Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)

Gestart door Anne W zondag 11 maart 2007, 16:35:59

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Dat snap ik niet helemaal.
De Raptor is toch een nieuw apparaat?? Dan hebben ze de software daar toch ook voor gemaakt?
MFX is nog niet zo heel oud dus zo lang kan geleden kan de software niet gemaakt zijn.

En als je ervoor zorgt dat je software helemaal af is voordat je je apparaat verkoopt dan hoef je inderdaad niet te updaten. Maar bij eventuele nieuwe ontwikkelingen heb je dan wel een probleem...
En een kenmerk van software is nou eenmaal dat het fouten kan bevatten... (ik kan het weten want ik maak dagelijks software). De status van bugfree bereik je vaak pas na lange tijd...

Koen
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,

Ik had geen vraag over updates, hoor. Dat er kennelijk weinig updates voor een Raptor nodig zijn, is mij inmiddels wel duidelijk. MAAR  zelfs een Raptor ontkomt niet aan een versienummer!  :shock: (De website vermeld immers dat updates mogelijk zijn, zie www.raptor-digital.eu/rh-nl2.html  :mrgreen: dus moeten versie te herkennen zijn. :?: )

Ik stel mijn vraagie dus opnieuw.  :roll: Oke, ik stel hem iets anders dan. Welk versienummer heeft JOUW raptor?

That's all.

Jan.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Jan,

De website bedoelt opties (zie mijn adere draadjes), die opties zitten er al softwarematig in, maar moeten geactiveerd worden middels een code, de Raptor die je zou hebben heeft een serienummer, waarmee alles vast ligt (net als bij mijn Caterpillar motoren overigens)

Beste Koen,
De ontwikkelaar van de Raptor is een collega van je, in tegenstelling tot ik, ik ben een scheepswerktuigkundige.

Raptor is een nieuw apparaat, maar afgezien van MFX zijn er geen nieuwe digitale formaten uitgevonden, dus hoeft er in de basis ook geen nieuwe techniek uitgevonden te worden, wel slimmere denk ik.

Het enige wat ik ben tegengekomen gedurende mijn test werk is dat MFX/28 staps redelijk inefficiënt is, Raptor moest hiervoor de capaciteit "te besturen treinen" terug brengen, deze wijziging is doorgevoerd voordat Raptor op de markt kwam.

Raptor is een digitale multiprotocol centrale met ingebouwde automatiseringssoftware, deze software bestaat dus al heel lang en hoeft ook niet vernaderd te worden, hij stuurt de centrale aan.

Duidelijk zo?

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik heb gisteravond de Raptor voor het eerst in actie gezien.
Ik was naar aanleiding van wat ik ervan gelezen had (vooral hier) wat sceptisch maar nu ik het apparaat gezien heb ben ik toch wel onder de indruk van de mogelijkheden.

Het apparaat ziet er niet echt uit en de bediening via het kleine schermpje is wat onhandig maar de mogelijkheden zijn wel gaaf!
Zaken waarvoor je bij het CS koploper nodig hebt zitten hier ingebouwd en werken erg goed!
Ik weet nog steeds niet of ik de Raptor aan zou schaffen als ik nu de keuze zou moeten maken maar vond het de prestaties indrukwekkend!

Koen
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Koen,

Een goede reactie vind ik en in lijn met wat ik steeds zeg: bepaal wat belangrijk voor je is, het gebeuren op de baan of wat er op de computer te zien is en bepaal dan je keuze.

En bedenk dat als de baan ingevoerd is, je echt niet meer zo vaak op dat kleine schermpje kijkt, hoef ook niet, het is slechts een hulpmiddel voor het gebeuren op de baan.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Nou gaan we lachen..  :lol:

Inmiddels ben ik een weekje aan het knoeien geweest met mijn nieuwe Raptor aanwinst.  :roll: Om Raptor voor mijn automatische baan aan te sluiten moest ik tijdelijk de booster van mijn handmatig bestuurde rangeerterrein afpakken ter vervanging van de ingebouwde booster van mijn opzijgeschoven 6020.

Vervolgens de hele handel aangezet. Na het lezen van de verkorte handleiding op het A4-tje kon ik direct handmatig mijn loks, letterlijk en figuurlijk, ?de sporen? geven.  8) Ten opzichte van mijn Control-80 moet ik per lok wel een toets extra indrukken,  :| maar daar staat dan een heerlijk smeuig draaiende regelknop tegenover.  8) Bovendien kan ik nu ?naadloos? qua snelheid wisselen van het ene loknummer naar het andere, iets wat door mijn Control-80 altijd met de verkeerde(lees vorige) snelheidstand en gedoofde lichten begroet werd.  :?

