Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)

Gestart door Anne W zondag 11 maart 2007, 16:35:59

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op zondag 02 september 2007, 22:37:37
Functie uitbreidingen: zijn  te bestellen via de winkelier, na ontvangst betaling krijg je een code, die je in de Raptor invult en de functionaliteit is actief geworden, neen, de codes zijn net zo moeilijk te kraken als het computerbankieren via je eigen computer, hier is een apparaat voor nodig en de enige die dat heeft is het Raptor Team.

Raar verhaal, als je me niet kwalijk neemt.

Citaat van: Anne W op zondag 02 september 2007, 22:37:37

Indien er een echte software update nodig is, dan is het de Raptor s-morgens bij de winkel brengen en de volgende dag vlak voor sluitingstijd weer ophalen, echter de kans dat er wat geupdate moet worden is extreem klein.

Groet, Anne W

Het Raptor team mikt op een compleet bugloos apparaat. Naar mijn ervaring is de kans daarop pas extreem klein.  :wink:
Maar goed, het kan zo wel. Ze kunnen wat beter onderlegde gebruikers ook gewoon een geprogrammeerde controller opsturen.

Sterkte en succes ermee, zou ik zeggen.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Peter,

Ik heb nog genoeg loks gekocht die geen extra functies hebben. Voorbeeld zijn onder andere de Hercules locs. Maar zelfs al zou de decoder het aankunnen, als er niets gebeurd, wat maakt het uit?  8)

Los daarvan heb ik genoeg oude decoders.

Oh ja, de mfx decoders kan je ook programeren boven de 80. Ik heb dit al uitgeprobeerd bij een aantal. Dus dat zou ook een optie kunnen zijn.  :D

Groeten

Olav
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: henkv op maandag 03 september 2007, 20:01:31
Citaat van: Anne W op zondag 02 september 2007, 22:37:37
Functie uitbreidingen: zijn  te bestellen via de winkelier, na ontvangst betaling krijg je een code, die je in de Raptor invult en de functionaliteit is actief geworden, neen, de codes zijn net zo moeilijk te kraken als het computerbankieren via je eigen computer, hier is een apparaat voor nodig en de enige die dat heeft is het Raptor Team.

Raar verhaal, als je me niet kwalijk neemt.


Sterkte en succes ermee, zou ik zeggen.

Op zich niet Henk. Ik heb in de auto, weliswaar heel iets anders een navigatie systeem. Ik heb de kaarten voor heel Europa, maar kon deze pas vrijmaken na ontvangst van een bepaalde code. Anders had ik alleen de Benelux.

Dus klingt mij wel bekend in de oren.

Groeten

Olav
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
En je hebt het ook in de "oude" intellibox. Op een gegeven moment had men in de software wisselstraat sturing. Deze kon pas actief worden na ontvangst tegen betaling van een bepaalde unlock die in de nieuwe "upload" al beschikbaar was. Terwijl de nieuwere IB's dit al hadden. Zo zal ook Uhlenbrock blijven werken.

Immers bugs oplossen e.d. is gratis, uitbreiding kost geld, maar is niet verplicht om te kopen.

Dit is tegenwoordig zeer gangbaar aan het worden. Het spaart de fabrikanten een hoop werk, daar alles al beschikbaar is en men "taylor-made" zaken kan aanschaffen.

Groeten

Olav
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op maandag 03 september 2007, 21:15:56
Stel je wil alle functies, wat kost dan het hele systeem ?.

Je haalt me de woorden uit de mond :)
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Het aantal opties is mij nog niet bekend, ook zijn de door mij getestte opties nog niet publikabel, behoudens de kopstation optie, die ik in de het andere draadje heb beschreven.

Ter illustratie: geen kopstations, betekent automatisch dat je deze optie niet nodig hebt, dus ook geen kosten.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op maandag 03 september 2007, 21:30:19
Citaat van: Olav op maandag 03 september 2007, 21:26:27
En je hebt het ook in de "oude" intellibox. Op een gegeven moment had men in de software wisselstraat sturing. Deze kon pas actief worden na ontvangst tegen betaling van een bepaalde unlock die in de nieuwe "upload" al beschikbaar was. Terwijl de nieuwere IB's dit al hadden. Zo zal ook Uhlenbrock blijven werken.
Dit is voor mij geheel nieuw. Dat heeft me nog nooit iets gekost.


Mvg,
Peter

Kijk eens op http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm op het deel Preisliste. Artikel 65010 is deze "upgrade". Deze is bedoeld voor de oude IB's. Mijn IB had dit al standaard, was ook van een nieuwere generatie. Bij jouw dus ook waarschijlijk. 

