Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

TEE ombouw + uitbreiding.

Gestart door Riny zondag 11 maart 2007, 18:09:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi Riny,

Kijk in het motorblok zitten wielen van 11,8 mm, dus zou je zeggen de rest moet dat ook hebben.... het gaat hier om artikel 215740/215770/215670, maar daar heb ik nog geen diameter van kunnen vinden...

Ik heb ook gezocht naar artikel 700190 die onder de tussen stellen zitten, maar dat hoort dus 10,4 te zijn, dus dat zou goed zijn.

Op de tekening van de 3071 staat geen nummer bij de wielen, dus kan ik daar de juiste wielen niet van opzoeken.

Ik geloof niet direct dat een foto hier meer duidelijkheid geeft, tenzij je 1 mm verschil op een foto kan zien....?

misschien zou je wel even de diameters van jou lok op kunnen meten op die verschillende plaatsen?

Ik zou er iig enorm mee geholpen zijn!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Marco,

Ik heb hierin dan toch nog een vraag.
Is de set een eenheids-set?
Dus ik bedoel of al het rollend materiaal daadwerkelijk bij elkaar hoort.

Betreffende die ene millimeter denk ik dat dit geen invloed kan hebben allen zal als hij eenmaal rijd harder gaan maar dit is volgens mij niet door ons waar te nemen.

Maar ik wil voor jou wel even mijn wielen opmeten al denk ik zelf dat het nogal ver gezocht is maar ja, je bent nu eenmaal een Pietje Precies.
Dit is uiteraard een goede eigenschap maar je kunt er ook in doorslaan.
Dit is zeer zeker niet negatief bedoeld hoor dus begrijp mijn uitlating niet verkeerd.

Motorwagen (loc)  =  11,9
Rijtuig(en)             =  10,4
Stuurstand (eindrijtuig)  =  10,4

Dit zijn de wielmaten van de Märklin 3070 set.

We horen er wel weer van.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ter info voor de collega's van het ombouw-clubje.

Ik ben gisteren nog even aan het shoppen geweest bij mijn Märklin winkeltje.
(Even nog een vrachtje Faller Car System materiaal opgehaald)

En ik heb gelijk gevraagd of er al iets bekend was over de bestelde interieurs voor mijn TEE.

Hij weet het leuk te brengen maar ik heb er alle vertrouwen in.
Zijn reactie: zolang wij niets horen wordt de kans alleen maar groter dat ze geleverd worden.
Ook hij klaagde over de trage leveringen van Märklin.

Ik heb hem gerustgesteld met mijn mening, dat ik dit hem niet aanreken, hij is dus ook afhankelijk.
Ik weet, dat wanneer hij ze gisteren kon hebben voor mij, dat ik ze al binnen zou hebben gehad.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Eigenlijk best wel leuk om te lezen dat er op hetzelfde moment toch wel wat mensen bezig zijn met een ombouw van een TEE RAm.

Vorig jaar herfst kwam ik in het bezit van een defecte TEE RAm Edelweiss, gekregen van een economie leraar. De kappen en dergelijke waren nog in prima staat, de technische staat van de motorwagen was dramatisch. Zwaar incompleet en de boel liep ook nog erg stroef.

Eind januari heb ik wat geld in het project gepompt. Dit had ik nooit gedacht dat ik veel geld zou investeren in een DIESELtreinstel (iemand die helemaal weg is van alleen stoom...), maar het is zo'n bijzonder treinstel dat het weer moest gaan rijden. Cosmetisch nog zó mooi en dan technisch gezien zo'n enorme troep.

Ik heb de TEE uitgerust met een 5-polige hoogvermogenmotor met Kuehn T145 decoder. Voordat dat allemaal geplaatst kon worden moest het draaistel met de tandwielen helemaal uit elkaar. Een afgesleten afstandbus van een tandwiel zorgde ervoor dat de boel ernstig stroef liep en dat het loeiheet werd. De restauratie van de motorwagen verliep voorspoedig en binnen een mum van tijd werkte de TEE weer perfect. Als puntje op de I moest er nog wel wat gebeuren aan de rest van de trein. Het hele treinstel heeft jarenlang buiten dienst gestaan en dat was wel te zien aan het stof en de wielen die onder uitgehard vet zaten. Alles is dus ook netjes schoongemaakt en met heel erg veel trots kon ik eind januari mijn eigen TEE RAm in dienst nemen.

