Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Het grote Lima ombouw topic

Gestart door nkeer3 donderdag 01 december 2011, 19:10:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Het grote Lima ombouw topic
Hoi hoi,

Misschien is het een idee, om een apart "Lima ombouw topic" te maken, waar iedereen zijn Lima ombouw verslagen (met foto's ) plaatst.
Dan staat alles mooi bij elkaar, en zo kan iedereen zijn voordeel daar mee doen. Ik geloof dat er veel mensen zijn die wel een mooie Lima lok of treinstel hebben staan, en die graag om willen bouwen naar 3-rail...

Alex (Aliebengalie) ik heb de aanzet tot het hoekje gegeven :P

Misschien kan een mod er wat verslagen in plaatsen? Weet niet of dat gaat of mag? Maar dan is ie gelijk wat gevuld.

Gr Ruud
Re:Het grote Lima ombouw topic
Aliebengalie
gast

Re:Het grote Lima ombouw topic
Helemaal  :thumbup: Hoop dat ie snel vol komt met nutige tips.
Op het andere had ik er al 1 geschreven,die mag hier voor in de plaats.

Mvg: Alex
Re:Het grote Lima ombouw topic
Ik zie dat het Lima draadje van start is gegaan. Ben zeer benieuwd wat het gaat worden heb er alle vertrouwen in dat dit een zeer mooi hoekje gaat worden. Zal als er van mijn kant ook daadwerkelijk iets gaat gebeuren zeker mijn bijdrage aan gaan leveren.
Veel succes aan alle toekomstige deelnemers.Zo als ik al in het draadje over de 1220 had geschreven heb ik al drie locs klaar staan om te gaan verbouwen en ook te superen.Voor het eerste ben ik voornamelijk afhankelijk van de informatie van anderen, voor het tweede zal ik zelf best het e.e.a kunnen uitzoeken en ook tzt te laten zien.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
Ik wil ook mn Lima DB V 160 011 ombouwen dus blijf dit draadje met interesse volgen :)
Maar nu eerst even zoeken in de andere topics :)
Re:Het grote Lima ombouw topic
Nog maar een keer een stukje schrijven, het eerste per ongeluk weggeklikt.

Gisteren, zaterdag maar de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met mijn eerste pogingen tot ombouwen van mijn geel/grijze Lima 1220 van 2rail naar 3rail. Maar niet nadat ik eerst nog even de andere ombouwdraadjes heb bekeken
Voorzichtig de kap verwijderd en even gekeken hoe alles eruit zag.
Een draaistel is gemotoriseerd met aan eenkant van de "Motor" de plastictandwiel overbrengingen aan de andere kant twee soldeerlipjes met op ieder lipje een draadje. Één van de draadjes gaat in het gemotoriseerde deel naar beneden, naar de wielasjes. Het andere loopt naar het andere draastel en zit met een veerklemmetje op een messing draaiasje op het ongemotoriseerde draaistel.

Als je goed kijkt zie je dat alle wielassen zijn geisoleerd. de assen zijn aan één zijde gevat in kunstof .Nu eerst het klemveertje met het draadje los maken van dat draaiasje. Hierdoor komt het draaistel los van de bodem
Door heel voorzichtig het afdekplaatje van het ongemotoriseerd draaistel af klikken. Pas op dat de lipjes niet te veel worden beschadigd of afgebroken. Maar ook dat de wielassen, het draaiasje met veertje en het messingplaatjeniet overal naar toespringen. Anders ben je een halfuur op de grond aan het zoeken naar de onderdelen.
Dat zo juist losgetrokken draadje los solderen van het lipje op de motor en solderen op het lipje waar reeds dat andere draadje zit. Je maakt dus nu als het ware een doorverbinding.
Op het nu vrijgekomen lipje een nieuw rood draadje gesoldeerd.

Nu twee gaatje geboord in het afdekplaatje van het motorloze draaistel. Één voor de doorvoer van het rode draadje en één voor een klein schroefje waar de sleper straks mee wordt vastgezet.

Het rode draadje door voeren door het draaistel en vastsolderen aan de sleper. Nu de wielassen omgedraaid, zodat de isolatie tegenover gesteld is aan die van het gemotoriseerde draaistel. Asje er door heen en het verklemmetje met het door verbonden zwarte draadje er op schuiven. Het motorloze draaistel zit weer vast aan de bodem van de loc. De sleper vastzetten met het kleine schroefje.