Het sturen van wissels en seinen is ietwat minder lachen.  :| Ja, het gaat snel, als je de artikelnummers weet, en je hebt geen 16 Keyboards nodig om alles te bedienen maar wissels bedienen met slecht één (juiste) druk op de knop via de Keyboards is wel even een gemis.  :cry:

De ?lange? handleiding zal voor de jeugdigen beslist een uitkomst zijn.  :wink: Handleidingen lezen zij immers uberhaupt niet meer.  :mrgreen: In het begin had ik niet bepaald het idee te weten waar ik mee bezig was in het Raptor menu en na het lezen van de summiere handleiding over dat menu onderdeel wist ik zelfs zeker dat ik niet wist waarmee ik bezig was..  :oops: Enfin, na Raptor qua bediening, letterlijk en figuurlijk, ?uitgevogeld? te hebben bleek het instellen van louter Motorola protocol op de baan en 27 snelheidsstappen voor mijn C90 loks niet zo moeilijk meer. Als je het weet, zoals met alles, wordt het simpel.  :idea:

Nou gaan we echt lachen..  :mrgreen:

Mijn baan invoeren in het systeem en dan kijken of Raptor het beter doet dan mijn C64 programma.  :shock: Raptor heeft een leermodus om het baanplan automatisch in te voeren door slechts handmatig met één trein rond te rijden.  8) In tegenstelling tot de jubelende folder blijkt dat echter niet direct voor (70 jarigen) beginners weggelegd. Daar ging de eerste avond dus mee aan..  :( Eenmaal door knoeien wijzer geworden ging de tweede avond daarentegen als een volslagen verrassing (op die recente decemberdag een ?suprise? zeg maar). Ik was nota bene meer tijd kwijt aan het compleet leeghalen van mijn treinen van de baan, op één ?leertrein? na, dan via de leermodus het invoeren van mijn 38 blokken over mijn 4 stations en wisselstraat emplacementen!  :shock: Daarna eerst de ?leertrein? ingezet en via de RUN knop deze automatisch laten rijden. Die ene trein hoefde nergens te stoppen, Raptor schotelde altijd een groen sein op tijd voor de (bots)neus en schakelde wissels(veel sneller dan mijn C64) steeds weer op een andere route. (Iets wat ik nooit echt voor elkaar heb gekregen met mijn C64)  :oops:

Daarna één trein extra ingezet en weer automatisch laten rijden. Twee doorrijdende treinen. Toen drie treinen extra ingezet.  8) Ditmaal moesten treinen door de ?drukte? ook stoppen bij de seinen. In het ?weiland? wel te verstaan want ik had de modules ?Aankomstmelder? en ?Opheffen Stopmelder? nog niet gebruikt.  :| Ook ingevoerd, via het ?bejaarde pesten? SMS nieuwewetse geneuzel  :evil:, maar daarna kon ik nota bene tijdens het automatisch rijden van de baan één voor één de  ?weiland? stopmelders opheffen en waarrempel; de treinen reden door tot aan het stopstuk!  :P  :P Precies wat ik wilde zonder mijn rimpelige  kop zelfs maar onder de tafel te hoeven steken.  :lol: Tot slot al mijn 12 treinen ingezet om mijn nekpijn van het ?weet-niet-waar-ik-moet-kijken? nog verder te verergenen.  :wink:

Alles overziende heeft Raptor mijn slordige 20 jaar noeste C64 programeerwerk in slechts één week tijd compleet weggevaagd.  :o Het is dat ik letterlijk van huis uit psycholoog/grafoloog ben zodat ik in zelftherapie kan gaan anders had je deze oude man van te voren wel eens mogen waarschuwen, Anne.  :wink:

Dit belooft dus nog aardig wat goeds voor mijn zienderoogend afnemende toekomst. De afgelopen vijf jaar heb ik mijn C64 programma eigenlijk niet verder meer weten uit te breiden.  :oops: Het programma werd te complex en ik werd net zo langzaam.  :) Maar nu zie ik weer de mogelijkheden om met Raptor alle overlooprijwegen van mijn stationsemplacementen in te kunnen stellen. Letterlijk en figuurlijk een oude droom die bewaarheid lijkt te worden.  8)

Jan.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste jan,

Ik zit hier op de zaak aan het eind van een verschikkelijk rottige dag (een paar motoren ver weg vol met problemen) en ik lees je commentaar, ik moet zeggen dat het mij ontroerde.

Waarom: omdat ik steeds zeg dat voor een bepaalde groep Raptor in een behoefte voorziet en jij bewijst dat.

