Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Gracias ;) Leuke site, vooral het verslag onder <Trein> - <Geschiedenis> was leuk om te lezen. Wat een gedoe is het geweest om die rijtuigen hierheen te krijgen (waarom de rijtuigen niet gewoon achteraan gehangen in die goederentrein trouwens ?!), very cool adventure 8) Nu ik de beelden gezien heb en er iets over heb kunnen lezen, bijvoorbeeld dit...

"Toen het project Welcome Home gestrand was in Duitsland en een terugkeer naar Zwitserland niet meer aan de orde leek was eigenlijk Nederland het enige andere land waar het stel echt thuishoorde. Alle rijtuigbakken zijn immers Ex-NS, het ontwerp is Nederlands, de bedenker van het TEE netwerk is een Nederlander (met nota bene de naam Den Hollander) en de stellen hebben hun hele carrière op Nederland gereden. De motorwagens zijn ook nog eens bij de Werkspoor fabrieken gebouwd."

...ga ik dit treinstel steeds meer waarderen :mrgreen: Ben ook erg blij dat ik voor de NS-uitvoering gekozen heb, niets ten nadele van de Zwitserse variant natuurlijk maar als Hollander vind ik het toch wel leuk om over de DE IV in mijn bezit te kunnen spreken.

Speaking of which...:roll: Het is mij (Mr. Molasses :oops:) inmiddels gelukt om van het 1e rijtuig rijtuig de binnenverlichting (LED-strip) flikkervrij aan te sluiten. Dit zonder gebruik te maken van de blauwe decoder-massa, jaja :D Uiteraard gaat mijn dank weer uit naar ons electrotechnisch wonder (;)), die zo goed was mij van het volgende schema-tje te voorzien:



Zoals ik het begrepen heb zit het zo (eenieder die het beter kan uitleggen cq. toelichten danwel mij en anderen op fouten kan wijzen, please be my guest): De Elco vangt het flikkeren op, de diode moet ertussen om met de Elco te kunnen werken (Elco gaat niet samen met wisselstroom) en het weerstandje (100 Ohm) moet ertussen vanwege de piek die ontstaat door het in eerste instantie opladen van de Elco. Deze piekbelasting kan zonder weerstand schadelijk zijn voor de decoder. De flikkering is bij mij voor 99% verdwenen bij gebruik van bovenstaand schema. Omdat ik een echte zeurpiet ben, die ieder piepje en kraakje van een geluidje hoort (heh Marcel ;)) en die hele subtiele flikkering ziet waar ieder ander al lang helemaal tevreden zou zijn, ga ikzelf nog even wat testjes doen met iets grotere Elco's. Dit kan zonder problemen en hierbij hoeft de diode of de weerstand niet aangepast te worden.

Als het goed is werkt deze aansluiting straks ook voor de front- en sluitseinen. Hiervoor wacht ik nog op de nieuwe vittinkjes. Het zal vast weer ff duren voor ik weer wat zinnigs te melden heb, waar anderen binnen enkele dagen hele bouwdozen inclusief foto-animaties in elkaar gooien, zet ik 1 stap per drie weken :oops: Maar goed, ook als je langzaam rijdt kom je uiteindelijk op de plaats van bestemming ;) Ben in ieder geval razend blij dat ik de flikkering de baas ben geworden zonder de vierde draad op te offeren en zonder tweede sleper :mrgreen: Eye in the Sky...you have my grattitude 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
CiteerDe volgorde van klopt niet martijn
Het restauratie rijtuig moet 1 plaats naar achteren

Zo'n vermoeden had ik al. Ik had de vraag willen stellen in mijn post, maar ben dat vergeten... Volgorde is inmiddels gecorrigeerd.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Nico Spilt merkt op zijn site het volgende op:

CiteerHet aardige is dat elk rijtuig zijn eigen inrichting en kleurstelling heeft

Met daarbij deze twee foto's:





Dat roept bij mij de volgende vragen op:


  • Is dit interieur origineel? (lijkt er wel op)
  • Wat is de derde kleur naast rood en blauw? (groen?)
  • Welke kleur in welk rijtuig?