Let wel op dat het schroefje niet te lang is en het draaiasje of de wielassen raakt. Want dan heb je kans op sluiting
Als het allemaal goed is gegaan zou het moeten werken. Echter kennelijk heb ik ergens iets fout gedaan. De motor draait, maar de trein beweegt niet. Wie heeft raad na het lezen van het bovenstaande verslag. Ga zelf ook nog wel even op zoek straks.
Goede raad is altijd welkom.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Wellicht toch een kortsluiting, Frans?
Of een tandwieltje weg?
Draaien de wielen wel als je de motor onbelast laat draaien?

Duidelijke foto's geven wellicht het meeste uitsluitsel...

Willem E.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hoi Frans,

Leuk dat je dit Topic als eerste om bouwer gaat gebruiken :thumbup: ik ga dit zeker volgen. Ik hoop straks zelf ook mijn ombouw verslag te kunnen plaatsen, maar ben voorlopig eerst met de baanbouw bezig  :D

Succes en vooral doorgaan Frans.

Gr Ruud
Re:Het grote Lima ombouw topic
Willem,

Als ik voorzichtig met de hand aan de wielen draai, zie ik ook de radertjes draaien.

Als ik de loc op een proefstukje zet staat de boel alleen maar te schudden.

Heb het ook geprobeerd met een draadje van de Trafo op de sleper en een ander draadje tegen de ongeisoleerde  wielen ook dan schud de hele handel zonder dat de loc dus op de rail staat.

De loc reed wel op gelijkstroom.

Ik weet het echt niet meer.

Fransspoor.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Zou graag foto's willen plaatsten. Kan de link/ artikel hoe dat gedaan moet worden echter niet meer terug vinden.

In een eerder bericht schreef ik dat de motor draaide, dat is dus niet zo. Ik hoorde wel geluid maar het schud alleen maar.

Mgr,
Fransspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
leuk topic. Na de kerst ga ik beginnen met de ombouw van 3 koplopers naar 3 rail. Gaan (functie) decoders in, LED verlichting, sleepers eronder (uiteraard) en de motor die erin zit wordt vervangen.
Schilderen gaat niet gebeuren, het zijn een lage landen, martinair en klm (met zwarte stip en logo) koploper.

Als ik het niet vergeet zal ik wat foto's maken en hier plaatsen in een klein verslagje.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Citaat van: fransspoor op zondag 11 december 2011, 17:47:37
Zou graag foto's willen plaatsten. Kan de link/ artikel hoe dat gedaan moet worden echter niet meer terug vinden.

In een eerder bericht schreef ik dat de motor draaide, dat is dus niet zo. Ik hoorde wel geluid maar het schud alleen maar.

Mgr,
Fransspoor

Dan zit er iets klem....

Kijk effe in het Forum-menu, daar vind je wel de handleiding om foto's te plaatsen.
Re:Het grote Lima ombouw topic
hier zijn de linkjes:








De linkjes zijn naar de foto's. Op de eerste is duidelijk te zien dat het zwarte draadje verwijderd is van de oorsponkelijke plek en gesoldeerd is op de plek waar reeds het draadje naar de assen van het gemotoriseerde draaistel naar beneden verdwijnt en het nieuwe rode draadje is geplaatst dat naar de gemonteerde sleper gaat

de laastste foto laat de sleper zien en nog net is het rode draadje zichtbaar dat nu door de boden van de loc komt.

Het verplaatste zwarte draadje gaat vanaf de motor en zit weer gewoon met het veerklemmetje op het messing draaiasje van het ongemotoriseerde draaistel.

Wat zou ik hier nu fout kunnen hebben gedaan. Als ik voorzichtig een tandwieltje draai, draaien ook de wielen van de loc dus een ontbrekend tandwiel kan het niet zijn, immers de tandwiel overbrenging werkt want de wielen draaien.

Wie o wie heeft raad of advies?

Mvgr
Fransspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
Is het motorschild geisoleerd van het motorblok ? , Dit moet n.l. wel ;)

Mvg Gert
Re:Het grote Lima ombouw topic
@fransspoor :  W817...   (w-acht-een-zeven, lees : wacht eens even).

Zie ik dat nu goed, heb je een gelijkstroommotor (pannenkoekmotor dacht ik dat ze dit type ook wel noemen) van Lima gewoon zomaar met 2 draadjes aan je M*  3-ral wisselstroom spoor gekoppeld ?  Zonder decoder of gelijkrichter der in ?

Dan verwondert het me eigenlijk niet dat deze gewoon wat staat te brommen op je spoor.    je motor wil aanlopen in 1 richting op de positieve helft van je wisselspanning, maar tegen dat er beweging in komt (door de inertie) zit je al op de negatieve helft van je spanningsgolf en wil hij weer de andere richting uit.    Vooruit-achteruit-vooruit-achteruit  aan 50 keer per sekonde...  dan ga je als gelijkstroommotor inderdaad gewoon effe staan  trillen en verder niks.