Verschikkelijk hartelijk dank en als je nog wat te melden of te vragen hebt, dat gewoon op dit Forum doen, zodat ook anderen er wat aan hebben.

Groetjes, Anne
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Jan,

Voor je handmatige wisselbediening even een simpel baanplannetje (s) maken en daar de wisseldecodernummers op zetten.

Als je wisselstraten met de hand wil schakelen, dan kan dat in de regel "Rijwegen: wisselstraten", je zoekt de rijweg op en drukt op "yes" en de rijweg schakelt (mits niet in een bezette rijweg opgenomen), ook hiervoor moet je waarschijnlijk een baanplannetje maken of het moet maar een enkele wisselstraat zijn.

Heb je de optie wachttijden in een station ook?

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,

Een baanplantekening met wisselnummers is een goed idee. 8) De functie "wachttijden" heb ik niet nodig. Bij mij moeten de heren bij de eerste en allen gelegenheid rijden!  :mrgreen:

Jan.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op woensdag 10 december 2008, 17:52:38ik lees je commentaar, ik moet zeggen dat het mij ontroerde.
Sterk spul he die Fisherman's Friend, klik  :wink:
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Spoorman,

Zeer gelukkig heb ik niet zo veel van die "macho" hormonen, zodat ik die smerige Visvrienden niet nodig heb om mijn emoties te maskeren.

Trots zijn en blij zijn zijn ook gewone emoties, en ik ben trots op mezelf dat ik Treinstein heb kunnen helpen en ik ben blij voor Treinstein dat hij gevonden heeft waar hij naar zoekt.

Groetjes van een gewoon mens, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,

Mij heb je ook enorm geholpen met wat ik zocht.
En ik beleef er elke dag weer veel plezier van.
Zo'n klein Raptortje waar voor mij alles in zit wat ik wil heben.

Henny
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik ben een nieuw Forum lid en wil graag even aansluiten in deze lange en interessante 'ketting' van Raptor gerelateerde onderwerpen. Ik heb sinds vele jaren weer een modelbaan in huis, feitelijk aangeschaft voor mijn oudste zoon. Na enige uitbreiding en de wens van de baan een digitaal spoor te maken, ben ik op zoek gegaan naar mogelijke systemen (en tussentijds steeds de baan op analoge 'mode' teruggezet). Eerst een Esu aangeschaft, wat voor een niet ingewijde als ik ben betekend dat je je een wereld met nieuwe termen en definities zal moeten eigenmaken, om tenminste een deel van de geboden functionaliteit te kunnen gebruiken.
Met de Esu lukte het me niet alle functies van de vier Marklin lokomotieven aan te spreken. Uiteindelijk de Esu ingeruild voor een Centraal Station van Marklin. Deze was in kwaliteit en afwerking duidelijk minder dan de Esu en ook hier bleven problemen onopgelost. Niet alle functies van twee van de vier locomotieven waren oproepbaar, maar belangrijker het automatiseren van de baan leek met Centraal Station niet iets dat je even in een paar minuten regelt.
Bij toeval heb ik vervolgens een demonstratie van Raptor gezien en was gelijk overtuigt. Dat was precies wat ik zocht!! Dit systeem leek alles geintegreerd aan te bieden en was simpel om te configureren en te bedienen. Tenminste, voor een gemiddeld kundig modelbaan hobbyist.. Vervolgens heb ik Centraal Station ingeruild en een Raptor aangeschaft.

Ik zal niet al mijn gemaakte fouten hier te expliciet uit
de doeken doen, maar vele maanden proberen en tot twee keer toe door verkeerde aansluitingen Raptor te hebben beschadigd heeft mij een diepe waardering gegeven in de mensen achter Raptor. Zij hebben in oneindig geduld vele woorden besteed om mij het configuren en tal van andere zaken van Raptor uit te leggen, terwijl ik maar heel langzaam een beeld begon te krijgen hoe eigenlijk een blok of een sein verband hebben met het aantal treinen dat onafhankelijk kan rjiden, etc. Dit stukje heb ik geschreven om andere hobbyisten te laten weten dat ?serviceverlening? binnen Raptor tot een eenzame hoogte is verheven!
De vruchten hiervan heb ik nu pas sinds een paar dagen geproefd, want ik heb eindelijk alles werkend!! Prachtig te zien hoe de betrokken treinen hun parcour afleggen zonder ingrijpen (wel mogelijk overigens wanneer gewenst) en in onvoorspelbare gecombineerde secnario?s!!
Bedankt Mark!!

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Gt2x4/4,

Ik ben blij dat je gevonden hebt wat je zocht, het bewijst dat simpel ook goed kan zijn.

