Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

S88 aansluiten op CS2

Gestart door Ferdi maandag 05 december 2011, 19:36:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
S88 aansluiten op CS2
Beste mensen,
Hoe sluit ik een Viessmann S88 aan op de CS2 (zodat het werkt)?
Ik heb de testbaan van Riny gebouwd in 6 blokken. 5 stuks met drie secties, het 6e blok in één sectie. Elke sectie naar de S88 (groene draad), elk blok naar de ringleiding. Elke sectie geïsoleerd met de rode lipjes. Elk blok op een ringleiding aangesloten. S88 aangesloten aan de ringleiding (0-draad) en aan de CS2 (met verlengkabel).
Verder op de CS2 een lay-out gemaakt met de 16 secties (geel bolletje). Er zitten drie wissels in met een wisseldecoder ingebouwd.
Er werkt (nog) niets.
Wat zijn de volgende stappen?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Laatste update. Misschien wordt de vraag wat helderder.
Het testbaantje werkt. Als de trein rijdt, zie je de gele bolletjes oplichten.
Volgende stap zou zijn de drie wissels helemaal te isoleren en aan te sluiten met een 0 draad op de ringleiding. Dit geeft echter kortsluiting. Geen idee waarom. Ik heb de wissels niet 'doorgeknipt'. Dat zou niet nodig moeten zijn.
Verder wil ik dat er nu iets gaat gebeuren met de terugmeld contacten. Hiervoor moet ik de 'memory' instellen. Geen flauw idee hoe. Kan het ook nergens vinden. Hoe stel je de memory in voor de drie secties (inrijsectie, afremsectie, stopsectie) en hoe stel je in dat het wissel automatisch schakelt of het sein op rood springt etc.?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Beste Ferdi,

Deze link:
http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Detailpraesentation_Maerklin-CS2.pdf
Is naar een pdf waarin uitgebreid met voorbeelden beschreven staat wat jij wilt.
Nog even iets over wissels, bij K rails zijn voor zover ik weet beide spoorstaven met elkaar verbonden. Als je werkt met terugmeldingen dmv massa isolatie kan dat dus nooit bij een wissel. Een sectie dient dus altijd te stoppen bij een wissel.

Groet,

Guus
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
wissels met ingebouwde decoder is volgens mij C-rail.Verhaal is eigenlijk heel onduidelijk : eerst memory instellen en dan spreken van een CS2 ???  Die dingen horen gewoon niet bij elkaar.Ofwel gebruik je de memory met de oude marklin onderdelen ofwel programmeer je alles in de CS2.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Citaat van: bellejt op woensdag 07 december 2011, 21:25:05
wissels met ingebouwde decoder is volgens mij C-rail.Verhaal is eigenlijk heel onduidelijk : eerst memory instellen en dan spreken van een CS2 ???  Die dingen horen gewoon niet bij elkaar.Ofwel gebruik je de memory met de oude marklin onderdelen ofwel programmeer je alles in de CS2.
CS2 heeft ook een Memory-tabje...

Groeten,
Ton.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
weer wat geleerd.Rij nl zelf met een ECOS2.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hallo Guus,
Dank! Daar kan ik mee verder. Ziet er wel erg ingewikkeld uit. Maar dan heb ik weer wat te doen.
Over de wissels ben ik nog niet uitgedacht. Inderdaad stopt elke sectie bij een wissel. Ik heb gelezen dat je de wissels helemaal moet isoleren van de secties en de wissels met een aparte 0 draad van stroom moet voorzien. Ik neem aan dat dat nodig is om ze te betrekken bij het uitlezen van het 'memory' gedeelte op de CS2?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Ferdi,

Stel dat je de ( vanaf de loc gezien ) rechterspoorstaaf gebruikt als terugmelding, dan dien je de rechterstaaf van de wissel te isoleren, zowel voor als na de wissel. Een aparte 0 is onzin, de linkerspoorstaaf is immers nog steeds de 0. En bij wissels zijn beide spoorstaven met elkaar verbonden, dus is er voldoende massa. De isolatie is alleen maar nodig omdat de wissel anders een permanente bezetmelding veroorzaakt vanwege de verbinding tussen linker- en rechter spoorstaaf.