Als je het wil testen, soldeer dan om te beginnen al eens 1 diode tussen de sleper en de motor (in de rode draad dus) en kijk wat er gebeurt.  Hopelijk rijdt hij nu (wel nog met horten en stoten) in 1 richting.   Dan weet je alvast dat de motor OK is en kan je der een digitaal decodertje van ESU of TAMS gaan inbouwen om te kunnen rijden.

Als je analoog wil rijden, met behoud van omkeerfunctie ga je nog een rijrichtingsrelais moeten inbouwen en nog enkele extra diodes.

Dani




En terwijl we bezig zijn: check ook eens of je sleper diep genoeg kan inveren, want anders gaat hij bij de eerste wissel zo ver om hoog gedrukt worden dat je trein gewoon van de sporen af gaat.  Ik heb dat met schade en schande ook ondervonden bij een Mehano ombouw.   Het geen ik op de foto van de sleper zie, laat me vermoeden dat het bij jou de zelfdde kant zal op gaan, dat je sleper niet ver genoeg tussen de wielen gaat omhoog kunnen.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Dag Dani,

Het is inderdaad zo dat ik de gelijkstroom (pannenkoekmotor) met twee draadjes aan m'n 3rail wisselstroom spoor heb gekoppeld, zonder een decoder of gelijkrichter er tussen. Ik heb wel de wielen van het motorloze draaistel omgedraaid. In de andere ombouwdraadje ben ik ook niets tegen gekomen van een diode, die er tussen zou moeten worden geplaatst. Zie bijvoorbeeld de het draadje van de 1300 ombouw.

Nu zegt mijn gevoel ook dat hetgeen jij nu zegt weleens de oplossing is voor mijn probleem. Ik heb echter geen enkele kennis van elektronika dus het is louter gevoels matig. Mijn vraag is echter direct zijn er verschillende diodes en zoja wat moet ik dan precies hebben.

Ik wil echter digitaal rijden, ook met de Lima Locs en wat voor een decoder moet ik dan hebben als ik ook licht wil schakelen etc maar ook full digitaal wil rijden en hoe sluit ik dat dan weer aan?

De motor zou op zich gewoon moeten lopen, ik heb de loc zien lopen op tweerail analoog.

In ieder geval hartelijk dank voor je reactie gaandeweg leer ik steeds meer en door dergelijke reacties komt de moed om verder te gaan weer terug want als je het gevoel heb van ik kom niet verder,of ik kan er verder niks mee dan verdwijnt de aardigheid snel.

Maar nogmaals heel veel dank voor je reactie. Ook de mensen die na mij komen kunnen er van leren

Mvgr,
Fransspoor

Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hallo Frans,

Zoals Dani al aangeeft: je hebt nog steeds een gelijkstroomloc!
Dus testen met een gelijkstroomtrafo.
Dat gaat prima:
Haal alle electronica zoals eventuele MS aansluiting en/of analoog ontstoringsplaatje weg. Je moet alleen kale rails hebben.
Dan een gelijkstroomtrafo eraan: rood aan midden-puco's en zwart aan rails: 3-rail gelijkstroom(DC)-analoog! Dan kun je testen.
Werkt dit goed dan alleen nog een decoder inbouwen.... ;)
Dan pas komt je Märklintrafo en/of MS pas weer in beeld.

Succes!
Willem E.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Frans, we zitten hier allemaal om te leren en kennis te delen, dus is het normaal dat we je komen helpen.

Als je digitaal wil gaan rijden, dan ga je volgens mij makkelijkst af zijn let een ESU LokPilot  4 (tussen de 25 en 30 euro).  die stuurt je pannekoek motor zonder probleem aan met 2 draadjes en zorgt meteen ook voor de lichten  (LED of lampjes) en voor de digitale functie(s).   De stroom krijgt hij dan van de wielstellen (nulgeleider) en sleper (rijspanning).

Een TAMS decodertje is een goedkoop alternatief  (bvb een LD-W-32 decodertje heb je al voor 18 euro of zo) , het is kwestie van afwegen wat je wil en hoeveel je er wil aan spenderen.


Met TAMS heb ik geen ervaring, met ESU heel beperkt maar watik van ESU tot nu toe gezien heb, is voor mij voldoende om te zeggen dat het een degelijk decodertje is.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Citaat van: dani op maandag 12 december 2011, 23:27:50
Frans, we zitten hier allemaal om te leren en kennis te delen, dus is het normaal dat we je komen helpen.


Een TAMS decodertje is een goedkoop alternatief  (bvb een LD-W-32 decodertje heb je al voor 18 euro of zo) , het is kwestie van afwegen wat je wil en hoeveel je er wil aan spenderen.


