Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koploper 1e testbaan

Gestart door GHN-Marklin zondag 04 december 2011, 21:54:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Koploper 1e testbaan
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag mijn 1e baan bestuurd met Koploper in elkaar geknutseld. Uit de beginnershandleiding ben ik gestart met een ovaaltje met 4 blokken. Ieders met één in- en één uitrijcontact.

Ik heb hier 2 Deltal loc's op geplaatst en na enig gepuzzel reden ze keurig achter elkaar aan.
Als ik echter op F6 druk (stop automatisch rijden) dan rijden beide locs net met het voorwiel de volgende sectie in. Dit met als gevolg dat je nadien blokken weer handmatig vrij moet zetten en de locs met de hand verplaatsen. B.v. je verwacht dat een trein stopt aan het einde van blok 1 maar, hij rijdt net met zijn voorwiel de gele sectie van blok 2 in.

Ik heb al geëxperimenteerd met de loc lengte en max. snelheid teruggebracht naar decoderstap 7.

De locjes hebben dus geen decoder waar optrek- en afrem vertraging inzit. Dit heb ik in koploper wel middels massasimulatie ingegeven.

In de afbeelding een voorbeeld van mijn testbaantje. Ik denk zelf dat dit komt omdat de paarse secties te kort zijn.
Een tweede mogelijkheid is misschien dat er tussen de gele en de paarse secties nog een normale rails (die geen verbinding heeft met de S88 decoder) geplaatst moet worden. Maar voordat ik nog meer rails ga knippen wil ik dit even tegen de experts aanhouden of jullie dezelfde mening hebben of dat ik mogelijk iets anders over het hoofd zie.

Ik rijd dus met de klok mee van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar 1. Geel is blok in Paars is blok uit.

BVD voor de reacties.
Gerrit
Re:Koploper 1e testbaan
Maarten1975
gast

Re:Koploper 1e testbaan
Maak de paarse secties (stop secties) minimaal 2 railsjes. Nu staat het voorwiel in het volgende blok, koploper ziet dit blok als bezet en laat niks meer rijden. Handmatig kan je even beide loks laten stoppen (gewoon je vinger er tegen) op het paarse railtje (maar dan absoluut niet in het binnen komende railsje van het vervolg blok). Dan zouden de treinen weer gewoon verder moeten rijden. Maar 2 railsjes als stopsectie is veruit het beste.
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
Hoi Maarten,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga hier vanavond of morgenavond eens mee stoeien. Ik zal eerst één paars gekleurde sectie dubbele lengte geven. Hier eens een locje vol gas doorheen jagen en kijken wat er gebeurd met een F6 actie.

Is het zinvol om gelijk de inrijd secties ook maar de dubbele lengte te geven?
Ik kan zelf zo 1,2,3 niet bedenken wat dit voor toegevoegde waarde heeft.


Groet
Gerrit
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 1e testbaan
Als  je de andere kant oprijd is de inrijsectie ook de stopsectie. In principe als een blok in 2 richtingen wordt bereden is het handig om de inrij en stopsectie ongeveer even lang te houden. Neem ook aan als je kleine blokken hebt, en een grote massasimulatie en de trein snel rijd. Het leren remmen langer duurd.
Re:Koploper 1e testbaan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper 1e testbaan
Hallo Gerrit,

een goede lengte voor de stopsectie in Ho = 36 cm. voor het einde van het blok, Dit heeft oa. te maken met draaistellocs met 4 antislipbanden aan de voorzijde. Kortere lengtes leiden vaak tot een bedroevend resultaat.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper 1e testbaan
Ik heb het in mijn baan zo gedaan. Inrijdsectie 3 stukken rails, daarna 7 stukken rails afremsectie, daarna weer 3 stukken rails stopsectie, dan weer 3 stukken rails inrijdsectie (nieuw blok) 7 stukken rails en weer 3 stukken rails, enz, enz
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
Bedankt voor alle info!! Ik weet wat mij te doen staat!
groet Gerrit
Re:Koploper 1e testbaan
Ik ben mijn baan helemaal aan het voorbereiden in sectie's nu maar is wel een party veel werk. Ik moet ongeveer 70 meldpunten in mijn baan gaan maken om zo straks via de pc/Ecos 2 te kunnen rijden.
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
70 meldpunten!! :important:
Ik zie dat meer als een luxe probleem.
Zorg wel voor een goede kniptang want je dient 70keer 3railtjes keer  2x per rail = heel veel keren een verbindingetje weg te knippen.  ;) Ieder rail afzonderlijk wel even nameten met een ohmmeter of je spanningsgevoelige tante even vragen  :)
Re:Koploper 1e testbaan
Ik doe de verbindingen allemaal met een dremel doorslijpen. Dit gaat beter dan knippen en kans op storing/kortsluiting is heel gering. Al mijn wissels worden ook apart gevoed omdat die niet in een blok/sectie zitten.
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
hoe had je het gedaan met je test baan je moet toch 3 sectie's per blok hebben en op je tekening zie ik er maar 2
ben zo iets ook aan het proberen maar kom er niet aan uit
groetejes wiebrand
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
Wiebrand,

