Eigenlijk best wel leuk om te lezen dat er op hetzelfde moment toch wel wat mensen bezig zijn met een ombouw van een TEE RAm.
Vorig jaar herfst kwam ik in het bezit van een defecte TEE RAm Edelweiss, gekregen van een economie leraar. De kappen en dergelijke waren nog in prima staat, de technische staat van de motorwagen was dramatisch. Zwaar incompleet en de boel liep ook nog erg stroef.
Eind januari heb ik wat geld in het project gepompt. Dit had ik nooit gedacht dat ik veel geld zou investeren in een DIESELtreinstel (iemand die helemaal weg is van alleen stoom...), maar het is zo'n bijzonder treinstel dat het weer moest gaan rijden. Cosmetisch nog zó mooi en dan technisch gezien zo'n enorme troep.
Ik heb de TEE uitgerust met een 5-polige hoogvermogenmotor met Kuehn T145 decoder. Voordat dat allemaal geplaatst kon worden moest het draaistel met de tandwielen helemaal uit elkaar. Een afgesleten afstandbus van een tandwiel zorgde ervoor dat de boel ernstig stroef liep en dat het loeiheet werd. De restauratie van de motorwagen verliep voorspoedig en binnen een mum van tijd werkte de TEE weer perfect. Als puntje op de I moest er nog wel wat gebeuren aan de rest van de trein. Het hele treinstel heeft jarenlang buiten dienst gestaan en dat was wel te zien aan het stof en de wielen die onder uitgehard vet zaten. Alles is dus ook netjes schoongemaakt en met heel erg veel trots kon ik eind januari mijn eigen TEE RAm in dienst nemen.
Heel februari heb ik er erg veel mee gereden, alleen in de praktijk bleek dat nog niet alles goed was. De sluitverlichting werkte niet, de stekker voor de verlichting was niet handig én de TEE had er voor gezorgd dat mijn baan één grote vette vieze boel werd. Op 11 maart heeft de TEE een laatste rampenrit gereden (ontsporingen aan één stuk door) en is toen de vitrine in gegaan.
Gisteren is ze er weer uit gekomen (een hele maand niet gereden!
) voor een tweede onderhoudsbeurt. Motorisch gezien hoefde er niets aan te gebeuren, het waren voornamelijk werkzaamheden in de tussenrijtuigen en stuurstand. De sluitverlichting is aan de sleper gesoldeerd waardoor één van de 2 pinnen van de stekkerverbinding vrij kwam. Voorheen werd de sluitverlichting aan gezet vanuit de motorwagen, maar dit hoefde nu niet meer. Nu er dus een plekje over was konden de verdomde stekker + moffen voor de binnenverlichting eruit en via de orginele stekker gekoppeld worden. Er is dus een hoop bedrading vervangen en anders gelegd, maar het resulteerde in een schitterend resultaat. De wielen werden ook weer schoongemaakt en een wasbeurtje van de kappen kon er ook nog vanaf. De TEE is nu veel makkelijker in elkaar te zetten en ik hoef me geen zorgen te maken over ontsporingen, want het loopt allemaal harstikke soepel tussen de rijtuigen zonder die stekkers + moffen.
Nu heb ik alleen nog één vraag. Helpt het om de daken aan de binnenkant te beschermen met alluminiumfolie? De g loeilampen worden erg warm en om de boel nou allemaal weer te vervangen voor led verlichting gaat ook weer zo ver. Ik heb ook nog gelezen over ledjes met schroefdraad van Conrad (marklinV200 schreef hierover dacht ik). Wat is dus het beste om te doen zonder nieuwe verlichtingstrips in te hoeven bouwen? Want het is wel de bedoeling dat mijn rijtuigen recht BLIJVEN.