Dani,
Laten we het dan wel goed doen: Het moet zijn de LD-G-32 ! ;)
De LD-W-decoders zijn voor wisselstroom....

mvg.
Willem E.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Oops....  en toch dacht ik dat je een W versie nodig hebt omdat je uiteindelijk toch op 3-rail Wisselstroom gaat rijden (ook al is de eigenlijk motor gelijkstroom)  , nee ?

ach, missen is menselijk..  mea culpa dan.  (en toch ben ik niet 100% overtuigd van de "G" versie)
Re:Het grote Lima ombouw topic
De "G" versie heeft 2 draden om de motor aan te sturen (gelijkstroommotor).

De "W" versie heeft 3 draden; 2 voor de veldspoelwikkelingen en 1 voor de andere kant (allstroommotor).

In dit geval is dus duidelijk de G nodig.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Het grote Lima ombouw topic
picobello, dus ik heb vandaag wat bijgeleerd over TAMS decoders.  Zoals ik eerder al zei: ik heb er zelf geen ervaring mee.

Bedankt voor de uitleg, mannen !
Re:Het grote Lima ombouw topic
Ik wil de heren,Gert, Dani, Willem E en Kiezel erg bedanken voor hun tot nu geleverde bijdragen. Door deze bijdragen wordt ik straks zelf nog een expert.

Dani, voor de duidelijkheid, ik wil ook met de Lima locs (2rail- analoog) na ombouw 3rail digitaal rijden. Dus als ik voor Tams zou kiezen dan moet ik de W versie hebben? Ook al is de motor gelijkstroom? En als ik voor Lokpilot 4 kies is daar dan ook nog een verschil.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
Neen, blijkbaar moet je bij TAMS dan voor de G versie kiezen, volgens wat ik lees in de post van Kiezeltje ;-)

Lokpilot 4 heb je ook nog verschillende versies;  Op hun site staat een leuke tabel :

http://www.modeltrainservice.com/images/decoderslokpilot.htm.  De keuze voor Marklin wisselstroom volgen en dan heb je de 54610, 54612, 54614 modelletjes naar gelang hoeveel functies je wil gebruiken

Ik heb al 2  stuks 54610'tjes ingebouwd met 8 polige NEM stekker en die hebben leuke rij eigenschappen en 2 extra functies beschikbaar, bovenop de in en uit schakelbare verlichting.

Ik denk dat voor jouw LIMA lok, deze ook zou voldoen.

Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2007

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
De Tams W is een bijzonder ding, bedoeld om de oude veldspoelmotor aan te sturen zonder dat je die moet ombouwen. Zelf Märklin heeft zo'n decoder niet meer, alleen Uhlenbrock heeft er verder nog eentje.
Maar voor een gelijkstroommotor als die van de Lima en andere tweerailmerken moet je hem dus niet hebben.
Re:Het grote Lima ombouw topic
hoe bedoel je, met de 66032 decoder van M doe nog gewoon leverbaar is, hoef je ook de motor niet om te bouwen.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Citaat van: Wasmi op dinsdag 13 december 2011, 17:45:40
hoe bedoel je, met de 66032 decoder van M doe nog gewoon leverbaar is, hoef je ook de motor niet om te bouwen.

Dit is een Delta-decoder en doet inderdaad hetzelfde. Of-tie nog nieuw leverbaar is.... :?
Re:Het grote Lima ombouw topic
Ter voorbereiding van een toekomstig ombouw projekt stel ik nu maar vast mijn vragen.

Ik heb het idee opgevat om een Lima koploper om te bouwen naar 3rail en te digitaliseren etc.

Heeft iemand hier al reeds ervaring mee of bestaat er al een draadje van een dergelijke ombouw.

Ben reuze benieuwd naar de reacties.

Mvgr,
Fransspoor.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Op de beurs in Houten een gelijkstroom traafo aan geschaft en aangesloten op een stukje M rails. De 1200 loc getest en ...... Hij rijd. Voor en achter uit. De wielen slippen wel wat door maar dat lossen we wel op denk ik zo.

Ook heb ik, de door enkele door van jullie, aanbevolen ESU decoder 54610 aangeschaft. maar verzuimd de NEM conector aan te schaffen om het stekkertje van de decoder in te kunnen pluggen.
Dus die moet ik in de loop van de week nog gaan halen. 8 pins.

Maar dan komt het; hoe moet ik deze gaan aansluiten? Huub heeft via een pbtje wel een korte uitleg gegeven maar dat begrijp ik toch niet helemaal. Ik ben meer van de toelichtende foto's. Heeft iemand een verslag met foto's van een dergelijke inbouw?