Je ontdekkingstocht is nog niet zo lang aan de gang, je komt vast nog wel dingen tegen waarvan je vindt dat die mooier kunnen, gewoon vragen, je weet de weg.

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Inmiddels is mijn S88 systeem uitgebreid met een extra 16 meldpunten, totaal nu 96 stuks, er rijden nu 11 treinen in een continu bedrijf, ik kan nog steeds geen onregelmatigheden melden.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik ook niet. 8)

Jan.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Tijd voor een samenvatting:

De baan (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0) heeft nu zijn definitieve omvang bereikt, wellicht komt er op het hoofdstation nog één kopspoor bij, waar de goederentrein naar het bergstation zijn huis zal vinden, de rangeerterreinen en het BW vallen niet onder Raptor (anders zou ik me echt gaan vervelen)

Er is nu een dubbelsporige hoofdbaan, een daarvan aftakkende enkelsporige nevenbaan en een enkelsporig boemelbaantje, de laatste twee eindigen boven in het bergstation, en delen, naast het bergstation, slechts één fysiek blok.

In totaal zijn er 40 fysieke blokken, de Duitsers noemen dit “Gleisabschnitte”, wij hebben er geen mooi woord voor die ook gelijk de bedoeling weergeeft, het aantal fysieke blokken en het aantal rijrichtingen geeft ook de maximale “treinen” capaciteit aan, immers als alle blokken bezet zijn, dan rijdt er niets, dus per rijrichting moet er altijd één vrij blok zijn.

Dit betekent dat mijn baan een maximale capaciteit heeft van 36 treinen, maar dat is geen gezicht.

Nu rijden er op de hoofdbaan per rijrichting: 1 stoptrein, 1 sneltrein, 1 goederenstoptrein en 1 doorgaande goederentrein (stop ook niet op het hoofdstation), per rijrichting kan er nu nog één trein bij (sparen dus)

Vanaf het hoofdstation rijdt 1 stoptrein via hoofdbaan en nevenbaan naar het bergstation en weer terug, ook hier kan er nog een trein bij, daarna wordt het teveel treinen tegenover te weinig landschap.

Het boemelbaantje heeft twee korte treinen rijden, ook hier kan er één bij, maar dat zie je niet omdat er dan altijd één in het schaduwstation staat, dus deze trein komt er pas als ik niet weet wat ik met mijn geld moet doen.

Voor Raptor zijn er 54 blokken, dus een aantal fysieke blokken hebben een dubbele naam en functie, blok 320 heeft er zelfs 4: 1 maal boemel omhoog (320A), 1 maal boemel omlaag (320B), 1 maal stoptrein omhoog (320C), 1 maal stoptrein omlaag (320D).

Elk blok heeft een hoofdsein decoder nummer toegewezen gekregen, waarvan er op dit moment ook 13 werkelijk een decoder en sein hebben, dat worden er nog meer als ik toe ben aan het afbouwen van het hoofdstation.

Er zijn 23 decoder nummers toegewezen voor Hp2 seinen, waarvan er ook weer op dit moment 9 werkelijk een decoder en sein hebben.

Uit de blokken zijn 71 mogelijk rijwegen gevormd, waarin in totaal 47 wissels, speciale “Anne W” uitstelschakelingen, en Sh seinen zijn.

Er is een automatische overweg in het dubbelspoor, er is een alarmlicht schakeling voor “verlate aankomst treinen” en er is een externe noodstopschakeling, waarop een groot aantal schakelaars aan te sluiten is, zodat je in kunt grijpen van willekeurig te kiezen plaatsen.

Een computer, dus ook Raptor, heeft “ogen” nodig, er staat een batterij van 96 stuks S88 terugmeldpunten ter beschikking waarvan er op dit moment een 84 bezet zijn.

Ik ben erg tevreden zoals het allemaal rijdt (afgezien van stroomstorinkjes die we allemaal hebben), dus de test is goed afgelopen, en ik ben ook blij dat ik nu, naast zo nu en dan wat schrijven op dit Forum, weer lekker verder kan met het landschap.

Met spoorse groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Vanmorgen is de “baas” van Raptor bij mij op bezoek geweest, met als hoofddoel het testen van een nieuwe optie, spersein koppelen aan hoofdsein.

Logisch is dat het spersein met het hoofdsein mee schakelt, het zou dus op te lossen zijn door ze op dezelfde decoder te zetten, maar dan heb je geen separate bediening meer voor het spersein als je aan het rangeren bent.

Tot nu toe schakelt Raptor mijn sperseinen op groen via de wisselstraat van de rijweg en weer op rood via de af- of roodmelder van de rijweg, een goed werkende methode, maar niet erg logisch.