Groeten

Olav
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Alle software-updates zijn bij de IB altijd gratis geweest. Er is één keer, jaren geleden, een upgrade geweest en daarvoor moest je toen wat betalen. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze daarvoor, na al die jaren, inmiddels ook geen geld meer vragen.

Bij de Raptor kost kennelijk alles geld. Inderdaad een heel goede vraag. Wat kost de Raptor? Hoeveel geld ben je extra krijgt als je van alle functies gebruik wil maken?
Ik bedoel, als je die automatiseringsfuncties niet wil gebruiken, dan heb je die hele Raptor niet nodig. Dan is de Raptor gewoon een duur instapsysteem.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Heren,

De discussie gaat me weer teveel naar een discussie tussen mensen die al jaren digitale centrales, computer en automatiseringssoftware gebruiken en voor die groep is de Raptor te "eenvoudig"

Zoals ik in mijn testbeschrijving al gezegd is de Raptor bedoeld voor mensen die het zo nauwkeurig mogelijk nabouwen van landschap en de daarin passende spoorlijn als hoofdhobby hebben en toch een veilig en geregeld bedrijf willen hebben op de spoorlijn, dat zijn de huidige analoge rijders en rijders die digitaal willen "gaan".

Voor alle duidelijkheid, ik ben een digitale rijder en heb met een computer gereden, maar de Raptor voldoet precies aan mijn eisen omdat ik in de bovenstaande groep val (en al de hele dag op dat kastje zit te kijken)

Dus nog even een samenvatting, de basis Raptor is een digitale multi protocol centrale met een ingebouwd programma wat aan de hand van de inkomende terugmeld signalen de treinenloop veilig regelt aan de hand van de simpele regel: de trein zal vertrekken als een willekeurig vervolgblok leeg is, er geen kruisend verkeer is en de wissels en seinen gesteld zijn.

De basis Raptor is uit te breiden met modules om de treinenloop "mooier" te maken, een module kost Euro 16,95.

En nee je hoeft geen module per kopstation te kopen, de module werkt voor alle kopstations tegelijkertijd.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,

hoeveel modules zijn er nodig om de Raptor alles te laten doen wat hij kan? Gezien de reacties in dit topic de laatste tijd wil men erg graag weten hoeveel geld men kwijt is als men de Raptor ten volle wil benutten.

Ik moet helaas constateren dat deze meerdere malen gestelde vraag nog steeds niet is beantwoord, en dat er een beetje om de hete brij heen word gedraaid. Met alle respect, maar men wil gewoon op voorhand weten wat er uit de knip gehaald moet worden.

Dus nogmaals: de prijs van de standaard Raptor is bekend, maar hoeveel komt er nog bij als je echt alles zou willen "unlocken"'?

Graag een antwoord (ook ik ben benieuwd).
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Erik,

Vooropgesteld, ik ben niet de verkoper van de Raptor, lijkt me wel leuk, het is weer iets heel anders als apparaten verkopen met minimaal 4 nullen en maximaal 6 nullen.

Ik heb het Raptor Team in het verleden eens gevraagd hoeveel modules er zijn, en kreeg het antwoord dat dat nog een poosje geheim blijft, verder ben ik niet gerechtigd de modules die bij mij nu in "test" gebruik zijn, te benoemen, tenminste niet eerder als dat het Team aangeeft.

Ik snap hun motivatie wel, een totaal aantal modules geeft de mogelijkheid om een totaalprijs uit te rekenen, en deze prijs staat dan niet in relatie tot te persoonlijke toegevoegde waarde van elke module (bijvoorbeeld: het interesseert mij niets hoe vaak een bepaalde trein een bepaald blok passeert, maar het kan voor iemand anders heel interessant zijn), en wij Hollanders kijken altijd eerst naar de prijs en dan pas naar de inhoud. (geldt ook bij 5 nullen, terwijl buitenlanders zelfs minder moeite hebben met 6 nullen)

Ik wil graag een nieuwe poging wagen om de wetenschap over de modules op te vijzelen, maar dan in een gerichte vraag aan het Raptor Team: dus maak eens een lijstje van zaken die een automatiserings programma moet kunnen zoals bijvoorbeeld automatische kopstations, dan zal ik die doorsturen aan het Raptor Team met de vraag of dat allemaal onder modules te regelen is, niet kan of al standaard in de Raptor zit.

Beste Peter,

Heel goed, ik kijk alleen maar op het schermpje als ik aan de treinen loop zie dat er ergens een lok niet rijdt omdat er slecht railcontact is.

Verder nog een klein voordeeltje: ik stop de stekker in het stopcontact, druk twee keer op "run" en 9 treinen beginnen te rijden (als ze allemaal een vrij volgblok hebben) en dat allemaal binnen 3 sekonden nadat ik de eerste keer op run heb gedrukt en 5 sekonden nadat ik de stekker in het stopcontact heb gestopt (afhankelijk van mijn loopsnelheid)

Ik ga me niet verdiepen in Ecos en Viessmann, dus discussieer ik niet mee.

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Hallo Anne,

Even vooropstellen dat ik dit een leuk draadje vind en waardering heb voor je inspanningen.
Verder kun jij het niet helpen als het 'Raptor Team' geen nadere informatie wil geven. Als we iets willen weten, dan kunnen we het daar ook zelf vragen.

Ik ga dat niet doen.
Voorlopig constateer ik dat het team een leuk idee heeft.
Maar, momenteel wil men voor 299 euro een digitale centrale verkopen met beperkte mogelijkheden. Daar komen nog een trafo en een booster bij. Zitten we al aan 400 euro voor een beetje baan. Kortom, op het moment is de prijs-prestatieverhouding zeer matig.
Men wil niet vertellen wat je uiteindelijk met de centrale kan en hoeveel dat in totaal moet gaan kosten.
De programmering zonder beeldscherm wordt denk ik exponentieel lastiger, naarmate er meer automatiseringsmogelijkheden worden geactiveerd. Je komt al snel op het moment dat een computer met beeldscherm (of een centrale met beeldscherm) eenvoudiger wordt dan de Raptor.
Kortom, leuk idee, maar naar mijn mening nu nog even niet aanschaffen.

groet,

Henk
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,

Bedankt voor je antwoord. Helaas schiet mijn kennis in deze nog te kort om een lijstje te maken met zaken die geautomatiseerd als extra module uitgevoerd kunnen worden. Ik moet overigens wel zeggen dat de zaken die de Raptor wél standaard aan boord heeft (opgesomt in het andere draadje hierover) best uitgebreid zijn. Dit natuurlijk geheel in het licht van mijn beperkte kennis van het digitale gebeuren. Ergo, ik ben nog lang niet op de hoogte met wat andere systemen te bieden hebben, dus daarmee vergeleken kan het wel karig zijn (uiteraard bedoel ik dit niet verkeerd, ik weet het gewoon niet).

Ik had het besef dat je geen verkoper bent, maar wij als lezers moeten wel raden waarom het antwoord op de meerdere malen gestelde vraag nogal in nevelen was gehuld. Als de ontwikkelaars zelf dit nog even stil willen houden, is dat duidelijk en begrijp ik hun motivatie na jouw uitleg ook beter.

Zijn er overigens nog publieke demonstraties met dit apparaat te verwachten? Persoonlijk zou ik dit dan graag een keer willen zien.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Vrienden,

Zoals al eerder gezegd stop ik met deze specifieke discussie, het kost me te veel tijd en het is mijn taak niet, ik maak geen deel uit van het Raptor Team.

Ik ben er van overtuigd dat het Raptor Team deze discussie volgt, wellicht willen ze deze discussie overnemen, tenminste als dat geoorloofd is door het "management".

Ik zal doorgaan met het melden van mijn ervaringen met de testen zodra het Raptor Team mij daarvoor toestemming geeft.

Beste Henkv, je bent bij mij welkom als je een keer wilt komen kijken, onder de conditie dat je wel de werking op de baan kunt bekijken, maar de Raptor zal op "posities treinen" staan (je vindt me in Brabant in de buurt van Den Bosch)

Publieke demonstraties, ik weet het niet, behoudens dat "Goes" op het lijstje zal staan.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Na een week vakantie en wat overleg is de test van het programmeren van MFX  en ander digitale Märklin Loks zonder "mechanische" instelling succesvol beëindigd, het gaat als volgt (dit is overigens een standaard mogelijkheid, dus geen optie):

zorg voor een programmeer spoor en zorg dat dat het enige aangesloten stukje rails is, tenzij je maar één lok hebt die zo geprogrammeerd moet worden

zet de lok op dat stukje rails.

zet spanning op de Raptor met tegelijkertijd de twee "del" knoppen ingedrukt.
de Raptor start nu op in fabrieksinstellingen en zal twee keer vragen of dat goed is.
kies railprotocol "Motorola"

druk op "run"
kies "80"
druk op "lok"
druk op "halt"
druk op de grote draai/drukknop

de lampjes van de lok gaan nu knipperen in een regelmatige frequentie

kies het register van de te wijzigen parameter
druk op de kleine knop voor rijrichting omschakeling, dus niet de grote draai/drukknop.
de lampjes van de lok knipperen nu anders.

kies de instelling van de te wijzigen parameter
druk op de kleine knop voor rijrichting omschakeling, dus niet de grote draai/drukknop.
de lampjes van de lok knipperen nu weer regelmatig.

de lok instelling is nu gewijzigd
druk op halt

haal de stroom van de Raptor (en ook van de booster, anders gaat alles rijden) ZONDER DAT JE DE HANDELING "OPSLAAN" UITVOERT, anders zijn al je vorige invoeren weg.

start de Raptor weer op voor het normale bedrijf.

Het overleg met het Raptor Team was nodig omdat bleek dat de kleine "rijrichting omdraai" knop nodig was voor het echte wijzigen van de lok.

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Nog een aanvullinkje: het meest gehoorde bezwaar tegen automatisering is dat "ik" dan zelf niets meer te doen heb, dat is waar, afgezien van het bouwen, verbeteren en onderhouden van de baan.

De standaard Raptor voorziet hierin, voordat je automatisch gaat rijden rangeer je heel even met de lok die je handmatig wil gaan sturen, daarna ga je naar het menu "status en locatie" treinen" en je start het automatische bedrijf op, onderaan zie je dan de status van de bovengenoemde lok.

Nadat het autorijden is begonnen kun je de b.g. lok "overnemen" van de "automatiek" door de snelheid "+" en "-" knoppen, de lok is nu onder jouw controle, Raptor doet de diensleiding.

Dit betekent dat je identiek hetzelfde doet als een machinist, optrekken, remmen en omkeren als de dienstleiding aangeeft dat je dat moet doen.

Raptor geeft netjes aan of je voor een groen of een rood sein staat, wel zul je net zo als de machinist zicht op de baan en de stand van de seinen moeten hebben, dat gaat natuurlijk prima, behalve de blokken "onder de grond".

Om dit te ondervangen kun je voor de seinen een geschakeld stroomloos stuk maken, te schakelen door een decoder en dit stroomloze stuk als wissel in de wisselstraat opnemen.

Het enige wat je dan als machinst moet doen is op het moment dat Raptor aangeeft: "rood sein bereikt" op de stop knop drukken, dan gaat de snelheidsinstrutie van deze lok gelijk naar "0", maar hij staat dan al lang stil door het stroomloze stuk

Nogmaals voor de duidelijkheid, dit is standaard in de basis Raptor, er zal ook nog wel zoiets komen als een beveiligde treindienst leiding per trein, maar dat is toekomstmuziek.

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Nieuws van Raptor

Vanmorgen heb ik bezoek gehad van het Raptor Team, ik kreeg een nieuwe uitvoering en heb de “oude” gehouden om de werking van een netwerk te testen.

Het feit dat ik geregeld een nieuwe krijg ligt in mijn test werkzaamheden, aan de basis uitvoering wijzigt niets, ook niet aan de basis opties (zie mijn andere draadje), maar des te dieper het Raptor Team in de mogelijke opties gaat, des te meer valt er te testen, en dus te wijzigen.

Wat ik nu allemaal gezien heb betekent dat de meest “verwende”computerrijder kan krijgen wat hij wil, ik zou opties moeten testen, maar kan dat niet omdat of mijn baanplan zich daar niet voor leent of dat ik geen “speel” mogelijkheden heb zoals kranen en draaischijven, let wel één optie is er (misschien nog) niet en dat is een aansluiting op een PC.

Ik heb pas geleden gemeld dat het programmeren van de MFX Loks met de standaard Raptor goed gaat, Raptor meldt dat dat nu ook voor de DDC Loks geldt.

Dan gaat Raptor “publiek”, er is een makkelijke transportabele demobaan gebouwd van 2 bij 1 meter met een ovaal en een tweede spoor, er zijn vijf S88 melders en er kunnen drie treinen “automatisch” op rijden (eigenlijk vier maar dat is geen gezicht).

De eerst keer dat de modelspoor wereld kennis kan maken is morgen, zaterdag 29 september. op een modelspoor ruilbeurs in Goes.

De tweede keer is dat zaterdag 6 oktober bij de Hobbywinkel De Tombe, De Kempenaerstraat 77 in Oegstgeest.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op vrijdag 28 september 2007, 17:55:02
De tweede keer is dat zaterdag 6 oktober bij de Hobbywinkel De Tombe, De Kempenaerstraat 77 in Oegstgeest.
Hmmm,

Dat is dichtbij. Even kijken of ik tijd heb.....

Marcel
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Marcel,

Als je gaat, zou je dan ook een verslagje willen maken van wat je gezien hebt, dan horen de leden van het Forum een tweede mening over de Raptor.

Groet, AnneW
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik kreeg een reactie van het Raptor Team over de première van de Raptor in Goes:

"De belangstelling in Goes was OVERWELDIGEND!!! Verbazing van de bezoekers
alom, niemand had kritiek op vormgeving, prijsstelling of functionaliteit.
Wij hebben er een handelaar bij, hij betaalde er direct te plekke EEn, en
staat al op hun website! www.tyrextreinen.nl"

Ik ben benieuwd wat de mening is van eventuele forum deelnemers die in Oegstgeest gaan kijken.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Dit is geen Marklin handelaar dus voor de meesten hier niet echt interessant.
En je hebt het steeds over Goes, maar je bedoelt zeker de beurs van Heinkenszand.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
CiteerDit is geen Marklin handelaar dus voor de meesten hier niet echt interessant.
Vind ik een "rare" opmerking. Je suggereert hiermee dat als het niet bij een Märklinhandelaar te verkrijgen is het niet goed is.

Er word toch ook gips bij een bouwmarkt gekocht. En wat te denken van hout?. Zou kun je nog een tijdje doorgaan.

Wat maakt het uit wie de Raptor verkoopt? Deze handelaar is nu dus een officiële verkoper van de Raptor. En of hij nu wel of geen Märklin verkoopt doet er niet toe. Dus het kan voor ons wel interessant zijn om te weten wie dit verkoopt. Het gaat om het product Raptor en niet over het product Märklin.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Davy,

Ik weet niet waar het was, is ook niet belangrijk, het heden en de toekomst is in een mensenleven belangrijk.

De website van De Tombe/Oegstgeest kondigt inmiddels de demo met de Raptor aan.

Wat anders, je rijdt met een Märklin CS, ik ben in het hoofdstuk Märklin Systems een discussie gestart over de sleper wipper, heb jij daar nog ervaringen mee?

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Nee, want ik heb geen booster en deze heb ik ook niet nodig.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op zondag 30 september 2007, 22:04:21Als je gaat,
Helaas,

Ik ga wat anders doen die dag.

Marcel
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Is er niemand in Oegstgeest wezen kijken?

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Hallo Anne W,

Sorry voorlpig zit ik de weekenden in Brabant, alleen door de weeks zit ik op korte afstand van de Tombe,anders was ik zeker wezen kijken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Walter,

Nou is Brabant wel groot, maar ik ben het weekend meestal ook thuis in Brabant, dus wat let je op een keer naar mij te komen?

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Hallo Anne,

ik hou het in mijn achterhoofd, net even gekeken naar de afstand,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Leuk dat de Raptor aan lijkt te slaan, Anne :) Jijzelf hebt er zowieso een hoop tijd in gestoken en een nieuwe player op de markt is altijd goed 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
hallo,
zal dit zeker blijven volgen lijkt mij wel interesant draadje
groeten uit Maastricht Brupo-X.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Bruno,

Lijkt me een goed idee, ik heb geprobeerd me min of meer onafhankelijk op te stellen, maar des te meer ik met Raptor rijd, des te enthousiaster wordt ik, voor mij is het de beste oplossing tussen puur handbediening en een PC of Laptop bediening, verder neem ik aan dat je ook mijn andere draadje volgt.

Ik ben nu bezig mijn tiende lok in bedrijf te nemen (ergens hangt in mijn achterhoofd dat iemand mij ooit verteld heeft dat een Intellibox en een bepaald software programma er maar 9 "aan kon", wie dat was wil echter niet in mij hoofd schieten), het in bedrijf nemen gaat tot nog toe goed, ik word meer geplaagd door mechanische oorzaken, een niet al te hoog adhesie gewicht, gecombineerd met (natuurlijk)  te steile hellingen.

Het Raptor Team is nu veel bezig met demonstraties, zoveel zelfs dat ze mensen te kort komen, ze hebben mij gevraagd komende zaterdag in Houten te staan, anders is er maar één, ik zal dat doen om "gezelschap" te houden en vragen te beantwoorden.

Verder vertellen de Raptor mensen me dat het hun verbaast dat er meer dan verwacht belangstelling is vanuit de "computerrijders" hoek, ze hebben het over mensen uit de Softlok, Railroad, Koploper en Trainbrain hoek en ook weer mensen met een Central Station, ik heb al eens eerder uitgesproken dat er een groep mensen is die automatisch wil rijden, maar die de software programma's te ingewikkeld vinden, het bovenstaande sterkt me in deze uitspraak.

Bij het eerder door mij genoemde Tyrex Treinen in Sas van Gent is de Raptor nu aangesloten op hun 20M2 demobaan.

Groet, Anne W



Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Mede Forummers,

Dus eens naar "Houten" geweest in een andere hoedanigheid, het valt toch altijd weer op hoeveel mensen zo'n beurs bezoeken en van hoever de exposanten komen.

Twee dingen zijn mij opgevallen:

hoeveel mensen er zijn die een "weerstand" hebben tegen het digitale bedrijf, er valt nog veel te winnen als je van mening bent dat het digitale bedrijf het mooiste is, maar dat lukt je niet als je met heel ingewikkelde centrales komt en de term "CV waarden" je om de oren vliegt zodra je wat discussieert.

de jeugd heeft de toekomst, maar geldt dat ook voor de modelspoorhobby is de vraag die velen zich stellen, ook de term "CV waarden" valt bij de jeugd niet echt in het pulletje, te ingewikkeld en hè get, echte getallen intypen.

het tweede wat me opviel is dat mensen dachten dat Raptor een buitenlands product is (zelfs iets met meneer "M" te maken heeft), waarschijnlijk omdat er overduidelijk C-rails en een Märklin booster gebruikt wordt.

maar nee, ik denk dat de componenten waaruit Raptor is opgebouwd, vanuit de hele wereld komen en dat het "denk- en programmeerwerk" puur Hollands is.

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Heey Anne W,

Was leuk je ontmoet te hebben en moet zeggen, zag er goed uit !

Marcel
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Een paar opmerkingen:

in het Duitse blad Miba wordt in het december nummer melding gemaakt van de Raptor.

op de komende beus in Houten zal Raptor weer aanwezig zijn, binnen de beschikbare ruimte is de baan uitgebreid (of liever gezegd ingebreid), zodat er nu wat meer treinen kunnen rijden en het duidelijker is dat Raptor geen simpele "rijweg schakelaar" is.

om niet alleen als Raptor tester bij jullie allemaal bekend te zijn, heb ik bij de "modelbanen" wat foto's laten (hartelijk dank) zetten van mijn baan.

Groet,  Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Het laatste nieuws:

in Houten op 15 december zullen twee Raptor stands zijn, naast die van Raptor zelf, is er ook een demobaan bij de stand van "Martien", voorheen de Treinotheek, uit Gouda.

er is inmiddels veel E-mail vraag uit Duitsland na.v. het artikeltje in de Miba, jammer genoeg zijn de Duitse wetten nogal streng en vereisen een Duitse handleiding.

de Duitse taal is nou éénmaal niet de sterkste kant van ons Hollanders, zeker niet om te schrijven, dus de twee mensen die er mee bezig zijn hebben er wat moeite mee en dat kost dus tijd.

als er onder de Forummers iemand is die goed Duits kan schrijven en hij heeft wat tijd over en belangstelling om zelf met de Raptor te gaan werken, dan een berichtje aan de website doen.

inmiddels raken de eerste Raptors in vol bedrijf, één gebruiker schrijft:

Raptor rijdt als een droom. Raptor laat zich bedienen terwijl
die 28 treinen laat tuffen. En dat terwijl er toch echt over de 40(zegge veertig) wisselterugmeld-aansluitingen actief zijn.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Peter,

Het inhuren van een vertaalbureau kost geld, geeft nog wel eens "cultuur" verschillen tussen wat je wilt en wat letterlijk vertalen geeft, mede vandaar de vraag of er een liefhebber is.

Geld is een probleem als het niet gebudgeteerd is en dat zal het niet zijn, Raptor-Digital valt in de MKB sector, net als de heren Philips en Verolme toen ze hun bedrijven begonnen.

Ongetwijfeld zul je weten dat bij grote bedrijven iets met spoed ontwikkelen ook een crime is, om beschikbare budgetten wordt gevochten.

De fabriek waarvan ik de motoren probeer te slijten in ons land, had in 2006 een ontwikkelingsbudget van U.S.$ 1,4 miljard, desondanks is een nieuwe serie motoren, waar ik, en ook onze diesellok fabrikant Vossloh, op zit te wacten met een jaar of drie uitgesteld, reden: budgettering en prioriteiten.

Dus op zich is het niet vreemd dat Raptor-Digital geen Duitse handleiding kan laten maken, het zegt niets over het bedrijf.

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Peter,

Maar die hoefden het niet in het Duits te vertalen en hadden, toen ze begonnen ook gelijk een grote "thuismarkt", wij Hollanders hebben erg veel buitenland, geeft vele kansen maar ook zijn uitdagingen.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Hallo,
ik heb Raptor in Houten bewonderd...

Ik moet zeggen, het werkt perfekt.

Je kan met je armen over elkaar gaan staan,
en is nu precies iets wat IK nooit zou willen.

Verder vind ik het stevig aan de prijs.
Station 299 met booster 70 erbij en dan al die modules..
je zit zo op 500 euro !

En ja, je hebt al een CS voor 359 euro
en je hebt natuurlijk Koploper.... gratis...

Je kan de CS toch met Koploper combineren ?
Nu, dat lijkt MIJ ideaal !
Alleen werkt het mfx systeem dan niet meer,
maar dat is volgens mij een kwestie van tijd !
Ik weet dat dat appels met peren vergelijken is,
maar het geeft wel te denken...

Ik heb tevens bewondering voor de ontwikkelaars van het systeem,
maar het zal zwaar worden om een plekje in de markt te veroveren, denk ik...

spoorgroetjes
wim

p.s. :
ik ben bij iemand geweest die met een CS bepaalde Delta decoders
zo kon begeleiden met startspanning e.d. dat je plotseling
een heel ander , goed regelbaar rijgedrag, kreeg !
Heeft iemand DAT al eens gedaan ?
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
en je hebt tog ook een computer nodig als je met koploper gaat rijden
die kost ook geld
en je kunt ook met de hand rijden met de raptor en dat is best leuk (heb ik al gedaan namelijk)werkt beter dan dat mb ding
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
ja das waar maar met een comp in de buurt zijn je ogen meer op het scherm gericht dan de treinen vind ik
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Wim,

Je kunt inderdaad met je armen over elkaar gaan staan en dat moest in Houten ook, 5 loks op een baantje van 2 vierkante meter laat weinig ruimte voor "eigen initiatief", omdat dan de rest ook stil staat door de kleine afmetingen.

Het wordt anders op een baan van 30 vierkante meter met 10 treinen, en stel je voor: de elfde trein wordt opgestookt, het is tenslotte hoogseizoen en de toeristen willen ook wel wat.

Zodra de lok op stoom is, de oude pasaagierswagons oppikken en remmen testen, daarna plaatsje vinden in het rijschema van het normale bedrijf.

Handmatig, maar wel beveiligd door Raptor, de grote baan op, op weg naar het splitsingsstation, waar we de bergbaan op gaan, als we tenminste voldoende stoom hebben.

Boven aangekomen moeten we kop maken en dus omlopen, hierbij doet het seinhuis van het station goede dienst omdat er een "niet automatische" rijweg bereden moet worden, daarna weer terug naar het grote station.

Ondertussen hoeven de reizigers/goederen in en van de andere 10 treinen niet te wachten omdat er iemand met z'n treintje aan het spelen is, want Raptor laar alles gewoon veilig doorlopen.

Wim, dus: of je met je armen over elkaar gaat staan is aan jezelf en niet aan Raptor.

En heb je je in Houten gerealiseed dat jouw brein en handen geen 5 treinen veilig kunnen laten rijden op een baantje van 2 vierkante meter?

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Zo te zien ben ik wat vergeten, waar ik gisteren door een bezoek van Raptor op gewezen ben.

Één van de mogelijkheden is per lok aan te geven hoe hard hij mag rijden, hier houdt Raptor zich dan ook aan bij automatische bedrijf en handbedrijf d.m.v. de draaiknop, er staat in de display een hekje bij de snelheidstrap die opgegeven is.

Wil je harder dan kan dat toch, maar niet met de draaiknop, maar wel met de toets "speed +".

Hetzelfde geldt ook bij de optie "op remmelder afremmen tot kruipsnelheid", bij het activeren van deze optie moet je de kruipsnelheid opgeven.

Dit doe je, voor automatisch bedrijf, met een niet al te lage kruipsnelheid is de ervaring, maar als je op handbediening rijdt dan wil je soms nog langzamer "kruipen", dat kan dan met de "speed -" toets.

Tijdens het bezoek van Raptor heb ik ook het onderwerp "updates" ter sprake gebracht omdat dat in mijn discussies hier nogal een langs kwam als een noodzakelijkheid.

Het antwoord was wat ik verwachtte: de achterliggende "modelspoor automatisering" is dermate doorgekauwd dat daar geen fouten in zitten, het overzetten van de "modelspoor automatisering" in computertaal is dermate getest dat daar geen fouten in zitten.

Dit verhaal klopt ook, bij het testen in automatisch bedrijf van mijn eerste MFX Lok kwam boven water dat de efficiëncy van Raptor verlaagd moest worden, wat dus een update opgeleverd zou hebben als Raptor al in de verkoop was geweest, dus updates treden op als gevolg van GROTE nieuwe ontwikkelingen bij de fabrikanten (en dat was het MFX gebeuren wel).

Mochten er in de toekomst toch updates nodig zijn, dan dient de klant een afspraak met zijn winkelier te maken over wanneer, op die dag gaat hij naar de winkel en de update wordt uitgevoerd "klaar terwijl u een kopje koffie drinkt"

Groet,  Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Hoi Anne en andere Spoorders.

Ik ben zelf met het bouwen van een grote Marklin baan bezig.
(zie foto hoekje) En heb de beschikking van "oude"digitale componenten waar ik al eens wat mee geprobeerd heb en de nieuwe marklin Central Station. Nu was ik vorige week bij iemand in Katwijk die een Raptor had staan en me e.e.a. ervan domonstreerde.
Mijn vraag is nu eigenlijk, is het werken met de Raptor zoveel meer eenvoudiger (en goedkoper?) dan met De CS. ?
Kun je bij de Raptor oude Marklin control unit,  memory e.d. bij aan sluiten?
Is, als je bv 25 loc's hebt het met de Raptor nog overzichtelijk te houden en ook bestuurbaar?
Ik heb de bedienings instuctie van de Raptor aangevraagd en uitgeprint.
Jammer dat er geen aansluitschema's bij staan vond ik. Dat maakt alles wat overzichtelijker.

Alvast bedankt voor het antwoord.
johan de goed.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Johan,

Ik "lees" een aantal vragen:

Werken met Raptor: als je de Raptor gebruikt als gewoon een digitale centrale dan maakt het allemaal niet zo veel uit, kwestie van smaak.

De sterkte van Raptor komt boven water als je "automatisch" wilt gaan rijden, dan heb je de keus tussen een pakket bestaande uit een centrale, een interface (met de standaard interface problemen), een pc en een programma (met de standaard niet-compabiliteits en update problemen) en een pakket bestaande uit de Raptor (zonder interface en update problemen, maar met minder "display" mogelijkheden).

Deze keus moet je dus zelf maken, specifiek bij het CS moet je er rekening mee houden dat er nog niet veel programma's en compatibele boosters zijn en dat CS meer mogelijkheden heeft met MFX Loks, overigens ook weer een kwestie van smaak.

Met de Raptor heb je geen mogelijkheden bestaande centrales aan te sluiten, de memory is ook overbodig, het menu rijwegen-wisselstraten van Raptor geeft dezelfde functionaliteit.

Je kunt met de hand geen 25 loks besturen, de mens is daar niet geschikt voor, dus je scrollt door de loklijst in Raptor naar de lok die je wilt besturen of je maakt een lijstje, typt het nummer in en gaat de lok besturen.

Aansluiten van de Raptor aan de booster gaat via de standaard 5 polige bandkabel, bij de Littfinski boosters worden die meegegeleverd.

Aansluiten van de Raptor aan de S88 terugmelders gaat via de standaard 6 polige bandkabel, ik weet dat Märklin en Viessmann die leveren.

De voeding van de Raptor is een simpele voedingsadaptertje, heb je misschien nog wel liggen, hij moet tussen de 10 en 20 volt leveren.

Als het goed is heb je dit alles gelezen in de handleiding.

Waar woon je, als je de kans hebt dan zou je 16 februari naar de Rijnhal Arnhem kunnen komen of 22 maart naar de beurs in Houten, Raptor staat daar en dan kun je het goed zien.

Ik ga er van uit dat je wat aan deze informatie hebt.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Zie mijn berichtje in het hoofdstuk PC Besturingssoftware, is ook interessant voor de lezers in dit hoofdstuk.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Zaterdag bij de MSG uitgebreid voorgelicht over de werking van de Raptor door Anne.
Eerder wel dit draadje en andere berichten voorbij zien komen op het forum maar er eigenlijk geen aandacht aan geschonken, simpelweg omdat ik nog lang niet zover ben met baan etc.
Maar nu moet ik toch wel melden dat dit systeem zeker in de overwegingen zal worden meegenomen als ik aan een centrale toe ben.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op zondag 03 februari 2008, 15:38:52
De voeding van de Raptor is een simpele voedingsadaptertje, heb je misschien nog wel liggen, hij moet tussen de 10 en 20 volt leveren.

met een zwarte 18 VA trafo van 5 euro gaat het ook
mijn staat dar namelijk op

groetjes ronnie
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,

De laatste versie van de:
Viessmann C. is versie 1.016 (Dagtekening 20-05-2008 07:18:35  :? )
CS is versie 2.04
Ecos is versie 1.1.0
IB is gestrand op versie 1.55 ( Dagtekening vorige eeuw geloof ik.  :shock:  )
Tams is versie 1.4.5.

Wat is nu het laatste versienumer van de Raptor? :roll:   Toch niet 1.0 he?  :mrgreen:

Heb je daar ook een fototje van?  8)

Jan.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Jan,

Het verschil tussen Raptor en veel van de huidige moderne centrales is dat de software van Raptor eigenlijk al lang geleden ontwikkeld is en dus helemaal doorgekauwd, geen nieuwe versies nodig, tenminste zo lang de hardware fabrikanten geen nieuwe systemen bedenken en deze vrij op de markt zetten (dus niet zoals MFX).

Hardware aan een centrale is allemaal gesneden en goed ontwikkelde koek, dus daar is niets aan te updaten.

Ik weet het, het is vreemd in de computerwereld, geen updates, maar je hoeft niets up te daten als alles van te voren goed bedacht is.

Als je toch een antwoord wilt hebben, stel hem dan op www.raptor-digital.eu

Groet, Anne W