Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

rariteit: metalen kap ns 1000

Gestart door B100 zaterdag 10 december 2011, 19:09:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rariteit: metalen kap ns 1000
Beste hobbyisten

ik heb jaren geleden op de beurs in Houten een metalen kap van een Ns 1000 (bedrijfsnummer 1008) gekocht De verkoper wist ook niet of het een mal was danwel een eigen fabrikaat van een hobbyist die  handig was in metaalbewerken!.

Ik heb het kapje ergens verweggestopt maar kwam het pas weer tegen, dus mijn vraag, weet iemand hier iets over te vertellen.  

Is het een gietmal van Roco of misschien toch een handmonster van Marklin voor een nooit uitgebrachte NS 1000?
Ik heb hem gepast op het chassis van mijn Roco 1000 maar de metalen kap is te klein.

Wie o wie weet het antwoord

ps
en niet verwijzen naar de jongens en meisjes van Roco hoor :P

Ik heb inmiddels afbeeldingen gemaakt bij daglicht bijgevoegd
Re:rariteit ns 1000
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:rariteit ns 1000
Aangezien het metaal is zou ik eerder verwijzen naar de jongens en meisjes van Philotrain, maar de werkwijze duidt daar niet op.

Ik vind het een interessant object en ik ben eveneens benieuwd wat hier gaat uitkomen!
Re:rariteit ns 1000
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:rariteit ns 1000
Hoi,

je zou hem eens kunnen passen op een onderstel van een E18.

(oud type)

Gr. Marcel
Re:rariteit ns 1000
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:rariteit ns 1000
Hallo,

Het lijkt wel een eigenbouw! Ook gezien de gietlijnen in het midden.

Groet, Jasper
Re:rariteit: metalen kap ns 1000
Boeiend hoor.

Zijn het gelijmde helften of loopt er een gietnaad over de hele lengte van de kap? In beide gevallen lijkt het me huisvlijt, omdat fabrikanten dat zo niet doen.
Kun je inschatten hoe hard het is? Het kan ook witmetaal zijn.

Het zegt me verder niets, maar mijn gok is uit één stuk gegoten in witmetaal in een mal die uit twee identieke helften bestond, zodat er een gietnaad achter blijft die nog nabewerking nodig heeft. Om witmetaal te gieten heb je geen dure machines nodig.
Re: rariteit: metalen kap ns 1000
Hoewel dit topic al meer dan 4 jaar oud is, toch even een reactie in de hoop dat deze toch nog bij "B100" terecht komt.
(Ik heb me vanmiddag op dit forum ingeschreven, speciaal om deze reactie te kunnen plaatsen.)
Het betreft vrijwel zeker gietstukken die omstreeks 1960 werden geleverd door een neef van mijn moeder onder de firmanaam "M.V. Modelspoorwegen" in Den Haag.
Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67601.0.html
Laat je niet afschrikken door het onderwerp van die discussie (NS1200)!
Er staat daar ook een scan van een foldertje waarop o.a. de NS 1000 voorkomt.
Het lijkt me zinloos om alles hier te herhalen, dus volsta ik met deze verwijzing.
Met vriendelijke groet,
Gep
Re: rariteit: metalen kap ns 1000
Citaat van: Gep op vrijdag 22 januari 2016, 18:23:52
Hoewel dit topic al meer dan 4 jaar oud is, toch even een reactie in de hoop dat deze toch nog bij "B100" terecht komt.
(Ik heb me vanmiddag op dit forum ingeschreven, speciaal om deze reactie te kunnen plaatsen.)

De kans dat "B100" het ziet is klein. Zoals je ziet is zijn naam in het zwart en dus van het forum af. Ik zou ook niet weten wie erachter zou zitten :)

Groet Ronald.
Re: rariteit: metalen kap ns 1000
'T is metalen kappen dag vandaag? :D

Niettemin leuk te lezen wat de historie is en hoe het tot stand kwam. Had het al gelezen bij de buren. :thumbup:

Met groet,
Ben.

Re: rariteit: metalen kap ns 1000
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: rariteit: metalen kap ns 1000
Afgelopen zaterdag er ook één gespot in Houten van een 1200.
Bestond uit 2 (messing?) helften, welke overlangs aan elkaar konden worden gemaakt.

Gr. Marcel
Re: rariteit: metalen kap ns 1000
Hallo Marcel,
Zie PB.
Met vriendelijke groet,
Gep