Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok

Gestart door markos zondag 11 maart 2007, 20:43:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Mijn nieuwe digitale BR86 heeft een grote mechanische weerstand bij het omschakelen.

Het gaat dus niet over het slecht massa maken, waar ik eerder overgeschreven heb, want dat is helemaal opgelost

De lok lijkt goed te rijden, zelfs in beide richtingen.
Helaas blijft hij vaak staan bij een rijrichtingomschakeling.
Wat mij wel opvalt is, dat dat meestal gebeurd nadat hij wat sneller heeft gereden.(>stap 7-8)
Hoewel het een enkele keer ook gebeurd bij omschakeling met lagere snelheden.
Ook opvallend is dat hij het vaker doet als je van vooruit naar achteruit schakeld dan andersom.

Ik heb geen idee waar ik dit probleem zou moeten zoeken.
Je moet de lok echt met druk op de wielen en bepaalde richting op duwen, zodat het anker gaat draaien. Pas dan gaat hij er vandoor.

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Weet je zeker dat dit soort grappen werkt bij digitale locs hebben andere digitale locs geen problemen.


Want het omschakelen mag bij een digitale loc geen enkel probleem opleveren.

Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Heb je het vijfpolige anker eruit gehaald en bij de spleetjes al het koolborstel stof verwijderd. Zo nee dan blijft hij gewoon haperen en zal uiteindelijk je decoder kapot gaan. Locs met vijfpolige motoren vergen veel meer onderhoud dan je denkt. Maar mits goed ondehouden gaan ze heel erg lang mee.
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Citaat van: Davy op maandag 12 maart 2007, 15:07:13
Weet je zeker dat dit soort grappen werkt bij digitale locs hebben andere digitale locs geen problemen.


Want het omschakelen mag bij een digitale loc geen enkel probleem opleveren.


Misschien heb ik het niet goed uitgelegd...? :roll:
Het omschakelen gaat dus prima (decoder)
Het beginnen te rijden na de omschakeling door de decoder niet.
vandaar dat ik er bijgezet heb de "mechanische weerstand" :D
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Citaat van: markos op maandag 12 maart 2007, 17:48:57
Het omschakelen gaat dus prima (decoder)
Het beginnen te rijden na de omschakeling door de decoder niet.
vandaar dat ik er bijgezet heb de "mechanische weerstand" :D

Markos,

Als je de loc van de rails afhaalt en je probeert de wielen met je duim te draaien, doen ze dit dan soepel naar beide richtingen ?
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Hoi Fonzo

soms kan ik wel de wielen makkelijk draaien en soms niet, dan is het echt wringen!
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Lijkt zo op het oog inderdaad een mechanisch probleem. Je zegt echter in een eerdere post dat hij nieuw is, vreemde zaak.
Volgens mij rest echt niets anders dan de hele zaak uit elkaar te halen, daarbij moet de uitgebouwde tandwielkast soepel draaien. Draait dit soepel dan rest alleen nog het draaien van het anker en de verbinding naar de tandwielkast.
Goed schoonmaken en oliën lijkt het devies !
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Tjonge jonge, ik kan mijn ogen bijna niet geloven:

met het anker er uit draait alles goed, met anker er in en de koolborstels nog op de tafel gaat het weer al niet meer!

Tot mijn verbazing blijkt dat het permanetmagneet helemaal niet goed genoeg vast zit met de 2 schroeven!
Zo hoort het:
Je kunt echter rustig een kier van 2 mm zetten aan de boven kant van de magneet:

Toen ik aan de wielen draaide kwam ik er achter dat ze nu wel soepel draaien! :cry:
Ik zou dus bijna zeggen dat het gietwerk niet recht is....
De lok staat nu probleemloos rondjes te rijden op mijn baan met een spleet in zijn motor.....

Iig bedankt voor je tip Fonzo!
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Dat snap ik toch niet helemaal. Als de magneet niet recht zit, dan loopt het anker bijna altijd aan. Bij deze is dat net andersom, vreemde zaak !
Heb je goed gekeken of het motorschild goed past en het gaatje groot genoeg is voor de as ?
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Het gaatje is groot genoeg hoor!
bij het monteren van de motor (meerder keren nagekeken of het wel klopte) is alles goed gegaan.
Alles zit dus netjes op zijn plaats

Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Heb je deze loc zo gekocht? Dan zou ik zeker terug gaan naar de winkel. Ik zou er niet meer door blijven rijden.

