Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Aliebengalie
gast

Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Heb ook nog zo'n setje staan, moet toch maar eens gaan zoeken dan voor Roco interieur.....
Mooi recht dat wel.....zonder verlichting erin....was een van mijn eerste grote aankopen vroegert.....en dan nog is kijken naar om hem om te bouwen...maar eerst het interieur , want zo vind ik er niet veel aan.

Mvg: Alex
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Alex,

Het is zeker de moeitewaard om er een roco interieur in te zetten, je hebt er even werk mee, maar het resultaat is er dan ook naar.
Hier zie je hoe ik mijn TEE heb omgebouwd.

Groetjes Jac.
Re:TEE ombouw + uitbreiding.
Ik heb het gewoon met wat interieurs gedaan die ik nog had liggen. En het resultaat is stukke beter dan ervoor :) Zeker met AJ poppetjes erin :p



groeten Dylan
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Heb hier nog een rechte tussenbak liggen( ik heb er twee dus eentje teveel moest er iemand intresse hebben
foto is ter vergelijking van de kleur de wagon heet stekkertje met twee "pinnetjes"
is iets lichter rode versie mijn treinstel is donkerder rood

Grtn
Tom
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo allemaal,
Omdat hier veel tips en trucs instaan en ik er na lang twijfelen er ook 1 heb wou ik hier mijn ervaringen proberen te delen.
Bij de laatste beurs in Houten zag ik een vierdelige 3070 staan. Aanbetaald en 2 weken geleden opgehaald. Er was mij verteld dat er een decoder inzat. En dat klopte, een 60902 met originele motor en vaste magneet. Dus bij thuiskomst gelijk aan de trafo gezet en geprobeerd. Dat ging goed totdat de decoder veranderde in een rookgenerator. Waarschijnlijk is er toch iets van sluiting ontstaan. Met verdere bestudering van deze motorwagen en de rest van het treinstel was mij toch een paar dingen opgevallen wat er niet opzat. Omdat het originele schakel pinnetje er nog wel opzat en de decoder toch niets meer deed dacht ik bij mijzelf: Een mooi e basis om terug te brengen naar origineel met rijrichtingsrelais. Deze en een paar andere dingen op ebay en bij Keuterman bestelt. En gisteren en vandaag bezig geweest om hem rijdende te krijgen. Gelukkig had ik deze draad aardig gevolgd en kon ik de tekeningen erbij houden En het relais aansluiten. Dat ging goed alleen het relais trok wel maar de motorwagen reed maar 1 kant op. Dat kwam omdat er een draadje van het veldmagneet in contact kwam met de voedende draad. Toen dit opgelost was heb ik 2 frontlampjes in de houders gedaan en die branden op de juiste manier. Vandaag zijn de diverse artikelen bestelt en die verwacht ik deze week binnen en dan ken ik weer verder gaan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
De motorwagen solo, rijdt origineel ook maar één kant op.
Voor de andere rijrichting maakt het treinstel gebruik van de sleper van de stuurstand, die zit er dus niet aan dus ook geen rijstroom in die richting. Schakelen gaat nog wel want het relais wordt door de sleper van de motorwagen gevoed.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Da's heel logisch natuurlijk Rob! :thumbup: :thumbup:
Maar als je daar niet bij stilstaat, zoek je je wel het schompes waarom die maar één kant op rijdt ...  :roll:

Groeten,

Erik.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
De motorwagen solo, rijdt origineel ook maar één kant op.
Voor de andere rijrichting maakt het treinstel gebruik van de sleper van de stuurstand, die zit er dus niet aan dus ook geen rijstroom in die richting. Schakelen gaat nog wel want het relais wordt door de sleper van de motorwagen gevoed.

Dit klopt helemaal, maar ik heb het een beetje verkeerd geplaatst. Als ik elektrisch of mechanisch van richting wilde veranderen ging hij continue 1 kant op. M.a.w. Als ik schakelde om van richting te veranderen bleef hij dezelfde kant op gaan. Dit kwam waarschijnlijk omdat er een soldeerverbinding een overbrugging maakte. Toen ik een draadje losmaakte werkte hij wel goed. Dus toen het draadje opnieuw werd vastgezet werkte hij wel zoals ik wou.

