Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen

Gestart door wiebrand vrijdag 02 december 2011, 12:36:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
ja een ovaal werkt maar zit nog met het tekenen van de baan dat is nog een groot probleem
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Ga in het veld staan waar je de baan wil tekenen.
Dubbelklik met je rechtermuisknop.Kies wat je wil en het komt in je tekening.

optie 2  met muis op symbool staan en het veld in slepen.

Gr.Robin
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Ja met inhaalspoor werkt nu ook mijn cs1 heeft nu een esu 3.0 update gehad.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
alle problemen opgelost mijn cs1 heeft een esu update gehad even problemen met software over zetten met win 7 toch uiteindelijk gelukt.
testbaan met inhaal spoor werkt ook 100 %.
nu een nieuwe baan gaan leggen, moeilijk ben niet zo creatief.
nog dank aan hero harald en alex voor de uitleg.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Wil de baan verder gaan tekenen wil wat meer sporen voorbij het station hebben rij hoofdzakelijk Nederlands en Duits materiaal wie heeft er idee
Groetjes wie brand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
ik wil dit schaduw station gaan gebruiken voor mijn baan het moet nederlands /duits worden maar ik weet niet hoe ik verder moet, graag opmerkingen overhet schaduw station en eventueel hulp met ideen voor mijn baan.
wil maar met 2 lagen gaan werken, onderste schaduw station daar boven een station met parade baan en opstelsporen.
liefst helemaaldubbel sporig,ben al 3 weken bezig maar kom helaas niet verder.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
dit plan krijg ik er uit
verbeteringen zou ik graag horen
weet niet hoe ik met hoogte moet tekenen.
bedankt wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Hoi Wiebrand,

Misschien kun je met kleuren aangeven wat op niveau 1 ligt, wat op niveau 2 en wat op niveau 3. Zonder hoogte aan te hoeven geven is het dan toch iets duidelijker.

Groet,
William
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
het laatste ontwerp gaat niet weet niet hoe ik de sporen onder de keerlus weer moet aan sluiten
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
ik wil hier van uit, maar wil wel de andere kant ook op willen rijden  door middel van een keer lus ,en eventueel 2 verdiepingen hoog met opstelsporen om meerdere treinen te laten rijden.
wie kan mij daarbij helpen ik rij voornamelijk nederlands duits materiaal.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
is alleen iets te breed
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
zal wel gaan denk ik welke bochten gebruik je.

bedankt

Gr.wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
R1 is rood
De rest is R2+R3
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
heb je misschien de nummers van de rails in het railplan
Gr wiebrand

Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
als ik weer eens thuis ben zal ik het wintrack bestand plaatsen
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
oke alvast bedankt

gr.wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Citaat van: hermanus op donderdag 08 maart 2012, 13:22:19
als ik weer eens thuis ben zal ik het wintrack bestand plaatsen
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
bedankt zo te zien moet het passen, ga het gewoon uitleggen , dan zien we het wel.
maar zijn de steigings percentages niet te hoog

gr. wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
het is een plan waar ik zelf nog mee bezig ben.
zit in wat ik wil hebben in een baan moet alleen nog uitgewerkt worden.
steiging is inderdaad erg steil dus daar moet nog aan gewerkt worden
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
het past inderdaad op mijn tafel.
zit  te denken om hem in de heuvel te laten zakken ,zodat het klimmen over een grote afstand kan.

gr wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Wiebrand,

Ga je er ook nog een schaduwstation onder maken ?

Robin
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Zal wel willen maar ben niet zo handig met zagen maar eerst de helling goed zien te krijgen.
Een spiraal maken lukt mij niet denk ik.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
je vind het toch niet erg als ik je baan na bouw ,anders moet je het zeggen manus

gr.wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
is het moeilijk een spiraal te bouwen en hoe breed word een spiraal ik zit met de spanten van de treintafel
liest r2 en r3 bocnt

gr. wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
heeft er iemand een idee om het steigings percentage goed te krijgen op het baan plan .
de breedte van de baan 130 bij 320 is een rottige maat om platen te kopen .
als ik zou gaan dalen moet ik wel 3 grote platen moeten kopen ,en hou veel stukken plaat over.

Gr. wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Citaat van: wiebrand op zaterdag 17 maart 2012, 09:17:21
heeft er iemand een idee om het steigings percentage goed te krijgen op het baan plan .
de breedte van de baan 130 bij 320 is een rottige maat om platen te kopen .
als ik zou gaan dalen moet ik wel 3 grote platen moeten kopen ,en hou veel stukken plaat over.

