Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

gaatje in karton maken

Gestart door Ad48 vrijdag 09 december 2011, 11:28:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gaatje in karton maken
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
gaatje in karton maken
Hallo, ik heb een vraag. Hoe kun je een gaatje in karton maken zonder dat er aan de onderzijde een braam (raffels) ontstaan?

Ik heb namelijk een seinhuisje en wil er een lichtpunt bijmaken, er zitten er al twee in maar in het midden is er te weinig licht. Nu wil ik er in het midden een lichtpunt bij maken maar als je boort dan heb je aan de onderzijde raffels. Hier kan ik niet meer bij, is een vaste verdiepingsvloer.  8o

Weet iemand een manier hoe je er wel een gaatje in kan maken zodat er aan de onderkant geen raffels achterblijven?

Gr, Ad
Re:gaatje in karton maken
dremeltje, heel fijn boortje, hoog toerental en vooral voorzichtig zijn.
n dan iets dikker boortje en zo verder
Re:gaatje in karton maken
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:gaatje in karton maken
gaatjestang waar je ook een riem mee kan doordrukken moet werken doet ik ook wel eens !
succces
groet robert
Re:gaatje in karton maken
Lid sinds: 2006

offline
Re:gaatje in karton maken
Een gaatjestang moet je over het karton heen zetten. Dat gaat niet werken als maar een zijde van het karton bereikbaar is.
Re:gaatje in karton maken
Dat of met een pijpje van metaal of zo "doorslaan"
Re:gaatje in karton maken
jklooster
gast

Re:gaatje in karton maken
Klosje hout tijdelijk onder het te boren gat aan de onderkant van de onderplaat drukken.
Mogelijk moet je dit met z'n tweeën doen.
Indien mogelijk kun je hetzelfde doen maar dan vanaf de onderzijde. Dan zitten de rafels in/onder de bodemplaat van het seinhuis.

Jan
Re:gaatje in karton maken
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:gaatje in karton maken
Heren, het plaatje is maar van een kant te bewerken, zoals Roger ook al beantwoorden.

Gr, Ad
Re:gaatje in karton maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:gaatje in karton maken
Misschien met een houtparker :help: Dat is zo een schroef die zich zelf in het materiaal tapt.

Dirk-Jan
Re:gaatje in karton maken
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:gaatje in karton maken
Dirk-Jan, dit was een goede tip. Ik heb het eerst met een dunne parker gedaan en toen met een dikkere, eerst natuurlijk uitgeprobeerd op een stuk dik karton, en het werkte prima. Er was een klein randje aan de binnenkant maar hier ben ik met een haaks pinchet langsgegaan en alles zag er keurig uit. :thumbup:

Extra verlichtingsledje al ingebouwd en alles is na verwachting verlicht. :D

Hartelijk dank voor de div. andere tips.

Gr, Ad
Re:gaatje in karton maken
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:gaatje in karton maken
Mooi dat het gelukt is.

Als je er van onderuit wel bij kon om te ondersteunen, had dit ook gekunt:



Dit noemt men een holpijp.

Roy