Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Het grote Lima ombouw topic
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Het grote Lima ombouw topic  (gelezen 16430 keer)

nkeer3

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Leuke dag in het Spoorweg museum
    • baan werkzaamheden Rick en opa Ruud
Re:Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 10 maart 2012, 15:18:46 »

Hoi Peter en Cor,

Bedankt voor je uitvoerige reactie Cor, ik ben nu nog aan het dubben, hoe ik het tand wiel van het ankertje asje krijg, hij zit nl erg vast, maar wil het anker niet beschadigen...
Als hij er af is zal ik jou oplossing met dat zilverpapier zeker proberen.
Moet er weer even rustig voor gaan zitten.

Gelukkig zijn er dus hier op het forum ook mensen, die dit dus geprobeerd hebben...
Het belangrijkste wat je schreef is dat er met een goede decoder een mooi rij gedrag is te krijgen, En daar doen we het toch voor huhu. Heb je ook een rijgedragfilmpje (ook een leuk 3xwoordwaarde woord ;)) van jou omgebouwde motor, beelden zeggen zoveel meer...

Ik wil deze in een van de koploper 3tjes zetten, en als het goed bevalt, dan misschien wel in alle Lima treinstellen inbouwen.

Gr Ruud

Gelogd
Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt!
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20055.50

FunnyMedia

  • Gast
Re:Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 10 maart 2012, 15:52:24 »

Ik ga hem zeker verder volgen omdat ik van Peter 3 Loc`s gekocht heb :-)
Maar ook van Romar het 4tje gekocht heb, als die binnen is gaat die als eerste naar de 3rail versie :-)
Slepers / decoders en massaveren reeds in huis
Gelogd

Willem E

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #52 Gepost op: zondag 08 juli 2012, 12:48:41 »

Al lange tijd stond-ie op mijn verlanglijst: de MAT46 Zilverbuik.
En nu is-tie er dan!

En dat terwijl er toch her-en-der verschrikkelijke dingen geschreven worden over de rij-eigenschappen, de koffiemolenpannekoekmotor etc... Positiever zijn de berichten over het model zelf. En dan is de Zilverbuik m.i. de mooiste ervan!

De eerste stappen van de ombouw zijn inmiddels gezet en ik wil jullie deelgenoot van mijn ervaringen maken. Laat gezegd zijn dat deze ombouw 'wel wat' verder gaat dan effe een slepertje eronder en wat draadjes om solderen, decodertje erin plempen, klaar!

De stand van zaken nu is dat zij goed rijdt op 3-rail analoog gelijkstroom. En dat is een de basis voor alle digitalisering. Lees verder hoe dit is gekomen:  HIER
« Laatst bewerkt op: zondag 08 juli 2012, 13:08:34 door Willem E »
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #53 Gepost op: zondag 08 juli 2012, 12:54:09 »

??? de link doet 't niet ...  8o
link: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37697.0
« Laatst bewerkt op: zondag 08 juli 2012, 13:01:37 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Willem E

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #54 Gepost op: zondag 08 juli 2012, 13:10:11 »

??? de link doet 't niet ...  8o
link: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37697.0

Is Aangepast.
Je was 'iets' te snel met lezen :D
Gelogd

walterpalter

  • Gast
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 20 november 2012, 01:02:36 »

Heb zojuist succesvol de ombouw van een Lima ET430 AC naar digitaal afgesloten. Ik heb nog een Lima ET30 DC. Die wil ik ombouwen naar AC digitaal. Doordat ik eerst de AC-versie heb omgebouwd weet ik nu waar ik op moet letten om de DC versie om te zetten naar AC-digitaal. Wielafstanden is zeker een punt van controle. Plaatsen van slepers is ook een punt van aandacht.
Maar hoe ik de kappen open moet krijgen (zonder beschadiging) is me nu wel duidelijk. Het blijft echter zenuwenwerk.

In de motorwagen heb ik een Uhlenbrock Intellidrive geplaatst en in de stuurstand een TAMS FD-R-Extend plus luidspreker (standaard vier geluiden op de functiedecoder). OK, geluiden zijn niet van die kwaliteit als bij een echte geluidsdecoder, maar toch volgens mij mijn aanschaf van een extra speaker van 9 euro meer dan waard.

Wat me wel opviel is dat de zeeeeer lange sleper van de motorwagen wel een heel erg ratelend geluid op de puntcontacten geeft.

Hoe dan ook, ben ik tevreden met deze ombouw.
Gelogd

Willem E

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 20 november 2012, 11:53:05 »

Hoi Walter,

We willen natuurlijk ook de plaatjes! :D

mvg.
Willem E.

Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #57 Gepost op: zondag 30 december 2012, 17:11:56 »

Hallo Allen,

gisteren mijn Beneluxloc B1186 van Lima omgebouwd met Esu Lopi4 decoder. Bij een 1e proefrit bleek hij heel mooi langzaam te rijden, echter kwam tot de ontdekking dat hij sporadisch haperde op een wissel.

