Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Locon 9802

Gestart door Romar maandag 05 december 2011, 17:19:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locon 9802
Romar
gast

Locon 9802
Goede middag,

gister de eerste foto's van de Locon 9802 gezien en bijna meteen besloten om daar een 6705 voor op te gaan offeren. De nieuwe kleuren staan de ex NMBS en ex ACTS machines erg goed.

Helaas kreeg ik het vandaag niet voor mekaar om er betere van te maken, iets met bokken weer en de verlichting is nog niet op orde.

Maar goed, er is op te zien wat er gebeurd:

Kap van het onderstel gehaald, en ontdaan van alles wat los kan.


De lamp unit's laat ik aan de lichtprintjes zitten. Kreeg ze er niet vanaf. Hoeft ook eigenlijk niet. Ik ga ze ook niet schilderen. Ik duw ze eerst ongeschilderd terug in de kap, want als je ze nu zou schilderen en dan weer terug duwt, is alle verf er weer vanaf. :P


De trappetjes, handgrepen, buffers en antenne zitten allemaal los in de kap gestoken. Gelukkig maar, want zo zijn ze makkelijk van de kap af te halen.


Cabine's en glaswerk moeten er ook uit. Dit zitten allemaal geklikt.


De 6705 is eigenlijk niet de beste donor die je kunt gebruiken, aangezien er ook opschriften op de ramen zitten. Maar ach, die probeer ik er wel af te halen.


Het onderstel en kleine onderdelen worden in een bak opgeborgen tot ze weer nodig zijn.


Lok ontvet en gepoetst.


Vervolgens meet ik de lok een keppeltje aan, het dak van de Locon 9802 is in de ACTS kleuren gebleven.


Het lastige van dit afplak klusje waren de rondingen bij de cabine. Maar ook echt moeilijk is dat ook niet.


Toch besloten om de lok te gaan schuren, de opschriften liggen toch dikker op de kap dan ik had verwacht. Dus die moeten weg geschuurd, anders ga je ze door de nieuwe verf laag heen zien.


Daarna enkele dunne laagjes primer later begint de lok al aardig wit te zien. Gelukkig maar, want de witte band wil ik in een paar laagjes dekkend hebben.


Tja... toch nog wat te schuren als de primer droog is...


Dat was het voor nu.
Morgen weer verder denk ik.

Romar
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Locon 9802
Ben benieuwd hoe het orange gaat uitpakken.
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Ik ook. :P
Hoop volgende weekend een potje "locon oranje" te kunnen vinden tijdens de Nederlandse modelspoordagen.

Humbrol 18 / Gunze H14 zou er aardig in de buurt moeten zitten als ik de kleuren zo vergelijk.

Romar
Re:Locon 9802
MarklinKoen
gast

Re:Locon 9802
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!!
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Locon 9802
Ik ook !

Ben ook benieuwd hoe je de gele band weg krijgt  ;)
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Locon 9802
De ramen zou je trouwens gewoon kaal kunnen krijgen met je nagel. Dit ooit ergens gelezen, kan het alleen niet meer vinden.
Re:Locon 9802
Gerard
gast

Re:Locon 9802
Citaat van: Romar op maandag 05 december 2011, 17:19:30
De 6705 is eigenlijk niet de beste donor die je kunt gebruiken, aangezien er ook opschriften op de ramen zitten. Maar ach, die probeer ik er wel af te halen.
Misschien lukt het met wasbenzine en een wattenstaafje?
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Locon 9802
Dat zou ik niet proberen, plastic slaat dof uit van wasbenzine. Met de nagel zou wel lukken lijkt me. This maar verf.
Re:Locon 9802
Gerard
gast

Re:Locon 9802
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb vorige week lijmresten op die manier van raampjes verwijderd zonder dat het "glas" dof werd.
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
We zullen het eens proberen met de nagel, proberen kan altijd natuurlijk. :P
Re:Locon 9802
Marten
gast

Re:Locon 9802
Citaat van: Wijbe op maandag 05 december 2011, 21:52:13
Dat zou ik niet proberen, plastic slaat dof uit van wasbenzine. Met de nagel zou wel lukken lijkt me. This maar verf.
Dat heb ik nooit gemerkt met wasbenzine. Ik heb wel zeer nare ervaring gehad met aceton.