Koen
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Ik heb he zo gekocht via MP uit een gestripte set

de lok zag er wel helemaal nieuw uit! (zo is hij ook aangeboden)
Terug gaan naar de "winkel" gaat in dit geval dus niet op....
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Markos,

heb je het juiste motorschild ?


Alphons
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Is er dan geknoeid met anker, magneet en/of schild?

Koen
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
sorry, maar naar mijn inzicht is er helemaal nergens mee geknoeid!

De constructie is gewoon belabberd!

het ene schroefje zet het schil direct op het frame vast en "klemt" het magneet.
de ander staat helemaal onderaan door de magneet heen.

als je een lijn trekt van tussen de 2 schroeven, dan zit 60% van het magneet (en misschien wel 70% van het anker) naast deze lijn
hierdoor is er aan de bovenkant met het grootste gemak ruimte te verkrijgen tussen het magneet en het frame

Ik had liever op de 2 hoeken van de magneet een schroef gehad, maarja je kan niet alles hebben he? :?

Misschien dat andere eigenaren van deze lok eens zouden kunnen kijken hoe  dat met hun lok is?
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Ik heb ooit een 3146 gehad met hetzelfde verschijnsel. Als ik alle boutjes iets losser zette reed de loc goed zette ik de boutjes vast reed de loc amper.
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Even een uitleg wat er nu eigenlijk aan de had was met dit lokje....

Ik kon het niet verkroppen dat dat ding zo slecht reed.
Nu ik sind kort nog exact zo'n lok heb, heb ik ze eens met elkaar vergeleken.
Ook in de andere zit het magneet niet netjes aangesloten aan de bovenkant....
Deze motor (van de 2e lok) loopt echter niet aan.

Ik heb nr 1 maar weer open geschroeft en nog eens getest.
wederom stond ik versteld van de herrie die die 86ers maken!

Ik heb nog een paar ZIMO MX64 liggen, dus dat duurde niet lang en er zat een andere decoder in.

Het mooie is dat ik nu vergelijkingsmateriaal op de baan had.
met de ZIMO ging het heel wat beter.

ik hoorde bijna geen geluid meer, alleen nog bij decoderstap 1 (DCC = kruipen). het geluid was van het aanlopen van het anker op 1 plaats, dat kon je horen en zien aan het langzame draaien van de motor.

Toen de motor uitelkaar lag en de boel eens goed bekeek, zag ik een heeeel licht streepje op 2 van de 5 "spoelijzers" (weet even de naam niet) van het anker. die streepjes lagen in "lijn", dus moest het raken met de magneet.

De magneet bleek uiteindelijk de boosdoener te zijn.
1 van de metalen plaatjes die om het anker heen zitten (waaruit de magneet is opgebouwd) bleek niet gelijk te liggen met de andere plaatjes.

Aan de buitenkant was echter alles gelijk. Een misdruk dus.

De oplossing was simpel: Dremel met schuurbandje, en in 5 seconden was het probleem opgelost!

Het resultaat (met ZIMO decoder) mag er zijn!
het is 1 van de stilste loks geworden die ik maar heb.

In vergelijk met de Marklin decoder is Marklin een LADA en de ZIMO een Mercedes/BMW....

Eigenlijk niet te begrijpen dat Marklin zulke slechte decoders gebruikt, als je zo eenvoudig je product kunt verbeteren!

Zo zie je maar:
Er is altijd een oplossing voor je probleem! :lol:

Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Hallo,
nou, ik heb hetzelfde probleem bij mijn beide BR86's..
het zit volgens mij in het feit dat dit oude ontwerpen
met al hun toleranties, zijn;
je kan de permanentmagneet inderdaad alle kanten op bewegen..
en daar zit nou ook juist de oplossing van het geluid en moeilijk draaien.
Zet hem maar eens op zijn kop met de spanning erop
en dan beweeg je de magneet zodanig
dat hij geen herrie meer maakt

Zo heb ik toch uiteindelijk twee redelijk stille lok's gekregen 8)
Hopelijk hebben anderen er iets aan!

Groeten
Wim
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Ach de Marklin decoders hebben zich qua kwaliteit al meer dan 20 jaar bewezen.  Zimo en andere merken bestonden toen nog niet eens. En van DCC had toen bijna niemand nog wat van gehoord. Ik heb nog locs met een 6080 decoder die al 20 jaar oud zijn en die over 20 jaar waarschijnlijk nog hun rondjes zullen rijden al die moderne decoders zullen dan allang in rook zijn opgegaan.