Op mijn testbaantje liep het allemaal perfect. Twee loc's die keurig achter elkaar aanrijden. De enige fout die ik in het ontwerp van de testbaan heb gemaakt is de lengte van de stopsecties. Eén rail is absoluut te kort. De loc schiet soms net met zijn voorwiel op de volgende rail en houdt onbedoeld de volgende sectie bezet.

Hoe je e.e.a. in Koploper moet definieren is in eerste instantie knap ingewikkeld maar er is een hele goede beginnershandleiding die de uit te voeren handelingen perfect beschrijft. Als ik jou was zou ik deze downloaden en goed doorlezen. Het mooie van koploper is dat je zoveel databases aan kan maken als wenselijk. Ik heb dit herhaaldelijk gedaan, net zo lang tot ik zonder het boek te raadplegen de beginnersbaan in koploper kon aanleggen. Ik heb met het ontwerp nog verder gegaan. Ik ben een inhaalspoor en twee rangeersporen gelegd. Het is mooi om te zien hoe een goederentrein op het inhaalspoor langzaam afremt, keert en een plek zoekt op een leeg rangeerspoor en hoe vervolgens een 2e goederentrein langzaam de hoofdbaan weer oprijd.

Het is allemaal wel even een kwestie van doorbijten en overtuigd zijn van je eigen kunnen en de voortreffelijke werking van de freeware applicatie Koploper. Petje af voor de programmeur.

Groet,
Gerrit
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
ik heb die handleiding al gedownload ,maar moet nu beide zijde van de rails geisoleerd worden of maar een kant
en moet de rails na de stop sectie ook geknipt worden
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 1e testbaan
Het woord isoleren zegt het al. Het moet geheel isoleerd worden.

Je dient de verbindingen op de rails door te knippen, en aan de uiteinden van de 'melder' te isoleren. Dus aan beide einden.

Om dit te controleren kun je even doormeten of de spoorstaven nog contact met elkaar maken. Dit kan met een multimeter op de Ohm stand.
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
maar de rails tussen de stop en volgende dectectie rails moet deze geknipt worden
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
Enkel de rails waar je massa detectie wil toepassen worden geisoleerd.
Stel je wil een stopsectie maken van 3x 24172. Dan moet je ze alle drie knippen. Per rail dus 2x is 6x knippen.
De rails net buiten deze sectie hoef je natuurlijk niet te knippen (tenzij dit weer de inrijdsectie is van het volgende blok natuurlijk.
Enkel met knippen ben je er natuurlijk niet. Op het moment dat je een niet geknipte rail aansluit op de geknipte sectie verbindt deze weer de beide rail staven en werkt het weer niet.
Je moet dus isolatie aanbrengen aan de rail waar je massadetectie wil toepassen en dit natuurlijk weer aan beide zijden. Let wel dat je dit aan beide zijden bij de zelfde rail uitvoert. Aan dit railtje soldeer je via de onderkant van de C-rail een draadje, deze verbind je met b.v. je S88 decoder en het wonder is geschied, er is sprake van een massadetectie. Ikzelf controleer de juiste werking bij iedere stap even met een Ohmmeter. (deze Ohmmeter heb ik trouwens van mijn tante gekregen  :D ) Met het isoleren wil het nog wel eens foutgaan er dat er ondanks de goede bedoelingen toch nog een verbinding is.
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Koploper 1e testbaan
Wiebrand,

Kijk en lees hier eens bij mede forumlid Riny, heel nuttige info

http://www.modelspoorh0.nl/

Gr, Jan
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
ja dat heb ik al uitgeprint maar de logica wil niet erg tot me door dringen
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
als ik het goed begrijp moet de rails voor de bezet melding aan de kant van de bezetmelding ingeknipt worden
is er iemand in de buurt van roosendaal n.b wie mij wil helpen met het maken van een blok als ik een voorbeeld heb dan lukt het wel
wiebrand van elk
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Koploper 1e testbaan
Als je de bescrijving van Riny leest en volgt gaat en komt het vanzelf goed,

Suk6

Gr, Jan
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
Hier een link voor een complete beschrijving.http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Contactrail%20maken%20van%20C%20Rails.pdf

Hier moet het mee lukken.

