Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Waarde MArklin 37500 Northlander 2

Gestart door Kef 46 maandag 12 maart 2007, 08:44:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Hallo,

Wat is de huidige waarde van dit verzamelaarsmodel uit 1998 met een oplage van 7000 stuks, met certificaat??

Alvast bedankt voor uw reactie
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Ik heb daar laatst nog met een vriend uit de Achterhoek over gehad. Die eerste versie uit de '60's is tegenwoordig heeeel erg veel geld waard (ook een kleine oplage) en die uit 1998 is tussen de 1500/1800 euro waard. Dat staat me in ieder geval bij, zeker weten doe ik niet.

Iemand zal het vast en zeker exact voor je kunnen nakijken!
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Hallo Vincent,

U bedoelt vast dat de 1e versie uit de jaren 60 tussen de 1500 en 1850 euro zit, ik schat de 2e versie uit 1998 tussen de 595 en 750 euro, maar ik ben naar dit model op zoek en wat zou ik ervoor mogen geven volgens een excacte waardeaanduiding

groetjes kevin
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Hallo Kevin,

volgens de Koll 2007 zou hij 650 euro moeten kosten. Maar de prijs staat tussen haakjes dat betekent dat het een liefhebbers prijs is die zo maar anders kan zijn/worden.

Ik heb ze zelf de laatste tijd niet gezien voor 650,- euro, meesteal zitten ze in de buurt van de 750,- euro.

groetjes Fulco. (in het gelukkige bezit van de 3150, de 1e Norhtlander :D )
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Ja, daar zul je het al hebben. Heb ik het toch door elkaar gehaald  :?.
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Volgens de collection 2006 is deze Nortlander 700,00 euro waard, dit is nieuw in een nieuwe doos.
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
bij toemen in den bosch hebben ze er 1 liggen vragen ze 900 euro voor
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Citaat van: VincentKloeg op maandag 12 maart 2007, 08:50:12
Ik heb daar laatst nog met een vriend uit de Achterhoek over gehad. Die eerste versie uit de '60's is tegenwoordig heeeel erg veel geld waard Iemand zal het vast en zeker exact voor je kunnen nakijken!
Citaat van: Kef 46 op maandag 12 maart 2007, 09:55:35
U bedoelt vast dat de 1e versie uit de jaren 60 tussen de 1500 en 1850 euro zit, ik schat de 2e versie uit 1998 tussen de 595 en 750 euro, maar ik ben naar dit model op zoek en wat zou ik ervoor mogen geven volgens een excacte waardeaanduiding

Jaren 60? Het was wel iets recenter hoor, de eerste versie 3150 is namelijk in 1978, zie pagina 32-33 uit de Marklin catalogus 1978 en is toen met een oplage van 5000 stuks aangemaakt. Ik heb spijt dat ik hem toen niet heb gekocht, maar ja, ik was toen 12 en nog niet zo rijk, want hij koste toen zo rond de 300 Guldens!
Er staat nog een mooie foto bij, waarin de motorwagen in de takels van een drijvende kraan hangt. Er staat bij dat de eerste Northlander op 29-3-1977 in Rotterdam werd verscheept, nu dus 30 jaar geleden.........

Eigenlijk wel tijd voor een jubileum heruitgave van de eerste Nortlander!
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Geachte mede forums

Ik haal deze topic eens even van onder het stof.
Om dat ik mezelf afvraag of de waarde van de trein gestegen is of gedaald?


Mvg
Dieter
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
even wat huiswerk gedaan:

Koll 213 geeft: 465 Euro

Er zijn er op Ebay zijn er de laatste tijd een 7-tal verkocht: prijs varieert van 412 Euro tot 520 Euro. (412, 433, 435, 481, 487, 516, 520) Kortom de Koll prijs is zo gek nog niet. Het model is beslist niet zeldzaam en wordt regelmatig aangeboden. Opletten dat alles erbij zit. Op Ebay komen de verzendkosten er nog bij (17-20 Euro).

