Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen marklin 34550

Gestart door Artologic maandag 05 december 2011, 08:29:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2007

offline
Ombouwen marklin 34550
Hallo allemaal,

ik vroeg me af of je marklin 34550 (br 55), zonder meer kan ombouwen met een esu decoder, of dat er voor de verlichting (leds?) en motor extra componenten of onderdelen nodig zijn?

mvg Kristof
Re:Ombouwen marklin 34550
Als ik me niet vergis heeft die af fabriek een Delta decoder aan boord.
Dat houdt meestal ook in dat je een motor met veldspoelen hebt.  In dit geval een klokankermotor.
Had je nu een 37550 gehad, dat is dezelfde maar digitaal ipv delta.

Dus dan ga je zeker al een permanent magneet moeten inbouwen in je motor, en dan pas kan je een ESU plaatsen.
Waarschijnlijk ga je ook aan je lichtjes wat moeten wijzigen maar daar durf ik niet met zekerhied een concrete uitspraak oveer doen.  Misschien zelfs niet.


Kijk hier eens in de Wiki :  http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=modellen:marklin:maerklin_37550
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hallo Dani,

Eerst en vooral dank voor je reactie. Mijn kennis reikt zo ver dat ik weet dat een faulhauber motor geen veldspoel meer heeft. Ik vroeg me gewoon af of deze meteen voor marklin spanning geschikt is en/of deze een speciale aansturing nodig heeft, die een esu decoder niet kan doorvoeren.

Mvg Kristof
Re:Ombouwen marklin 34550
inderdaad, ik was in de war door het zien van Delta.
Klokanker motor heeft iff geen veldspoel meer, "my bad", ik dacht meteen aan een trommelcollector bij "Delta".

vergeet wat ik net tikte, ik was wslk nog niet goed wakker.

Dus dan vermoed ik dat het inderdaad wel moet lukken met een LoPi.
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
De led hebben vermoedelijk een weerstand nodig. Anders branden ze maar heel even. Deze weerstanden zitten waarschijnlijk al op de delta decoder.
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Kristof,

Heb zelf net een 37551 met LED frontverlichting omgebouwd met een loksound V4, deze kun je er zo in bouwen :).

Neem aan dat je het bij de LED-verlichting over de verlichting voor en achter bedoeld, als dat zo is kun je met de programmer je verlichting in de LED-modus zetten en is er geen enkel probleem.

Mvg
Arjan
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hallo heren,

Dat is een duidelijk antwoord, waarvoor mijn hartelijke dank!

Mvg Kristof
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Kristof,

Dan moet je wel eerst de decoder programeren lijkt mij. Anders blaas je alsnog de leds op?
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Dat klopt, en als je de 21MTC neemt kun je die vooraf programmeren voordat hij op de print gedrukt wordt :thumbup:, later in de lok kan ook nog altijd.
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Ik had eerder het idee er gewoon een weerstand tussen te zetten, net om programmatiefouten te voorkomen. Maar de tip onthoud ik zeker!
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hallo Kristof,

Heb je de loc toevallig al omgebouwd?
Ik kan momenteel namelijk goedkoop aan eenzelfde loc (34550) komen, maar deze wil ik dan wel meteen ombouwen en net zoals jij ben ik benieuwd of hier al een motor in zit die je meteen probleemloos kan aansluiten op een ESU decoder.

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hai Feike,

Helaas nog niet :-(

MVG Kristof
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hoi Kristof,

Jammer dat je nog niet aan de ombouw bent toegekomen.
Ik ben een beetje lui geweest door jou eerst te vragen of de ombouw mogelijk was, maar ondertussen heb ik wat speurwerk op internet gedaan en zie ik dat deze locomotief een faulhaber motor heeft.
Deze motoren kunnen zonder problemen op een ESU decoder aangesloten worden.
Wel schijnt de ombouw wat lastiger dan normaal te zijn omdat de bedrading in de tender nogal vreemd verwerkt is, maar daar kom ik ook wel weer uit.
Misschien helpt jou dit ook verder...

Mocht ik de loc daadwerkelijk aanschaffen dan zal ik de ombouw hier op het forum plaatsen.

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hey Feike,

Ik ben benieuwd wie de eerste zal zijn ;-)

Mvg Kristof
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hoi Kristof!

De ombouw is geslaagd!
Ik heb niet zoals beloofd een heel verslag met foto's, want toen ik eenmaal begonnen was had ik geen aandacht meer voor de camera.
Hoewel ik wel diverse standaard ombouwprojecten heb gedaan zoals... permanent magneet en decoder erin vond ik deze toch wel lastig.
Dit komt vooral doordat er in de locomotief zelf geen draden lopen maar alles via 1 printplaat gaat. En de kleuren van de draden in de tender komen niet geheel overéén met de standaard kleuren van Marklin.