Heb me wel inmiddels gemeld voor de mini cursus van Teunis maar daar kan ik helaas pas in februari terecht. Ga dit overigens wel doen tzt. Maar zou graag nu ook verder willen.

Dus wie kan mij helpen?

Mvgr,
Fransspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
blauwe draad als gemeenschappelijke draad voor :
- F1 
- F2 
- verlichting vooraan
- verlichting achteraan
LET OP : enkel als je verlichting is geisoleerd van de massa.  Anders de blauwe draad hiervoor niet gebruiken, dan krijgen ze massa van je chassis !

witte draad naar verlichting vooraan
gele draad naar velichting achteraan
groene draad voor F1
paarse draad voor F2
grijze draad en oranje draad naar de motor.

zwarte draad naar je wielen (rails)
rode draad naar de sleper  (+)

En dat zal het zowat zijn...

Hier is een manual waar het staat uitgelegd op pg 13 en volgende

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf



En als je niet kan wahcten tot je de NEM connector hebt, kan je die der gewon af halen en de draadjes rechtstreeks solderen met wat krimpkous der over.  zo heb ik het ook gedaan.  Het is natuurlijk minder makkelijk om de decoder te wisselen op die manier.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hoi Frans,

Tip 1: bestudeer de handleiding die bij de decoder zit.
Tip 2: schrijf op welke kleur draad van de decoder bij welke kleur draad en/of aansluitingspunt in de loc hoort.
Tip 3: Ga oefenen, indien nodig, met draadjes-solderen.
Tip 4: Zoek op dit forum of elder naar items over decoders inbouwen. Kilo's aan info!
Tip 5: Begin gewoon. Er zijn maar 4 draadjes te solderen en de loc kan rijden. Verlichting komt later wel.

Verzuip je zelf niet in vragen en antwoorden, gewoon doen!

Succes!

Citaat van: fransspoor op dinsdag 20 december 2011, 10:23:22
Op de beurs in Houten een gelijkstroom traafo aan geschaft en aangesloten op een stukje M rails. De 1200 loc getest en ...... Hij rijd. Voor en achter uit. De wielen slippen wel wat door maar dat lossen we wel op denk ik zo.

Ook heb ik, de door enkele door van jullie, aanbevolen ESU decoder 54610 aangeschaft. maar verzuimd de NEM conector aan te schaffen om het stekkertje van de decoder in te kunnen pluggen.
Dus die moet ik in de loop van de week nog gaan halen. 8 pins.

Maar dan komt het; hoe moet ik deze gaan aansluiten? Huub heeft via een pbtje wel een korte uitleg gegeven maar dat begrijp ik toch niet helemaal. Ik ben meer van de toelichtende foto's. Heeft iemand een verslag met foto's van een dergelijke inbouw?

Heb me wel inmiddels gemeld voor de mini cursus van Teunis maar daar kan ik helaas pas in februari terecht. Ga dit overigens wel doen tzt. Maar zou graag nu ook verder willen.

Dus wie kan mij helpen?

Mvgr,
Fransspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
Citaat van: fransspoor op woensdag 14 december 2011, 15:15:08
Ik heb het idee opgevat om een Lima koploper om te bouwen naar 3rail en te digitaliseren etc.
Heeft iemand hier al reeds ervaring mee of bestaat er al een draadje van een dergelijke ombouw.

Ik heb alle spullen ervoor al klaar liggen en mijn 3 lima koplopers gaan na de kerst voor groot onderhoud uit elkaar. Ze komen weer terug nadat ze zijn omgebouwd tot 3 rail treinstellen, inclusief nieuwe motor, Tom van Weert verlichting setjes, kortkoppelingen, decoder en functiedecoder en wisselstroom wielen.
Zodra ik ermee ga beginnen zal ik hier wat foto's plaatsen van de vorderingen van een van de 3 treinstellen.
Re:Het grote Lima ombouw topic
John (Redskin)

Geweldig, ga ook dit draadje/verslag zeker volgen en wens jou veel succes bij de ombouw. En uiteraard prettige feestdagen.

Mvgr,
Fransspoor.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Ben vandaag begonnen met hoet ombouwen van mijn eerste van drie lima koplopers. Het eerste slachtoffer is de lage landen versie.
Tot op heden is de motorbak onder handen genomen. Alle losse onderdelen zijn verwijderd.
De motor is uit het motordraaistel verwijderd en vervangen voor een modeltorque exemplaar. (viel eindelijk reuze mee, bij mijn sprinter had ik meer werk om alles passend te krijgen.

fotos zijn gemaakt en volgen nog.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hoi John,

Ik ga je ombouw verslag ook met belangstelling,volgen ik heb ook nog 2 koplopers liggen die ik wil ombouwen.
Voorlopig rij ik met een Lima koploper viertje, die al omgebouwd en digitaal is. Maar deze geeft bij 2 punten op de baan een 24612 en 24640 de nodige problemen. Ik zal hier over ook nog een vraag stellen bij problemen, in de hoop dat er iemand het probleem herkend.
Verder rijd hij zelfs bij 150 op de trafo regelaar prima zijn rondjes.

