Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

relais

Gestart door skrieverke dinsdag 06 december 2011, 00:48:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
relais
skrieverke
gast

relais
Hoi! :)

Even een vraag van mij, ik ben stroom-technisch gezien zo analfabetisch als een pasgeboren luiaardjong, maar wat is de functie van een relais, waar dient het voor, wanneer moet ik het gebruiken en als ik het aansluit, hoe doe ik dat zonder een klap stroom door mijn fikken te krijgen?

Reden voor mijn vraag is dat ik in een aangekocht partijtje Trix-Express een relais aantrof.

Alvast bedankt voor eventuele reacties! :thumbup:
Groeten,
Erwin.
Re:relais
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:relais
Erwin

een relais is simpelgezegd een schakelaar, die door stroom bedient wordt. Ik kan me nog van school herinneren: Een relais gebruikt men voor:

Het vermeerderen van contacten
het verhogen van stroom
het verhogen van spanning
en nog een paar dingen, die ik vergeten ben.

Ik vond deze gif-animatie met google. Je ziet hier de werking. Je hebt bijvoorbeeld een schakelaar, waarmee je 12V kunt zetten op de spoel dmv S1 en S2. Daardoor wordt de spoel magnetisch, en trekt daardoor het donkerblauwe armpje naar beneden. Daardoor maakt C contact met No, en kan die stroom gaan lopen.

Een voorbeeld van gebruik van een relais, is voor de startmotor van je auto. Een startmotor vraagt ivm zijn kracht, veel stroom van je accu. Zouden ze al die stroom door het contactslot sturen van je auto, dan moet dit slot heel zwaar uitgevoerd zijn, en anders smelt alles op een hoopje, door de hoge stroomsterkte die je startmotor trekt.

Daarom gebruiken ze een relais. Als jij je sleutel draait, gaat er een stroom lopen door de spoel van de relais. Deze trekt het armpje aan, waardoor de stroom voor je startmotor gaat lopen door C en No. Dus dmv een klein stuurstroompje, kun je een grote stroom aansturen, waardoor je motor gaat draaien.

Dat is 1 voorbeeld van een toepassing van een relais, maar er zijn er natuurlijk duizenden.

No en Nc staan trouwens voor Normal Open en Normal Closed. Dit betekend, dat als er geen stroom op de spoel staat, de No contacten open staan, en de NC contacten in dit geval gesloten. In die NC toepassing loopt er dus altijd stroom door die contacten, tenzij het relais bekrachtigd wordt.

Dit is vast niet de meest wetenschappelijke uitleg die je kunt geven voor de werking van een relais, maar ik denk wel begrijpbaar.

Roy
Re:relais
skrieverke
gast

Re:relais
Gelukkig is het niet de meest wetenschappelijke uitleg, anders had ik er wellicht nog steeds niks van gesnapt.
Nu begint het te dagen, dankzij jouw uitleg. Bedankt! :thumbup:
Re:relais
Lid sinds: 2008

offline
Re:relais
Een beetje laat, maar ik moet toch nog even vermelden dat dit een geweldige omschrijving van een relais is !

grv Huub
Re:relais
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:relais
hahaha, jij zult wel gelachen hebben om mijn manier van uitleggen, maar zo begrijpt wel iedereen het.

Roy
Re:relais
Lid sinds: 2008

offline
Re:relais
Nee Roy, ik lach helemaal niet  8o
Het is precies zo als je schrijft !
Ik lach alleen om spelfouten  >:-D