een stukje achteruit. Ik heb drie dynamische schaduwstations op deze manier operationeel.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
een bijkomend vraagje over hetzelfde onderwerp. gaat dit ook op een doodlopend spoor, waar nadien dan de tweede trein (een treinstel) eerst kan omkeren en daarna opniuew vertrekken en dan het tweede treinstel?
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
 :)
Hallos,

Even een vraagje tussendoor,


Ik ben begonnen met een schaduwstation, heb stukken van 120cm gemaakt, voledig gedecteerd, is dit ook een dinamisch schaduw station?
Of ben ik fout bezig.

Groet Jan
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Jan

Waarom zitten er 55 blokken in je schaduwstation?

Harald & Alex
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Citaat van: harald en alex op maandag 12 december 2011, 21:27:41
Jan

Waarom zitten er 55 blokken in je schaduwstation?

Harald & Alex

Jan zou 55 treinen van 1,19m kwijt kunnen  :D maar heeft nog zat andere opties. Er blijft natuurlijk (veel) ruimte tussen zitten maar dat kan niet anders.
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
55 blokken zou betekenen 110 melders.Beetje teveel van het goede lijkt ons.Dan zou dynamische blokken wel een goed alternatief zijn  ;)

Harald & Alex
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Jan,

Het principe van een dynamisch schaduw station is dat je in het tussenliggende stuk niets detecteert.
Alleen net voor en na de wissel een melder.(kan dezelfde zijn voor alle sporen.)
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Hallo Jan,

nee dit zijn geen dynamische blokken, in een dynamisch blok kan je hooguit 2 treinen kwijt.

Voor allen

dynamische blokken zijn specifiek bedoeld voor een schaduwstation omdat het rijgedrag niet realistisch is, een trein rijdt immers achteruit om de stopmelder weer vrij te maken, een dynamisch doodlopend spoor in het schaduwstation zal wel lukken lijkt mij.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Walter,

Ik dacht altijd dat je meerder blokken dynamisch achter elkaar kon zetten.
Is de  lengte beperking echt twee blokken/treinen ?

Ik heb gisteren staan zoeken in de handleiding.Een voorwaarde voor een dynamisch blok is dat het maar in een richting bereden wordt.
Kopsporen zijn dan dus uitgesloten :-( Ik was namelijk ook van plan mijn doodlopende sporen met treinstellen dynamisch te maken)

Robin
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Hallo Robin, allen,

je hebt gelijk, niemand houdt je tegen om meerder dynamische blokken achter elkaar te maken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Je moet toch wel een aardig lang schaduwstation hebben als je dit wil gebruiken.Met een gemiddelde treinlengte van 1.5 a 2 meter en wisselstraten en keerlus en je hebt zoals wij een meter of 4.5 ter beschikking qua lengte schaduwstation zijn je effectieve sporen ongeveer een twee meter of net iets langer.Dan is dit voor ons al geen optie wat wel jammer is.Misschien moeten we maar in verdiepingen gaan denken  :mrgreen: :mrgreen: Als het ooit zover zou komen tenminste.

Harald & Alex

Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Citaat van: Hero op dinsdag 13 december 2011, 20:42:58
Walter,


Ik heb gisteren staan zoeken in de handleiding.Een voorwaarde voor een dynamisch blok is dat het maar in een richting bereden wordt.
Kopsporen zijn dan dus uitgesloten :-( Ik was namelijk ook van plan mijn doodlopende sporen met treinstellen dynamisch te maken)

Robin

Robin,

je hebt wederom gelijk, de achterste trein wil naar het voorste blok, en dus niet meer keren, de voorste trein zou je nog wel uit het blok kunnen krijgen maar daar staat de achterste al  :D Foutje bedankt,(ik ben niet op mijn scherpst met een 2e bacteriele infectie in 2 weken tijd)

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Hier moet ik mij ook maar eens in gaan verdiepen. Ik had een s-station in gedachten met 4 sporen en 2 treinen per opstel spoor. Ik had al uitgerekend dat ik een volle S88 zou hebben. Als ik dit goed begrijp lukt dit met 8 enkelvoudige contactrails en 2 S88 poortjes. Een machtig interessante ontwikkeling :P

Groet Gerrit
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
EN die contact rails is ook simpel zelf te maken ( bij C en K rails)
Wordt het helemaal betaalbaar.  ;)
Re:Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
ja helemaal eens. Ik hen nog een hele partij M-rails. Een overgangrail M-> C kost
4euri. Met 8 van die railtjes leg ik dan 4x 3,5meter spoor. Zo wordt deze mooie hobby toch nog betaalbaar!
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Ik heb een kleine vraag over dynamisch schaduwstation.
Hoe lang(in cm) moet je bezetmelder zijn als je met massadetectie werkt?

Want als de trein stopt op vrijkomen van een melder, dan kan ik mij indenken dat de bezetmelder niet te kort mag zijn.

Groeten Sander
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Hoi Sander

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord (niet te kort) er moet altijd contact zijn met de wielen, dus een 24172 is te kort voor 1:87 rijtuigen.

Groet, Koos
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Beste Sander

In ieder geval niet korter als de langste wielbasis tussen de binnenste assen van je draaistelrijtuigen.

Groet, Anne W
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Bedankt voor de antwoorden.
Ik had 34 cm aangehouden dus dan moet het goedkomen.

Groeten Sander
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lichtsluisje nemen Sander. Veel nauwkeuriger en geen verspilling van ruimte.

Gr, Ben.
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Daar zat ik ook aan te denken, want nu worden je opstelsporen 34cm korter.

Weet jij daar een goede oplossing voor? Ik moet 7 sporen kunnen overbruggen.

Groeten Sander
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
34 cm vindt ik erg lang, +/- 20 cm is genoeg
7 sporen diagonaal is ruim 1 mtr dacht dat de ruimte tussen de licht sluisjes max 50-60 cm was

Gr. Koos
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Met een 5mm IR Led kun je tot ongeveer een meter. Maar 2 sluisjes parallel zetten kan natuurlijk ook.

Gr, Ben.
Re: Koploper, schaduwstations en dynamische blokken
Ik heb spullen besteld om eens een lichtsluisje te maken.
Kijken of dat goed werkt.

Laat in mijn topic het resultaat weten.

Groeten Sander