Gr Ruud
Re:Het grote Lima ombouw topic
Zoals beloofd de eerste foto's

Eerst de motorbak onder handen genomen. Als je de twee schroeven aan de onderzijde verwijderd komt de bovenkant los van de onderkant. Je kunt ze eenvoudig van elkaar afhalen. Het intrieur ligt los in de bak.

De ramen en verlichtingsunit zijn uit de bovenkant gehaald. Aan een zijde van de ramen ben ik begonnen met het omtrekken van de ramen met een markeer stift. Heb ik gedaan omdat bij het origineel een kiertje zit tussen de ramen en kozijnen. Nu valt het niet meer op.

De volledig gedemonteerde onderzijde

Het voorste onderstel. Ik heb een wielasje omgedraaid en van beide de flensafstand aangepast voor wisselstroom. Het voorste asje heb ik omgedraaid omdat in het onderstel een koperen strip zit en zo de wielen toch geschikt zijn voor massa detectie. (wieltje rechts voor staat in contact met links achter). (scheelt weer een paar wielen)

Het motorschiltje verwijderd

Het anker en magneetje verwijderd

Het nieuwe motortje geplaatst.

Nu nog de wielen van het motor draaistel aanpassen, verlichting setje en decoder plaatsen en het interieur verven en de motorbak is klaar.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hoi John,

Mooi in beeld gebracht en volg je ombouw verslag aandachtig.

Maar wat bedoel je precies met het volgende?
Citaat van: redskin op maandag 26 december 2011, 11:02:10

Het voorste onderstel.  Het voorste asje heb ik omgedraaid omdat in het onderstel een koperen strip zit en zo de wielen toch geschikt zijn voor massa detectie. (wieltje rechts voor staat in contact met links achter). (scheelt weer een paar wielen)

En wat het je er voor motorretje in gezet? Is dat een "modeltorque" misschien handig om een foto van dat motorretje met type nummer? erbij te plaatsen.

Succes John met deel 2  ;)

Gr Ruud



Re:Het grote Lima ombouw topic
John,
Sluit mij aan bij de woorden van Ruud (nkeer3) Mooi en duidelijk verslag door de foto's. Heb zelf ook nog een exemplaar klaar staan voor ombouw dus zal dit ook zeker gaan volgen. Ben benieuwd naar het vervolg.
Welke slepers ga je gebruiken?. Heb bij mijn exemplaar gezien dat er wel iets van verlichting aanwezig is maar dit schijnt erg door. Dus daar moet ik ook nog iets aan gaan doen. Wil de de bekende verlichtingssetjes gaan gebruiken van T. van Weert. Ga jij die ook gebruiken?

Ruud, het vervaningsmotortje is inderdaad van ModelTorque,heet type is MLF - 20 (0500 MLF2) en kost 29,90 euro.
Deze zijn zeker op de beurs in Houten te koop maar waarschijnlijk ook via internet of bij de eigen treinwinkel. Ik heb de mijne al klaar liggen als ook de Esu decoder 54610 en de nem conector 652. Het verlichtingssetje moet ik nog gaan aanschaffen 16,95 euro.
Hoop dat je hier is aan hebt.

Mvgr,
Fransspoor.

Re:Het grote Lima ombouw topic
Inderdaad, de bekende T van Weert setjes gaan erin. Hij heeft een duidelijke handleiding waarin ook staat beschreven hoe je het doorschijnen kunt voorkomen.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hoi Frans,

Ja ik had ook al gegoogeld  ;) Ik heb hier ook nog een incomplete Hondekop liggen en ga die maar eens uit elkaar halen, zodat ik gelijk kan zien, hoe dat met zo een motorretje werkt...
Ik heb ook wel eens gelezen dat een CD speler motorretje gebruikt word? of heb ik nu de klok horen luiden.... klepel hangt?

Ja et type sleper is ook zo een ding, ik heb er hier een, met een kleine sleper (4cm) er onder. Lijkt mij een zeer bepalend onderdeel ivm het ontsporen.

Ook de wiel afstand, en de flens hoogte is belangrijk merk ik zelf tijdens het rijden.
Maar de wielen van het motor onderstel kun je niet vervangen lijkt mij? Ik vind ze behoorlijk klein of vergis ik me?