Groet,
Gerrit
Re:Koploper 1e testbaan
Wiebrand

Voor die rails te knippen kijk hier even:

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails-contactrails

Harald & Alex
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
het wil echt niet lukken weet niet wat ik fout kan iemand mij helpen met een sectie
woon in roosendaal nb
moeten alle rails geknipt worden of alleen in de secties
groetjes wiebrand
Re:Koploper 1e testbaan
Wiebrand.

Je mag hier wel even langskomen.Wij wonen in Breda.Kan je het dan wel laten zien cq voordoen.

Harald & Alex
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
In Raalte ben je ook welkom.   :D
Re:Koploper 1e testbaan
Citaat van: GHN-Marklin op donderdag 05 januari 2012, 21:21:29
In Raalte ben je ook welkom.   :D

NB is Noord Brabant.Wordt een dure cursus railknippen als je daarvoor naar Raalte moet  ;)

Harald & Alex
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
beste harald & alex wonen jullie ver van het station want ik heb geen auto
heb een baan een ovaal met 4 keer 2 sectie's ene zijde geisoleerd en allemaal door gknipd
geef s88 aan in digitale onderdelen van koploper
maar als ik dan met de hand ga rijden krijg ik geen signaal als ik een bezetmelder in rijd
ikdenk dat ik niet goed geknipt hebt
wiebrand
Re:Koploper 1e testbaan
Wiebrand

We wonen niet zo ver van Station Prinsenbeek af.

Als je wilt komen laat maar even weten dan spreken we via PB wel iets af.

Harald & Alex
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 1e testbaan
Citaat van: GHN-Marklin op zondag 04 december 2011, 21:54:36
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag mijn 1e baan bestuurd met Koploper in elkaar geknutseld. Uit de beginnershandleiding ben ik gestart met een ovaaltje met 4 blokken. Ieders met één in- en één uitrijcontact.

Ik heb hier 2 Deltal loc's op geplaatst en na enig gepuzzel reden ze keurig achter elkaar aan.
Als ik echter op F6 druk (stop automatisch rijden) dan rijden beide locs net met het voorwiel de volgende sectie in. Dit met als gevolg dat je nadien blokken weer handmatig vrij moet zetten en de locs met de hand verplaatsen. B.v. je verwacht dat een trein stopt aan het einde van blok 1 maar, hij rijdt net met zijn voorwiel de gele sectie van blok 2 in.

Ik heb al geëxperimenteerd met de loc lengte en max. snelheid teruggebracht naar decoderstap 7.

De locjes hebben dus geen decoder waar optrek- en afrem vertraging inzit. Dit heb ik in koploper wel middels massasimulatie ingegeven.

In de afbeelding een voorbeeld van mijn testbaantje. Ik denk zelf dat dit komt omdat de paarse secties te kort zijn.
Een tweede mogelijkheid is misschien dat er tussen de gele en de paarse secties nog een normale rails (die geen verbinding heeft met de S88 decoder) geplaatst moet worden. Maar voordat ik nog meer rails ga knippen wil ik dit even tegen de experts aanhouden of jullie dezelfde mening hebben of dat ik mogelijk iets anders over het hoofd zie.

Ik rijd dus met de klok mee van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar 1. Geel is blok in Paars is blok uit.

BVD voor de reacties.
Gerrit
even een vraagje heb je al de rails door geknipt
Re:Koploper 1e testbaan
GHN-Marklin
gast

Re:Koploper 1e testbaan
Neen, niet alle rails. Enkel in de secties waar er een melding naar de S88 verstuurd moet worden.
Re:Koploper 1e testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Koploper 1e testbaan
Hoi,

Ik rij al een paar jaar met Koploper - gaat prima.

Zie mijn wensite.

Ik zou altijd ruimte laten tussen de uitgang van de ene blok en de ingang van de volgende blok.
Koploper moet "leren" van de gemiddelde van vorige in- en uitgangen hoe snel een loc moet afremmen.
Het kan soms zijn de de loc net iets verder rijdt. Daarom ook is het beter de einde detectie 2 rails voor de physieke einde van de blok te houden.

Een loc kan dan iets uitrijden. In koploper kan je ook aangeven dat de loc x centimeters nog moet uitrijden.
Dus einde blok detectie voor het einde blok plaatsen.

Veel plezier en succes!

Gr

Rob vO