In de cs2 kun je overigens zowel schakelen bij een 'bezet = ja' melding als een 'bezet was ja, maar nu niet meer' , dus met andere woorden, als een sectie bezet is, of als een sectie vrij komt. Dit is volgens mij een van de nieuwere functies (wel regelmatig updaten) die in de genoemde Pdf niet beschreven wordt. Deze functie is in de praktijk erg handig.

Groet,

Guus
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hallo Guus,
Als je de wissels dus helemaal isoleert om geen permanente bezetmelding te veroorzaken, staat er helemaal geen stroom meer op en stopt de loc op de wissel. Vandaar de extra 0 draad. Of begrijp ik dat verkeerd?
Vriendelijke groetn,
Ferdi.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Zoals gezegd isoleer je maar één van de twee spoorstaven vóór en na de wissel. Het gaat hier voor alle duidelijkheid dus niet om de stroom (+), maar om de massa..
Het isoleren van de plus is aan de orde als je een loc wilt laten stoppen voor een sein, al dan niet met een remmodule.

Voor het isoleren van de massa t.b.v. bezetmeldingen heb je ook nog de zgn. diodetruck deel 1 en deel 2, maar daar is genoeg over te vinden op het forum als je zoekt.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Guus,

Ik werk ook met de CS2 en ben eerst begonnen met het schaduwstation in blokken te verdelen. Je moet ervoor zorgen dat een wissel nooit in een blok valt. De diode truc gebruik ik niet en ik heb totaal geen stroomproblemen in de blokken.

In je memory van de CS2 kun je elk blok een memory functie geven. Zodra je de blokken hebt aangemaakt ga je die in de memory aanmaken en kun je bijvoorbeeld wanneer een blok detectie maakt door een trein een wissel automatisch laten schakelen of een sein op veilig of onveilig laten schakelen. Je kun een melding meerdere functies laten uitvoeren alleen moet je opletten dat je ze in de volgorde van schakeling die je wenst invoert.

Ik ben in het begin zelf ook een tijdje aan het stoeien geweest om het werkende te krijgen maar uiteindelijk lukt het en dan werkt het ook super.

Succes.

Groet, Ronald
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Ronald, je bedoelt waarschijnlijk 'hoi Ferdi'...

Groet,

Guus
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Oeps sorry :(

Groet, Ronald
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hallo Ronald,
Dank voor jouw tips/advies. Ik heb inderdaad de blokken gemaakt en ga misschien dit weekend al proberen de memory in te stellen. Spannend!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Beste mensen,
Ik heb het memory kunnen schakelen. Als een trein binnenrijdt en het sein staat op rood, schakelt hij automatisch wissels om naar spoor 2 en gaat dat sein op groen.
Mijn vraag:
Hoe zorg ik dat een trein ook stopt?
Ik heb een blok onderverdeeld in drie secties. Wat moet ik doen om de loc ook te laten afremmen en te laten stoppen bij een rood sein?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Ferdi,

Mooi dat je de S88 inclusief rijwegen nu werkend hebt gekregen.
Wil je dat je treinen langzaam voor een rood sein tot stilstand komen te staan, zul je een remmodule moeten aanschaffen.
Afhankelijk van welk merk je kiest (Märklin, Viessmann of AJ), kan de prijs nogal verschillen.
Zoek maar eens op remmodule hier op het forum en je komt genoeg info tegen.

Groeten,
Ton.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Beste mensen,
Een remmodule aanschaffen!
Ik heb op het forum gezien dat ze 'makkelijk' zelf te bouwen zijn. Ik hoorde dat je voor elk 'stop' traject een aparte module moet aanschaffen. Viessmann rond ? 35, Märklin rond ? 65. Dat is nogal aan de prijs.
Nu wil ik tzt ook mijn CS2 aansluiten op iTrain (met m'n Mac). De software heb ik al.
Kan iTrain niet deze functie van afremmen voor haar rekening nemen, zodat ik deze zoveelste investering niet hoef te doen?
Ik was eigenlijk van plan eerst de baan rijdend te krijgen met de CS2 en vervolgens het hele computer traject in te gaan. Misschien moet ik dat toch meteen combineren?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Ferdi,

Remmodules zijn er al vanaf zo'n ? 10,- (aj)
De remmodule laat de baan de spanning omdraaien zodat digitale locs op de plek an de remweg gaan remmen. Itrain vertelt gewoon aan de locs waar ze moeten remmen. De combi kan niet. Werk je met itrain dan kun je (als je van alle functies gebruik wilt maken althans) niet met remmodules werken.