Wie weet hier een antwoord op?

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wat is er mooier als een TEE? 2 TEE's natuurlijk.



Het blijkt dat ze dus toch, hoewel zeer zelden, gekoppeld reden. Dus blijkbaar moeten we toch op zoek gaan naar echt werkende koppelingen. (en aan perronverlenging denken)
Voor alle duidelijkheid, ik heb niet zitten photoshoppen. Dit is een echte foto gemaakt op 1 juli 1965. Ik heb hem uit het blad Spoorwegjournaal nr 157. Dit is een Belgisch tijdschrift, er staat nu een mooi artikel in over 50 jaar Trans Europ Express.

Is er trouwens al iemand die plannen heeft om ook functionerende lamellen voor de ramen te maken? Een servo en extra functiedecoder moet dan ook op het boodschappenlijstje in ieder geval.

m.vr.gr.
Martin
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
De foto's zijn van het interieur van de kopbak of de "open afdeling" in het restauratie rijtuig.
Maar welke waar bij hoort weet ik niet.
Die 2e foto heeft gordijnen bij het raam. Deze klop naar mijn weten dus niet.
Volgens de website van stigting TEE waren de stoelen in het restauratie rijtuig geel gekleurd.

Meer info over de rijtuigen
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ook de afscheidsrit van de NVBS is met twee gekoppelde stellen gereden:


(foto Nico Spilt)

Wat de gordijntjes betreft: wellicht dat die zijn geplaatst door de Canadezen? Op het filmpje zijn inderdaad nergens gordijntjes te zien.

Op het filmpje is ook te zien dat de banken (stoelen?) in het restauratierijtuig een gestreepte bekleding hebben. TEE-rood en -beige? Jammer dat het filmpje zwart-wit is! Wordt trouwens lastig om die strepen in 1:87 erop te krijgen... ;-)

EDIT:
Op de site van Stichting TEE staan een paar kleurenfoto's. Daaruit valt het volgende op te maken:

- stuurstand: blauwe banken
- coupérijtuig: rode banken
- restauratie: geel met blauw gestreepte losse stoelen


Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Vinysie op zaterdag 23 juni 2007, 20:49:44
Het restauratie rijtuig moet 1 plaats naar achteren
Thanx Vinysie de mijne moet ik dus ook ff aanpassen  :oops:
Heel gaaf filmpje  8)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
 :( Ik zal m'n lampjes op tafel  moeten gaan aanpassen het zijn er twee per raam en warm-wit (geel) ik had eerst één met een rood lampekapje  :?



Die eigenwijze Hollander(s) ook ..........



Die stoelen ga ik echt geen streepjes geven.
Voor de rest lijkt m'n kleurenkeuze voor de interieurs redelijk in overeenstemming met de werkelijkheid.  :D
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op maandag 25 juni 2007, 20:17:21

Die stoelen ga ik echt geen streepjes geven.


Kop op, niet te snel opgeven! :lol:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Heb je deze lampjes bij de buren gezien?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op maandag 25 juni 2007, 20:49:10
Heb je deze lampjes bij de buren gezien?

Altijd baas boven baas!
Soms moet je je er gewoon bij neerleggen dat er een grens is aan je kunnen... :?

Dit lijkt wel machinaal! Dat doe je ook niet in een verloren uurtje denk ik....

Edit:
Zit ik net te denken....
Zou het niets zijn om de kapjes met fluorecerende verf te schilderen?
Dan gaan ze altijd automatisch aan als het te donker wordt :lol:
Ik kan me niet voorstellen dat die lampjes van "de buren" ook nog aangesloten zijn
en kunnen branden namelijk.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: markos op maandag 25 juni 2007, 23:22:22
Ik kan me niet voorstellen dat die lampjes van "de buren" ook nog aangesloten zijn
en kunnen branden namelijk.