Heel februari heb ik er erg veel mee gereden, alleen in de praktijk bleek dat nog niet alles goed was. De sluitverlichting werkte niet, de stekker voor de verlichting was niet handig én de TEE had er voor gezorgd dat mijn baan één grote vette vieze boel werd. Op 11 maart heeft de TEE een laatste rampenrit gereden (ontsporingen aan één stuk door) en is toen de vitrine in gegaan.

Gisteren is ze er weer uit gekomen (een hele maand niet gereden!  :shock:) voor een tweede onderhoudsbeurt. Motorisch gezien hoefde er niets aan te gebeuren, het waren voornamelijk werkzaamheden in de tussenrijtuigen en stuurstand. De sluitverlichting is aan de sleper gesoldeerd waardoor één van de 2 pinnen van de stekkerverbinding vrij kwam. Voorheen werd de sluitverlichting aan gezet vanuit de motorwagen, maar dit hoefde nu niet meer. Nu er dus een plekje over was konden de verdomde stekker + moffen voor de binnenverlichting eruit en via de orginele stekker gekoppeld worden. Er is dus een hoop bedrading vervangen en anders gelegd, maar het resulteerde in een schitterend resultaat. De wielen werden ook weer schoongemaakt en een wasbeurtje van de kappen kon er ook nog vanaf. De TEE is nu veel makkelijker in elkaar te zetten en ik hoef me geen zorgen te maken over ontsporingen, want  het loopt allemaal harstikke soepel tussen de rijtuigen zonder die stekkers + moffen.

Nu heb ik alleen nog één vraag. Helpt het om de daken aan de binnenkant te beschermen met alluminiumfolie? De g loeilampen worden erg warm  8) en om de boel nou allemaal weer te vervangen voor led verlichting gaat ook weer zo ver. Ik heb ook nog gelezen over ledjes met schroefdraad van Conrad (marklinV200 schreef hierover dacht ik). Wat is dus het beste om te doen zonder nieuwe verlichtingstrips in te hoeven bouwen? Want het is wel de bedoeling dat mijn rijtuigen recht BLIJVEN.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op zondag 15 april 2007, 10:03:37
Beste Marco,

Ik heb hierin dan toch nog een vraag.
Is de set een eenheids-set?
Dus ik bedoel of al het rollend materiaal daadwerkelijk bij elkaar hoort.

Betreffende die ene millimeter denk ik dat dit geen invloed kan hebben allen zal als hij eenmaal rijd harder gaan maar dit is volgens mij niet door ons waar te nemen.

Maar ik wil voor jou wel even mijn wielen opmeten al denk ik zelf dat het nogal ver gezocht is maar ja, je bent nu eenmaal een Pietje Precies.
Dit is uiteraard een goede eigenschap maar je kunt er ook in doorslaan.
Dit is zeer zeker niet negatief bedoeld hoor dus begrijp mijn uitlating niet verkeerd.

Motorwagen (loc)  =  11,9
Rijtuig(en)             =  10,4
Stuurstand (eindrijtuig)  =  10,4

Dit zijn de wielmaten van de Märklin 3070 set.

We horen er wel weer van.



Geweldig Riny!

Bedankt voor het nameten

Dat betekend dan dat er aan mijn stuurstand rijdtuig (dat woord zocht ik, maar ik ben nog niet zo bekend met die termen....) dus is voorzien van verkeerde wielen.
Ik vond het al zo vreemd dat rijtuig stond een beetje scheef als je heel goed keek
En dan niet door de verlichting als in eerdere posts :wink:
(alhoewel ik dat bij 1 rijtuig ook zie)

Citeer
Betreffende die ene millimeter denk ik dat dit geen invloed kan hebben allen zal als hij eenmaal rijd harder gaan maar dit is volgens mij niet door ons waar te nemen.

Ik snap even niet hoe je een rijtuig harder kan later rijden door kleinere wielen :? Ik ging er nl al vanuit dat de motorwagen klopte....