Bovendien wat moet je met DCC als je mfx hebt.

En de nieuwe mfx decoders zijn ook een stuk stiller geworden.

Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Citaat van: Davy op maandag 16 juli 2007, 19:36:30
Ach de Marklin decoders hebben zich qua kwaliteit al meer dan 20 jaar bewezen.  Zimo en andere merken bestonden toen nog niet eens. En van DCC had toen bijna niemand nog wat van gehoord. Ik heb nog locs met een 6080 decoder die al 20 jaar oud zijn en die over 20 jaar waarschijnlijk nog hun rondjes zullen rijden al die moderne decoders zullen dan allang in rook zijn opgegaan.

Bovendien wat moet je met DCC als je mfx hebt.

En de nieuwe mfx decoders zijn ook een stuk stiller geworden.



Hoi Davy,

Ik heb inmiddels een aardig bestandje marklin loks opgebouwd, die allemaal digitaal zijn (gemaakt).
Ik zeg helemaal niks van de 6090x decoders, want die functioneren prima.
Het gaat om die goedkope prutsers 60760 en die uit de BR 86.
Je kunt toch niet ontkennen dat dat gewoon goedkope zooi is?
Waarom bouwt iedereen daar dan "anti-Altzheimer" aanpassingen en versterkers voor de uitgangen voor?? :?

En wat heeft MFX voor voordelen boven DCC?
Als ik wil heb ik 128 rijstappen. Dat garandeerd een mooie loop (niet dat ik dat gebruik, 28 vind ik wel genoeg)
Als je de optrek en afremvertraging van je MFX lok te laag zet zie je die nog met stootjes versnellen....

Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Citaat van: Davy op maandag 16 juli 2007, 19:36:30
Ach de Marklin decoders hebben zich qua kwaliteit al meer dan 20 jaar bewezen.  Zimo en andere merken bestonden toen nog niet eens.

Bovendien wat moet je met DCC als je mfx hebt.

Even van de site van ZIMO...

ZIMO Mile stones von 1979 bis 2007:      
          
1979    wurde das erste ZIMO Digitalsystem (BGT-1, FP-2, FZE-2), damals noch als "Mehrzugsteuerung" bezeichnet, ausgeliefert. Die ersten ZIMO Fahrzeug-Empfänger maßen 45 x 30 x 20 mm. Zu dieser Zeit war das digitale Angebot sehr klein: nur ein englisches System für 16 Züge und 6 Fahrstufen kam fast zeitgleich mit ZIMO auf den Markt. Im Vergleich dazu wirkte das ZIMO System mit 99 Zügen und 16 Fahrstufen fast übertrieben leistungsfähig.

MARKLIN kwam toch pas in 1984 met een digitaal systeem....?

1989    brachte die dritte Systemgeneration (M1000, M2000, M4000) neben vielen anderen Komforteigenschaften auch die ZIMO Zugnummernerkennung, eine Funktion, welche für die nächsten 12 Jahre von keinem anderen Digitalsystem geboten werden konnte.

Dat lijkt wel MFX... loknummerherkenning...

2004    wird die genormte "bi-directional communication" (RailCom) in relevante Produkte (Basisgeräte, Decoder, Gleisabschnitts-Module) integriert bzw. vorbereitet (die Inbetriebnahme kann erst nach Verabschiedung des NMRA Standards, voraussichtlich
info over railcom

Dat is meer dan 1 keer terugmelden (MFX)....

Wat wil je nog meer? :D
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
CiteerBovendien wat moet je met DCC als je mfx hebt.

En de nieuwe mfx decoders zijn ook een stuk stiller geworden

ik wil het omdraaien: wat moet je met mfx als je DCC hebt.
zo geweldig is mfx toch ook niet?
Re: Mechanische weerstand te groot bij omschakelen digitale lok
Mooi dat je dat nog heb kunnen vinden Martin!

Dat is pure nostalgie...
Ik begrijp van je dat het in een folder van Marklin stond, maar is dit systeem ook door marklin zelf verkocht? Ik heb er nooit iets van gezien of gehoord (nu wil dat niet zo heel veel zeggen hoor, want ik was toen net 0...)


Wat betreft de decoder vergelijking: het ging hier dus alleen om de decoder van de 86!!
Dat we geen scheve gezichten krijgen  :wink:

Ik zou best nog een mercedes of BMW van 20 jaar willen hebben hoor. (als ik een modelletje mocht uitzoeken)