Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke PC voor ITrain

Gestart door jkos zondag 05 februari 2017, 16:36:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2015

offline
Welke PC voor ITrain
In januari heb ik iTrain 4  op mijn oude computer geïnstalleerd, deze draait nog op Windows XP.
De laatste tijd overkomt het mij steeds meer dat hij vastloopt, soms moet ik hem resetten, soms helemaal opnieuw opstarten.
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een 2e hands computer.
Deze worden door verschillende bedrijven te koop aangeboden met soms 2 jaar garantie.
Omdat deze computer puur voor de treinen is stel ik er dan ook geen al te hoge eisen aan, hij moet gewoon stabiel zijn werk doen.
Meestal staat er op deze computers Windows 7 of 8.
Mijn vraag is dan ook: wat zijn de minimum eisen om goed te kunnen draaien en waar moet ik op letten?
Ik gebruik een Intellibox IR en gebruik Loconet, graag advies
Re: Welke PC voor ITrain
-Jos:
Ik ga mijn baan ook met iTrain aansturen en met een Raspberry PI2, dan ben je goedkoop gesteld.
Je kan er een beeldscherm, klavier en muis, of een klavier met trackpad op aansluiten en heeft een ethernet aansluiting en 4 USB poorten, en met een 5V voedingetje van 2A ben je gesteld.
Het is een open source computer en draait alle besturingsystemen.
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Mijn advies is, houd het simpel en neem een laptop met bijv. Windows 7.
Je hebt dan gelijk de mogelijkheid om met de Pro versie een tweede scherm te gebruiken en je kan voorlopig weer jaren vooruit.
Re: Welke PC voor ITrain
 @citaat  :thumbup:
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Welke PC voor ITrain
XP blijven gebruiken zou ik het minst van al aanraden.
Waar ga je de patches en servicepacks vandaan halen ?
Zelfs de extended support van XP is voorbij.
Niet aan het internet hangen, is geen enkele garantie voor "geen problemen".
Hoe snel heb je niet even een USB stick van iemand uitgeleend met fotos van locs ofzo ? Potentiëel krijg je dat dus niet dicht getimmerd.

Voor de rest heb je heb kamp van de windows gebruikers, met dito advies, en "de rest" (respectvol, niet denigrerend, ik hoor ook tot dit kamp), vooral open-source enzo.
Een windows laptop met pro windows licentie gaat je toch enige centen kosten.
Een opensource oplossing veel minder (RaspBerry Pi, heb er hier een 10-tal in gebruik doorheen het hele  huis, als goedkope en snelle oplossing voor "allerhande"), maar je moet wel zelf iets meer moeite doen om het één en ander
in orde te krijgen. (niet dat je de kennis moet hebben, voor alles bestaat er letterlijk een step-by-step dummy guide)

Alles hangt er dus vanaf hoeveel centjes er tegenaan wil gooien en hoeveel geduld je hebt :-)
De vraag zal eerder zijn of je zomaar je intellibox en loconet op één van die systemen kan aansluiten.
(ikzelf rij met een zelfbouw centrale (voor de tuinbaan) en een tams MC (voor H0) in combinatie met diverse raspberry pi's en RocRail ...)
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Met de Pro versie werd iTrain 4 Pro bedoeld, tenslotte gaat het om een pc voor het gebruik van iTrain.
Daarvoor is een simpele laptop met Windows 7 voldoende.
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2015

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Citaat van: iTom op zondag 05 februari 2017, 19:48:28
Met de Pro versie werd iTrain 4 Pro bedoeld, tenslotte gaat het om een pc voor het gebruik van iTrain.
Daarvoor is een simpele laptop met Windows 7 voldoende.

Dat had ik eigenlijk ook gedacht, maar ik had mijn twijfels.
Ik ben geen digibeet, maar zeker geen expert.
Zo ben ik nu aan het bekijken welke bestanden van ITrain ik moet overzetten op mijn externe harde schijf.
Dit is nodig om het later weer op mijn "nieuwe" computer te zetten, ook moet ik eens kijken hoe ik dat moet doen.
Re: Welke PC voor ITrain
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Hallo John,

ook mijn pc waarmee ik mijn treinbaan aanstuur (oa. met iTrain4) werkt nog onder XP, en is zeker niet de snelste, maar hij werkt wel bij mij zonder aanstuurproblemen. Het advies om over te stappen zou ik niet weer naar een tussenversie gaan maar gelijk naar Windows10. Belangrijk voor iTrain is dat SunJava goed geïnstalleerd staat en oude versies van Java verwijderd zijn.

Bij omzetten naar een andere pc moet je iTrain opnieuw installeren, zie website, de licentie file hierin overnemen en de database overzetten.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Welke PC voor ITrain
net door het ontbreken van updates, werkt het nu plots ook niet meer.
Dan kan jij wel formateren en telkens opnieuw beginnen, maar met het eerste beste contact met de buitenwereld, heb je terug prijs.
angsthaas ? Ik ben IT'er ...
da's nou net het verschil, ik formateer een pc nooit opnieuw tijdens z'n gehele leven, en alles blijft draaien ...
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2006

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Citaat van: robbie103 op maandag 06 februari 2017, 10:33:54
Tuurlijk.

Robbie,
Ik heb zo'n vermoeden  dat je sn00zerman niet kent.

mvg

Dirk
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Citaat van: robbie103 op zondag 05 februari 2017, 18:43:19
de meest simpele oplossing is om het ding even te formatteren
Image terug zetten, bedoel je, als hij er eentje heeft gemaakt?
Dat scheelt met XP algauw een paar uur werk. Na elke crash 10-20 minuten max. om de bootpartitie te herstellen. Nog simpeler? Zet de hele handel op een USB-stick. Start ook meteen wat sneller op.
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Volgens mij dwalen we een beetje af van de oorspronkelijke vraag.
Elkaar vliegen afvangen kan ook in PB.