Nu is dit verbeterd, per blok kun je een spersein decoder invullen en aangeven of hij automatisch moet, op automatisch gaat hij op groen, mooi kort voor het hoofdsein, en hij gaat ook weer netjes op rood met het hoofdsein mee, een mooie optie dus voor de mensen die hun baan ook met sperseinen uitrusten.

Naast deze optie is er een tweede getest, o.a. goed toepasbaar voor overwegen, de overweg gaat dicht bij het passeren van een melder, of hij zit in een wisselstraat schakeling in de rijweg, goed te regelen met de uitsteltijden voor de magneet artikel decoder.

Bij mij gaat de overweg weer open bij het passeren van een melder na de overweg, nadeel is dat deze melder op een vaste afstand ligt van de overweg (afstand langer als de langste trein), dus niet kijkt naar de lengte van de treinen.

Dit is nu opgelost door een geïnverteerde werking van een stuurmelder, een actie wordt pas uitgevoerd als de melder weer “onbezet” is geworden, dus een melder kort na de overweg gaat de overweg weer open doen als de laatste wagon deze melder verlaten heeft.

Dit betekent wel dat de melder een continu “bezet” signaal moet geven, dus een rail lengte benut moet worden van minimaal de langste wagon.

Bij mij is het overigens niet toepasbaar, de baan is daar klaar en ik heb geen zin om nieuwe melders daar aan te leggen.

Dat er ook vreemde vragen binnen komen maakt de volgende optie duidelijk: standaard zit in Raptor een Motorola Spanning Fluctuatie Compensatie, zoals bekend varieert het spanningsniveau van het Motorola signaal nogal, zoals duidelijk te zien is aan lampjes die naar de lokmassa gaan, bij mij zie je dat dus niet.

Iemand heeft gevraagd of deze compensatie uitgezet kan worden, zodat er een pure 6021 Motorola modus beschikbaar is (vraag me niet waarom, ik weet het niet en het interesseert me ook niet), kort en goed, deze optie is getest en ik moet zeggen dat ik me nooit gerealiseerd heb dat het spanningsniveau zo sterk fluctueerde bij de 6021.

Het zal duidelijk zijn dat deze optie niet geactiveerd is in mijn Raptor.

Al met al een nuttige morgen voor Raptor en gedeeltelijk voor mij.

Groet, Anne W

Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op zaterdag 16 mei 2009, 15:39:23
Dat er ook vreemde vragen binnen komen maakt de volgende optie duidelijk: standaard zit in Raptor een Motorola Spanning Fluctuatie Compensatie, zoals bekend varieert het spanningsniveau van het Motorola signaal nogal, zoals duidelijk te zien is aan lampjes die naar de lokmassa gaan, bij mij zie je dat dus niet.
Dit vind ik een vreemd verhaal. Het flikkeren van lampjes die aan de locmassa zitten komt niet door spanningsfluctuaties. Het komt doordat het Motorola signaal asymmetrisch is, en de mate van asymmetrie variëert afhankelijk van de uitgezonden boodschappen.
Daarom ben ik wel nieuwsgierig naar die "Spannings Fluctuatie Compensatie", want ik kan me niet zo goed voorstellen hoe ze dat voor elkaar krijgen. De spanning fluctueert nl. niet, dus vraag ik me af wat er dan wel gecompenseerd wordt.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Peter, je haalt wat dingen door elkaar. Dit gaat niet over de Märklin boosters, maar over de Raptor, waarin de compensatie van de spanningsfluctuaties kennelijk uitgezet kan worden.
En nogmaals, het flikkeren van de lampjes die aan de locmassa zitten heeft niet zozeer te maken met spanningsfluctuaties, maar met de variërende asymmetrie van het Motorlol signaal.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet, één ding is zeker, bij de test begon mijn ouderwetse metertje nogal te bewegen en kon ik het ook zien aan de lampjes van mijn accu railbus.

Verder herinner ik me uit het begin van mijn testwerk, dik 2 jaar geleden, dat vriend Raptor erg geïnteresseerd was in het metertje en de lampjes.

Beste Klaas, wellicht krijg je een antwoord als je het navraagt op vraag@raptor-digital.eu, "wellicht" omdat er iets is als "het geheim van de smid".