Groet Marten
Re:Locon 9802
willem twee
gast

Re:Locon 9802
Airbrushcleaner

mvg,

Wielhelm
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Locon 9802
Romar,

Super dat je dit gelijk aanpakt!
Ik ga dit draadje zeker volgen.

en eeeh, hoe maak je nou de decals?

Paul
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Citeer
Airbrushcleaner

Daar zijn mijn ervaringen dan weer niet zo best mee, in combinatie met plastic kappen. :P

@Paul
Die maak ik niet, dat laat ik doen. :mrgreen:

Mvg,

Romar
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Inmiddels zijn de ramen weer schoon. Met me nagels ging niet, had ze net geknipt. Dus maar voorzichtig met een mesje de opdruk weg geschraapt, werkt prima.

Romar
Re:Locon 9802
willem twee
gast

Re:Locon 9802
Ow dan wil ik graag ook een setje decals indien mogelijk. Eventuele kosten zijn geen probleem.

Mvg

Willem
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Goed, de kap toch maar even in de ovenreiniger gemikt.
Eens kijken hoe dat op de Roco verf reageert, hopelijk komt de verf er dan vanaf.

Krijg het op enkele puntjes niet naar mijn zin en de primer ben ik ook niet tevreden over.
Dit was de laatste kans voor deze primer, heb inmiddels een andere waar ik wel goede ervaring mee heb.

Romar
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Locon 9802
Romar,
Zelf heb ik het geluk dat mij 6700'den gespoten en gemodelleerd worden door een Modelbouwer die nog eerder bouwde dan hij kon lopen volgens mij  :-)
Hij heeft 2 x de Roco 6700 weer vanuit de ACTS livrei teruggebracht in het orginele belgische jasje  :D
Helaas heb ik geen idee hoe hij de kappen "schoon" heeft gekregen eigelijk, ik zal t m is vragen.
Misschien van de week.

Het geluk heb je, als je de ACTS 68771 ervoor kunt gebruiken ( jij gebruikt bij klus de andere variant) is dat de raampjes niet mee bedrukt zijn met het Vos logo.
Daar had ik er gelukkig 1 van, dus was dat een mazzeltje ;)

De belgische uitvoering rijd ook met groene trappetjes en dergelijke, deze op aanraden ook maar gelijk besteld.

Maar goed, bij dit model denk ik dat het nu wel spuitwerk moet gaan worden, want de handel die er nu opzit, is zwart!
En deze zijn volgens mij niet bij Roco te bestellen helaas.

Ga je er ook led verlichting in maken? die van Tom van Weerdt?
In al mijn 6700 modellen zit deze ledset en geloof mij, het is echt een aanrader! :thumbup:


Overigens ben ik erg nieuwschierig naar je Humbrol kleurtje.... :O

Suc6!
Groeten Paul
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Hoi Paul,

als je dat na zou willen vragen, ben wel benieuwd wat de anderen gebruiken om modellen te "strippen".
Zijn de trappetjes niet gewoon origineel acts gebleven, ten minste, die indruk had ik.
Eerlijk gezegd heb ik hier nog niet echt naar gekeken.

De andere variant heb ik ook liggen, de 6703, maar de 6705 vond ik er qua weather werk slechter uit zien, dus was de keuze snel gemaakt. :P

De licht setjes van Tom ga ik er niet meer in maken, die zitten er namelijk al in. :mrgreen:
Kijk maar:


Ben ook benieuwd naar de Humbrol kleur, moet hem nog aanschaffen.
Hoop dit van het weekend te kunnen doen in Rijswijk tijdens de modelspoordagen, en anders even bij de Wapstad langs lopen, had begrepen dat die daar vlak bij zit.

Romar
Re:Locon 9802
Gerard
gast

Re:Locon 9802
Wapstad zit daar inderdaad vlakbij, maar ze hebben ook een stand op Rijswijk. Dan vraag je toch gewoon of ze het voor je mee willen nemen?
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Zoiets hoopte ik eigenlijk stiekem al een beetje op. :P
Re:Locon 9802
Gerard
gast

Re:Locon 9802
Ze hebben stand 403-404-405.
Re:Locon 9802
Black-Mamba
gast

Re:Locon 9802
Je laat het dak in ACTS kleuren (is dat blauw ?), echter volgens mij (de fotos bekeken te hebben) is het dak bij de LOCON lok grijs, of is dat gezichtsbedrog ?