Gr Ruud
Re:Het grote Lima ombouw topic
Je kunt de wielen van het motorstel wel vervangen, maar ik heb ervoor gekozen dat niet te doen. Alleen de behuizing moet wel iets worden aangepast omdat de wielen dichter op elkaar moeten komen te staan en dat gaat niet zonder iets weg te schuren / slijpen. Zodra ik daarmee aan de gang ga maar ik weer wat foto's en zal ik deze ook hier plaatsen.
Ben nu de andere twee bakken aan het demonteren en de ramen voorzien van bredere rubbers (zwarte merkstift doet wonderen).

Voor wat betreft de decoder(s)
Ik gebruik een decoder voor de motorbak, in de stuurstand komt een functiedecoder. De rede van de functiedecoder is dat deze goedkoper is dan stroomgeleidende koppelingen en ik het geen gezicht vind de draden door alle bakken te trekken om de front/sluit verlichting van de stuurstand aan te sluiten op de decoder. Mijn trein krijgt daarom ook twee slepers.  De slepers die ik wil gaan gebruiken zijn roco fluisterslepers, alleen nog even kijken welke lengte ik ga gebruiken.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Ruud,

Wielafstand en flens hoogte spelen een behoorlijke rol maar ook de sleper en de lengte van de sleper. Maar niet te vergeten de bevestiging van de sleper.
De wielafstand moet aangepast worden van 14,2 naar 14mm anders krijg je vrijwel zeker last van ontsporringen op de wissels.
Ook als de sleper niet ver genoeg ingedrukt wordt omdat die te ver naar beneden zit, heb je kans op ontsporringen. Dan drukt de sleper de trein uit de rails. Dat heeft dacht ik Dani mij geleerd
Het type sleper is ook van belang maar hangt ook af van wat kun je kwijt i.v.m. de beschikbare ruimte. Een te kleine sleper kan echter weer problemen op leveren omdat die te weinig kontakt zou kunnen maken met de puko's,
met name op de wissels. De plaatsing van de sleper is ook van belang. Deze kunnen anders op de wissels mogelijk in kontakt komen met de spoorstaven en kortsluiting veroorzaken.

Ik ben nog nergens iets tegen gekomen dat de assen met de tandwielen zijn vervangen of dit mogelijk is weet ik ook niet, lijkt mij haast van niet. Vind ik persoonlijk ook jammer, zou de rij eigenshappen ook verder verbeteren
De diepte van de flensen van gelijkstroom wielen is ook niet gelijk aan die van wisselstroom wielen, je kunt overwegen om alle wielen die niet aangedreven worden,dus zonder de tandwielen, te vervangen door wisselstroom wielen.
Ga zelf wel een wielpers maken om de wielafstand aan te passen. deze zijn ook wel te koop; 28,- a 30,- maar zijn ook relatief simpel zelf te maken,zal het tzt wel laten zien.

Ik denk er ook aan om de locs en de Icm 3 te verzwaren aan de binnenzijde met plaklood.

Mvgr,
Franspoor
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2008

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Frans,

Ik weet niet of Roy nog wielpersjes heeft ?
Die waren een stuk goedkoper dan 30 Euro.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18005.msg339983#msg339983
Re:Het grote Lima ombouw topic
Vandaag niet veel gedaan aan de koploper. Alleen heb ik de tussenbak en stuurstand gedemonteerd. De struustand demonteer je op dezelfde manier als de motorbak, door de twee schroeven aan de onderzijde te verwijderen en dan de onderkant eraf te halen. De tussenbak is een ander verhaal, hiervan moet je eerst het dak eraf halen, daarna het interieur en als laatste met coctailprikkers voorzichtig de ramen verwijderen. Let hierbij wel op dat je de ramen zo recht mogelijk uit de wagon haalt, anders kunnen ze aan de onderzijde scheuren (mocht dat toch gebeuren geen paniek, de scheur die ontstaat zin onderaan en is niet zichtbaar van buiten af.

Re:Het grote Lima ombouw topic
Ombouw staat even op een laag pitje, wat onderdelen die ik wou gebruiken (had ze toch nog liggen) passen niet goed of vergen teveel aanpassingen. Heb inmiddels al wel nieuwe dingen besteld die wel gaan passen.

wordt vervolgd
Re:Het grote Lima ombouw topic
OK, ik wil mijn DDM stam gaan voorzien van verlichting en front/sluit verlichting.
Nu vraag ik mezelf een aantal zaken af..
- Welke sleper kan ik het beste aanschaffen.
- Welke massa veren aanschaffen voor de verlichting..
- stroon gevoerde koppelingen of onder elke wagen een sleper + veer?