Ik heb vanavond de LED lampjes gemonteerd die ik besteld had. Het is nu wachten op de kapjes om de rode lampjes aan te sluiten. Omdat dit de 1e versie is wou ik deze verder zo laten. Maar ik zit wel te denken om ooit een latere versie te kopen met binneninrichting.
De foto is speciaal in het donker gemaakt op een lage spanning om de verlichting te laten branden. En ik moet zeggen dat deze goed bevalt.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hierbij de foto.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Misschien kun je de interieurs nog ergens bemachtigen. Een paar jaar geleden heb ik ze nog via Keuterman nog kunnen bestellen. Onderdeelnrs vind je eerder in deze draad.
Vlgs latere bijdragen in deze draad is de interieurbron via de officiële leveranciers inmiddels opgedroogd.
Ik heb nog een aantal bijdragen in de draad staan over werkende tafellampen in de restauratie.
Het principe dat ik heb uitgeprobeerd werkt prima,alleen ben ik even afgehaakt omdat m'n tijd en aandacht voor andere zaken nodig waren. Er komt een tijd dat ik hier mee verder ga.
Als het zover is, wordt m'n TEE digitaal met geluid en allerhande lichtfunkties !
De decoder met speaker had ik ook al hier liggen, die zit echter nu met een ander speciaal geluidsbestand in een Belgische Nohab.
Ik denk dat ik het beste een Roco geluidsdecoder voor dit treinstel kan proberen te bemachtigen.
Dat is het makkelijkste.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Daar ben ik weer met een update.
Zoals gezegd werkt de TEE. De lichtkapjes heb ik bij Keuterman besteld samen met de originele schroefjes. De schroefjes heb ik binnen maar de lichtkapjes nog niet.
Nou heb ik vorige week een 3471 besteld en deze is gisteren bezorgd. Met werkende binnenverlichting en binneninrichting. Dus gelijk uitproberen. Alles zat erbij. Even op het digitale, maar man oh man, wat reed, of eigenlijk kroop dat ding slecht. eerst maar eens olieën. En dat werkte gelijk een heel stuk beter. alle lampjes verder gecontroleerd en mijn 1e ervaring met een delta decoder is: het zal een eerder versie zijn want hij heeft geen enkele functie zelfs geen licht. Dat gaat uit als de trein stilstaat.
Maar ik ben blij dat die rij.
Groetjes Marius
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Marius,

wat bedoel je met de lichtkapjes?
Heb je daar toevallig een foto van?

alvast bedankt

Wim
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Al een hele tijd naar "lichtkapjes" (schemerlamp-kapjes?) voor mijn TEE aan het zoeken.

groet
Harald
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Harald, bedankt.

Ik dacht dat het over lichtkapjes voor in de loc ging.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hi Wim,

Dat weet ik niet zeker, neem aan dat het om de schemerlampjes gaat.

groet
Harald
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Om de oude plexiglas lichtgeleiders zitten Papier/kartonnen hulsjes (kapjes)
Mogelijk wordt dat bedoeld. :help:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Harald,

Ik heb ooit de tafellampjes (en interieurs) bij Roco besteld en deze passend gemaakt voor de 3071/4071 zie hier.



Gr.
René
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
##Wim##
wat bedoel je met de lichtkapjes?
Heb je daar toevallig een foto van?
(citaten lukt mij niet, daarom op deze manier)

Ik bedoel met de lichtkapjes marklin nummer 219110, eigenlijk zijn het lamphouders, onder de normale rijverlichting om te zorgen dat de rode lampen alleen in de 2 onderste lichtgeleiders branden, maar omdat ze halfrond zijn en over de rode lampjes zitten noemde ik ze kappen.
Groetjes Marius
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Dag Harold.

Citaat van: Haradigi op donderdag 25 juni 2015, 12:42:38
Al een hele tijd naar "lichtkapjes" (schemerlamp-kapjes?) voor mijn TEE aan het zoeken.

En als je nu eens twee glaskraaltjes op de LEDjes lijmt ... ? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hi Erik,

Leuk idee, ga ik eens aan m'n dochter vragen, die heeft wel zoiets, en uitproberen.

groet
Harald
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Marius,

Bedankt, ik ben volledig mee.