Wiebrand,
Bedoel je platen voor de railspiraal? Ik heb net de platen gezaagd voor een railspiraal met R2 en R3 spoor. Het hoogteverschil tussen de niveaus is bij mij 47 cm en daarvoor heb ik drie platen gekocht, multiplex 9mm 122x244 en houd ik een halve plaat over. De platen heb ik middendoor laten zagen en er thuis de spiraal uit gezaagd. Mijn spiraal is maximaal 116 cm breed.
Er is een andere methode, waarbij je steeds trapeziumvormige plankjes op elkaar lijmt. Die methode kun je op dit forum ook wel vinden. Dan heb je minder hout nodig, maar is wel meer werk.
Vragen zie ik wel verschijnen.
Winus
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
ik bedoelde de platen waar de sporen op komen te liggen, omdat als ik wil zakken grote platen moet kopen omdat de breedte van de baan net rottig uit komt.
de spiraal is voor een schaduw station.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Citaat van: wiebrand op donderdag 15 maart 2012, 19:32:33
je vind het toch niet erg als ik je baan na bouw ,anders moet je het zeggen manus
Geen probleem hoor ooit getekend in een verloren uurtje.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen

Heeft er iemand nog een idee om stijgings  en daling percentage goed te krijgen op het baan plan.
Gr. Wiebrand




Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Samen met Wintrack 10 zat bij de installatie ook een tutorial. Een pdf bestand met een aantal oefeningen om wegwijs te worden in Wintrack. In één van die oefeningen wordt o.a. een hoogteverschil in het proef-ontwerp aangebracht en worden de stappen om dat te doen uitgelegd. Is het een idee om eerst die oefeningen door te nemen? Mocht je de tutorial niet (meer) hebben, dan kan ik hem denk ik wel mailen als je een PB stuurt.
Ik ga er tenminste van uit dat je Wintrack hebt, zo niet dan lees ik dat hier wel weer.
Winus
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
ik snap het even niet wat je bedoelt

Gr. wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Of je ooit wintrack 10 hebt gekocht. Als je dit hebt gekocht zit er een tutorial (Beginners uitleg/oefening) bij. Met deze tutorial kun je een aantal oefeningen doen zodat je leert welke functie's in Wintrack worden gebruikt.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Het is een van de pdf bestanden die samen met Wintrack op je pc worden geïnstalleerd.
Winus
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
dat pdf bestand heb ik door genomen, maar ik vroeg of iemand een andere oplossing weet dan de sporen onder de stijgende banen links te laten zakken, anders moet ik nieuwe platen gaan halen voor nivo 0, had platen van 122 bij 62 gehaald i.v.m. vervoer.

gr wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
breek de baan maar weer af krijg het niet voor elkaar en ookgeen tips gekregen

gr. wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Ik zou best met je mee willen denken, maar jouw probleem is voor mij onvoldoende duidelijk. Is het mogelijk dat je in een schetsje aangeeft hoe het er uitziet en waar je precies wil stijgen c.q. dalen?
Winus
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
het baan plan staat er op getekend door manus maar links zijn de hellingen te stijl en dat moet anders.
maar kan niet  zakken met de buitenste baan ,het frame zit dan in de weg.
hopende je voldoende te hebben geinformeerd.

gr wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Even voor mijn begrip, in het plan staan donker gekleurde en licht gekleurde rails. Moet het licht gekleurde zakken en zo ja hoeveel?
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
zal even wintrack bestand door zenden  bij 3d staan precies de hoogtes
gr wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
is het met de railplan een stuk duiderlijker nu.

gr.wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Hoi Wiebrand,

Wacht even met afbreken van je baan. Ik ga er even naar kijken. Wat is het hoogte verschil dat je nodig hebt? Die 90mm of heb je meer nodig? En euhm ga je met of zonder bovebleiding rijden?

Zomaar even wat vragen die zo snel in me op komen. Ik ga even naar die stijging percentages kijken.

Groetjes Peter.
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
eerst zonder maar misschien later met bovenleiding dus wel rekening mee houden

gr wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Hoi Wiebrand,

Ik heb eens naar je baan gekeken, maar als ik het zo bekijk dan kan het wel eens erg lastig worden om die stijgings percentages naar beneden te krijgen zonder je baan volledig te veranderen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat je de gehelebaan iets verhoogd aanlegt zodat je met die buitenste baan een paar centimeter zou kunnen dalen.
Dat is eigenlijk het enige wat ik me zo kan bedenken, zonder je baan echt te moeten veranderen.

