Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zelf digitaal signaal genereren

Gestart door dani donderdag 01 december 2011, 20:39:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf digitaal signaal genereren
Alweer zo een puzzelvraag vanuit mijn "twisted mind".  Ik zat er aan te denken tijdens mijn terugvlucht gisteren...
Er bestaan een hele resem programma's waarmee je je digitale baan kan besturen.  O.a.  Koploper en zo.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die toevallig al es zelf aan de slag gegaan zijn om een stukje software te schrijven, waarmee je je treinen kan laten rijden  (zonder in acht name van stopsecties,  terugmelders en zo voort).

Wat ik dus eigenlijk zou willen, is zelf een progje schijven dat via de seriële poort van de PC een signaal uitstuurt naar mijn booster(s) zoals de centrale of de MS dat zou doen.

Ik ben al wat gaan opzoeken ivm het Märklin-Motorola protocol en dat lijkt me wel doenbaar, maar misschien heeft iemand het al gedaan of getest en moet ik het warm water niet heruitvinden ?

Ik wil dus enkel  de mogelijkheid om een trein vooruit en achteruit te laten rijden aan een zekere snelheid, van richting te doen keren, en eventueel de verlichting aan /. uit te sturen.  Meer niet .



Als er natuurlijk een makkelijke manier is om dat met bvb Koploper te doen zonder mijn hele baanplan te gaan invoeren en overal op mijn baan terugmeldrs te gaan zetten, hoor ik dat ook graag. 

Alvast bedantk

Dani



PS/ het gaat dus alweer vooral om een experimentje, een "kijk es, ik kan het" dingetje....
Re:Zelf digitaal signaal genereren
?
Waarom zou je in koploper je hele baanplan moeten invoeren?
Je kan ook gewoon een lok besturen en verder niks.
Verder is er voor de hardware ook een systeem om zonder een duur maar o zo gemakkelijk  centrale aansturing van de baan mogelijk maakt... vast weet iemand anders op het forum wel hoe het heet...
succes rob
Re:Zelf digitaal signaal genereren
Citaat van: dani op donderdag 01 december 2011, 20:39:38
Ik ben al wat gaan opzoeken ivm het Märklin-Motorola protocol en dat lijkt me wel doenbaar, maar misschien heeft iemand het al gedaan of getest en moet ik het warm water niet heruitvinden ?

Ik wil dus enkel  de mogelijkheid om een trein vooruit en achteruit te laten rijden aan een zekere snelheid, van richting te doen keren, en eventueel de verlichting aan /. uit te sturen.  Meer niet .
Het wiel is al uitgevonden n.l. DDW (DDL)

Voor het schrijven van eigen software zie Broncodes voor C++ en Delphi
http://home.snafu.de/mgrafe/download.htm

http://mobapackage.sourceforge.net/Download.html


Mvg,
Peter
Re:Zelf digitaal signaal genereren
MR direct kan al redelijk wat.

Maar ik weet wat je wil. Dit is mogelijk, zelf heb ik daar ook al aan gedacht een lok heen en weer te laten rijden met tussenpauzes, versnelen, vertragen enz... Zelfs een PC is niet nodig. Gewoon via µC die 2 vermogentransistors aanstuurt en wat terugmeldingen meer niet. Maar ja ooit eens...

Geert
Re:Zelf digitaal signaal genereren
DDW die bedoelde ik.... kon niet op de naam komen...
Re:Zelf digitaal signaal genereren
BAM, daar zijn al de eerste antwoorden waar ik flink mee verder kan gaan spelen.

DDW ga ik dus es bekijken, en de mogelijkheid om in Koploper mijn loks gewoon te sturen zonder baanplan, ga ik eveneens verkennen.