Wat betreft de kosten, hoef ik het niet te laten hoor in totaal kost me dat slecht 20 euro en dan is ie helemaal origineel 3071 geworden volgens mij.. (op de motor na dan, maar daar gaat toch een 5* in.)

Wat betreft je interieurtjes:

Citeer497000............inneneinrichtung-steuerwagen.............en  verkrijgbaar
497020............inneneinrichtung-speisewagen.............en  verkrijgbaar
497010............inneneinrichtung-abteil-wagen.............en  helaas niet geleverd dus waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar

Als je op de marklin.de service site het artikelnummer invult zie je zo dat ze voorradig zouden moeten zijn...
maar dat heb je wellicht ook al gezien.
Wat mij opvalt is dat de 497000 op rood staat en de 497010 verkrijgbaar is....


Ik heb het een en ander in bestelling staan bij lokshop.de, en ga daar de interieurs mee laten komen (moet nog besteld worden)
Ik laat je het weten wat die voor reactie geeft en wanneer ze binnen zijn

Re: TEE ombouw + uitbreiding.

Citaat van Marco
Ik snap even niet hoe je een rijtuig harder kan later rijden door kleinere wielen  Ik ging er nl al vanuit dat de motorwagen klopte....

Ik denk dat dit een misverstand is.
Ik stelde, wanneer de wielen groter zijn dat deze dan in top snelheid het rollend materiaal harder/sneller zouden moeten rijden.
(Misschien is dit wat krom duidelijk gemaakt door mijn schrijven.)
Tenminste dit werd en wordt toegepast in het grootbedrijf.
Kijk maar naar de laatste record snelheid van de Thalys (grotere wielen hebben hier toe bijgedragen)
Of ik moet het niet helemaal goed begrepen hebben, dat kan ook natuurlijk maar wat ik mij moeilijk voor kan stellen.
Maar ik vind dit niet echt belangrijk betreffende het welles of nietes.

Wat de interieurs betreft dit wacht ik gewoon af.
Deze info had ik ook aan mijn "dealer" doorgepeeld.

Maar ik ben wel benieuwd of die van jouw eerder binnen zullen zijn.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Als je een motor hebt en die brengt 3 slagen over op wielen die bij 1 wielomdraai één meter aflegt dan legt het voertuig 3 meter af bij 3 omwentelingen van de motor.

Als diezelfde motor in diezelfde tijd weer 3 slagen maakt, maar bij 1 wielomdraai legt het wiel 2 meter af (het wiel is dus groter) dan legt die dus 6 meter af in dezelfde tijd als dat andere voertuig die maar 3 meter aflegt.

Dus bij grote wielen ga je sneller, maar je hebt wel minder grip.

Goederenstoomlocomotieven hebben veel kleine wielen voor grote grip, sneltreinstoomlocomotieven hebben grote wielen en kunnen dus sneller maar hebben wel wat minder grip.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Vincent,

Dat is duidelijk en keurig uitgelegd.
Zo wordt het voor andere ook een stuk duidelijker.

Alles wat je hier weergegeven hebt wist ik in theorie ook maar om dit kort en duidelijk weer te geven is ook weer een kunst apart.

Keurig gedaan.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
@ Riny,

Ik dacht dat je het echt over MIJN TEE had, omdat je het over het verschil in mm had....
Kleine spraakverwarring dus.

Ik weet idd dat wat jullie beschrijven in het groot zo is.
Wat vincent van de grip schrijft wist ik niet.
Wel kan ik het zien aan mijn BR 18, die heeft het heel wat moeilijker om met een flinke sleep een behoorlijk steil stukje op mijn baan te nemen dan mijn 50 ers en 41.
Daar heb ik echter wel een hele goede oplossing voor gevonden....
Minder wagons er achter :lol:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: markos op zondag 15 april 2007, 16:32:08
@ Daar heb ik echter wel een hele goede oplossing voor gevonden....
Minder wagons er achter :lol:

Kan wel zien dat je op school gezeten hebt  :lol: :lol: :lol:
Heb je daar lang over na moeten denken?  :lol:

Ik mag aannemen dat men zo'n oplossing niet zo maar heeft gevonden daar zijn volgens mij heel wat "zware"  berekeningen aan vooraf gegaan.  :)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op zondag 15 april 2007, 17:22:22
Citaat van: markos op zondag 15 april 2007, 16:32:08
@ Daar heb ik echter wel een hele goede oplossing voor gevonden....
Minder wagons er achter :lol:

Kan wel zien dat je op school gezeten hebt  :lol: :lol: :lol:
Heb je daar lang over na moeten denken?  :lol:

Ik mag aannemen dat men zo'n oplossing niet zo maar heeft gevonden daar zijn volgens mij heel wat "zware"  berekeningen aan vooraf gegaan.  :)

mijn wiskunde was idd nooit echt slecht ook al zeg ik het zelf... :lol: :wink:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Oké, we zijn weer voldoende ingelicht.

Dan gaan we nu weer terug naar...............De TEE ombouw technieken.

Roept u maar !!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op zondag 15 april 2007, 10:22:19
Ter info voor de collega's van het ombouw-clubje.

Ik ben gisteren nog even aan het shoppen geweest bij mijn Märklin winkeltje.
(Even nog een vrachtje Faller Car System materiaal opgehaald)

En ik heb gelijk gevraagd of er al iets bekend was over de bestelde interieurs voor mijn TEE.

Hij weet het leuk te brengen maar ik heb er alle vertrouwen in.
Zijn reactie: zolang wij niets horen wordt de kans alleen maar groter dat ze geleverd worden.
Ook hij klaagde over de trage leveringen van Märklin.

Ik heb hem gerustgesteld met mijn mening, dat ik dit hem niet aanreken, hij is dus ook afhankelijk.
Ik weet, dat wanneer hij ze gisteren kon hebben voor mij, dat ik ze al binnen zou hebben gehad.


Waarom niet op en beurs voor een paar euro zo'n interieurtje aanschaffen, en netjes op maat maken  :shock: 8)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
@ Vincent,

klopt die schroefdraad LED lampjes zijn van Conrad, heb in de restauratie wagon een blauwe gedaan, in het echt hebben ze dat ook als de keuken niet wordt gebruikt, tegen insecten  8)

Als je de bestelnummers wilt, geef je maar een gil, staan hier al ergens geloof ik.

De lampjes passen voor 90 % ook in bajonetsluitingen :lol:

Mvg Gert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik was net nog wat aan het zoeken hoe de interieurs er uitzagen, toen ik dit tegenkwam....

Misschien handig voor alle TEE ram ombouwers...

Weet iemand hoe de kleuren waren in het interieur?
ik vindt het wel erg grijs zo...
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Marco, (en ook voor anderen)

Ik zal je morgen wat originele foto's van de TEE doorsturen waar de interieurs duidelijk op weergegeven zijn.

Mochten er nog meer liefhebbers voor zijn dan hoor ik het wel.
Als het zonder vragen alleen over de foto's gaat kunnen jullie dit ook misschien via mail of PB doen.

Voor eventuele gewone vragen betreffende de TEE, dit gelieve via het forum te houden zodat andere geintereseerde hier ook weer iets aan de informatie kunnen hebben.

EDIT:

Voor nog meer informatie over de TEE klik HIER
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wat een drukte in eens en dat met deze buitentemperaturen  :)
wel leuk dat dit item weer flink aandacht heeft gekregen dit weekeinde.

Mijn interieuren heb ik een aantal kleurtjes gegeven mede nav Riny's fotoos.
De meeste stoelen zijn bordeaux rood, de tafeltjes in de restauratie zijn wit, de stoelen (restauratie) zijn mintgroen met chromen accenten.
De wanden van de coupé's van het tussenrijtuig zijn creme / beige. De banken bordeaux rood,  In het stuurstandrijtuig heb ik de helft van de salon blauwe stoelen gegeven, de rest weer bordeaux rood. .
De vloeren heb ik niet behandeld, maar omdat deze erg zichtbaar zijn ga ik die toch iets donkerder maken.

De interieurverlichting is nog met gloeilampen maar ik ga met warmwitte led's aan de gang in combinatie met de M* lichtgeleiders, want de spreiding van het licht met die dingen is uitstekend.
De restauratie tafeltje gaan eigen tafellamjes krijgen mbv gele smd leds en lichtgeleiderstaaf.