Nee, volgens mij ook niet. 't Ziet er waanzinnig mooi uit maar ze zijn niet functioneel 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Uuhhmm...is er nog iemand wakker 'hier' :oops: 8)

Zoals gemeld is het gelukt om de verlichting van m'n DE IV TEE flikkervrij aan te sluiten zonder gebruik te maken van de decoder-massa of tweede sleper. Schema-tje staat hierboven, dit schema-tje he'k te danken aan Peter...waarvoor much abliged. Hier volgen een paar foto-tjes van hoe ik het in de praktijk heb gebracht. Hopelijk geen al te vreemde fratsen uitgehaald, het werkt in ieder geval prima :|

Als ik dit...

# Draad 0,7mm (max. 0,5A)
# Krimpkous (de dunste die ik kon vinden)
# Diode 1N4148 (100 mA/75V)
# Weerstand 100 Ohm
# LED-strip 14 gele LEDs (Digirails type DR10G14)
# Elco 35V, 220 µF

...door mekaar gooi...dan krijg je dit...



Met de Elco wat geexperimenteerd (100, 220 & 470), hopelijk leg ik het zo een beetje goed uit: Als je het spul voor de allereerste keer aansluit dan is de flikkering niet meteen verdwenen. De Elco heeft wat tijd nodig om op te laden. Afhankelijk van de gebruikte Elco duurt dit een paar minuten. Wanneer deze is opgeladen dan is de flikkering bij gebruik van alle drie volledig verdwenen. "Een Elco mag je zien als een batterij" (Peter, red.). Sinds ik het spul heb aangesloten ben ik steeds langer gaan wachten met inschakelen. Als ik na ruim een week de verlichting weer eens inschakel dan is er vanaf de 1e seconde geen flikkering. De Elco's (zelfs de kleinste) lijken dus een behoorlijk 'geheugen' te hebben ;) Uiteindelijk heb ik voor de middelste Elco gekozen en de twee middelste rijtuigen zijn daar al (?!) mee uitgerust.



Na een week testen vandaag 1 en ander in de rijtuigen 'gepropt' :| Met een stripje isolatietape kleine handzame 'pakketjes' gemaakt van de electronica. Alles natuurlijk met een druppel...jawel...houtlijm (!) in het rijtuig gefixeerd. Weet niet of het nodig is maar er in ieder geval voor gezorgd dat de diode en de weerstand nergens tegenaan komen, dit in verband met mogelijke hitte (?). De twee rijtuigen staan nu te drogen en dan kunnen de kappen er weer op, foto's volgen...

Al met al vind ik het niet gemakkelijk, het is een hoop gepriegel voor mij. Het is wel bevredigend wanneer het lukt :D Het resultaat is tot nu toe prima volgens mij. Je wordt er wel steeds ietsje handiger in, solderen bijvoorbeeld. :? :oops: Vanzelf zal het wel nooit gaan maar ik vind het best leuk om te doen, valt me niets tegen.

Groot voordeel van de ombouw van een treinstel ten opzichte van een loc is het formaat. In de DE IV heb je voor alle onderdelen veel plaats, that helps a lot !

To be continued...

Vriendelijke groeten,

Rolf


Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ha die Rolf.
Mooi dat de verlichting voor de rijtuigen nu klaar is.
Wel jammer dat de HOUTLIJM  weer zo lang moet drogen! :roll: :wink:
Kun je geen sneldrogende houtlijm gebruiken dan hoeven we ook niet zolang op het film- of foto resultaat te wachten? :shock:
Begint er nu dus al aardig op te lijken, je wordt echt nog handig zo.
Succes met de final touch
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Houtlijm rulezzz...;)