Beste Peter, het bewegen en flikkeren met deze "compensatie" is vele malen minder als bij mijn oude Edits centrale/booster combinatie, ik weet alleen niet meer of dat ook zo was voordat Thies een lok van me heeft gebruikt om een wijziging aan te brengen in de Eprom, dit n.a.v. het feit dat in het kopstation de lok geregeld twee keer omschakelde op automatisch bedrijf

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op zaterdag 16 mei 2009, 22:38:15
Klaas, ik haal geen dingen door elkaar en het komt niet alleen bij de boosters maar ook bij de centrale voor. De uitgangsspanning zoals eerder aangegeven fluctueerd met de belasting en kan zelfs oplopen tot 25% bij vollast. Deze fluctuatie beinvloed ook de snelheid en lichthelderheid en het zal me niet verbazen dat men (Anne) dit bedoeld.
Dan vraag ik me toch af waarom deze fluctuatiecompensatie er alleen voor Motorola in zit. Als het echt gaat om spanningsfluctuaties, dan zie je dat flikkeren van lampjes toch ook bij DCC? En zelfs als ze niet op de locmassa zitten?
En dan kun je dat toch voorkomen door met een gestabiliseerde spanning te werken, in plaats van met een of andere geheimzinnige compensatie.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik heb de vraag aan de ontwerper voorgelegd.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op zaterdag 16 mei 2009, 15:39:23
Dat er ook vreemde vragen binnen komen maakt de volgende optie duidelijk: standaard zit in Raptor een Motorola Spanning Fluctuatie Compensatie, zoals bekend varieert het spanningsniveau van het Motorola signaal nogal, zoals duidelijk te zien is aan lampjes die naar de lokmassa gaan, bij mij zie je dat dus niet.
Klok, klepel, gewichtigdoenerij en verder veel gebakken lucht.

Gr, Ben.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Gelukkig zijn er meer met gebakken lucht.  :wink:

Maar zullen we niet eerst eens het antwoord van Raptor afwachten?

Groeten

Olav
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Natuurlijk weet ik niet waar de klepel hangt, verkeerde opleiding gehad, is ook niet interessant, het gaat mij te allen tijde om het resultaat en dat heb ik met eigen ogen gezien, een vergelijk tussen nu, met de uitgeschakelde "compensatie" en lang geleden met de oudste Edits centrale.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Antwoord van Raptor:

Geachte heer Zondervan,

Raptor compenseert (uitschakelbaar) inderdaad de nadelen van de
variërende asymmetrie van het Motorola signaal. Met name oude (c80)
lokdecoders hebben hier baat bij met het (eindelijk) contant kunnen
branden van de (lok)verlichting. Hoe Raptor deze compensatie echter doet
is een bedrijfsgeheim.

Met vriendelijke groet,
Mark


Lijkt me duidelijk.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Klaas en Ben,

Het antwoord was duidelijk dacht ik, indien jullie willen dan zouden jullie a.s. vrijdagmorgen wellicht bij mij eens kunnen komen kijken, dan kun je het met eigen ogen zien en eventueel meten met je eigen apparatuur.

Ik woon in de buurt van Den Bosch en het stinkt hier niet naar gebakken lucht, hooguit naar verse verf omdat ik de bergwand achter Darligen ga schilderen (zie mijn topic in modelbaan bouw)

Groet, Anne W



Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Als je het goed vindt sla ik je genereuze aanbod af. En ik heb al helemaal geen meetapparatuur. Daarnaast ben ik niet geinteresseerd in je centrale, heb deze al eens uitgebreid mogen bestuderen op een beurs en ik vind het een weinig intuïtief onding.

Maar goed, gelukkig valt er wat te kiezen toch? :wink:

Gr, Ben.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Het flikkeren is in de lok op te lossen dus het het bedrijfsgeheimpje niet interessant voormij.

Mvg, Johan
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op maandag 18 mei 2009, 23:27:19
Het flikkeren is in principe nog steeds aanwezig alleen is het voor het oog zodanig dat het lijkt of dat het niet meer aanwezig is.
nou maak je me nieuwsgierig. Kennelijk weet jij hoe ze het gedaan hebben. Vertel eens.

CiteerOverigens gaat deze truc alleen bij het MM-protocol op.
Logisch, bij andere protocollen is het helemaal niet nodig.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op maandag 18 mei 2009, 23:57:05
Zoals het er al staat is het alleen interessant voor diegene die zelf een centrale ontwerpen. Hiermee voorkom je elle lange discussies.
Wat is dit nou toch weer een waardeloos antwoord.
Hier kan ik alleen maar uit concluderen dat je het gewoon niet weet.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Klaas, vertel me eens wat heb jij nu aan die informatie als je er verder niets mee doet.

Citaat van: KlaasZ op dinsdag 19 mei 2009, 00:06:53
[Hier kan ik alleen maar uit concluderen dat je het gewoon niet weet.
Moet men alles aan je neus hangen dan ?.

