Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

C-rail wisselaandrijvingen

Gestart door Anne W vrijdag 02 december 2011, 21:42:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail wisselaandrijvingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
C-rail wisselaandrijvingen
Eén van mijn modelspoorvrienden, echter wel één die een 250 kilometer bij mij vandaan woont, heeft een aansluitprobleem met zijn C-rail wisselaandrijvingen.

Nee, het is niet het "eindschakelaarprobleem", maar hij heeft problemen met de draadaansluitingen en hij wil de aansluitdraden nu rechtstreeks op de print solderen en heeft mij om advies gevraagd, maar helaas (voor hem dan), ik rij met K-rails.

Als ik naar de 3e foto kijk in de wiki http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails-wissel, zie ik 4 soldeerpadjes naast de witte einden van de spoelen.

Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen welke van deze soldeerpadjes de gemeenschappelijke aansluitingen zijn (gele draad dus) en welke de "te schakelen" aansluitingen zijn?

Bij voorbaat dank, groet, Anne W
Re:C-rail wisselaandrijvingen
Heel simpel... De middelste is de gele en de 2 eromheen zijn de blauwe.
Als je zo'n stekkertje van zo'n C-rail aandrijving neemt zie je dat meteen welke kleuren.


groeten Dylan
Re:C-rail wisselaandrijvingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:C-rail wisselaandrijvingen
Hallo Dylan,

Volgens mij bedoelt Anne wat anders, namelijk welke 2 aansluitingen van de spoelen de + zijn.

Maar ik denk de onderste op de foto, maar dit kan je zo nameten met een multimeter.
Re:C-rail wisselaandrijvingen
Ah... Kan ...


groeten Dylan
Re:C-rail wisselaandrijvingen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:C-rail wisselaandrijvingen
Anne, net even bij een defecte spoel de printbaantjes gevolgd.
Zoals op onderstaande foto uit de Wiki, zijn de onderste aansluitingen op de spoelen de gele draad en de bovenste twee aansluitingen de beide blauwe draden. Precies zoals Dylan al vermoede dus.

Gr.  Charlie

Re:C-rail wisselaandrijvingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:C-rail wisselaandrijvingen
Ik heb gisteren van mijn winkel een oude aandrijving meegenomen, maar er vanmorgen pas naar kunnen kijken, bleek het een type 1 te zijn.......

Echter inmiddels heeft mijn vriend laten weten dat hij "het" gevonden heeft, en ik kon hem zijn resultaat bevestigen aan de hand van het antwoord van Charlie, dank je wel.

Groet, Anne W