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Héééé Rolf, mooi man!
Had je dus toch sneldrogende houtlijm gebruikt? :roll:
En ik zie helemaal geen geknipper! :mrgreen:
AlbertJan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo Rolf,


Dat ziet er erg "netjes" uit zeg
Mooi gedaan "man"  :P

Ga zo door.
en inderdaad , je wordt er steeds handiger in


mvg Frans
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Thanks Frans ;)

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: ^Rook op zaterdag 30 juni 2007, 23:04:47
Thanks Frans ;)



Ziet er toppie uit Rolf  :lol:, ik moet toegeven dat ik de led strip een mooiere verlichting vind geven dan de door mij gebruikte led lampjes 8), heb ik straks weer wat te doen :P

Mvg Gert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo Rolf,


Wederom, schitterend
Mooi verdeeld over/door de rijtuigen
Je ziet nergens een schaduw binnenin

zéér mooi verlicht op deze manier


mvg Frans
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Rolf,
Het ziet er bijzonder goed uit. Zelf wil ik eerst nog met lichtgeleiders en led's wat experimenteren, want met lampjes ziet er ook goed uit.
Op jouw foto's vind ik de verlichting er niet te geel uitzien maar het zijn toch gele Led's nietwaar?
Ik vind het nl altijd lastig om een juiste weergave van de lichtkleur op een foto te beoordelen.

Zou je nog een paar foto's willen plaatsen waarbij het interieur van zo'n rijtuig goed zichtbaar is, dus de ramen een beetje onderbelichten............

Ook nog dit:
Ik had nog een vraag je over het geluid,
heb je nog een vorm van klankkast gebruikt in het motorrijtuig?
Zelf zat ik er nl aan de denken om de kartonnen koker van een keukenfolie-rol te gebruiken, daar past de originele Esu speaker met klankkastje precies in en dan krijg je wat sterkere bastoon-weergave.

Let ook op de goede volgorde van de rijtuigen als je de trein helemaal inelkaar zet, dus, motorrijtuig, salonrijtuig, restauratierijtuig & stuurstand, allemaal met de deuren aan de kant van het motorrijtuig. (maar dat wist je waarschijnlijkk al)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: v200marklin op zaterdag 30 juni 2007, 23:18:36
Ziet er toppie uit Rolf

Bedankt Gert, appreciate the compliment :)

Citaat van: some one op zaterdag 30 juni 2007, 23:26:29
Mooi verdeeld over/door de rijtuigen
Je ziet nergens een schaduw binnenin

Dit is helaas niet helemaal waar :| Omdat aan beide uiteinden van een rijtuig deze constructie...



...zit, zijn die uiteinden iets minder fel verlicht. Het licht wordt gedeeltelijk tegengehouden. Toen ik vorige week 's-nachts mijn meisje ging ophalen zag ik een Koploper rijden. Hierbij viel op dat ook in het echt de beide uiteinden van een rijtuig iets minder licht uitstralen. Al met al is het dus acceptabel :)

Citaat van: robkop op zondag 01 juli 2007, 00:00:19
Op jouw foto's vind ik de verlichting er niet te geel uitzien maar het zijn toch gele Led's nietwaar?
Ik vind het nl altijd lastig om een juiste weergave van de lichtkleur op een foto te beoordelen.

Zou je nog een paar foto's willen plaatsen waarbij het interieur van zo'n rijtuig goed zichtbaar is, dus de ramen een beetje onderbelichten............

Ben bang dat mijn simpele camera-tje niet veel meer toestaat dan het reeds getoonde :? Kan je wel melden dat de verlichting flink aan de gele kant is. Zelf vind ik dat een chique uitstraling geven, denk echter dat het voor realisme beter is een minder gele kleur te hebben. Voor de frontseinen ga ik eerst witte LED's proberen, dat contrast met de gele binnenverlichting lijkt me mooi.

