Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vreemde geluiden uit mijn stoomlocs

Gestart door madcat dinsdag 20 maart 2007, 20:47:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vreemde geluiden uit mijn stoomlocs
Hoi,

Vandaag ben ik op mijn nieuwe baan aan het testrijden, met mijn stomers
de 3102,3084 en 3082 vraag me niet welk br type, ze zijn groot  :)

Ze hebben ongeveer 2 maanden in hun "dozen" gezeten ,en nu maken
ze op willekeurige momenten een metaal achtig geluid, wat lijkt op
veren die uit een oud horloge springen.
Meteen aandrijfwerk gecontroleerd alles loopt soepel, genoeg smering
zowel tandwielen als assen.
De drijfstangen zie ik ook niks bijzonders aan, niet verbogen of los.

Iemand een idee?, de locs rijden goed maar dit geluid kan niet normaal wezen...

Meteen nog een ander vraagje, het voorste wiel van de 3082 en 3084
schijnen nooit mee te willen draaien, is dit normaal?
Wiel draait soepel maar glijd meer over de rails dan dat het draait.

Groeten,

Marco


Re: Vreemde geluiden uit mijn stoomlocs
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Vreemde geluiden uit mijn stoomlocs
Ik denk toch dat "het anker droogstaat" Het is een vermoeden van achter mijn PC dus alles onder voorbehoud Een druppeltje olie op de anker lagers lost het probleem op.
Re: Vreemde geluiden uit mijn stoomlocs
De assen van alle onderdelen worden het meest belast. Dus het smeren van de tanden heeft weinig zin, je moet altijd de asjes van de tandwielen smeren. Het ankertje ook nog even nasmeren op de asjes. En de rest van de assen ook.

De 3082 is een BR 41 en de 3084 is een BR 050. Dat staat zelfs op de lok. De 41 draagt het nummer 41 334 en de 050 het nummer 050 082.

Dat de loopwielen niet meedraaien heeft te maken dat de olie daar te stroef is geworden. Haal het wiel eruit (aan één kant het wiel eraf halen en dan kan je het andere wiel met as er zo uithalen) en goed poetsen. Ook het truckstel schoonmaken. Ik raad je zelfs aan om met een fijn vijltje het gaatje wat groter te maken. Daarna as met wiel er weer in en het losse wieltje erop drukken. Je kan daarna hele lichte olie gebruiken.

P.S. en de veer die het wiel op de rails drukt kan ook wat teveel kracht uitoefenen op het wiel. Dus dat lipje kan je wat naar achter buigen.
Re: Vreemde geluiden uit mijn stoomlocs
Ok Vincent,

Gaan we proberen, bedankt

Groeten

Marco