Oorzaak gevonden in de bezandingsinstallatie op de draaistellen, Van alle 4 ongeveer 1mm. van weggeknipt, en probleem opgelost.
Verder alle wielen op de assen wat beter op de juiste afstand gezet.

Tevens is de loc voorzien een aantal jaren terug door Chris van een wielsleper op de assen van het motordraaistel, de wielen zonder antislipbandjes maken nu ook massacontact.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Has-bls

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Ont-moeten en genieten ;-) !
    • Wederopbouw zwitserse baan
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 29 maart 2013, 20:46:32 »

Sinds geruime tijd bezit ik 7 stuks LIMA Re 4/4 BLS loks. Het binnenwerk en de platine zijn er volledig uitgesloopt om plaats te hebben gemaakt voor een MAXON-motor met vermoedelijk HAG-aandrijfblokken.

Deze zijn aangeschaft bij http://www.morep.ch/umbauten_antriebe/133.php Ik heb deze loks uitgerust met de Lopi-4 MP maar over de rijeigenschappen ben ik slecht te spreken. Ook heb ik de parameters eens doorgelopen en geprobeerd af te stemmen hetzij op MAXON hetzij op HAG. Ik krijg het niet goed en het rijden blijft onder de maat. Kan de oorzaak te vinden zijn dat het originele -analoge- lampje (bulb) niet uitgewisseld is voor een lampje die digitale spanning aankan?

Wie kan mij een stukje op weg helpen?

Groeten,
Henk

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #59 Gepost op: maandag 01 april 2013, 01:08:59 »

 :) Bedankt voor de MTR link; leuk om te zien dat ze nog bestaan.

Mijn Lima loks rijden allemaal nog goed zonder motor ombouw, maar als ze eenmaal plastic-moe zijn zullen ze er ook aan moeten geloven.

Als je denkt dat het lampje de boosdoener is, moet je die gewoon verwijderen en dan kijken of de lok (nog) goed rijdt.
Ik heb altijd gehoord dat deze motor-ombouw alleen echt zin heeft bij decoder-inbouw.
Zelf stuur ik bestaande Lima motoren aan met pulserende gelijkstroom, en dat gaat goed (bij gewenst stapvoets rijden).
Ik kon in het verleden alleen maar dromen van Maxon of Faulhaber motoren. Sindsdien heb ik veel gelezen over teleurgestelde overstappers. Deze motoren kunnen meer, mits je ze heel fijn kunt tunen, dus digitaal kunt aansturen, is het verhaal. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Has-bls

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Ont-moeten en genieten ;-) !
    • Wederopbouw zwitserse baan
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #60 Gepost op: maandag 01 april 2013, 10:14:20 »

Dag Jan Willem,

Hartelijk dank voor je reactie. Maxon kon ik me destijds veroorloven vanwege een leuke erfenis. Ik heb thuis de LIMA-loks volledig gestript tot het kale chassis. Die heb ik toen meegenomen naar Zwitserland en bij Renfer in Aeschi afgegeven. Na mijn vakantie heb ik de geprepareerde chassis opgehaald met alle onderdelen.

Een chassis had Renfer voor mij volledig opgebouwd zodat ik voorbeeld had hoe de rest te monteren. Dat was in aanloop Uhlenbrock FRU met gelijkrichter. Ook toen liepen de loks niet zo geweldig. Daarna heb ik de loks omgebouwd naar digitaal: eerst Uhlenbrock maar onlangs, op 3 na die nog moeten, naar Lopi V4.

Ik ga je raad eerst eens opvolgen door de lampjes uit te wisselen of beter eerst maar los te koppelen. Kijken hoe de lok dan rijdt: dan hebben we de mogelijke oorzaak. Overigens: de decoder is in een bak (waar de luchttanks zitten) geplaatst en zo goed en kwaad als het kan geďsoleerd van het chassis.

Mag ik je op de hoogte houden?

Groeten,

Henk

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #61 Gepost op: maandag 01 april 2013, 13:18:31 »

Hoi Henk,

Niet elke motor reageert goed op een standaard motortype. Lees de handleiding door en volg de stappen bij cv 51 tot en met cv 56. Wat je ook kan proberen is cv54 op  0 schrijven en dan op f1 drukken. Stelt de decoder zich zelf in.
Gelogd

Has-bls

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Ont-moeten en genieten ;-) !
    • Wederopbouw zwitserse baan
Re: Het grote Lima ombouw topic
« Reactie #62 Gepost op: maandag 01 april 2013, 15:55:10 »

Dank je Wijbe,

Ik ga er mee aan de slag van de week: je gaat het lezen in dit draadje!

Groeten,

Henk
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.559 seconden met 24 queries.