CiteerIk had nog een vraag je over het geluid,
heb je nog een vorm van klankkast gebruikt in het motorrijtuig?
Zelf zat ik er nl aan de denken om de kartonnen koker van een keukenfolie-rol te gebruiken, daar past de originele Esu speaker met klankkastje precies in en dan krijg je wat sterkere bastoon-weergave.

De speaker is nog niet ingebouwd. Ben bezig met het maken van een klein klankkastje van Balsa-hout. Of dit iets op gaat leveren zal nog moeten blijken. Ben benieuwd welk resultaat de keukenrol geeft, sounds like a good idea 8)

         

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo,

Het klankkastje is af en is getest (onder de kap van de DE IV).


(likkie verf moe' nog drogen)



Het verschil is duidelijk, deze constructie gaat harder dan de standaard speaker. Het volume op ergens tussen de 25% en 50% geeft al genoeg herrie ;)

Het geluid zal ook ietsje warmer/voller zijn maar dit zijn kleine nuances. De klank is in principe prima, de zwakke schakel is zonder meer het geluidsbestandje. Hierin vind je vaak (maar niet altijd) ruis :|

Op het resultaat moet nog steeds gewacht worden. Als de boel klaar is volgt uiteraard film met geluid 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

EDIT:


...droog...;)...
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Aloha allemaal,

Vandaag heb ik mijn interieurtjes ontvangen. Ziet er keurig uit voor die twee Euro per stuk! Wel een beetje grijsjes... :mrgreen:

Ik heb dus ook (hopelijk) passende verfjes gekocht, Revell 38 (purperrood mat), 79 (blauwgrijs mat) en 88 (oker mat). Die laatste is voor de restauratiestoeltjes, want aan die strepen ga ik niet beginnen ;-)



Mat wit voor de tafellakentjes heb ik nog. De (toilet)deuren worden donkerbruin en de overige wanden wit of lichtgrijs, dat kan ik op de foto's niet helemaal goed zien. Ik denk echter dat het hetzelfde lichtgrijs is als wat jarenlang voor de wanden in alerlei ander materieel gebruikt is (mat '54, mat '64, Plan W, SGM etc).

Over reizigers loop ik nog te twijfelen. Maakt het wèl af natuurlijk...

Verder heeft het restauratierijtuig ook nog een open afdeling. Ik neem maar aan dat hier, net als in het stuurrijtuig, blauwgrijze banken in gestaan hebben.


Overigens, als je naar deze foto kijkt en je gaat raampjes tellen, kom je er achter dat de 3070 in alledrie de rijtuigen één raampartij tekort komt :shock: Zo is bijvoorbeeld de restauratieafdeling met de tafeltjes in werkelijk vier ramen lang en geen drie...
Aangezien de interieurtjes van de 39700 qua raamindeling passen in de 3070, is dat dus bij alle versies van Märklin zo. Is iemand dat ooit opgevallen?

Greetz,

Martijn

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoe komen jullie zo snel aan de interieurs  :?: :?:

Ik wacht hier nu ook al maanden op.  :roll:
Hebben jullie voor mij wat adressen, want dan ga ik maar eens even ergens anders bestellen, en even vertellen aan mijn leverancier, dat als ze ooit nog eens komen hij ze mag inlijsten.

Ik zou ook wel weer eens verder willen.  :evil:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi AlbertJan Riny :oops:,

Ik heb ze gewoon besteld bij mijn winkelier, Den Uyl in Bussum, die ze direct bij Märklin besteld heeft. Heeft een kleine drie weken geduurd.

Misschien kun je ze ook zelf direct bij Märklin bestellen via de webshop.

Succes!

Martijn :-)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Martijn,

Bedankt voor de info.
Ik ga morgen eerst de winkelier eens in ball*n knijpen.
Jij wacht drie weken en ik onderhand drie maanden.

Wordt vervolgd.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Buzz_4stroke op zondag 20 mei 2007, 17:35:17
Sleperomschakeling is ook alweer in de ijskast gezet...........