Groeten,
Ton.
Re: Welke PC voor ITrain
 :thumbup:
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Om het even, kun je Itrain vanaf een USB stick draaien?
Ongeacht of het OS op dat stickje XP, windows 7,8 of 10 is?
Re: Welke PC voor ITrain
Citaat van: robbie103 op maandag 06 februari 2017, 23:18:24
De overtrokken angst hier op dit forum voor van alles en nog wat (leuk lijstje ondertussen) begint me steeds meer te verbazen. We laten hier een modelspoorbaan draaien, geen kerncentrale...

Off-topic, excuus bij voorbaat.
Niet om het een of ander, maar er zijn best wel wat parallellen te trekken tussen een modelspoorbaan en een kerncentrale. Zo is een brand bij beide een calamiteit van de hoogste orde, net als het op hol slaan van een reactor en van een trein, die niet meer naar de commando's van de centrale luistert. Zo gek is die angst dus niet.
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Citaat van: jkos op zondag 05 februari 2017, 16:36:12
.
Mijn vraag is dan ook: wat zijn de minimum eisen om goed te kunnen draaien en waar moet ik op letten?


Volgens mij gaat het om deze vraag, niets meer en niets minder.
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2015

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Hallo,

Er was een nog simpelere manier om het probleem(pje) op te lossen.
Ik heb alles, behalve Windows XP en ITrain van de computer verwijderd, en toen de computer gedefragmenteerd.
Vervolgens mijn virusscanner weer terug gezet en toen alles opgestart. Alles heeft meer dan vijf uur gedraaid vandaag zonder storing.
Alhoewel de computer niet aan het www hangt toch maar een virusscanner (terug) erop gezet, is wel zo veilig tijdens de updates.
Voorlopig lijkt het opgelost.
Re: Welke PC voor ITrain
-Jos:
Tof dat het terug beter werkt.
Een computer is net een boekenkast, hoe meer boeken je er in stopt, hoe langer het duurt voor dat je er een terug vindt.
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Citaat van: jkos op zondag 05 februari 2017, 16:36:12
In januari heb ik iTrain 4  op mijn oude computer geïnstalleerd, deze draait nog op Windows XP.
De laatste tijd overkomt het mij steeds meer dat hij vastloopt, soms moet ik hem resetten, soms helemaal opnieuw opstarten.
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een 2e hands computer.
De minimum eisen zijn duidelijk: XP, alles daarboven kan.
Als XP vast loopt, draai dan eens wat optimizers, tune-up programma's. Defragmenteer de boel, e.d.
Gewoon onderhoud wat elke XP op z'n tijd nodig heeft. Windows 7 en hoger hebben daarvan minder last.

Kies je nu een 2e handsje dan krijg je meestal windows 7 of windows 8 aangeboden, en zelden windows 10. Of de windowsversie nog ondersteund wordt of voor hoelang, is minder van belang.
Let op de geheugensnelheid van de bankjes die erin zitten (en dus van het moederbord) en zet er een SSD schijf in (prijs van extra loc is het waard).
Bedenk dat 2e hands PC's t.o.v. de nieuwe vaak relatieve energievreters zijn, vanwege de processor ouderdom. Maar als dat niet relevant is (onze hobby vreet ook energie): kies voor snelheid (SSD) en onderhoudsgemak (W7,8), dat maakt het werken erop een plezier (vergeleken bij XP).
Tweedehands PC's met W7 of W8 hebben a priori voldoende geheugen, anders draait het operating system niet, dus daar hoef je ook niet op te letten.

Een 32-bits systeem is goed genoeg. Processor single core is genoeg (maar nauwelijks meer leverbaar).
Let op de poorten: minimaal 3 usb ingangen. Zit er nog wel een rs232 poort op?

Let op wireless mogelijkheden: als het even kan, eruit (laten) slopen. De kans dat je buren onbedoeld je treintjes (of operating system) gaan besturen, wil je niet hebben. Ik heb meegemaakt dat de afstandsbediening van de buren mijn PC onbestuurbaar maakte dwars door de enkelsteensmuur die ons scheidt. Daardoor ben ik een voorstander geworden van bekabelde verbindingen: voor mij geen draadloos  afstandsbestuurde treinen. Maar als dat voor jou niet speelt: rustig laten zitten.

Grafische kaart: 2ehands voldoen meestal, maar als je keus hebt, zoek dan naar eentje waarop meerdere beeldschermen passen. Bij Itrain kun je daarvan plezier hebben.

En als je dan toch aan de gang gaat met nieuwe spullen: zorg meteen na aanschaf voor een image van een zo kaal mogelijk systeem, en daarna een image van de machine zodra je hem hebt opgetuigd. Van die twee images heb je nog jaren plezier. Bij iedere crash scheelt je dat uren hobbyplezier.
Re: Welke PC voor ITrain
'k Heb ook nog steeds twee rekentuigen, 1 laptop en 1 desktop, die op XP lopen.
Nog nooit (even afkloppen op ongeverfd hout) een vastloper of crash gehad.
XP is stabiel als 'm goed verzorgt.
Re: Welke PC voor ITrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Klinkt goed.  :)

Ik heb twee rekentuigen die op W98 draaien. Geen problemen met stabiliteit. Zijn ook niet aan internet gekoppeld. W98 heb ik nodig omdat ik de parallel poort nodig heb. Die werkt niet meer bij XP en hoger (als die er al op zit).
Re: Welke PC voor ITrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke PC voor ITrain
Beste Olav,

Jij rijdt nog steeds met Trainbrain onder DOS?

Groet, Anne