Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanontwerp

Gestart door Aurelius maandag 05 december 2011, 17:54:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp
Aurelius
gast

Baanontwerp
Eindelijk is het zo ver heb de hele tafel afgebroken en een nieuwe gemaakt. Ik heb gelukkig al een aantal jaren geleden de tafel uit kleine elementen gemaakt en kan dus makkelijk veranderen.
Ik heb nu de tafel zo gemaakt dat ik aan drie zijde er langs kan lopen. De afmeting van de tafel is 150x420cm met een uitbouw van 62x125cm en een van 125x125 cm. De tafel heeft dus de vorm van een hoofdletter T gekregen. En de baan moet een beetje gaan lijken op deze baan http://www.modellanlagenbau.de/en-anlagen-im-bau.htm anlage 259. Ik wil deze baan als leidraad gebruiken voor mijn baan. Ik zal mijn best doen om via deze site jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen. Zal ook nog wel eens jullie hulp nodig hebben.  :D
Re:Baanontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baanontwerp
Ik heb zelf ook een T-vormige baan met vergelijkbare afmetingen. Ik kan echter de "T" niet ontdekken in modelbaan nr. 259. Klopt het nummer wel?

Misschien kun je je plannen posten. Ben wel benieuwd wat iemand anders doet met een vergelijkbare ruimte.
Re:Baanontwerp
Aurelius
gast

Re:Baanontwerp
Ja dat klopt in 259 zit geen T maar ik wil mijn baan daarop baseren, dus met de nodige veranderingen. Zal zodra ik wat verder ben foto's maken van de baan.
Re:Baanontwerp
Aurelius
gast

Re:Baanontwerp
Beste mensen hier de eerste foto's van mijn baanontwerp. Het ligt nu allemaal nog op 1 nivo, maar het is de bedoeling dat de baan meerdere nivo's gaat krijgen.
Het is nu nog wat ongeorganiseerd, maar er is een begin. Zit er te twijfelen of ik toch niet Wintrack moet aanschaffen om de baan goed en zonder al te veel problemen te bouwen.
:D
Re:Baanontwerp
Lid sinds: 2007

knap en arm nu lelijk en nog armer

offline
Re:Baanontwerp
wat is de maat tussen de de onder en boven kant daar waar de draaischijf ligt
Re:Baanontwerp
Aurelius
gast

Re:Baanontwerp
De draaischijf ligt daar alleen om de te controleren of er ruimte is.
Maar de plaat heeft de afm 125x62.5 cm en de draaischijf ligt daar los in, wat bepaald niet handig is maar voor nu toereikend. het is de bedoeling dat de onderkant van de draaischijf op een plaat triplex komt te rusten.
Ondertussen heeft de draaischijf en de rolbrug van plaats gewisseld.
Re:Baanontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baanontwerp
Laat je het midden open?
Re:Baanontwerp
Aurelius
gast

Re:Baanontwerp
Nee, ben juist bezig om te zorgen dat ik overal vanaf de buitenkant bij kan. Om het midden open te houden moet ik de baan weer verbreden en dat wil ik eigenlijk niet.
Zou het wel kunnen doen, Het gat zou dan ongeveer 60 cm breed worden. Maar liever niet. En de T-vorm is ook veranderd het is nu een L-vorm geworden.
Had gewoon niet genoeg ruimte om een behoorlijke T-vorm te maken.
Re:Baanontwerp
Aurelius
gast

Re:Baanontwerp
Ben druk bezig geweest, alle wissels zijn nu voorzien van een decoder, de lantaarn moet ik nog gaan inbouwen. En heb ook het een en ander aan de baan gewijzigd.
De rolbrug is nu opgenomen in de baanplan en ga deze binnenkort aansluiten. Ik ga hem niet digitaal aansturen maar analoog.
De draaischijf ligt nog niet goed, maar ik weet nog niet hoe ik deze wel wil hebben.
Ik hoor graag van jullie wat jullie ideeën zijn.
Voor mij is ook nog een punt of ik de trein zo laat rond rijden of dat ik er meer een honden bot van ga maken.
Het is sowieso de bedoeling om met nivo's te gaan werken. Maar ik wil eerst het station goed hebben.
Een schaduwstation zou ook kunnen maar gezien de treinlengtes zal deze niet heel veel toevoegen. ;)
Re:Baanontwerp
Aurelius
gast

Re:Baanontwerp
De rolbrug werkt na wat aansluitprobleempjes, die ondertussen verholpen zijn, met dank aan een forumlid redskin.
Maar ben nu aan het twijfelen. Zoals je ziet neemt de baan de hele zolder in beslag. Gezien mijn andere hobby's wil ik overgaan op een module baan.
Ben nu druk bezig om alles uit te tekenen, hoe groot moet elke module worden. Wat ik wil doen is mijn modules baseren op de modules die in het marklin magazine stonden.
Ik denk namelijk dat de module baan mij meer ruimte geeft om te variëren. En als bijkomend voordeel hou ik meer ruimte over op zolder.
Zodra ik inderdaad met de modules begin zal ik deze op het forum tonen.