Ik was vanmiddag even bij Harlaar in Badhoevedorp en daar kon men mij melden dat in augustus ESU met een decoder komt die het sleper omschakel probleem oplost!!

Afwachten dus even wat er van komt, augustus mooie tijd dan kunnen we in de winter vol goede moed beginnen met ombouwen! Ik meld wanneer de decoders beschikbaar zijn!

Gr. Fred
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Riny, ik heb 1 interieur item bij MTE in bestelling staan en ook nog niets gehoord.

Wel werd mij gevraagd of ik alle bestelnummers wilde mailen, want er was aardig wat vraag naar en ze wilden paar setjes op voorraad nemen  :)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Brigitte,

Ik heb/had bij mijn winkelier alles aangeleverd, onderdelennummer, bestelnummers enz.
Zelfs de websitelink van Märklin.de zodat hij mij kon controleren vanwege dat ik aangaf dat deze nog te bestellen waren en bij Märklin dus op voorraad moesten zijn.

Ik ga Dinsdag naar hem toe en eens kijken wat hij mij kan vertellen.

Wordt vervolg.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik heb er van www.lokshop.de 1 gekregen, en van de rest hoor ik niks meer....
normaal krijg je iedere week een update van wat je in bestelling heb staan, maar nadat ik 1 wieltje per brief achteraan heb gekregen is er volledige mailstilte ontstaan :twisted: :twisted:
En daar heb ik dan met de rest van mijn bestelling 2 maanden op moeten wachten!
En dat tewijl ze zeiden dat alles binnen 1 week binnen zou zijn bij hun, zodat het hoogstens  10-12 dagen zou duren

Mij zien ze daar niet meer terug.

De service van www.modellbahn-dengler.de is vele malen beter!
De volgende dag weet je of ze het voor je kunnen bestellen en wanneer het binnen is.
(en dat klopt dan ook)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Das normaal als je op dit forum leest hoeveel mensen er met die TEE ombouw bezig zijn. :shock: Märklin kan de productie niet volgen.  :oops:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Johnnytrein op zondag 15 juli 2007, 21:15:14
Das normaal als je op dit forum leest hoeveel mensen er met die TEE ombouw bezig zijn. :shock: Märklin kan de productie niet volgen.  :oops:

Deze vind ik leuk gevonden.  :lol: :lol: :lol:

Maar goed, terug naar de orde van de dag, topic dus.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Die projecten zien er erg gaaf uit. Wel een tijdje geduurt voordat ik alles door had gelezen ! Ga zo door ...

Groetjes,

Robbert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wat apart dat jullie allemaal zo'n moeite heben om aan die interieurs te komen :? Ik wist nota bene een week vantevoren al dat ze eraan kwamen, ze stonden op een pakbon o.i.d. aangekondigd voor de volgende levering.

Overigens wacht ik al wel al maaanden op een loopdraaistel voor een 1100. Die bestelling loopt via Keuterman en niet bij Märklin zelf, zoals de interieurtjes. Toch eens achteraan...

Heeft iemand de webshop eigenlijk al eens geprobeerd?

Martijn
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Acido op zondag 15 juli 2007, 23:32:15

Heeft iemand de webshop eigenlijk al eens geprobeerd?


Nee want ik wil niet met mijn creditcard(s) over het internet.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Mijn interieurs kwamen wel in een verpakking met een sticker van Keuterman.
in twee zendingen.
Deze zijn inmiddels van een kleurtje voorzien. Ik wacht nog op zittende reizigers van Preiser (zonder voeten).
Voor de meerpolige stekerverbindingen had ik rechte pennen met contrastekers bij een electronicazaak gehaald maar nu heb ik uit een oude printer 5-polige mini-stekers en contrastekers kunnen halen. Net voldoende om alles met elkaar  te kunnen  verbinden. Deze stekers lijm ik tegen de originele contrastekers. Dan heb ik 7 polen.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op maandag 16 juli 2007, 13:15:32
Nu heb ik uit een oude printer 5-polige mini-stekers en contrastekers kunnen halen. Net voldoende om alles met elkaar  te kunnen  verbinden. Deze stekers lijm ik tegen de originele contrastekers. Dan heb ik 7 polen.