En dat laatste allemaal als tijd en zin etc voorhanden zijn........... :mrgreen:

Overigens is het plaatsen van de later uitgebrachte interieurs een kwestie van passen en vijlen/zagen en meten /uitproberen bij de oudere kappen want de spanten die de kap verstevigen zitten danig in de weg maar die wil je niet weg snijden.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Marco,

Foto verzonden naar je emailadres.

Succes ermee.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik heb ze gezien!

Bedankt voor de snelle actie.
zouden dat trouwens de eerste stoelen nog zijn?
of zijn die opnieuw gestoffeerd?
50 jaar met de zelfde stoelen....
dan moet je niet te veel vandalen tegen komen....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Riny,

ik krijg net een mail van Lokshop binnen, en alle 3 de interieurs zijn blijkbaar op voorraad....
alleen een anker en overgang staan in back order.

Dus daar zal het wachten op zijn en volgens opgave zou dat enkele dagen kunnen duren....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Dit heeft even niets te maken met het gaande gesprek, maar ik kan het niet laten om mijn TEE die ik terug heb gehaald uit de dood hier even te laten zien door middel van 2 filmpjes.

Door het weiland

Langs het station

Je kan wel horen dat er geen geluidsdecoder in hoeft  8).

En zo zag de motorwagen er op woensdag 1 november 2006 uit toen het bij mij arriveerde. Zwaar incompleet en helemaal uit elkaar. Het draaistel met tandwielen liep toen ook nog harstikke stroef.





De stoffige en vieze stuurstand. De verlichting deed het wél  :D.

Tot zover deze kleine onderbeking :wink:
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Nou Vincent ik krijg steeds meer zin om te beginnen!

Ik heb gezien dat ik echter de lichtgeleiders mis...

ik zal dus aan de normale leds moeten, ipv de conrad fittingleds....
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: VincentKloeg op maandag 16 april 2007, 14:49:10
Dit heeft even niets te maken met het gaande gesprek,

Hoezo heeft dit er niets mee te maken  :?: :?: :?: :?:

Dit hoort hier uitstekend thuis en er zijn wel meer (tussen) posts die wat afwijken.
Hoe meer wij elkaar laten zien, des te wijzer worden wij.
En alle kleine beetjes ervaringen helpen ook weer anderen.

Dus Vincent, het hoort hier wel degelijk thuis.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Nouja, laat ik zeggen: het volgt niet de lijn van het gesprekje erboven...  8)

Maarja, 't moest ffies  :P
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: markos op maandag 16 april 2007, 17:24:09
Ik heb gezien dat ik echter de lichtgeleiders mis...
ik zal dus aan de normale leds moeten, ipv de conrad fittingleds....

In de 3071/4071 zitten standaard geen lichtgeleiders, de steunen wel, die zijn ahw voorbereid om een lampje te dragen (zonder contactplaatjes). De lichtgeleiders in mijn treinstel zijn standaars M* geleiders voor personenrijtuigen, er zijn twee lengtes, de korte zit in de stuurstand met extra steun en de lange versie past in  de restauratie en coupé-rijtuig. De lampen worden bij mij vervangen door warmwitte Leds.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Dankje Robkop,

heb je misschien de artikelnummers van?
Als ze niet te duur zijn is dit misschien wel de beste oplossing
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: markos op maandag 16 april 2007, 12:51:20
Riny,

ik krijg net een mail van Lokshop binnen, en alle 3 de interieurs zijn blijkbaar op voorraad....
alleen een anker en overgang staan in back order.

Dus daar zal het wachten op zijn en volgens opgave zou dat enkele dagen kunnen duren....

Oei, bij lokshop zijn ze er nu ook achter dat ze moeilijk leverbaar zijn....
Ik kreeg een mailtje binnen waar de helft van mijn bestelling niet direct leverbaar was.....

Wordt vervolgd, want als ik ze binnen heb laat ik het horen!
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Marco,

Dit zelfde is een van onze TEE groepleden ook overkomen (zie een paar draadjes terug)
Maar deze kreeg het restant vrij vlot nageleverd, dus er is nog hoop.