De 3150, het model uit 1978 doet momenteel volgens Koll 1060 Euro. Op Ebay is er onlangs een verkocht voor 1299. Let op dat bij deze set de bellen niet afgebroken zijn en dat het certifikaat overeenkomt met het ingegraveerde nummer. De verpakking van deze set is slecht en bij transport kan het bijna niet uitblijven dat de bellen afbreken. Ik raad dan ook aan het styreen in de verpakking bij de bellen wat ruimer bij te snijden met een scherp mes.

Hallo Ad, de tweede uitgaven is toch al een herdenking? De sets verschillen echter wel wat betreft motor wagen: de eerste set heeft 3 aangedreven assen de tweede set 2 aangedreven assen.

Destijds stond de eerste set bij V&D in stapels te koop; ik weet nog dat ze in de aanbieding gegaan zijn. Het kan verkeren.,
Groet Nico
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Nico, de tweede set 37500 heeft een Amerikaanse motoreenheid type f7.
De originele motorwagens voldeden niet in het warme en stoffige Amerika en werden door F7's vervangen.
Vandaar de tweede set, met F7 motorunit.
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
@Kappa, was het niet de extreme koude in Canada die problemen gaf? De stellen werden ingezet op de lijn  Toronto ? Moosonee, de bestaande locomotieven hadden regelmatig pech door die koude en werden vervangen door de Amerikaanse F7's.
In 97 werden ze opnieuw naar Europa verscheept, wegens de aanpassingen aan de wielen (Amerikaanse standaard) zijn ze maandenlang in Hamburg blijven staan, ik vermoed dat Nederland ze opnieuw had willen inzetten, staan ze niet voor restauratie ergens in Zwolle?

groetjes,

Alain
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Ik heb mijn set (nieuwstaat, met boekje en certificaat) 37500 vorige maand voor ? 450,-- verkocht.

Groet Tinus
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Alain, je hebt gelijk, ik was abuis.
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Citaat van: Northlander op maandag 01 juli 2013, 05:31:14
ik vermoed dat Nederland ze opnieuw had willen inzetten, staan ze niet voor restauratie ergens in Zwolle?

groetjes,

Alain


Voor info over de TEE/ ex-Northlander zie:
http://www.stichtingtee.nl/nl
groet, Martin
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
De motorwagens zijn al bij vervanging in Canada gesloopt en de bakken zijn veel later naar Nederland gehaald. Ze staan nu bij Amsterdam CS en eigenlijk weet niemand wat ermee te doen.

Prijzen voor modellen van een jaar of vijf geleden moet je echt niet meer hanteren. De markt is behoorlijk ingestort.
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
hallo Henkv,

als je mijn bijdrage leest in dit draadje dan zie je wat de prijzen momenteel doen. Op Ebay zijn het biedingen, dus reële marktprijzen. Dat de markt ingestort zou zijn, is jou constatering maar wordt niet door de feiten gedekt. Roepen dat de markt is ingestort, wil ik wel door feiten gestaafd, onderbouwd zien; zomaar iets roepen is makkelijk maar daar hebben de forumleden niets aan. Gewoon de feiten opzoeken en vertellen.

Groet Nico
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Ja, is een feit, ik volg dat goed. De laatste vijf jaar zijn de prijzen met pakweg een derde lager geworden. In vergelijking met de top, tien jaar geleden, kan het gemakkelijk om een halvering gaan. Natuurlijk verschilt dat per model, maar prijzen van nog maar een paar jaar geleden zijn in de regel onbruikbaar. Enfin, dit draadje laat dat ook goed zien.
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
LS


Nav de discussie over prijzen ed wil ik graag mijn visie ,die ik al eerder heb gegeven, hieronder nog maar eens onder de aandacht brengen.

Ik heb onderstaand epistel al eerder geschreven in het draadje van de overname van Marklin aan S Dickie en consorten.