Wim
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
@ Harald,
Voor de tafellampjes zie ook mijn post 588
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
René, Erik en Rob bedankt.

groet
Harald
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
ik heb een TEE 3070 maar mis het instructieboekje. Ik zoek nog naar de mogelijkheid om de kap van het motorrijtuig en de overige wagons los te maken. Heeft iemand een scan van het instructieboekje?
In de wiki staat voor de 3471 een paar bladzijden uit het instructie boekje voor die versie. Is die hetzelfde als voor de 3070?

groeten,
Roel
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hi Roel,

Tussen de rijtuigen en boven de connector zit een schroef, deze losdraaien (hoeft er niet uit), dan kan de kap omhoog.

groet
Harald

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Harald,

bedankt voor de tip. Ik zag die schroef wel, maar dacht dat die als bevestiging van de connector diende....

groeten,
Roel
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo ombouwers,
Ben net begonnen bij dit forum. Heb onlangs een (hamo) 3070 + 4070 aan kunnen schaffen. Wist niet hoe ik hem moest openen (er zaten geen papieren bij wel in OVP) en ziedaar hier wisten jullie al antwoord te geven! Dit leverde meteen een verrassing op. Er zit al een interieur ingebouwd, en niet zomaar een, Maar een met de vormen zoals die op de originele foto's staan! Wel smeekt de afwerking om het wat strakker te maken. Heb eerst de motor goed gereinigd en weer ingebouwd. In de komende tijd wil ik hem ombouwen voor het selectrix systeem, met een ESU decoder moet dat kunnen lijkt mij. Heb een 20tal jaren op nonactief gestaan met de hobby en totaal geen ervaring met digitaal.
Sta open voor al jullie goede raad! (maar ben eigenwijs genoeg om die selectief toe te passen!! )Bedtijd voor de oude man, tot schrijfs!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hi Bernard,

Ombouwen naar digitaal is voor dit treinstel geen probleem.
Alleen zal je de connector misschien moeten aanpassen naar meerdere pennen.

groet
Harald

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi, als nieuweling op dit forum, heb ik veel bewondering voor het knappe werk van jullie allen en hoop, neen, ben zeker veel te leren. Jarenlang heb ik verzameld, doch zelden kunnen rijden. Nu eindelijk kunnen herstarten, maar stoot ik me daar op een heel vervelend probleem. Ik heb de 39700, maar wat ik ook doe, de kap van het motorwagen gaat wel los, maar er niet af. Iemand een truc om het vlot te doen zonder stukken?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Zover ik mij kan heugen moet je de overgangsbalg losnemen (schroef) en dan voorzichting kantelen scharierend op de voorzijde.

John
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hallo

Achter in de vouwbalg de dikke schroef er vrijwel (of helemaal) uitdraaien. Dan kun je de kap achter optillen en er naar voren toe afschuiven.

Bart
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
THX voor de info, zo staat het inderdaad in de folder, en zo heb ik dit ook gedaan. Maar wat ik ook doe, de kap blijft zitten. Aangezien ik deze occasie kocht (afin, enkel in vitrine gestaan, naar het schijnt) hoop ik dat er niemand met lijm heeft gemorst. Ik zal er nog eens mijn best voor doen, en hopelijk breekt de kap niet
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
 @citaat De kap zit waarschijnlijk met de verf verkleefd. Je kan de bak met twee doeken tussen twee handen pakken en dan heel lichtes torderen, dan komt de kap wel los.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
En een klein stukje naar voren bewegen. Er zitten twee haakje onder de neus.