Ikzelf heb heel bewust gekozen voor remmodules omdat ik ook met de hand wil rijden. Toch vond ik het jammer dat ik dan niet meer via de computer kon rijden. Ik heb daarom de boel nu zo aangepast dat ik met één schakelaar alle remmodules uit kan schakelen zodat ik beide manieren kan blijven rijden.

Groet,

Guus
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Ferdi,

iTrain is het goedkoopst en het makkelijkst. Geen modules, wirwar van draden enz. Het programma doet het werk.
Voor mij was de keus heel makkelijk.

Succes,
Hugo
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Citaat van: Guus op maandag 09 januari 2012, 17:36:04
...
Ik heb daarom de boel nu zo aangepast dat ik met één schakelaar alle remmodules uit kan schakelen zodat ik beide manieren kan blijven rijden.
...
Hoi Guus,

Hoe heb je dit gedaan?
Heb je er een schema'tje van of zoiets?

Groeten,
Ton.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Ton,

een schema heb ik even niet, dus ik probeer het eerst met tekst. De Aj-remmodules gaan op groen als ze stuurspanning krijgen, valt de stuurspanning weg dan gaan ze op Rood. Omdat ik werk met K83 decoders gebruik ik bistabiele relais om de spanning er op te houden als de korte schakelpuls geweest is. Deze relais zijn dubbel uitgevoerd (twee 'kanalen'), de ene helft schakelt een simpel Viesmann lichtsein door de spanning te wisselen tussen de rode en de groene led, het andere 'kanaal' van het relais schakelt normale voeding naar de stuuringang van de remmodules als het sein op groen staat, en schakelt een extra voedingsdraad naar de remmodule als het sein op rood staat. normaal heeft deze extra voedingsdraad geen spanning. Geeft je deze (centrale) voedingsdraad spanning dan schakelen alle remmodules dus niet meer van spanning naar spanningsloos, maar van spanning naar spanning, en gaan ze dus permanent op groen, terwijl het lichtsein het wel normaal blijft doen...

Geinig bedacht vond ik zelf wel  :D

Guus
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Guus,

Ik ben me al geruime tijd aan het inlezen en bestudeer allerlei schema's. De stap naar praktijk ervaring heb ik helaas nog niet gemaakt. Ik kan echt niet wachten om ook in het echt te gaan spelen met alle kennis welke ik de afgelopen weken heb opgedaan. Ik deel de hobby samen met m'n vader, en daar ik in het appartement waar ik woon absoluut geen ruimte heb, staat de baan dus bij mijn ouders. Recent hebben we een vaste baan ontworpen waar we dus geruime tijd van willen genieten. Echter mijn vader wie ietwat ouderwetser is, is zelf tegen besturing met de computer. Ik daarin tegen kan niet wachten om te zien hoe bepaalde dingen te combineren zijn met de computer. Dus hetgeen wat jij zo bedacht hebt klinkt als een geweldige oplossing. Echter gezien het ontbreken van de praktijk ervaring is het wat lastiger een tekstuele beschrijving in mijn hoofd om te zetten naar iets wat ik wel snap / begrijp en dus eventueel na zou kunnen bouwen.

Als je de moeite zou willen nemen toch iets van een schema te maken zou ik het geweldig vinden. Dan krijg ik een idee wat ik allemaal aan moet schaffen, en hoe dat dan weer met elkaar aan te sluiten.

Groetjes,

Emiel
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Ik zal dit weekend Coreldraw 1.0 weer es opstarten voor het maken van een schema

Guus
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Hoi Guus,

ik heb ook een AJ-remmodule met 2 schema's, maar daar kom ik niet uit. Alle 2 geprobeerd maar werkt toch niet optimaal .Je zou mij ook helpen met een schema, hoe jij het heb aangesloten. Ik lees net dat je probeert in het weekend een schema te maken

Groet Bert
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Guus,

Alvast bedankt voor je uitleg.
Ik wacht nog even het schema'tje af, voordat ik vragen ga stellen...

Groeten,
Ton.
Re:S88 aansluiten op CS2
Lid sinds: 2011

offline
Re:S88 aansluiten op CS2
Beste mensen,

ik heb er maar even een apart draadje van gemaakt:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34391.0

benieuwd naar de reacties,

Groet,

Guus