Voorwat de prijzen van Marklin verzamel objecten deze zijn de afgelopen jaren goed gezakt . Daar hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gehad . Terwijl er ook wel aanbieders zijn met name op MP die denken , ik heb een lok van 60 jaar dan zal het ook wel veel waard zijn.
Je kunt trouwens op Ebay de ontwikkeling van de prijzen volgens middels diagrammen . Uiteindelijk is het toch wat men er voor heeft.
======================================================================================
EERDER GEPLAATST .

Ik denk dat het allemaal iets anders ligt met de ontwikkeling van onze mooie hobby.

In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw drukte je, tegen de tijd van Sinterklaas en de Kerst , je neus plat tegen de etalages van de grote warenhuizen zoals V&D en de Bijenkorf waar de etaleurs weer een hadden uitgepakt met bewegende etalagepoppen en heel veel treinen. In die tijd speelde de trein in reclame en op straat veel meer tot de verbeelding dan nu.

Als je geluk had reed de trein zelfs door je woonwijk om goederen op te halen vanuit de havens en/of fabrieken.
Eveneens werd de trein meer gebruikt door de bevolking, simpel omdat er nog niet echt veel auto's waren en zeker niet betaalbaar.
Als kind speelde je meer buiten en was de straat waarin je speelde de hele wereld voor je.

In die tijd waren je ouders aan hun stand verplicht een speelgoed trein (ondanks de prijs voor een beginsetje, wat meer kostte dan een gemiddeld weekloon) voor hun kroost aan te schaffen, welke je dan vaak ook nog moest delen met de andere mannelijke telgen in de familie (bij mij waren dat er 2) mijn vader niet meegerekend, die had zijn eigen railvoertuig, want trambestuurder in Rotterdam. Je had toen bijna op elke hoek van de straat wel een speelgoedzaak die treinen verkocht.

Waar zijn ze gebleven?

Maar goed de tijd schrijdt voort . De tijd van weleer komt niet terug, net zo goed dat we niet meer op zeilen naar Amerika varen of iets dergelijks..

Nu komt er een grootvader met zijn kleinkind bij de treinenzaak waar je vroeger met je vader naar toe ging.
Dat is de verandering.

Zakelijkheid neemt het nu over van de nostalgie maar de liefde voor de techniek en fantasiewereld is tanende. (Terwijl mensen tegen een klein kind nog wel eens tjoek tjoek zeggen, als ze een trein zien, terwijl ze vaak nog nooit een stoomtrein hebben gezien) en zelf het grappige treintje Thomas van de TV kan daar  niets aan veranderen.

Je ziet het ook op beurzen, de vergrijzing alom. Je ziet ze nog wel, die oudjes met grijze haren en samen meer dan 160 jaar oud in hun waren snuffelen om je net aan dat ene onderbrekende onderdeeltje te helpen, waarmee je weer een stukje techniek rijdend kan krijgen. Heerlijk toch !!

Maar voor hoe lang ?

Maar er is nog hoop .

Ik had laatst een 3003 te koop en daar reageerde een vrouw op die een lokje voor haar zoontje zocht.
Ze kwamen op een zaterdagmorgen zelf de trein ophalen .
Toen ik die zaterdag de deur opendeed voor het stel, kwam er heel parmantig een blond ventje binnen van een jaar of 4, die zich netjes voorstelde en tegen mij zei:" Ik kom voor mijn trein '"  Ik had het spul al neergezet en hij liep naar de trafo en ongelooflijk, met een zo fijne motoriek draaide hij aan de knop en zette zelfs daarna de 3003 , met heel fijne bewegingen, op de rails. Grappig om te zien maar goed, 1 zwaluw is nog geen zomer.

We moeten wel realistisch zijn.

Kijk eens op MP hoeveel mensen hun verzameling doen inkrimpen danwel van de hand doen om voor hun verschillende redenen.
Maar geloof me, dat het de verzamelaar echt wel pijn doet om zijn verzameling van de hand te doen.

Hoeveel erfenissen van treinen hebben we al op de waarde en verkooptopics voorbij zien komen, op ons forum, het afgelopen jaar?

