Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verhogen adhesiegewicht

Gestart door Anne W woensdag 30 november 2011, 23:26:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verhogen adhesiegewicht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Verhogen adhesiegewicht
De locomotieven die geen draaistel hebben kunnen wel eens last hebben van doorslippende wielen, vanzelfsprekend afhankelijk van de netheid van je baan in de klimmende gedeeltes en het gewicht van de sleep

Je kunt het gewicht wat op de wielen rust verhogen door lood toe te voegen, ga naar een loodgieter of een kleine aannemer en vraag of hij een klein stukje oud lood heeft liggen wat hij overgehouden kan hebben na het vernieuwen van loodslabs op daken en schoorstenen, meestal is dat 1-2 mm dik.

Zoek een plaats waar je het kwijt kunt in de lok, meet die ruimte en maak een pakketje van het oude lood door het op maat te zagen en steeds om te vouwen tot je de goede 3e maat hebt.

Stop het lood dan op de plaats die je uitgezocht hebt en fixeer het loodpakketje als dat nodig is.

Hierbij een aantal foto's van mijn V36 Doppellok

Tussen het rode stuk links, het motorhuis, de magneet en de kap zit een ruimte waar een blok goed tussen past, let wel op het tandwiel







Ook daaronder zit nog een loze ruimte.



Groet, Anne W
Re:Verhogen adhesiegewicht
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Verhogen adhesiegewicht
Anne,

niet alleen loks zonder draaistellen kunnen last hebben van slippen.Dat kan met allemaal gebeuren.
En gewicht verhogen help bij allemaal.Maar pas op dat je niet overdrijft. De assen zijn niet gelagerd  maar draaien gewoon staal op staal, hoog uit met wat olie er tussen. En het motortje kan ook niet tot in het oneindige belast worden.

Gr. Aad
Re:Verhogen adhesiegewicht
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Verhogen adhesiegewicht
Anne,

Wat ook kan is plaklood gebruiken wat autobedrijven gebruiken voor het uitbalanceren van lichtmetalen wielen. Dat weet je ook hoeveel lood erin gaat. En het is makkelijk te plaatsen.

Groetjes Dennis.
Re:Verhogen adhesiegewicht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Verhogen adhesiegewicht
Beste Aad,

Dank je wel voor je advies, ik zal het in de gaten houden, alhoewel ik denk dat er elektrisch geen problemen zullen zijn, de decoder beveiligt tegen een te hoge stroom

Groet, Anne W
Re:Verhogen adhesiegewicht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Verhogen adhesiegewicht
Recent me v100 ook volgepropt. 86 gram op het aangedreven draaistel en 46 gram op het niet aangedreven draaistel. Wat je wel merkt, als je slechts 1 kant verzwaart dat de massa slechter wordt.