Mocht ik buiten de prijzen vallen zal er niets anders op zitten dan ze zelf te gaan maken.
Dit moet te doen zijn met de materialen die er tegenwoordig in de handel zijn.

Ik hoop voor je dat je de boel gauw compleet binnen hebt/krijgt.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: markos op maandag 16 april 2007, 23:36:40
Dankje Robkop,
heb je misschien de artikelnummers van?
Als ze niet te duur zijn is dit misschien wel de beste oplossing

Dat ga ik straks voor je opzoeken.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op dinsdag 17 april 2007, 19:15:22
Dit zelfde is een van onze TEE groepleden ook overkomen (zie een paar draadjes terug)
Maar deze kreeg het restant vrij vlot nageleverd, dus er is nog hoop.

Dat was ik dus, ik had al bijna de moed opgegeven ( :cry:   :mrgreen: ) Het viel dus toch mee, de interieurs zijn allemaal via de ned service van Märklin geleverd.

Voor Markos heb ik de nummers van de interieur verlichtingen opgezocht:
De restauratie en het tussenrijtuig zijn van een lichtgeleider uit setje 7320 te voorzien, die past precies tussen de steunen van de (restauratie) trein 3071 en rijtuig 4071, waar ook de balgen aan vast zitten de contacten voor de lampjes kunnen daar ook aan vast worden gemaakt met een beetje knutselen.
Het stuurstandrijtuig is bij mij voorzien van een kortere lichtgeleider uit set 7326, waarbij ik één steun (uit deze set) bij heb moeten plaatsen (vast gesoldeerd op de de bodemplaat) aan de kop-kant .
De 7326 is niet zo gangbaar en heb ik ooit in de uitverkoop op de kop getikt, de lichtgeleider uit set 7320 heb ik eens los op een beurs aangetroffen. De lampjes zijn enigszins afgeschermd door bijbehorende kartonnen kokertjes die over het lampje en het einde van de lichtgeleider worden geschoven.
Het licht komt nu nog van gloeilampjes maar die worden vervangen door warmwitte Led's.
Het verkregen resultaat is een zeer gelijkmatig verdeelde verlichting over het hele rijtuig.

Ik vind dat de ruimte aan het einde van de motorwagen eigenlijk ook een vorm van velichting mag hebben, anders is die hele donkere motorwagen een uitzondering op de rest van de trein.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Rob,

Daar kan ik in meegaan en heb daar zelf ook aan zitten denken.
Het was de ruimte voor de conducteurs maar ja, daar heeft Mr. Märklin een motor geplaatst en ik denk zelf niet dat dit mooi over zou komen.
Misschien een een "flauwere" verlichting?
Maar om nu de motor te gaan verlichten? Ik weet het niet.
Dus hier ligt weer een uitdaging voor een oplossing.

Misschien dat er iemand nog optie / idee heeft om dit op een of andere manier weg te werken.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik ken de betreffende trein helemaal niet, dus misschien zijn mijn voorstellen niet uitvoerbaar.
1. Misschien is het een optie om het betreffende raam aan de binnenzijde wit spuiten / verven, zodat je de (verlichte) motor niet ziet?
2. Of is er de ruimte / mogelijkheid om iets tussen de motor en het raam te bevestigen met daarop geplakt een soort van "interieur" van die conducteursruimte?
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Gerard op woensdag 18 april 2007, 00:03:47
Ik ken de betreffende trein helemaal niet, dus misschien zijn mijn voorstellen niet uitvoerbaar.

Beste Gerard,

Je hoeft het treinstel niet te kennen om ideeën aan te dragen.
Je voorstellingsvermogen is goed en de opties welke je aangeeft zijn zeker geen verkeerde.

Dus waarom zouden jouw ideeën geen bijdragen kunnen zijn.
Het zet de TEE ploeg weer aan het denken dus het effect om een prikkel te geven d.m.v. het meedenken kan alleen maar een positieve uitwerking hebben.

Naar mijn mening zijn de opties heus wel uitvoerbaar en kunnen deze verder ontwikkelt/uitgewerkt worden om tot een goede oplossing te komen.

Elke bijdrage is er een.