Mvg,
Peter
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Als ik dit allemaal lees word ik steeds blijer dat ik heb gekozen voor een CS2, stekker erin en rijden maar !  Voor mij is dit allemaal veel te lastig om te volgen maar ik wens jullie wel veel hobby plezier met deze centrale. (alleskunner?)
Groetjes,
Gijs
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op dinsdag 19 mei 2009, 00:24:03
Klaas, vertel me eens wat heb jij nu aan die informatie als je er verder niets mee doet.
Ik wil het gewoon weten, is dat nou zo raar?
Jij weet het dus je kunt het me vertellen. Ik begrijp niet waarom je dat niet wil. Een forum is er toch om elkaar vooruit te helpen? Nou, doe dat dan ook.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Tja, gewoon uit interesse.
We praten over een probleem dat al sinds de introductie van Märklin Digital speelt bij modellen waar de verlichting aan de railmassa wordt gehangen. Als er dan 25 jaar later opeens een oplossing is bedacht, dan ben ik daar reuze nieuwsgierig naar.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik ben ook nieuwsgierig (geworden), dus... asjeblieft ? Eventueel in een nieuw draadje, als het hier té zeer off-topic is.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Gijs,

Stekker erin, twee keer op start drukken en 11 treinen gaan hun veilige weg zoeken is het bij mij, verder goede keus als je tevreden bent en niet aan het automatiseren wilt slaan.

Heren en Moderatoren, als "eigenaar" van dit topic en ook nog de veroorzaker van de discussie heb ik geen bezwaar tegen deze off-topic discussie.

Ik heb vanavond mijn Raptor even op MM en DCC gezet, en een klein stukje automtisch gereden (alleen MM loks), het metertje was een stuk onrustiger, dus kan de vraag zijn hoe de loks zich gedragen als er MM en DCC door elkaar wordt gereden.

Groet, Anne W

Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne, helemaal automatiseren is voor mij (nog) niet weggelegd. Het programmeren zal voor mij de bottelnek zijn.
Het ziet er wel allemaal interessant uit en het zal ook wel heel gaaf zijn om zoveel treinen te zien rijden zonder er zelf iets aan hoeven te doen.
Groeten,
Gijs
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Gijs,

Programmeren is een groot woord in deze. Men wil dit wel eens verwarren met het schrijven van een programma. Dit laatste is nu juist niet nodig met de diverse software die verkrijgbaar is.

Of je het nu hebt over Raptor, koploper of welk programma dan ook, het schrijven is al gedaan.

Wat je wel moet doen is de baan invoeren. En juist dit is bij de meeste software vrij simpel. Alleen moet je voor jezelf een structuur vastleggen hoe je dit doet en heel belangrijk: op "papier" je baan goed definiëren. En dat is makkelijker dan je denkt.

Leidraad is binnen de bestaande baan een simpel rondje te beschrijven en dat invoeren. En van daaruit breidt je de mogelijkheden van de baan langzaam uit. Veel fouten worden gemaakt door direct de hele baan in te voeren. En dat is dan juist het frustrerende deel.

Wat ik enkel tracht aan te geven is dat het echt niet zo moeilijk is.

Verder nog het volgende. Een hoop mensen rijden analoog of in ieder geval handmatig. Een menselijk persoon (wat wij toch trachten te zijn  :mrgreen: ) kan maximaal ongeveer drie treinen door elkaar laten rijden zonder problemen. Daarom kan juist software ondersteunend zijn. Want de meeste programma's beschikken over een "handmatige" mogelijkheid. Dat wil zeggen, de baan is ingevoerd en het programma bewaakt wat de handmatige bestuurder uitvoert. In dat geval kan je veel meer treinen "beheren".

In ieder geval veel plezier.  :D

Zo, einde een stukje off-topic.

Groeten

Olav
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Olav,

Dit is hardstikke "on-topic" de test ging grotendeels over het automatiseren met Raptor en je schrijft het zeer netjes op.

Ik heb geen ervaring met andere multiprotocol centrales, wel heb ik in mijn testwerk een poosje met één DCC Lok tussen zeven MM Loks gereden zonder dat ik iets vreemds tegen kwam, is er iemand die echt multi-protocol rijdt?

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Peter,

En dus geen problemen? hoe doen de lampjes van de C80 loks het?

Groet,  Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Geen probleem denk ik, tenminste niet bij mij als ik me goed herinner, ik zou wel willen weten of er mensen zijn met een andere multiprotokol centrale en die rijden met MM en DCC lols of zij problemen (of minder goede ervaringen) hebben.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Zou wel eens willen weten hoeveel mensen een raptor hebben als treinbesturings en digitaal systeem?