Ik ben begonnen met de oude Delta decoder er uit te halen. Dit was een kwestie van 2 schroefjes (goed bewaren) losdraaien en de draden van de decoder lossolderen. Het lampje van de verlichting achter zit in de decoder gesoldeerd dus deze heb ik ook losgemaakt.
Op de plek van de oude decoder past precies de 21MTC adapterplaat van ESU welke ik met 1 van de schroefjes weer vast kon zetten. Het aansluiten van de rode draad (middenleider) was geen probleem maar toen kwam de locmassa aan de beurt. Waar hadden ze die verstopt? Na bestudering van de oude Delta decoder zag ik dat deze aangesloten was op de massa middels de 2 schroeven waar de decoder mee vastzat.
Omdat de nieuwe adapterplaat toch maar op 1 plek vastgeschroefd kon worden heb ik de massa aansluiting in de andere gestoken en deze met het 2de schroefje vastgezet. Deze heb ik wel geisoleerd met een stukje tape omdat de adapterplaat hier vlak tegenaan ligt.

Vervolgens de bekende blauwe en groene draad aangesloten en maar eens kijken of er beweging in de lok zit. Hij deed helemaal niets!! 8o ..... nu moet ik erbij zeggen dat ik blond ben en dat mijn haarkleur zich weer bewezen heeft, want dit is mijn eerste ombouw met een adapterplaat en het is wel makkelijk als je er ook een decoder opprikt!!  :P
Tweede poging..... ja hij doet het! De draden zaten wel verkeerd om maar deze waren gauw omgewisseld. De standaard C.V.'s uit het boekje van ESU voor de Faulhaber motor gebruikt en hij rijdt alweer als een trein!  :D

Toen werd het lastiger want de verlichting moest aangesloten worden. Ik heb de grijze kabel van de frontverlichting aangesloten op de witte van de decoder..... "alleen hoe sluit ik nu de massa voor de verlichting aan? Misschien zit deze standaard op de lokmassa aangesloten..." ... even proberen..... niet dus....
Ik had nog de keuze uit een rode, bruine en zwarte draad om iets op aan te sluiten. Na heel lang de printplaat gebestudeerd te hebben zag ik dat de bruine draad ook van de lokmassa was dus deze heb ik maar bij de andere kabel van de lokmassa in de tender vastgeschroefd.
Normaal is de rode kabel de lokspanning dus deze was het volgens mij niet maar de zwarte kabel had ook geen effect dus eindelijk toch deze kabel geprobeerd... en floep! het lampje brand. Wel een beetje fel maar dat knijpen we wel met de instellingen.
De overgebleven zwarte kabel kan dus eigenlijk alleen maar van de rookgenerator zijn maar zeker weten doe ik het niet want ik heb geen rookgenerator. Wel heb ik deze alvast op een functiedraad van de decoder aangesloten.

Nu rest alleen nog de achterverlichting.... op de adapterplaat is een mooie ruimte om hier 2 kleine gaatjes in te boren en het oude lampje weer aan vast te solderen en aan te sluiten op de decoder. Echter heb ik nog geen boortje zo klein dus dat is nog niet gebeurd.

Zow.... dat was een heel verhaal en achteraf als ik dit teruglees lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar gisteren heeft het wel wat zweetdruppels gekost.

De locomotief rijdt geweldig mooi en is weer een mooie aanwinst in mijn collectie!
Hopelijk kan je iets met mij verhaal.  :thumbup:

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:Ombouwen marklin 34550
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Feike,

Leuk dat je 55er weer rondsnort.
Alleen jammer dat je geen foto's hebt gemaakt.
De lampjes kun je het beste tussen de de blauwe(=ESU, oranje=Marklin kleurcode) draad  en de grijs/gele (ESU=wit/geel) draad van de adapter gebruiken, dan branden ze flikkervrij.
Zie ook http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:flikkervrije_verlichting

Voor kleurcodering ESU vs Marklin zie:
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:digitaal:loc_decoder_nem_connectoren_en_kabelkleuren
Re:Ombouwen marklin 34550
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ombouwen marklin 34550
Hoi Ad,

Het lampje is inderdaad op de kleuren zoals je beschrijft aangesloten. De kleurcodering van de wiki kon me in dit geval niet helemaal helpen omdat ik dus een rood draadje had als retourleiding voor het lampje. Deze is dan ook op de blauwe draad van de decoder aangesloten.
Bedankt voor het meedenken.

Grtz
Feike (Trainz4Fun)