groeten B. Mamba
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Dat is gezichtsbedrog door de vervuiling die op het dak zit.
Kijk maar naar deze foto:

http://www.flickr.com/photos/the_knitter/6446289705/sizes/o/in/photostream/

Op deze foto is te zien dat de handgrepen en ladders ook nog ACTS blauw zijn, echter ook met een sluier vervuiling er overheen. (ten minste, die indruk krijg ik)

http://www.flickr.com/photos/the_knitter/6446292011/sizes/o/in/photostream/

Mvg,

Romar
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Locon 9802
Romar,
Misschien heb je gelijk hoor, kan lichtval zijn.
Maar als ik weer naar de beugels kijk om in de cabine te klimmen lijken deze dan toch echt zwart.
Maar goed, even afwachten wanneer iemand de loc "spot" en van dichtbij kan kijken wat het nou werkelijk is.
Ben benieuwd!


De modelbouwer gebeld, deze meld dat hij van de ACTS 6700 maar heel weinig oude verf heeft verwijderd.
Hij heeft de band rondom geschuurd om inderdaad de opstaande rand weg te werken.
Als hij het model spuit en het gaat fout, doet hij deze direct in de remolie.
Dan is vaak de verf er binnen een aantal uren wel af.

Enfin, sterkte met je project en ik blijf je volgen. :thumbup:

Groeten Paul
Re:Locon 9802
The_Knitter
gast

Re:Locon 9802
Afgelopen zaterdag (die 2 linkjes naar die foto's zijn van mij) was de kleur moeilijk te onderscheiden. Wij namen de conclusie dat het grijs was. Echter twijfel ik ook wel ergens of het niet een kleur blauw is.
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Locon 9802
Tja, het wordt er zo niet makkelijker op  :D :D :D
Nu lees ik ook nog...... GRIJS 8o
Hahahahahaha, ik wordt nu wel heel nieuwschierig  ;)

We zullen zien! ze kunnen de loc niet blijven verstoppen toch?  :)

Groeten Paul
Re:Locon 9802
The_Knitter
gast

Re:Locon 9802
Het was óf grijs óf zwart. Door de weersomstandigheden (continu regen!) was het moeilijk te beslissen..

De eerste foto die ik deze dag gemaakt had

Locon 9802 + NSR ICMm-IV + DBS 189 089 met beladen Pon-trein naar Kijfhoek


LOCON 9802


Locon 9802 + Plan U 115 + SGMm 2937

Geef toe.. Het is niet makkelijk te onderscheiden zo..
Re:Locon 9802
willem twee
gast

Re:Locon 9802
Grijs


Mfg

Wielhelm

Nb remolie: barbaar die spuiter
Re:Locon 9802
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Locon 9802
@ willem 2

Spuiter?
De loc is beplakt, maar inderdaad, de trappen en dergelijke, tja wie zal t zeggen, ben erg benieuwd :-)

Groet Paul
Re:Locon 9802
willem twee
gast

Re:Locon 9802
Vandaag aangenaam verrast.

Toen ik thuis kwam stond daar een halffabricaat voor me klaar.

Vanavond eens de trappen steken en de handgreepjes zwart maken.

Mit fiele grusse,

Der Wielhelm

Re:Locon 9802
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Locon 9802
Wat is de kerstman vroeg dit jaar he? :D

Veel plezier met je nieuwe aanwinst! :thumbup:
Re:Locon 9802
Aliebengalie
gast

Re:Locon 9802
Schitterend Willem.....echt mooi.
Heb hem nog in het blauw....en zal wel zo blijven neem ik aan.....ik kan het niet dus blijft ie blauw.. :D

Mvg: Alex
Re:Locon 9802
willem twee
gast

Re:Locon 9802
Citaat van: Boskabouter op maandag 12 december 2011, 17:36:11
Wat is de kerstman vroeg dit jaar he? :D

Veel plezier met je nieuwe aanwinst! :thumbup:


Ja kerel hij is vroeg dit jaar.

Bon soir,

Wiel em.
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Gaaf ding!

Alleen is het dak ook zwart gespoten?
Re:Locon 9802
willem twee
gast

Re:Locon 9802
Citaat van: Romar op maandag 12 december 2011, 20:49:17
Gaaf ding!

Alleen is het dak ook zwart gespoten?

Er is helemaal niets zwart gespoten. Alleen de bufferbalk is conform de echte zwart :D

Sheers

Winnifred
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Donker grijs dan?:p
Re:Locon 9802
willem twee
gast

Re:Locon 9802
Ja grijs.