Ik heb er inmiddels 2

Teunis
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Vroeger, met mijn 6020 uit 1986 knipperden de c80 lampjes ook geen van allen(zolang ik niet naar mijn Control-80's ging wijzen :?). Enig later programeerde ik via mijn C64 zelf een "opfris" cyclus zodat ik de k83 stopstuk weerstanden kon weglaten. 8) Dat opfrissen ging op "z'n acht-en-dertigst" zodat het "geflikker" wel meeviel. :wink: Nu met een Raptor was het geflikker direct over, maar dat vond ik, in vergelijking met mijn geknoei, voor een moderne professionele centrale "logisch". :o

Of, naar nu blijkt, eerder prettig uitzonderlijk? :shock:

Jan.
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Op  de komend beurs (10 oktober) in Houten zal  bij Raptor voor het eerst een vernieuwde demobaan te zien zijn, zie het schema.



De bedoeling van deze demobaan is om te laten zien dat er veel, en geautomatiseerd, mogelijk is op een kleine ruimte (ruim 2 vierkante meter)

De testen tot nog toe hebben uitgewezen dat de baan en Raptor minimaal 7 treinen aan kan, waarvan er in ieder geval 4, en soms 5 tegelijkertijd een rijweg aan het uitvoeren zijn, elke lok betekent één bezet blok en één of meerdere niet-vrije rijwegen)

In totaal zijn er 12 blokken , waarmee 32 rijwegen mogelijk zijn, een groot aantal voor zo'n klein oppervlak, maar er zijn ongetwijfeld een aantal twee richtingen rijwegen bij (één fysiek stuk spoor, waarop twee of meer rijwegen mogelijk zijn).

Wat ook nog verbazingwekkend is, is dat dit alles mogelijk is met één S88 unit.

Als laatste, ik heb het zelf nog niet gezien, Houten wordt voor mij ook de eerste gelegenheid.

Voor de landschapliefhebbers onder ons:  deze baan is jullie een doorn in het oog, dus als je niets te automatiseren hebt, niet gaan kijken.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Tijd voor een verslagje over de ontwikkelingen bij Raptor:

De nieuwe demobaan draaide in Houten in eerste instantie goed, heel veel treinverkeer op zo’n kleine ruimte, maar na verloop van tijd begon één van de twee drieweg wissels één kant op te weigeren om het op een gegeven moment helemaal op te geven (waar heb ik dat meer gelezen?)

Omdat je niet kunt zeggen waar de treinen naar toe gaan, het is een chaotisch maar geordend (geen botsingen mogelijk) treinbedrijf , was het niet mogelijk de wissel met de hand in de juiste stand te zetten, dus zijn op een gegeven moment de rijwegen over die wisselstand “uitgeschakeld” in het rijweg-areaal, daarna bleef wel bedrijf mogelijk, maar een stuk minder.

Als ik het goed gehoord heb is nu besloten beide drieweg wissels om te wisselen in 2 maal 2 gewone wissels, maar daarvoor is het wel nodig dat de Houtense beurs één meter ruimte meer kan leveren.

Raptor had ook een nieuwe ontwikkeling bij zich, een pure multi-protocol digitale centrale zonder de automatisering, een lage drempel voor mensen die aan “digitaal” beginnen.

Zijn die mensen toe aan automatisering, dan is dat heel simpel, de pure multi-protocol digitale centrale is eenvoudig te upgraden naar de Raptor multi-protocol digitale centrale met ingebouwde treindienstleiding.

De kosten voor de “handbediening” uitvoering zijn Euro 199.-- per stuk, de upgrade kost dan weer Euro 100,-- per stuk, of de upgrade kan gebeuren middels de betaling waarvoor je een code terug krijgt, zoals dat het geval is met de opties, weet ik niet.

Ik begrijp dat de interface en de sofware voor het aansluiten van een laptop op de Raptor ook wat ontwikkelingen hebben doorgemaakt, ik heb een CD bij me, waar ik nog naar moet kijken, het is de baanplan software, onafhankelijk van Windows, dus eigen operating system, ook begrijp ik, maar ik ben een computerbeet, dat de broncode ook bij de levering van de interface hoort.

Als jullie meer vragen hebben dan op naar Houten in december of naar de vraagknop op de website, ik ben een “toepasser” geen deskundige.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,

Is dat misschien mijn banen plan wat er op het schijfje je staat.Mark heeft mijn baan opgeslagen in zijn Raptor.

Henny
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Henny,

Ik hoop het weekend eens naar de cd te kunnen kijken.

Groet, Anne W
Re:Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne,


CD getest en wat zij je bevindingen [Hoop wel op een verslag van je]

Mvg

Henny