Wel een belangrijk punt is de motor niet teveel "op te sluiten" i.v.b. warmte ontwikkeling anders gaat de motorwagen weer krom trekken (mogelijke kans aanwezig).

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Mij lijkt het leuk om een keer een dagje af te spreken en een groeps TEE 1:87 foto te maken. Ook ik bezit een TEE :-)
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Sascha op woensdag 18 april 2007, 10:20:35
Mij lijkt het leuk om een keer een dagje af te spreken en een groeps TEE 1:87 foto te maken.

Beste Sascha,

Dit is een leuk idee, alleen 1 probleem.

Ik ben hart / longpatiënt en niet in de gelegenheid om grote afstanden te reizen.
Omdat het autorijden onverantwoordelijk is geworden voor mij en ik andere weggebruikers geen risico wil laten lopen heb ik vorige week een van onze auto's weggedaan (mijn Mercedes).
Ik heb nog wel een "truttenschudder" van mijn vrouw maar dan rij ik nog liever op mijn scootmobiel.

Omdat ik zuurstof afhankelijk ben is reizen met het openbaar vervoer (lange afstanden)  helaas ook niet om te doen.

Het idee vind ik super en zou graag mijn bijdragen leveren plus bijkomende plus punt zou zijn om elkaar eens te ontmoeten.

Als iemand in deze een idee zou hebben (carpoolen) graag.
Alleen is ook maar alleen.

Edit: ik ben niet zielig en wil ook beslist niet als zodanig gezien worden.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Overal is wat dat betreft wel een mouw aan te passen.
Mijn voorstel zou dan zijn om de meeting ergens in of rond Middelburg te houden, of inderdaad dat je meereist met een ander forumlid dat in de buurt woont en ook wilt komen ?

Meet & Greet's zijn altijd leuke bijkomstigheden van dit forum :D
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Ik wacht met spanning af hoe de rest van het TEE groepje reageert.
Wat mij betreft ben ik wel in voor een ontmoeting met de clan.
En niet te vergeten, de TEE's op de gevoelige plaat / card vast te leggen.
Wie weet wordt het nog een record.

Ik ben benieuwd wie er nu echt allemaal een TEE set hebben staan en of deze allemaal bij elkaar te krijgen zijn.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hier is de mijne :

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Nummer Twee.

De mijne. (1965) Digitaal 60904)

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
een foto van mijn TEE's staat in de foto/ video rubriek in het line up draadje op pagina 5. Ik weet eigenlijk niet hoe ik de foto hier krijg :oops:

2 1/2 erbij dus (die geel blauwe heeft niet de juiste kleuren  :mrgreen:)

en de Zwitser staat nog steeds te koop dus wie weet 1 1/2 voor op de foto.

Maakt niet uit waar, ik zou het wel leuk vinden om aan de groepsfoto  mee te doen mijn grootse probleem is alleen de tijd !

groetjes Fulco.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Mijn TEE (3070+4070 digitaal 60904/Hamo magneet)is ook beschikbaar voor een groepsfoto. Foto's van mijn TEE-pot staan in de gallery van dit fantastische forum.
In het echt waren het er maar 5, maar moet toch lukken om hier overheen te gaan?

groeten, Martin
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
VincentKloeg
gast

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Kloefelds TEE RAm 'Edelweiss' is ook wel te porren voor een 'TEE RAm treffen'. Alleen moet de afstand wel overbrugbaar blijven. Het OV is tegenwoordig wel érg duur.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 18 april 2007, 19:36:12
Kloefelds TEE RAm 'Edelweiss' is ook wel te porren voor een 'TEE RAm treffen'. Alleen moet de afstand wel overbrugbaar blijven. Het OV is tegenwoordig wel érg duur.

Als je met mij mee tuft, is het grateloos en voor niets  8), maw ik vind het ook wel een leuk idee, foto's van die rooie bak staan hier al ergens.