Ik dacht zelf aan de roco 40345 stroom gevoerde koppelingen, alleen weet ik nog niet hoe ik die het beste kan inzetten kwa aftakking naar de led strips. is er wellicht een stekkerdoosje die kan splitsen of solderen + krimpkous.
Welke ombouw specialist kan mij hier voorzien van een leuk advies?
Re:Het grote Lima ombouw topic
De vragen voor wat betreft het type sleper massa veren en koppelingen zijn voor een belangrijk deel zeer persoonlijke keuzes. Wat heb je eventueel liggen aan bruikbaar materiaal. Voor de sleper wordt veelvuldig een fluistersleper geadviseerd de lengte is afhankelijk van wat kun je kwijt gezien de beschikbare ruimte lijkt mij, massa veren worden door alle bekende en onbekende merken geleverd, voor zover mij bekend. Stroom doorvoerende koppelingen zijn om te zien wel mooier, maar als je die niet in huis hebt betekend dit wel weer een relatief dure uitgave.

Kortom het is eigenlijk geheel aan je zelf welke keuze je (wil) maken.

Mvgr,
Fransspoor. 
Re:Het grote Lima ombouw topic
OK, ik ben een stukje verder en in alle stammen zit nu de verlichting.
Moet nog wat draadjes om gooien maar dan gaat het ook werken.
Ik zie alleen bij 3 van de 4 rijtuigen dat de conrad ledstrips knipperen.
Ik ga er van uit dat ik dit met een condensator per strip wel opgelost kan worden (1 per 2 stripsis beter)
Wat voor "grote / sterkte" moet deze condensator hebben en moet deze in serie of parallel aangesloten worden op de + en de -?

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de roco 40345 koppelingen, die passen perfect en gaan ook door een R1 boog.
Moet alleen nog kijken waar ik de sleper (kort / Marklin) ga plaatsen of dat ik de stroom van de lok ga halen (extra koppeling)

Top voor de reacties.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
ff een beetje het stof van dit draadje geblazen ;)

Maar ik heb een vraagje, voor diegene die wel eens met de Lima motortjes aan het stoeien is geweest, ik heb net een oude pc uit elkaar gesloopt en daar zat natuurlijk ook een CDrom spelertje in, die heb ik ook even vakkundig gesloopt, omdat ik het motortje wou hebben. Nu heb ik die er uit gehaald en eens in een Lima motor huis gezet, nadat ik eerst het anker en de magneet verwijdert heb natuurlijk ;). Dat past mooi, alleen is het asje van de cd motor dunner als het asje van het Lima ankertje daar waar het 9 tands tandwiel opzit.

Wie heeft ervaring met een cd motor en het overzetten van het tandwiel? en hoe loopt dit ten opzichte van de originele Lima motor?

Gr Ruud
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hoi Ruud,

Ik heb dit net gedaan met een Fleischmann Plan-V.
Ook daar was het asje van de DVD-lade-aandrijfmotor (woordwaarde 6) een halve millimeter kleiner dan het gat van het tandwiel wat erop moest.

Na verschillende alternatieven geprobeerd te hebben - ik heb een hele berg van die motortjes - ben ik uitgekomen op huishoud aluminiumfolie.  Je hebt een strookje nodig van 5-6 mm breed en pakweg 3 cm lang. Snij, scheur of knip een zijde schuin af zodat de folie opvulling taps toeloopt.

Wikkel nu de folie strak om het asje. Als je vroeger shag gerookt heb weet je wel hoe...
Je zal het een aantal malen over moeten doen tot dat het tandwiel mooi strak gecentreerd en op de goede hoogte op de motor as zit.

Borg tenslotte het tandwiel met wat Loctite of een drupje secondenlijm.
Let er bij secondenlijm op dat dit niet langs de as in de motor loopt.. Ik heb eerst wat vet rond het lager gesmeerd om dit te voorkomen!

Overigens, die DVD motortjes lijken echt als 2 druppels water op Modeltorque..
Ze zijn wel behoorlijk pfiffig.. bij 5 volt bereiken ze al hun nominale toerental.
Daarom zijn ze m.i. wat minder geschikt voor analoge rijders.
Gelukkig leveren ze een stevige tegen-EMK waardoor er met een goede decoder voorzien van cruise control
wel een mooi rijgedrag resulteert.

Succes met je ombouw!

Cor

Re:Het grote Lima ombouw topic
Marklin_Peter
gast

Re:Het grote Lima ombouw topic
Ik ga dit ook maar eens volgen
En zeker omdat ik van de week 3 Lima loc's heb verkocht
Ben echt benieuwd hoe deze omgebouwd gaan worden  :D


Groetjes


Peter