Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig een keertje bij jouw lokale stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  C-rail wisselaandrijvingen
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: C-rail wisselaandrijvingen  (gelezen 1275 keer)

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
C-rail wisselaandrijvingen
« Gepost op: vrijdag 02 december 2011, 21:42:08 »

Eén van mijn modelspoorvrienden, echter wel één die een 250 kilometer bij mij vandaan woont, heeft een aansluitprobleem met zijn C-rail wisselaandrijvingen.

Nee, het is niet het "eindschakelaarprobleem", maar hij heeft problemen met de draadaansluitingen en hij wil de aansluitdraden nu rechtstreeks op de print solderen en heeft mij om advies gevraagd, maar helaas (voor hem dan), ik rij met K-rails.

Als ik naar de 3e foto kijk in de wiki http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails-wissel, zie ik 4 soldeerpadjes naast de witte einden van de spoelen.

Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen welke van deze soldeerpadjes de gemeenschappelijke aansluitingen zijn (gele draad dus) en welke de "te schakelen" aansluitingen zijn?

Bij voorbaat dank, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

minitreintje

• Stamgast
    • Portfolio website
Re:C-rail wisselaandrijvingen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 03 december 2011, 12:47:19 »

Heel simpel... De middelste is de gele en de 2 eromheen zijn de blauwe.
Als je zo'n stekkertje van zo'n C-rail aandrijving neemt zie je dat meteen welke kleuren.

groeten Dylan
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

Looney Tunes

• Forum Moderator
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 03 december 2011, 12:57:41 »

Hallo Dylan,

Volgens mij bedoelt Anne wat anders, namelijk welke 2 aansluitingen van de spoelen de + zijn.

Maar ik denk de onderste op de foto, maar dit kan je zo nameten met een multimeter.
Groetjes John -

minitreintje

• Stamgast
    • Portfolio website
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 03 december 2011, 13:11:20 »

Ah... Kan ...

groeten Dylan
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

Charlie

• Stamgast
  • Ik spoor niet, maar bus wel. ©
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 03 december 2011, 16:21:54 »

Anne, net even bij een defecte spoel de printbaantjes gevolgd.
Zoals op onderstaande foto uit de Wiki, zijn de onderste aansluitingen op de spoelen de gele draad en de bovenste twee aansluitingen de beide blauwe draden. Precies zoals Dylan al vermoede dus.

Gr.  Charlie

Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #5 Gepost op: zondag 04 december 2011, 22:23:28 »

Ik heb gisteren van mijn winkel een oude aandrijving meegenomen, maar er vanmorgen pas naar kunnen kijken, bleek het een type 1 te zijn.......

Echter inmiddels heeft mijn vriend laten weten dat hij "het" gevonden heeft, en ik kon hem zijn resultaat bevestigen aan de hand van het antwoord van Charlie, dank je wel.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Pagina's: [1]   Omhoog