Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
TEE ombouw + uitbreiding.
Beste forumleden,

Ik ben inmiddels afgerond met de ombouw van mijn TEE.
Alles is perfect gegaan ook mede dankzij "Freak" (Peter) die mij tussendoor nog van goede wil is geweest met zijn kundigheid, waar ik hem dan ook dankbaar voor ben.

Het hele project is na te lezen op mijn site.

Re: Ombouw project TEE 502 (3070) gereed.
Hallo Riny,


Net even je verslag bekeken en gelezen natuurlijk op je eigen site.
Erg leuk om het op deze manier te kunnen volgen.

Ik zou zeggen , veel rij plezier met je "nieuwe" TEE


mvg Frans
Re: Ombouw project TEE 502 (3070) gereed.
Beste Frans,

Dank voor het compliment.

Re: Ombouw project TEE 502 (3070) gereed.
Het ziet er mooi uit, mijn complimenten.
Toch even een vraagje wat zijn
"koude" krimpkousjes.

Ik weet wat krimpkous is maar deze term ken ik niet.

m.v.g
Paul.

Re: Ombouw project TEE 502 (3070) gereed.
Ik neem aan dat dat krimpkous is wat niet gekrompen is?

Leuk om te lezen dat deze TEE nu ook mee gaat op het digitale systeem.

Zelf heb ik vorig jaar november een TEE 3071 gekregen in een trieste staat. De 3 rijtuigen waren in goede staat, alleen de motorwagen was zwaar incompleet en lag ook helemaal uit elkaar.
Het heeft een tijdje geduurd, maar afgelopen januari heb ik deze TEE ook voorzien van 5-polig hoogvermogen met een Kuehn T145 decoder. Later bleek dat ik ook nog wat aan het aandrijf draaistelletje moest doen (tandwiel vervangen), maar daarna liep die weer als een zonnetje.
Helaas is de verlichting (die er door de vorige eigenaar zelf is ingezet) niet optimaal doorverbonden tussen de rijtuigen. Ook zijn de gloeilampen niet handen, want daardoor zouden de rijtuigen krom kunnen komen te staan. Dus daar moet nog wat aan verbeterd worden.
Re: Ombouw project TEE 502 (3070) gereed.
Citaat van: paulH op maandag 12 maart 2007, 08:20:15
Toch even een vraagje wat zijn
"koude" krimpkousjes.

Zoals Vincent al duidelijk heeft gemaakt zijn het inderdaad krimpkousjes die nog niet "warm" zijn gemaakt om te krimpen.
Ik had ze er tijdelijk op geschoven om sluiting te voorkomen.

Citaat van: VincentKloeg op maandag 12 maart 2007, 08:35:30
Helaas is de verlichting (die er door de vorige eigenaar zelf is ingezet) niet optimaal doorverbonden tussen de rijtuigen. Ook zijn de gloeilampen niet handen, want daardoor zouden de rijtuigen krom kunnen komen te staan. Dus daar moet nog wat aan verbeterd worden.

Dit zou je op kunnen lossen om "strookjes" experimenteerprintplaat" in strookjes te slijpen/zagen en er vervolgens leds aan te hangen.
De bedrading (verlichting) zou ik van het begin tot het einde geheel vernieuwen.

Zelf ben ik dit ook nog van plan, met de rijtuigen waar (nog) geen verlichting of (verouderde) in zit dit als nog te doen.

Edit: door Riny.

Hier een voorbeeld.                        (let op de onderbreking onder de weerstand aan de onderzijde van de print.

De Leds moeten wel in serie geplaatst worden.


Bovenzijde


Onderzijde


Als er meerdere Leds er worden geplaatst zal de weerstand minder moeten worden.
De afbeeldingen heb ik alleen geplaatst als zijn voorbeeld mogelijkheid en zal ongetwijfeld nog wel verbeterd kunnen worden, al hoewel het wel werkt.