Ik ga nu een beetje afdwalen maar het doel heiligt de even of topic.

Zelf ben ik dus regelmatig bezig om uit allerhande aparatuur onderdelen te slopen die "nog wel eens van pas" kunnen komen.
Motoren, relais, connectors, enfin noem maar op, alles wat bruikbaar is wordt uit, videorecorders, Cd-spelers enz gesloopt.
In mijn kennissenkring weten ze het allemaal en komen dan ook met de meest uitlopende aparatuur aanzetten.
Vervolgens wordt alles netje beschreven en in bakjes weg gelegd voor "later".

Ik word dan ook wel eens aangesproken met, Malle Pietje.

Dus zoals Rob het ook doet is een oplossing voor onze toch al dure hobby.

Back to topic. (sorry dit gegeven wilde ik even kwijt).
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op maandag 16 juli 2007, 14:24:29
Zelf ben ik dus regelmatig bezig om uit allerhande aparatuur onderdelen te slopen die "nog wel eens van pas" kunnen komen.
Motoren, relais, connectors, enfin noem maar op, alles wat bruikbaar is wordt uit, videorecorders, Cd-spelers enz gesloopt.
In mijn kennissenkring weten ze het allemaal en komen dan ook met de meest uitlopende aparatuur aanzetten.
Vervolgens wordt alles netje beschreven en in bakjes weg gelegd voor "later".

Yesss...dacht al dat dit handig kon zijn om te doen. Heb laatst een autoradio uit elkaar gehaald en kwam daarin vanalles tegen dat ik gewoon moest houden. Geen idee of ik er wat mee kan maar het ziet er erg interessant uit. O.a. twee electromotortjes, een hele tierelier aan weerstandjes, Elco's, kleine veertjes, kleine schroefjes, enz... Stekkertjes heb ik wel weggegooid :(...nu spijt van.

Zal tzt. eens wat foto's maken...misschien kan ik dan wat meer info over o.a. de motortjes krijgen.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik heb hier nog de zogenaamde 6 polige 'S88' stekkers en contra's, ik heb er nog een aantal liggen. Heb ze destijds gekocht voor 1,25 per setje. Nu 4 setjes (een setje voor het breken) voor 3 euro excl een Beatrix voor op de enveloppe.

De eerste 3 aanmeldingen hebben mazzel, de rest moet ze zelf zoeken.
graag wel via pm!!!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Foto-ke :?:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Rolf,

hierbij de stekkertjes, ze zijn ongeveer 1,5 cm breed en 5 mm hoog.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Totaal ander onderwerp maar nog steeds on topic:

Het was een paar uurtjes stevig priegelen, maar ik ben klaar met het schilderen van de interieurtjes :D



In totaal (inclusief restaurant) 123 zitplaatsen... alleen... ze zijn allemaal leeg :-P Omdat het toch wel leuk is als er ook wat volk in de trein zit ga ik er toch maar wat reizigers in zetten. Moet alleen nog even bedenken of ik daar kant-en-klare Preisertjes voor ga gebruiken, een paar setjes Märklin 0226 of dat ik een familiezak ongeschilderde koop ;-)

Martijn


Gebruikte kleuren:


  • Tamiya XF-1 Flat Black: kookplaten keuken
  • Tamiya XF-2 Flat White: tafelskleedjes restauratie
  • Tamiya XF-7 Flat Red: vloer restauratie
  • Tamiya XF-10 Flat Brown: toiletdeur stuurrijtuig
  • Tamiya XF-20 Medium Grey: wanden
  • Tamiya XF-63 German Grey: vloeren
  • Revell matt 38 Purperrood: banken coupérijtuig en open afdeling restauratierijtuig
  • Revell matt 79 Blauwgrijs: Banken stuurrijtuig
  • Revell matt 88 Oker: Stoelen restauratie
  • Revell 99 Aluminium: Aanrecht en kastjes keuken
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wow :shock: Mooie kleuren Martijn ! Dat zal de TEE zeker flink opsieren, nu breng je me wel in de verleiding :| Gaaf gedaan 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
He Martijn,

Lekker zitten priegelen zie ik. Ziet er goed uit!!

Ik zou zelf (maar ja, wie ben ik...) een familiezak Preisertjes halen. Weer meer gepriegel, maar het voordeel is dat je ze niet 100% netjes zou hoeven beschilderen.....

Veel succes met het vervolg van deze exercitie!!

groet, Frank
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: acidoHet was een paar uurtjes stevig priegelen, maar ik ben klaar met het schilderen van de interieurtjes

Ik kan kort zijn........................PRACHTIG GEDAAN.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Het  interieur van jouw TEE DE-IV ziet er ook prima uit, De kleuren van mijn restauratie wijkt af, dit ivm enkele foto's van de canadese versie. Die rode loper vind ik ook wel wat hebben.
De lampjes op de tafels ga ik veranderen, die worden in twee delen gesplitst en een beetje naar de ruit gebogen zodat het eruit komt te zien als het origineel.

En dan nog wat; citaat stichting TEE Nederland:

Op 8 juli jl. heeft de AVRO filmopnames gemaakt in en rond het TEE Treinstel te Zwolle voor het programma Nieuw in Nederland dat op 25 augustus as uitgezonden zal worden. Behalve dat er vele beelden van het treinstel werden gemaakt werden ook personen geinterviewd.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik heb mijn kleurkeuzes gebaseerd op de volgende foto's:

Stuurrijtuig:


De inrichting was blauwe bekleding, de wanden waren bewerkt met licht houtkleurige bekleding en de vloerbedekking was donkergrijs.
Foto St. TEE

en


Foto Nico Spilt


Open afdeling restauratierijtuig:


Foto Nico Spilt


Restauratie-afdeling:


De stoelen waren geel bekleed. In het restaurant waren de bankframes van roestvrijstaal. De zitting en de rug was met veren schuimrubber dek bekleed. De vloerbedekking was van rubber en er waren kleine bagagenetten in de lengte alleen boven de ramen.
Foto St. TEE


Coupérijtuig:


Foto St. TEE


Dit aangevuld met beschrijvingen op de site van de Stichting TEE, zie cursieve tekst hierboven.

Op de foto van de restauratie-afdeling is te zien dat de vloer knalrood is. Ook is te zien dat de stoeltjes dus niet echt geel zijn, maar ik vond het oker wat ik gebruikt heb wel een mooi alternatief voor undoable streepjes ;-)

De boel even in elkaar gezet:


Stuurrijtuig


Coupérijtuig


Restauratie

Het valt me nu pas goed op dat de raamlijsten op een vreemde, onnatuurlijke manier licht lekken tussen bak en lijst :?  Een kijken of daar nog iets aan te doen valt.

Tot slot: de witte LEDs worden nog wat minder blauw dankzij alweer een tip die ik op dit geweldige forum heb gevonden, zie dit topic :D
Er is echter één LED stuk gegaan bij het erin draaien. Ik wacht even tot diens vervanger er is voordat ik de lichtkleur ga aanpassen, dan doe ik ze meteen allemaal.

Martijn



Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wow Martijn!

Dat ziet er goed uit!
Ik ben benieuwd naar het kleur verschil als je de leds in de verf hebt gedoopt.
Wil je daar ook een fotootje van maken?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik geloof.. dat ik ook een TEE wil... :D

Michel