Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)

Gestart door Anne W zondag 11 maart 2007, 16:35:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Henny en andere belangstellenden,

Ik heb er het weekend naar gekeken, maar ik loop tegen het normale "computeralfabeet" probleem op:  wat moet ik eigenlijk doen?

Ik heb het eerst maar eens even gevraagd, wellicht volgende weekend verder, beetje druk met de MSG in Den Bosch en mijn werkgever.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
O.K., de CD of DVD heeft Linux, dus dat vereist opstarten vanaf dit schijfje, ging verder prima, daarna het treinbaanprogramma geopend, ging ook prima, daarna was de tijd op, dus later weer verder (eerst een beurs in Ahoy)

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik word er door een gebruiker op geattendeerd dat ik in september 2007 schreef dat de extra modules Euro 16,95 per stuk kosten, dat was toen misschien wel correct maar nu niet, extra modules (is het activeren van extra software pakketjes met elk een extra mogelijkheid) kosten Euro 7,95 per stuk.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik sluit me geheel aan bij de leestekens van Teun.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Gisteravond ben ik begonnen om de testbaan van de MSG in Den Bosch voor te bereiden voor een serietje workshops die ik daar, als nieuwe lid, ga geven met als titel "treinbaan automatiseren m.b.v. Raptor".

De testbaan wordt gebruikt om locomotieven te testen en om locomotieven "in te meten" voor de grote, door Railroad & Co bestuurde, grote clubbaan, dus zit er ook een stuk in de testbaan waar bij voorkeur geen nieuwe terugmelders in mogen, maar dat kon ik op lossen door het storingsfilter in Raptor op die lange terugmelder flink langer te zetten zodat de trein wat verder de melder op rijdt voordat hij een stopsignaal krijgt.

Verder moet ik toch 6 nieuwe melders aanmaken om de baan geschikt te maken voor automatiseren.

Tijdens het uitzoekwerk waar de bestaande melders liggen en hoe ze genummerd zijn, kwam een mede-lid met een nieuwe Fleischman lok, een E41 maar dan in tijdperk V, 3-rail met sound.

Volgens de gebruiksaanwijzig zou de lok standaard op Märklin 14 staps staan en zou omgeprogrammeerd moeten worden voor 28 staps, dus eerst maar 14 staps geprobeerd, reed maar geen sound, logisch 14 staps kent geen sound, wordt dus ook niet door Raptor uitgezonden.

Daarna Raptor op 28 staps gezet, en hij reedt gelijk op 28 stappen (niets omprogrammeren in de Lok) en hij produceerde niet alleen de sounds F1 t/m F4 maar ook de souds F5 t/m F8 en dat verbaasde me.

Of de decoder heeft gelijk decoder adres +1 "vastgelegd" of de decoder verwerkt de tweede serie geluiden anders.

Twee vragen, als ik het goed begreep is het een ESU Sounddecoder:

weet iemand hoe deze decoder de tweede serie sounds verwerkt?

gebruikt Roco in haar 3 rail sound loks dezelfde decoder?

Daarna kwam er nog een mede-lid met een 3-rail Roco diesellok, deze reed prima met kabine 1 één kant op, ook in twee richtingen, als je de lok andersom op de rails zette reed hij stokkend.

Na lang praten en veel suggesties kwam ik op het volgende idee:  de baan heeft een continu melding (aarddetectie), dus op één railstaaf staat continu geen aarde

De Roco lok heeft geïsoleerde assen, dus is er door de assen geen verbinding tussen de wielen, de stroom moet door slepers op de wielen lopen.

Als er dan aan de andere kant een slecht aardcontact is dan stokt de lok, en jawel, nadat de lok was opengemaakt bleek aan één kant de sleper verbogen, gecorrigeerd en de lok reed weer als een zonnetje.

Dus bij omgebouwde 2 rail loks en stokkende loks goed naar die slepertjes kijken is de boodschap.

Groet, Anne W

Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op woensdag 30 december 2009, 12:36:39Twee vragen, als ik het goed begreep is het een ESU Sounddecoder:

weet iemand hoe deze decoder de tweede serie sounds verwerkt?


Het antwoord op die vraag vind je in de gebruiksaanwijzing van de decoder.

Citaat van: Anne W op woensdag 30 december 2009, 12:36:39

gebruikt Roco in haar 3 rail sound loks dezelfde decoder?

Dit is geen regel.

Citaat van: Anne W op woensdag 30 december 2009, 12:36:39
Dus bij omgebouwde 2 rail loks en stokkende loks goed naar die slepertjes kijken is de boodschap.


Dit geldt voor alle Roco loks ongeacht 2 of 3-rail.