John
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
THX, morgen nog eens proberen.
TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

offline
TEE ombouw + uitbreiding.
Goedemorgen
afgelopen week via en kennisje verkregen en marklin TEE  3071 met tussen rijtuig 4071
Bij het open maken van de motor wagen bleek er een decoder in te liggen maar die blijk kapot te zijn hij rijd wel anneloog
wie zou mij kunnen helpen omgeving Utrecht om hem weer digitaal en rijdend te krijgen
alvast bedankt mvgr Dennis
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hi Dennis,

Zag je vraag.
Je weet dat op onze stamtafel Utrecht meerdere "Lokkendokters" zijn dus kom gerust (weer)eens langs.
t.z.t. ff aanmelden en je probleem van deze TEE vermelden.
"3RailForum-Stamtafel" bij jou in de buurt klik hier
Eventueel bij mij thuis mag ook maar wel na het Corona gebeuren.

groet
Harald
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
ook ik wil mijn 3070 ombouwen van analoog naar digitaal
nu is dit topic al oud en een hoop links naar ombouw site s doen t niet , meer  foto s zijn verdwenen etc
kan iemand nog een link naar site s die werken hier ff neer zetten ?
VEEL DANK !
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hi Wouter,

Als je hiermee geholpen bent:
Klik:  hier
Of ff zoeken op dit Forum, het Stummi forum of Googlen deze 3070 ombouw is vaak besproken.

groet
Harald
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
er staat veel op maar wat ik bv mis of niet kan vinden
motorombouw set nr ??  decoder esu  ??   led verlichting ??? 
ombouw schema ???
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: jonkhout op zondag 31 mei 2020, 10:47:05
Goedemorgen
afgelopen week via en kennisje verkregen en marklin TEE  3071 met tussen rijtuig 4071
Bij het open maken van de motor wagen bleek er een decoder in te liggen maar die blijk kapot te zijn hij rijd wel anneloog
wie zou mij kunnen helpen omgeving Utrecht om hem weer digitaal en rijdend te krijgen
alvast bedankt mvgr Dennis
goedendag allen
in de tussen tijd is me TEE omgebouwd door een forum lid
er is en Esu lokpilot 5 decoder ingegaan de 59610 en een permanentmagneet van esu de 51960
en de led verlichting die er al inzat is gebruikt en aangesloten en in motor wagen is die schakelbaar gemaakt   
groeten Dennis
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wouter,
Hieronder een paar links waar je naar vraagt:

Front en sluitverlichting leds: KLIK

ESU lopi met 21 Mtc of loksound met 21 Mtc kan er in als je deze print monteert: KLIK

Verder zoals Harald hieronder aangeeft.



Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
 @citaat Het bijbehorende topic: ==>Klik<==
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
dank voor jullie reacties
klopt het dat ik een marklin set 60944 nodig heb voor de motor ombouw ?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
 @citaat Ja je hebt inderdaad de 60944 motorset nodig.
Wel even kijken of jouw 3070 nog een beugel om de motor heeft.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hi

Ook ff gekeken.
De 60944 motorset dat klopt alleen heb ik voor die beugel een klein gaatje moeten boren waar het einde ingestoken moet worden.

groet
Harald
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
of kan je beter een beugel van esu gebruiken  nr 51960 ?
en heb je de 7 of 8 tanden anker nodig ?
op de site van marklin staat nl niet dat set 60944 geschikt is voor trein 3070 ?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Zie opmerking van Harald. Marklin geeft het niet aan omdat er een gaatje geboord moet worden, dus het past niet standaard.
De set wordt met twee ankers geleverd, gewoon even het aantal tanden van het oude anker tellen dan komt het allemaal goed.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Met "beugel" wordt de draadstaalclip bedoeld die om de motor zit.
Veel modellen uit de jaren 60 met een LFCM hebben zo'n metalen beugel om de motor, zie foto.
Aan deze beugel zitten de nokjes, waarop het lokframe rust.
Met de 60944 motor past deze beugel niet meer, omdat het motorschild al zo'n nokje heeft.
Maar aan motordraaistelframe zit geen nokje en zonder dit nokje zakt het lokframe zonder nokje scheef.
Je moet dan het nokje van het motorschild verwijderen en een gaatje boren, waarin de beugel past, zoals Harald al aangaf.


[/quote]
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Nog eens de constructie van de kap bevestiging bekeken en de beugel waar Ad het over heeft is bij de 3070 motorwagen niet geïnstalleerd.

In de neus zitten twee nokjes waar de kap "ingehaakt" moet worden en aan de achterzijde zitten twee schroeven waar je de kap mee op de goede hoogte plaatst!