Nog maar es , bedankt voor de snelle reakties, jonges ! Ik hou jullie op de hoogte

Dani
Re:Zelf digitaal signaal genereren
Hoi Dani,

Ik heb hier al wel eens een klein expiriment mee uitgevoerd. Ik rijd met een 6021 centrale. Het boekje wat hierbij hoort is compleet met BASIC commando's om een loc op een bepaalde snelheid te laten rijden. Je laat een loc niet harder of zachter rijden maar geeft dus de absolute stapwaarde in. Keren en het aansturen van functies F1 t/m F4 alsmede verlichting tot en met start/stop van de centrale behoort ook tot de mogelijkheden. Ik heb dit in command mode getest en niet de moeite genomen om hier echt een prgramma van te maken. Iets ontwerpen bv een GUI met 8 schuifregelaars en per loc een stuk of wat buttens in bv VB.net lijkt mij niet al te ingewikkeld.
Groet
Gerrit
Re:Zelf digitaal signaal genereren
dat is dus inderdaad waar ik heen wilde, Gerrit.   Ik heb momenteel een Mobile Station 1  (eigenlijk 2 stuks in master/slave config).
Maar als ik de wiki artikelen goe dgelezen heb, dan kan je gewoon de boosters van een digitaal signaal voorzien.

Ik zal 's de manual gaan opsnorren en kijken wat er gebeurt.

Thanks !
Dani
Re:Zelf digitaal signaal genereren
Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een oplossing via USB. Modernere pc's en laptop hebben geen seriele poort meer. Maar er zijn b.v. van Velleman wel kaarten met een usb ingang waarmee je een hoop kunt aansturen. Ook Marklin heeft een simpele box met usb ingang die je aan de baan kunt knopen. Ik zou niet op zoek gaan naar een oplossing waarbij je het hele signaal zelf moet samenstellen. Met de moderne processoren is de timer ook niet zo'n betrouwbaar hulpmiddel. Heb zelf nog niet zo veel geexperimenteerd maar heb dat wel op de rol staan.
Re:Zelf digitaal signaal genereren
Citaat van: dani op donderdag 01 december 2011, 21:03:30
DDW ga ik dus es bekijken, en de mogelijkheid om in Koploper mijn loks gewoon te sturen zonder baanplan, ga ik eveneens verkennen.
Voor o.a. Delphi en C++ zijn er component bibliotheken. Met deze componenten is het mogelijk om allerlei besturings en testprogramma?s de schrijven. Zelfs voor het programmeren van lok- en wissel/schakeldecoders in zowel MM (oud/nieuw) en DCC.
Enige wat je nodig hebt is een Seriële poort (of USB naar Serieel) en een Delta als booster met eventueel een ACK-schakeling net als bij DDW /DDL.

Mvg,
Peter
Re:Zelf digitaal signaal genereren
Een aantal delphi bibliotheken heb ik bekeken, maar ze compileren niet zonder meer in de modernere compilers. Een van de bibliotheken wordt nu omgezet naar C#. (geen idee waarom je dat zou doen, maar da's een ander verhaal). Usb kabel naar serieel lijkt me geen goed idee, zover ik het zie worden de lijnen apart aangestuurd. Dat lukt niet via een usb converter volgens mij. Maar leren is proberen ;-)
Re:Zelf digitaal signaal genereren
Citaat van: aideeaidee op donderdag 01 december 2011, 22:20:34
Een aantal delphi bibliotheken heb ik bekeken, maar ze compileren niet zonder meer in de modernere compilers. Een van de bibliotheken wordt nu omgezet naar C#. (geen idee waarom je dat zou doen, maar da's een ander verhaal). Usb kabel naar serieel lijkt me geen goed idee, zover ik het zie worden de lijnen apart aangestuurd. Dat lukt niet via een usb converter volgens mij. Maar leren is proberen ;-)
Ik gebruik het al lange tijd, geen enkel probleem met compileren, ook met moderne compilers. USB naar serieel gaat ook indien je een converter neemt met de juiste chip.

Mvg,
Peter
Re:Zelf digitaal signaal genereren
De PC die ik wil gaan gebruiken heeft nog een ouderwetse seriële poort, dus wie weet lukt het zo wel.

Volgende week es een paar componentjes scoren en solderen, en dan de test.  Ik heb intussen DDW en koploper al es beken, dat moet lukken.
Het is vooral een kwestie van het eigenlijke communicatieprotocol te doorgronden en dan de seriële poort aan te spreken zie ik.

Thanks, manne !

Dani