Hier even vlug iets in elkaar geknutseld.
Als de weerstand minder groot zou zijn (waarde) zouden de leds iets feller branden.
Maar het is bedoeld als voorbeeld en om te laten zien dat het mogelijk en bruikbaar is voor wagonverlichting.


Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.



Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Even bij Riny op z'n site bekeken wat er allemaal aan de 502 is verbouwd.
Zelf ben ik nl ook met zo'n treinstel bezig.

Alleen heb ik de techniek nog origineel. (digitaliseren zit wel in de planning)
Ik heb bij de modelspoorzaak interieurs besteld voor de stuurstand , restauratie en het andere tussenrijtuig. hiervan heb ik de eerste twee wel en het laatste niet kunnen verkrijgen. (geeft voorlopig niet want ik kan het tussenrijtuig toch nergens vinden)

Deze interieurs heb ik gedeeltelijk een verfje gegeven.
Zonder aanpassingen paste het niet, er zijn blijkbaar toch wat dingen veranderd aan de kap en onderstel maar met wat vijl- & snijwerk heb ik toch alles pas kunnen maken.
Ook heb ik M* lichtgeleiders toegepast.  De originele rijtuigen habben aan het eind al een soort voorbereide fitting en die heb ik gebruikt om lamphouders van te maken en daar passsen de geleiders dan weer op.
Ook dit was passen en meten want het was best lastig om de boel weer zonder materiaalspanning dicht te krijgen.
Wat er nu nog moet gebeuren is, de rijtuigen voorzien van reizigers en de binnekant v d daken afschermen met alufolie oid tegen de warmte vd binnenverlichting.

Voorlopig ziet het er nu een stuk echter uit als voorheen.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op maandag 12 maart 2007, 15:15:16
Wat er nu nog moet gebeuren is, de rijtuigen voorzien van reizigers en de binnekant v d daken afschermen met alufolie oid tegen de warmte vd binnenverlichting.

Beste Rob,

I.v.b. de warmte, wat kromtrekken van de rijtuigen veroorzaakt, heeft mij doen beslissen om de lichtgeleiders te verwijderen en er een serie Leds in te plaatsen.
Deze geven dus aanzienlijk minder warmte af.
Ik ga ze dus op bovengenoemde manier zelf maken.
De setjes hier voor kun je wel kopen maar ik beleef er meer plezier aan om het zelf te maken plus dan hou ik ook controle over de felheid van verlichting.
De kant en klaar sets zijn niet zo duur en dat maakt mij niet uit als ik iets toch wil hebben maar nogmaals beleef ik aan het zelf maken plezier en voldoening.
Ik overweeg dit ook met de oudere (blikken) D-rijuigen te gaan doen.

Dit zal in de komende weken wel gaan gebeuren en ik zal dan ook hiervan weer verslag doen op mijn site.

Leuk om te horen dat er nog iemand bezig is met het zelfde set.

P.s. heb jij voor mij de bestelnummers van de bestelde interieurs aub?

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Rob en Riny,

Volgens mij moeten we maar eens een line-upje maken van onze TEE Ram's, ik ben namelijk ook sinds kort de trotse eigenaar van een (rechte) beauty (zoek alleen nog een tussenbak). Voor iedere vlaag van informatie omtrent dit prachtige model houdt ik mij zeker aanbevolen!!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op maandag 12 maart 2007, 15:56:44
P.s. heb jij voor mij de bestelnummers van de bestelde interieurs aub?

Riny, die zoek ik straks even voor je op. Ik heb ergens een briefje en een etiket waar het op staat.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 12 maart 2007, 16:19:32
Rob en Riny,
Volgens mij moeten we maar eens een line-upje maken van onze TEE Ram's, ik ben namelijk ook sinds kort de trotse eigenaar van een (rechte) beauty

Chris, Vincent heeft er ook nog een waar nog wat aan gedaan moet worden.
Verder wel een leuk idee. Als het niet reel kan dan misschien virtueel  :D
Ik wil 'm tzt wel diditaliseren.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 12 maart 2007, 16:19:32
TEE Ram's, ik ben namelijk ook sinds kort de trotse eigenaar van een (rechte) beauty (zoek alleen nog een tussenbak).

