CiteerVoordat je gaat schilderen zou ik eerst de juiste positie van het interieur t.o.v de raamindeling bepalen en daarna de inkepingen aan de zijkanten van de interieurs maken zodat alles precies past (spanten in de kap) en dan pas gaan schilderen.
Yep - zo heb ik het ook gedaan: eerst zagen, dan schilderen. Op de foto van de geschilderde interieurtjes zijn de gezaagde inkepingen te zien.
Positioneren is eenvoudig: de spanten in de kap vallen precies bovenop de rugleuningen in het interieur...
In het
stuurrijtuig moet je er zes maken, waarbij ook steeds een stukje van de rugleuning verwijderd wordt. Maak een zaagsnede in de rugleuning, van boven naar beneden, ongeveer 2-3 mm vanaf de buitenrand. Zaag tot vlak boven de zitting, niet in de zittingen zagen (staat zo slordig). Zet daarna de zaag in de hoek van de armleuning en de rugleuning en zaag nu, dicht bij de rugleuning, 2-3 mm van opzij de bank in (2x). Daarna kun je het te verwijderen stukje rugleuning eenvoudig naar buiten buigen, waardoor het loskomt.
In het
restauratierijtuig moet je twee inkepingen maken in de open afdeling op dezelfde manier als in het stuurrijtuig. Ik dacht dat het daamee klaar was, maar het middelste spant van de kap blijkt verder door naar beneden te lopen dan de andere. Daarom moet ook in de kleine ruimte tussen de open afdeling en de restauratie in een inkeping in de bodemplaat gemaakt worden. Tussen de restauratie en de keuken hoef je echter
niet te zagen! Het spant daar komt niet laag genoeg om in de weg te zitten.
In het
coupérijtuig (4070) hoeft er aan de gangkant alleen in het midden een inkeping te komen. Aan de coupézijde moet er voor alledrie de spanten gezaagd worden. Net als in de open afdelingen moet hier een stukje rugleuning annex tussenwand sneuvelen.
De blauwe cirkels geven de uitsparingen aan waar de spanten van de kap van de 39700 in vallen, die duidelijk op andere plaatsen zitten.
Zo is goed te zien dat het middelste spant verder doorloopt. Dit is in alledrie de rijtuigen het geval.
Zaagplan:
Voor de volledigheid: dit is alleen nodig als je een 39700 interieur in een ouder model TEE wilt zetten.
CiteerUuhhmm...dat zal toch wel rond de ?400 uitkomen denk ik.
Dat is wel
inclusief TEE zie ik nu... Ik ben zelf tot nu toe aan kosten ongeveer ?20 aan LEDlampjes, ?6,= aan interieurs en een paar centen aan verf kwijt geweest. Uiteraard komt daar nog een decoder bij (is er al eentje die sleperwisseling ondersteunt?) maar aan sound ga ik voorlopig niet beginnen.
Kortom: je kunt het zo duur maken als je zelf wil...
CiteerExtra speakertje...snoertjes, Elco's, weerstandjes, soldeertin, krimpkous, balsa-hout, verf, enz...
Plus een klein kaptaal aan
houtlijm natuurlijk!
Martijn