Er is gewoon geen opvolging voor al dat moois en worden de treinen van vader  of opa gewoon verkocht, kennelijk zonder enige emotie.

Ik denk  dat daarom de modelspoorder een uitstervend "soort" aan het worden is, maar dat het nog wel heel lang duurt eer het over is met de pret.

En voor die tijd?

GENIETEN van de mooiste hobby die er voor mij in elk geval bestaat en dat voor de laatste trein uit het station vertrekt we nog wel een paar jaren verder zijn!

Soit !

met vriendelijk groet ,

Koos Wijmans

PS

Vroeger was het allemaal niet beter maar wel anders. !
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Citaat van: B100 op zondag 28 juli 2013, 00:37:36
Toen ik die zaterdag de deur opendeed voor het stel, kwam er heel parmantig een blond ventje binnen van een jaar of 4, die zich netjes voorstelde en tegen mij zei:" Ik kom voor mijn trein '"  Ik had het spul al neergezet en hij liep naar de trafo en ongelooflijk, met een zo fijne motoriek draaide hij aan de knop en zette zelfs daarna de 3003 , met heel fijne bewegingen, op de rails. Grappig om te zien maar goed, 1 zwaluw is nog geen zomer.

Ik zou dit kereltje meer willen vergelijken met een 'witte raaf' , een toendertijd 4 jarig neefje van mij had alleen de motoriek om een wagonnetje wat hij in zijn handen kreeg in no-time totall los te krijgen. (onderdelen zelfs onvindbaar, volgens mij had hij ze zelfs opgegeten)

Maar ik ben het helemaal eens met je verhaal. Weinig aan toe te voegen. Hoewel ik het dalen van de prijzen niet echt als een nadeel ervaar. Veel van de oude modellen die ik een aantal jaren nog te duur vond komen nu wel binnen bereik. Het is een kopersmarkt noemen ze dat geloof ik.

groet, Martin
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Hoi Martin grappig verhaal  ;)

Ik zal maar niet verhalen hoe ik vroeger met mijn treintjes omging  :D Gelukkig had ik een neef die fijnmechanica had gestudeerd en die repareerde het spul . Inderdaad , een kopersmarkt niet meer niet minder en ik hoor vaak dat objecten van Marklin toen onbetaalbaar, nu in ieders bereik komen. Ik vind het prima ,want het doet nm niks af aan de lol van het verzamelen. Het is net als verzamelen van schilderijen , de een betaald er een vermogen voor om het in bezit te krijgen en de ander stookt er lekker de kachel mee op omdat men het koud heeft :-) En je weet dat goud in de woestijn niets waard is, maar dat water daar goud waard is. B)

gr Koos
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Prijzen die dalen? waar is dat? Wat ik nog zoek voor mijn verzameling stijgt alleen maar in prijs.
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
beste Gerrit ,

ik heb je laatst nog een tip gegeven over een hagelnieuwe NOHAB NSB en toen reageerde je niet .
Dat je nu teveel betaald voor je modellen daar kan ik dan ook niks aan doen  ;)

Je weet dat een schilderij van Rembrandt ook duurder is dan een oude lp van de Rolling Stones en als je dan toch besluit om schilderijen van Rembrandt te gaan verzamelen tja  :-)

gr Koos
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
whoops, ik had hem niet beantwoord  8o
In iedergeval nog bedankt ervoor ;)

Maar oude Märklins zijn in iedergeval duurder dan oude rocos.  ;)
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
Citaat van: Bahnhof Kloten op zondag 28 juli 2013, 19:49:52
Maar oude Märklins zijn in iedergeval duurder dan oude rocos.  ;)

Misschien komt dat ook wel door het feit dat de oudste marklin ongeveer 100 jaar ouder is als de oudste Roco? ;)

groet, Martin
Re: Waarde MArklin 37500 Northlander 2
De waarde van de Marklin 37500 Northlander is ?498,00.  I should know, I just bought one a few weeks ago.