Ik heb de set (3070) compleet met extra rijtuig.
Al moet ik wel eerlijk zeggen dat het extra tussenrijtuig ± 1.5 mm krom is, de rest gelukkig niet.
Maar dat mag gezien zijn leeftijd van± 40 jaar geen minpuntje zijn.
Dit heeft echter wel de doorslag gegeven om de verlichting er uit te gooien en te vervangen door een serie Leds.
Het zou zonde zijn als de set nog verder achteruit zou gaan nu zijn conditie nagenoeg perfect is te noemen.

De set 3070 is uitgeleverde door Märklin van 1965 t/m 1970.
Daarna is de set 3071 uitgekomen maar daar weet ik geen jaartallen van.
Deze zullen wel in de Koll (flauwekull) terug te vinden zijn.



Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Riny,

Koll, wat is dat? :)
Maar dit is zeer informatief.

mvgr.  Charlie.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Motorisch gezien is mijn TEE gelukkig weer in topstaat. Het is zo'n 3071, dus de verlichting is ook niet eens orgineel. Maar ik zal me er na mijn toetsweek eens in verdiepen.
Een Line-up van TEE RAms... Lijkt mij vrij fraai. Ik ken nog twee mensen met een 4-delig treinstel (de mijnes is ook 4-delig) waar één van de twee ook digitaal is. Misschien dat ze ooit eens bij elkaar kunnen komen  :D?
Die ene met dat 4-delige digitale treinstel is ook nog eens lid van dit forum (begint met een M en eindigd op artin).  :lol:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik sta overal voor open.
Alleen 1 probleem.
Door mijn lichamelijke problemen ben ik niet in staat om te reizen anders had ik dat zeer zeker gedaan.
Of er moet een andere oplossing zijn ???
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Riny,

Nodig gewoon de TEE rijders bij jouw thuis uit.:wink:

mvgr. Charlie.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: BR 41 op maandag 12 maart 2007, 18:26:06
Nodig gewoon de TEE rijders bij jouw thuis uit.:wink:

Daar heb ik helemaal geen moeite mee.
Iedereen is altijd welkom.

Maar ik woon (jammer genoeg) wel aan het einde van de wereld.
Als je ± 15 Km doorrijd, rij je zo het water in  :lol: :lol:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op maandag 12 maart 2007, 16:28:27
Citaat van: Riny op maandag 12 maart 2007, 15:56:44
P.s. heb jij voor mij de bestelnummers van de bestelde interieurs aub?
Riny, die zoek ik straks even voor je op. Ik heb ergens een briefje en een etiket waar het op staat.

And .........................the results are................onder vemelding van erzatzteile der lokomotive 39700

zie   RAm TEE zoeken op 39700

497000............inneneinrichtung-steuerwagen.............en  verkrijgbaar
497020............inneneinrichtung-speisewagen.............en  verkrijgbaar
497010............inneneinrichtung-abteil-wagen.............en  helaas niet geleverd dus waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar

op het etiket van  één de twee geleverde interieurs staat echter vermeld : binneninrichting 3471 stuurst etc. (ongeveer ? 2,-/st)
Mijn TEE is de 3071 (zonder originele verlichting) (( zouden ze die expres hebben verwijderd?))

Voor de gebruikte kleuren heb google afbeeldingen geprobeerd alleeen met Zw/W foto's kom je nog niet echt ver.
Voor de salon gedeeltes heb ik bordeaux-rood / blauw en voor de restauratie gebroken wit met een chromen accent (stoelen) en wit (tafels) toegepast.
En ..Ik moet zeggen het voldoet volkomen aan m'n verwachtingen. Het ziet er gewoon goed uit. En als het niet helmaal klopt met zoals het er toen uitzag, zal me dat w**st wezen, hadden ze het toen ook maar ook zo moeten doen, had het er gelijk beter uit gezien.  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik denk dat je hier wel mee vooruit kunt.
(levertijd viel wel mee, een paar weken)

Nu moet ik alleen mijn eigen 4071 nog vinden en een passend interieur hiervoor, desnoods een extra steuerwagen , is wel wat kort
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Rob,

Bedankt voor de info.
Ik heb gelijk een mailtje gestuurd naar de Treinenwinkel bij ons in de buurt.
Je hoort ervan.

Wat de kleuren en aankleding van de TEE betreft die heb ik toegezonden gekregen van iemand die dat gele monster terug naar Nederland heeft gebracht.

Als je ze wilt hebben wil ik ze je wel toezenden.
Stuur mij even een emailadres via PB dan regel ik dat.

Even terugkomend op het ontbrekende interieur.
Waarom neem niet twee stuurstandinterieurs?
Een beetje zagen, knutselfrutselen en hoppa weer een compleet.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op maandag 12 maart 2007, 18:47:32
Citaat van: BR 41 op maandag 12 maart 2007, 18:26:06
Nodig gewoon de TEE rijders bij jouw thuis uit.:wink:

Daar heb ik helemaal geen moeite mee.
Iedereen is altijd welkom.

Maar ik woon (jammer genoeg) wel aan het einde van de wereld.
Als je ± 15 Km doorrijd, rij je zo het water in  :lol: :lol:


Tsja,

en dan woon ik in Leeuwarden (zowat de andere kant van de aardkloot).
Kreeg bericht van Wentink dat de tussenbak 59 euri moest kosten, helaas was het een 4071 (met een 2 polige stekker). Vincent sla je slag!!!!!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Chris,

Plaats eens een gevraagd op Marktplaats.
Nooit geschoten is altijd misgeschoten, toch?

Wie weet?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Welke Vincent?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: VincentKloeg op maandag 12 maart 2007, 21:50:49
Welke Vincent?
:D Die ene met al die stoomloc's  :D
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op maandag 12 maart 2007, 20:24:21
Wat de kleuren en aankleding van de TEE betreft die heb ik toegezonden gekregen van iemand die dat gele monster terug naar Nederland heeft gebracht.

Als je ze wilt hebben wil ik ze je wel toezenden.
Stuur mij even een emailadres via PB dan regel ik dat.

Even terugkomend op het ontbrekende interieur.
Waarom neem niet twee stuurstandinterieurs?
Een beetje zagen, knutselfrutselen en hoppa weer een compleet.

Riny,

Oorspronkelijk had ik de drie verschillende interieurs besteld met de optie om als die van de abteil-wagen niet geleverd kon worden, er één van de andere voor in de plaats te leveren, dat is dus nog niet gebeurd. Volgende keer ga ik dit alsnog proberen.

De interieurs wil ik wel eens nader bekijken (PB) alhoewel ik natuurlijk al hier en daar wel al wat heb zien passeren.

Ik zag overigens dat je ook al plannen hebt voor de verlichting met led's, dit volg ik uiteraard ook met belangstelling.

Nog even een vraagje,

De stroomafname van het treinstel is oorspronklijk vanaf de voorste sleper gezien in de rijrichting, zover ik jouw verhaal volg heb je dat niet meer gehandhaafd, maar gewoon de sleper van het motorrijtuig gebruikt, klopt dat?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
ook al ervaring met de 39700 de digitale versie uit 2002 ik lees dat deze vrij vaak uit de rails loopt?

http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=249
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op dinsdag 13 maart 2007, 00:26:06
Nog even een vraagje,

De stroomafname van het treinstel is oorspronklijk vanaf de voorste sleper gezien in de rijrichting, zover ik jouw verhaal volg heb je dat niet meer gehandhaafd, maar gewoon de sleper van het motorrijtuig gebruikt, klopt dat?

Beste Rob,

Dat klopt als een zwerende vinger.
In de 3070 uitvoering werd deze alleen gebruikt voor de verlichting en niet voor de motor.
Tenminste in mijn uitvoering.
Ze waren hierin al bezig geweest en de mogelijkheid bestaat dat ze dit zelf veranderd hebben maar dan is dat wel netjes gedaan.

Omdat de binnenverlichting nu ook via de decoder en extra relais wordt geschakeld en iedere weerstand (wrijving) er een teveel is heb ik de tweede sleper van de stuurstand laten vervallen.

De rijeigenschappen zijn goed ook als hij de hele baan "achteruit rijd".

Uiteindelijk heeft niet ieder(e) treinstel/stam slepers aan weerszijde dus waar de TEE wel?

Dit was dus mijn beweegreden om hem te laten vervallen.

Wat de binnenverlichting betreft, in alle bakken zit de originele verlichting maar ik wil van die (te) warme lampjes af vandaar mijn idee omdat te veranderen en dat is vrij simpel te doen.
Zo gauw ik daar wat info over ga plaatsen laat ik dat nog weten.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Rloop op dinsdag 13 maart 2007, 06:04:49
ook al ervaring met de 39700 de digitale versie uit 2002 ik lees dat deze vrij vaak uit de rails loopt?

http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=249

Dit zou goed kunnen maar zoals het er staat praten ze wel over M-rails.
Zelf heb ik met mijn C-rails hier geen problemen mee.
Tenminste, met het oude bakkie (3070).

Die van mij loopt over ± 4 kruiswissels die achter elkaar liggen (bewust gedaan om te testen) en geeft geen problemen.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Leuk een line-up van TEE's ik heb er ook 1 een 3071 (vierdeling met de 4071)

Ik weet niet ik hier een nieuw draadje voor moet beginnen, maar weet iemand hoeveel er in het echt hebben gereden?

groetjes Fulco.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Van de NS/SBB TEE hebben er 5 bestaan:
2 NS-versies (DE 1001 en DE 1002)
3 SBB-versies (RAm 501, 502 en 503)

Maar voor een line-up ben ik ook wel in.
(Mijn versie is een 3071 omgebouwd naar delta (3471))

John
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Blausee-Mitholz
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: VT601 op dinsdag 13 maart 2007, 11:16:40
Van de NS/SBB TEE hebben er 5 bestaan:
2 NS-versies (DE 1001 en DE 1002)
3 SBB-versies (RAm 501, 502 en 503)

In Februari 1971 verongelukte de SBB RAm 501 bij het Duitse Aitrang tijdens de dienst Zürich - München.

Mvg, Johan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: FV op dinsdag 13 maart 2007, 10:47:46
Maar weet iemand hoeveel er in het echt hebben gereden?

Beste Fulco,

Klik HIER voor uitgebreide informatie.
Zeer interessant.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op dinsdag 13 maart 2007, 09:40:12
Omdat de binnenverlichting nu ook via de decoder en extra relais wordt geschakeld en iedere weerstand (wrijving) er een teveel is heb ik de tweede sleper van de stuurstand laten vervallen.

Riny,

Waarom heb je de verlichting via een relais lopen? Is het vermogen van de F1 niet zwaar genoeg voor de binnenverlichting met Led's? (ik vind Conrad overigens best aan de prijs met z'n golden white led's)

Citaat van: Riny op dinsdag 13 maart 2007, 09:40:12
De rijeigenschappen zijn goed ook als hij de hele baan "achteruit rijd".

Mijn TEE RAm heeft ook nooit last gehad van ontsporingen en toen reed ik met m-rail ook met engelse wissels etc (nu heb ik alleen een ovaaltje C-rail en plannen voor een K/m-rail baan)

@ Fulco,

Kijk ook eens bij de site van Trix daar staat ook in het kort de historie en wat gegevens over dit treinstel.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Rob,

Ik heb de F1 functie van de decoder gebruikt voor de relais binnenverlichting.
Dit om de decoder te ontlasten omdat er op het moment van ombouw de gewone lampjes nog aan wezig waren en deze aanzienlijk meer trekken dan een paar leds.

Bij mijn ICE had ik dit niet gedaan en je merkt wanneer je de binnenverlicht aanschakeld dat de loc toch iets langzamer gaat rijden.

Vandaar mijn beslissing.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Misschien is het wel zo veilig om het zo te doen.
Ik heb overigens ook gedacht om eens te checken of de geluidsdecoder die Roco gaat gebruiken voor z'n wisselstroomversie van de TEE RAm die dit jaar uitkomt los te kopen en in te bouwen. Alleen gaat dat natuurlijk nog even duren. Magneet en anker en motorschild kun je  ook los kopen, heb ik voor een andere grote schijfcollectormotor ook gedaan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op maandag 12 maart 2007, 19:23:41
497000............inneneinrichtung-steuerwagen.............en  verkrijgbaar
497020............inneneinrichtung-speisewagen.............en  verkrijgbaar
497010............inneneinrichtung-abteil-wagen.............en  helaas niet geleverd dus waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar Dus Wel

op het etiket van  één de twee geleverde interieurs staat echter vermeld : binneninrichting 3471
Mijn TEE is de 3071 (zonder originele verlichting) (( zouden ze die expres hebben verwijderd?))

Vandaag bij de modelspoorzaak m'n "gerepareerde" Mobile station opgehaald en wat denk je: niet meer verwacht maar toch gekomen, het interieur voor de 4071 voor de lieve som van ? 3,10. Nou moet ik 'm ( het rijtuig dus) toch echt eens gaan vinden. Hij moet toch ergens liggen!
Gelijk maar vast de losse onderdelen besteld om de aandrijving te digitaliseren; anker, magneet en motorschild + schroeven.
En straks een Esu loksound met het geluid van de Roco TEE Ram erin (als bruin het kan trekken)
Dus eerst het interieur van een kleurtje voorzien en reizigers, de binnenverlichting aanpassen en dan zien we wel verder.
Overigens, bij de modelspoorzaak in kwestie heeft men nog twee originele tussen-rijtuigen 4071 op voorraad, voor mogelijk ge-interesseerden. wel tegen Koll prijs en die is niet mals. Ik heb er één in m'n handen gehad en die was nog hagelnieuw.
(wie wil weten waar stuur maar een pm)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citeer
Overigens, bij de modelspoorzaak in kwestie heeft men nog twee originele tussen-rijtuigen 4071 op voorraad, voor mogelijk ge-interesseerden. wel tegen Koll prijs en die is niet mals. Ik heb er één in m'n handen gehad en die was nog hagelnieuw.
(wie wil weten waar stuur maar een pm)

Beste Rob,

Heb inmiddels de interieurs ook besteld (enige tijd geleden).
Deze week een foontje gehad "niet leverbaar".
Even de nummers van jouw doorgegeven incl: printscreens van Märklin en er wordt weer een poging ondernomen.

Afwachten dus.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Riny,

Het zal toch niet zo zijn geweest dat ik de laatste heb gehad, daar geloof ik niets van.
De interieurs van de stuurstand en die van het restauratie-rijtuig lagen waarschijnlijk op voorraad bij Keuterman en de laatste, de 497010 voor het rijtuig 4071 is vandaag opghaald bij de modelspoorzaak. Dat is waarschijnlijk besteld bij de fabriek.

Het kan natuurlijkzijn dat jouw leverancier via een website checkt of er zaken nog leverbaar zijn, misschien beter even bellen. Op de etiketten die bij mijn interieurs zaten stonden ook de opgegeven nummers zoals in mijn eerdere bericht.

Probeer het nog eens, anders kan ik het je adres van mijn leverancier wel geven.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op zaterdag 17 maart 2007, 22:27:12
Riny,

Het zal toch niet zo zijn geweest dat ik de laatste heb gehad?

Laat dat maar niet waar zijn !! hahaha.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Even de printjes voor de binnenverlichting aangepast.

klik om deze te bekijken.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Riny, wat is het doel van de diode D1 ? Die staat toch tegengesteld gepoold aan de Led?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op zondag 18 maart 2007, 12:49:15
Riny, wat is het doel van de diode D1 ?

Dit is een beschermingsdiode om piekspanningen op te vangen / niet door te laten.
Maar dit is niet echt noodzakelijk.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Freak op zondag 18 maart 2007, 16:44:03
Bij een led is dat niet nodig. Voor een relais wel.

Beste Peter,

Ik had deze er bij getekend omdat ik dit in diverse soort-gelijke (verlichtings) schema's af en toe tegen kwam.
Dus ik dacht, kwaad kan het nooit.

Dat deze functie voor relais bestemd is/was had je mij al eens eerder duidelijk gemaakt met een schema welke afkomstig was van jouw tijdens de hulp bij het ombouwen van de TEE.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Freak op zondag 18 maart 2007, 17:44:16
Werden deze soms op een wisselspanning aangesloten ?.

Ja, dat was inderdaad het geval.

Maar er nog eens over nagedacht te hebben denk ik (wie ben ik?) dat dit bij "gelijkgerichte spanning" niet nodig is om dat volgens mijn simpele beredenering bij gelijk-stroom over het algemeen geen piekspanningen voor komen.

Ik hoor het wel als ik er naast zit.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Kijk weer wat wijzer dank zij de Meester.

Bedankt.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
 :D Wat heb ik met mijn vraag nou ontketend  :D

Maar nu even terug naar TEE ombouw etcetera;
Vanavond heb ik het interieur van het TEE RAm tussenrijtuig van een verfje voorzien. Nou moet het rijtuig zelf nog zien te vinden. Dit interieur zat in een vepakking met een sticker van Keuterman met een datum van begin deze maand. Er moet dus nog wel aan te komen zijn lijkt me.

Ik heb op originele foto's gezien dat de restauratie was voorzien van tafel-lampjes. Misschien iets om na te bootsen met SMD LED's en lichtgeleider.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: robkop op zondag 18 maart 2007, 21:25:41
A:   :D Wat heb ik met mijn vraag nou ontketend  :D

B: Ik heb op originele foto's gezien dat de restauratie was voorzien van tafel-lampjes. Misschien iets om na te bootsen met SMD LED's en lichtgeleider.


Beste Rob,

A: Een gezonde en volwassen discussie die leerzaam kan zijn.

B: Zelf ben ik hier ook al over aan het nadenken, wie het eerst een "mogelijk" goed idee heeft plaatst het hier, DEAL ??

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Laat ik eens een poging doen als toekomst-TEE-ombouwer.

Is het misschien een idee om 3 mm leds 'onder de tafel te doen en dan te werken met 2mm lichtgeleiders? Dan deze opschuren en lichtelijk inkerven met een stanley mes aan de zijkant. Deze techniek is geleend uit de tuningswereld. Hier gebruikten ze doorzichtige gordijnroedes die met heldere witte leds werden verlicht.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Er is onder een tafeltje bijna geen ruimte om iets te plaatsen, maar zou je het idee wat je plaatste misschien kunnen toelichten met een tekeningetje?
Of evt een link naar een site die ons inwijdt in dit deel van de tuning-wereld ?.
Het gaat neem ik aan over auto-tuning ?!

Ik zat te filosoferen over smd-led's maar dat zou ook wel eens teveel licht op kunnen leveren.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo Luitjes,

Ik kan op dit moment weinig ondernemen betreffende "tafel-lampjes".
Reden ik heb de interieurs nog niet dus ik kan nog niets gaan uitpuzzelen.

Maar ik ben benieuwd wat jullie klaar gaan stomen en hoor het graag.
Wie weet scheelt mij dat weer een hoop denkwerk.  :shock:  :idea:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Het is wat moeilijk uitleggen, dus daarom hier maar even een linkje naar et desbetreffende onderwerp.

How to make angel-eyes

Bij ons zal het dus weer in het klein moeten, maar je experimenteren dus.

(Kan ik mooi leren van jullie ervaringen als pioneers  :oops:)