Net klaar met de trapjes steken. Nu nog wat verf maar das voor morgen of zo. Nu eerst genieten van dit leuke machientje.

Mvg,

Wilhem
Re:Locon 9802
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Locon 9802
Dat ziet er toch best wel mooi uit! Misschien moet je 'm eens meenemen naar Amersfoort om een foto van deze naast de echte te maken. :)
Re:Locon 9802
rorail
gast

Re:Locon 9802
We kunnen jou toch niet allemaal gaan nadoen??

Groet,
Ronald
Re:Locon 9802
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Locon 9802
Nee, ok. Maar het lijkt me wel geinig om te zien.

off-topic: Overigens moet ik met mijn locje nog een keer naar Noord-Duitsland om 'm op de foto te zetten bij het Grote Voorbeeld. ;)
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
T ja, het resultaat laat nog even op zicht wachten.
Op de een of andere manier weet ik of iets anders het steeds te verstieren.

Maar ik geloof dat als ik straks klaar ben met het polijsten van een zeker sinaasappelhuidje dat het wel eens snel kan gaan. :)
Heb met de RRF 18 in ieder geval weer de zin te pakken om hier een mee verder te gaan.

Romar
Re:Locon 9802
Aliebengalie
gast

Re:Locon 9802
Wens je veel suc6 Romar,het gaat je vast en zeker lukken.

Mvg: Alex
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Jij bent ook nog laat op / vroeg uit de veren (door halen wat niet van toepassing is)

Zal later vandaag eens kijken wat een sopje en nog een laagje wit doet.
Hopelijk goed genoeg om af te plakken en oranje te spuiten
Re:Locon 9802
Aliebengalie
gast

Re:Locon 9802
Eh hou het maar op vroeg op he Romar...00.15 uur naar mandje om 03.15 klaar wakker worden is niet goed...maar wat doe je er aan he...heb van die leuke pilletjes hier....word het geheid 09.00 uur,maar ben dan de eerste paar uur niet aanspreek baar,en enorme rugklachten....dus ja...we zien wel waar het strand.... :D en Jij ??
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Euhm ik was bezig met een nacht dienst...
Kan als ik nieuwe medicijnen heb gehad in het begin wat slecht slapen, vandaar. :P

Maar ja, kan ik lekker veel rommelen met de hobby. :mrgreen:

Romar
Re:Locon 9802
Aliebengalie
gast

Re:Locon 9802
Ben benieuwd naar het eind resultaat....voorbeeld foto's zijn er nu genoeg geloof ik.
Heel veel suc6 met de hobby.

Mvg: Alex
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Zo, heb de lak nog aardig weten te redden. Het zal denk ik niet me strakste lok ooit worden, maar het zal er wel mee door kunnen.  :o)

Na dat het wit eindelijk had besloten mee te werken de witte baan afgeplakt.

tussen ruimte opvullen by Romar Keijser, on Flickr

Ik heb de hoogte van de band op 7 mm geschat, en dat lijkt wel aardig over een te komen met de foto's.
Het afplakken van de zijkanten is niet zo bijzonder, maar ik zal even laten zien hoe ik de neus gedaan heb.
Aangezien de sluitseinhouders voor het mooie in de weg zitten om een stuk tape over de neus te halen heb ik het maar zo gedaan:

Eerst de bovenkant uitgelijnd met een dun reepje tamiya tape.

Eerst boven kant door trekken by Romar Keijser, on Flickr

Daarna tussen de sluitseinhouders een stukje tape gepositioneerd.

Onderkant door trekken. by Romar Keijser, on Flickr

En vervolgens de ruimte er tussen opgevuld:

Witte baan afplakken by Romar Keijser, on Flickr

Daarna met Humbrol nummer 18 de rest gespoten en het tape weer verwijderd.
En dan ziet het er opeens zo uit:

na het spuiten tape verwijderen by Romar Keijser, on Flickr

Nu mag het even lekker drogen en dan kan het grijs rond de ramen en rooster er op. :)

Heb verder nog even het web afgespeurd naar foto's van de echte 9802 en kan hier uit opmaken dat de handrail en trappen de zelfde kleur hebben als de band rond het dak.

Romar
Re:Locon 9802
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Locon 9802
Hey Romar,

Ziet er goed uit en eindelijk is die vloek op de loc weg! :-)

Groetjes,

Antal
Re:Locon 9802
Romar
gast

Re:Locon 9802
Ho ho, hij is nog niet af, kan nog van alles gebeuren :mrgreen: