Gisteravond ben ik begonnen om de testbaan van de MSG in Den Bosch voor te bereiden voor een serietje workshops die ik daar, als nieuwe lid, ga geven met als titel "treinbaan automatiseren m.b.v. Raptor".
De testbaan wordt gebruikt om locomotieven te testen en om locomotieven "in te meten" voor de grote, door Railroad & Co bestuurde, grote clubbaan, dus zit er ook een stuk in de testbaan waar bij voorkeur geen nieuwe terugmelders in mogen, maar dat kon ik op lossen door het storingsfilter in Raptor op die lange terugmelder flink langer te zetten zodat de trein wat verder de melder op rijdt voordat hij een stopsignaal krijgt.
Verder moet ik toch 6 nieuwe melders aanmaken om de baan geschikt te maken voor automatiseren.
Tijdens het uitzoekwerk waar de bestaande melders liggen en hoe ze genummerd zijn, kwam een mede-lid met een nieuwe Fleischman lok, een E41 maar dan in tijdperk V, 3-rail met sound.
Volgens de gebruiksaanwijzig zou de lok standaard op Märklin 14 staps staan en zou omgeprogrammeerd moeten worden voor 28 staps, dus eerst maar 14 staps geprobeerd, reed maar geen sound, logisch 14 staps kent geen sound, wordt dus ook niet door Raptor uitgezonden.
Daarna Raptor op 28 staps gezet, en hij reedt gelijk op 28 stappen (niets omprogrammeren in de Lok) en hij produceerde niet alleen de sounds F1 t/m F4 maar ook de souds F5 t/m F8 en dat verbaasde me.
Of de decoder heeft gelijk decoder adres +1 "vastgelegd" of de decoder verwerkt de tweede serie geluiden anders.
Twee vragen, als ik het goed begreep is het een ESU Sounddecoder:
weet iemand hoe deze decoder de tweede serie sounds verwerkt?
gebruikt Roco in haar 3 rail sound loks dezelfde decoder?
Daarna kwam er nog een mede-lid met een 3-rail Roco diesellok, deze reed prima met kabine 1 één kant op, ook in twee richtingen, als je de lok andersom op de rails zette reed hij stokkend.
Na lang praten en veel suggesties kwam ik op het volgende idee: de baan heeft een continu melding (aarddetectie), dus op één railstaaf staat continu geen aarde
De Roco lok heeft geïsoleerde assen, dus is er door de assen geen verbinding tussen de wielen, de stroom moet door slepers op de wielen lopen.
Als er dan aan de andere kant een slecht aardcontact is dan stokt de lok, en jawel, nadat de lok was opengemaakt bleek aan één kant de sleper verbogen, gecorrigeerd en de lok reed weer als een zonnetje.
Dus bij omgebouwde 2 rail loks en stokkende loks goed naar die slepertjes kijken is de boodschap.
Groet, Anne W