Gr, Ben.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op woensdag 30 december 2009, 12:36:39
Gisteravond ben ik begonnen om de testbaan van de MSG in Den Bosch voor te bereiden
Daarna kwam er nog een mede-lid met een 3-rail Roco diesellok, deze reed prima met kabine 1 één kant op, ook in twee richtingen, als je de lok andersom op de rails zette reed hij stokkend.
Na lang praten en veel suggesties kwam ik op het volgende idee:  de baan heeft een continu melding (aarddetectie), dus op één railstaaf staat continu geen aarde
De Roco lok heeft geïsoleerde assen, dus is er door de assen geen verbinding tussen de wielen, de stroom moet door slepers op de wielen lopen.
Als er dan aan de andere kant een slecht aardcontact is dan stokt de lok, en jawel, nadat de lok was opengemaakt bleek aan één kant de sleper verbogen, gecorrigeerd en de lok reed weer als een zonnetje.
Groet, Anne W

Hij zoeft weer heerlijk over m'n baan, nog bedankt voor de tip gisteravond.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik neem de proef op de som, mijn Serie 220 Diesel is nu bij WSUM in Waalwijk om omgebouwd te worden van Märklin 6090X decoder naar ESU M4 met Sound, een "rib uit het lijf" maar ook een "extra rib" die er door mijn collega's, en een klant, ingestoken is.

Ik ben ook begonnen al mijn wagens om te zetten op Fleischmann Profi koppelingen, het ziet er goed uit.

Groetjes, Anne W

Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Wellicht nuttig voor iedereen, een schema om exact de eigenschappen van willekeurige Märklin lokdecoders te bepalen



Ik weet niet of er nog meer centrales zijn de Motorola "27 stappen" kennen.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
De meeste centrales kennen dacht ik wel MM14, MM27 en MM28
Handig overzichtje!

Koen
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Welke verschillende Motorola formaten kent de Intellibox dan?

De ECoS kent de drie verschillende formaten dacht ik wel

Koen
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Motorola oud en nieuw, 14 stappen.

Gr, Ben.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ow, dat is dan jammer voor decoders met 27 of 28 stappen...
Dan mis je er een aantal...

Koen
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: woutje op vrijdag 08 januari 2010, 10:30:24
Motorola oud en nieuw, 14 stappen.

Gr, Ben.

Dat klopt niet helemaal, bij M Nieuw worden wel alle 28 stappen gebruikt, alleen niet aangegeven. Bij het versnellen worden gereden met stap 2, 4, 6, 8 enz, bij het vertragen gaat het dan van 8 naar stap 7, 5, 3, 1, 0.

W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
ja, logisch, dat snap ik wel, maar feit is dat je dus de helft (of bijna de helft bij 27) niet kan gebruiken...

Koen
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Om die reden rij ik deeceecee met mijn iebee. Pure Motorola decoders sloop ik uit m'n loks en verkoop ze.

Gr, Ben.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Toch een voordeeltje van de Ra* t.o.v. de IB lees ik, Woutje, dat zijn toch maar 14 stappen.

Voor de geïnteresseerden, de nieuwe versie van de handleiding is uit en wordt op verzoek (vraag@raptor-digital.eu) als PDF gemaild.

Groet, Anne W

Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op vrijdag 08 januari 2010, 22:25:48
Toch een voordeeltje van de Ra* t.o.v. de IB lees ik, Woutje, dat zijn toch maar 14 stappen.

Ja, da's een mooi usp van R*. :o

Nu nog LocoNet. :lol:
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Woutje,

Ik heb je reactie doorgestuurd voor commentaar.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Wacht met spanning......
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Woutje en Peter,

Hierbij het letterlijke bericht van Raptor-Digital:

Wij hebben via Digitrax al jaren de technische protocollen & toestemming
om iets met loconet te doen. Alleen zien wij daar al jaren lang geen
aanleiding voor. Daarin staan wij niet alleen. Marklin doet niks met
loconet, Lenz doet niks met loconet, Viessmann doet niks met loconet,
Tams doet niks met loconet,  ESU doet niks met loconet, waarom zou Raptor dan wel iets met loconet moeten doen? De RBUS is bovendien sneller dan loconet en via de S88 gaat het ook probleemloos. Dat gezegd hebbende, indien een andere fabrikant in de toekomst zelf een RBUS/Loconet adapter op de markt wil brengen dan zullen zij onze steun ervaren.

Tot zover Raptor-Digital, ik heb mezelf nooit verdiept in Loconet, ik zie er ook geen aanleiding toe: mijn S88 terugmeldsysteem, samenwekend met Raptor, werkt foutloos, voor de loks heb ik een apart boostersysteem en voor de magneetartikelen een aparte booster.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op zaterdag 09 januari 2010, 00:43:32
Citaat van: woutje op vrijdag 08 januari 2010, 22:35:52Nu nog LocoNet. :lol:
En daar hebben ze toestemming voor nodig. Of ze dat krijgen voor commerciele doeleinden?.

Mvg,
Peter

Als er maar rechten worden betaald.