Mvg Gert
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Jeroen,

Welkom bij de club.
Op mijn site staat hoe dat ik mijn TEE heb omgebouwd.
Er is al wat afgeknutseld door de een en ander.
Dit kun je allemaal terug vinden in deze topic.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Hoi,

Wegens het goede weer afgelopen dagen is er weinig van terecht gekomen om wat te verbouwen /verfraaien aan de TEE.
Ook wil ik eigenlijk gaan digitaliseren en dan gelijk de verlichting en bedrading aanpassen.
Eerst alles (analoog) van Led's voorzien rekening houdend met de 24 V puls voor te keren en daarna de boel weer te verbouwen heeft weinig zin vind ik.
Het is het wachten op de magneet en anker.

Wat betreft het  TEE RAm treffen geldt voor mij niets anders als voor velen onder ons, het moet niet te gek worden mbt reiskosten etc ook kan ik niet altijd zomaar een dag weg, er moet ook rekening gehouden worden met vrouw en kinders. vandaar.
Het idee op zich staat me wel aan dus kunnen we er misschien op de een of andere manier een mouw aan passen.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Beste Jeroen,

Toen ik mijn TEE overnam zat er ook een decodertje in en deze was niet echt verkeerd maar ik wilde toch graag dat de set zou gaan doen wat ik wilde, vandaar de ombouw.

Zoals je al hebt kunnen lezen moet ik nu nog beginnen om de bestaande binnenverlichtingen te veranderen d.m.v. Leds.
Maar ja, op de een of andere manier komt het er niet van.
Ik ben eigenlijk met teveel dingen tegelijk bezig zoals een plan van aanpak betreffende de nieuwbouw van de baan.

Dan komt er weer een FCS tussendoor en voor dat je het weet begint het op werken te lijken.

Plus de nodige emails met de vraag om informatie op diverse vlakken binnen onze hobby maar dat vind ik niet erg, ik doe het graag.

Dus rustig aan doen en alles goed overdenken voordat je begint met de ombouw.
Maar dat zal allemaal wel goed komen.

Ben beniewd naar de resultaten.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: 3-Railer op vrijdag 20 april 2007, 08:20:10
T'is natuurlijk wel zo dat er op zo'n TEE van Marklin wel erg veel lampjes, stekkertjes, kabeltjes zitten. Dus dat maakt de kans op sluiting misschien weer groter..   :?

Je kunt de verlichting via een andere weg laten functioneren.
Dus wat betreft al die draadjes, dat valt wel mee.
Ik (zei de gek) en ons ander forumlid "FREAK" Peter dus zijn best bereid om je bij te staan als het zover is.
Peter heeft mij destijds ook een paar handigheidjes doorgegeven waar ik geen notie van had of aan gedacht zou hebben.

Dus ik wil maar zeggen, als het nodig is heb via deze kant altijd mensen die je willen helpen.

En wat investeren betreft, je hebt gelijk dat je even pas op de plaats neemt want echt goedkoop is onze hobby niet.

Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Citaat van: Riny op vrijdag 20 april 2007, 00:03:16
Zoals je al hebt kunnen lezen moet ik nu nog beginnen om de bestaande binnenverlichtingen te veranderen d.m.v. Leds.
Maar ja, op de een of andere manier komt het er niet van.
Ik ben eigenlijk met teveel dingen tegelijk bezig Maar dat zal allemaal wel goed komen.
Ben beniewd naar de resultaten.

Wie heeft daar nou geen last van  :?
Ik tenminste wel.

Langzaam maar zeker komen we er wel.
en........... het moet leuk blijven.

Ik hoop dat ik morgen een telefoontje krijg dat er wat onderdelen zijn gearriveeerd.
Verder wordt het tijd om een keuze te maken welke decoder.
Ik heb liggen een Tams voor wisselstroom-motoren,
een tams voor gelijkstroom-motoren,
Een Märklin ombouwset 60760
Of .......het wordt een EsU met geluid, maar an moet ik daar iets anders voor laten staan/liggen.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Rob, doe je zelf die teleurstelling niet aan voor zo'n mooi treinstel! Gebruik geen TAMS decoder, daar krijg je gegarandeerd spijt van  :(

Ik heb een Tams in mijn BR41 zitten, daar heb ik erg spijt van, het was het eerste ombouwprojectje dus weet je nog nix. Die wordt ingeruild voor een 60760 setje met de Tams alleen als functiedecoder voor de rookgenerator.
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: TEE ombouw + uitbreiding.
Wat is er zo erg aan de Tams decoder?