Groetjes Peter
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Dan zal ik hem moeten veranderen, heeft u een
idee hoe

Gr wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Citaat van: wiebrand op zaterdag 31 maart 2012, 14:46:44
Dan zal ik hem moeten veranderen, heeft u een
idee hoe

Gr wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Beste Wiebrand,

Ik volg hier nu al een tijdje, en wat ik nu ga antwoorden brandt waarschijnlijk al op menigeens lippen: wat versta jij eigenlijk onder 'helpen'? Dat je zelf niks meer moet doen? En alles door een ander gedaan wordt?
Ik vrees dat je met deze ingesteldheid en de snelheid waarmee je de handdoek in de ring gooit als de 'hulp' niet snel genoeg komt, gekozen hebt voor een verkeerde hobby...
Geduld en inventiviteit zijn de sleutels van de modelbouw, denk daar eens aan.

Je mag mij natuurlijk altijd van mijn ongelijk overtuigen en mij straks verrassen met een mooie baan! Maar ontwerp en bouw die dan toch zelf, je zult er meer plezier aan beleven.

Groeten,

Franky
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Oké dat is jou mening, maar ik vind het moeilijk om een baan te ontwerpen op deze grote.
Ik zal hem toch zelf moeten bouwen dus doe ik er wel degelijk iets voor.
Maar sommige krijgen wel een kant en klare oplossing zonder dit soort opmerkingen.
De meeste voorbeelden zijn heláas allemaal grote banen.
Een rondje kan ik zelf makkelijk ontwerpen ,maar een hondebot vind ik moeilijk.
Hetzelfde geld voor het stijgings percentage.
Dit is mijn mening


Ge wiebrand
Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Dag Wiebrand,

Wat je volgens mij nooit mag doen dat is 'hulp afdwingen' door er bijvoorbeeld mee te dreigen je hele boeltje maar af te breken omdat de hulp niet snel genoeg komt. Vooreerst plaag je daar enkel jezelf mee en ik denk dat je met dreigementen de mensen niet echt warm maakt om alsnog hulp te bieden...
Dat is mijn mening...
Maar mijn opmerking is gemaakt met de beste bedoelingen, ik ben geen boeman hoor :-)
En daarom zal ik je toch proberen helpen ;-)
Maar enkel als ik er tijd kan voor vrij maken!

Ik heb al eens iets 'op papier' gezet waar we misschien iets kunnen mee doen. Wat het uiteindelijk wordt kan maar 1 iemand bepalen: dat ben jij.

Het station is zo ontworpen dat binnenkomende treinen op een aantal sporen kunnen doorrijden en op een aantal sporen kunnen terugkeren (keertreinen), direct op het juiste spoor, en dit zonder overloopwissels te moeten plaatsen in de bogen buiten het station.

Een woordje uitleg:
sporen 1, 2, 4 en 5 zijn perronsporen
sporen 1 en 5 zijn bedoeld voor keertreinen
sporen 2 en 4 zijn bedoeld voor zowel keertreinen als treinen die door rijden
spoor 3 is bedoeld voor treinen die niet stoppen aan een perron, zoals goederentreinen en is bruikbaar in beide richtingen
sporen 6 en 7 zijn wachtsporen voor locwissels
Ik denk dat er op die manier heel veel mogelijk is in het station.

Links is er op niveau -1 een keerlus voorzien
Rechts is er een klimspiraal voorzien die moet aansluiten op een keerlus op niveau -2 (nog niet getekend).

Dit is natuurlijk maar een 'aanzet' om te toetsen of je er wat in ziet.

Bovenaan kunnen natuurlijk nog rangeersporen en loc verzorging worden voorzien.
En onderaan nog talloze opstelsporen.

Misschien is een 'spiegelbeeld' van wat getekend staat wel interessanter als je rechts wilt rijden, dan wordt er gestegen op de wijdste boog, gedaald op de kleinste (nu is het precies omgekeerd...).

Zie je hier wat in? Doen we hier iets mee?

Groeten,

Franky


Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Sorry maar ik dreig niet maar zag het niet meer,daarom wilde ik hem afbreken en dan maar voor de zoveelste keer opnieuw beginnen

Gr wiebrand


Re:baanplan 315 bij 130 wie kan mij helpen
Dag Wiebrand,

Laat ons deel 1 van mijn bericht vergeten ;-)
Wat over deel 2 van mijn bericht?
Denk je daar iets mee te kunnen doen? Mag het iets worden met 1 zichtbaar en 2 verborgen niveaus?
Zo ja, werk ik het met plezier verder uit.

Groeten,

Franky