Nou gaan we lachen..
Inmiddels ben ik een weekje aan het knoeien geweest met mijn nieuwe Raptor aanwinst.
Om Raptor voor mijn automatische baan aan te sluiten moest ik tijdelijk de booster van mijn handmatig bestuurde rangeerterrein afpakken ter vervanging van de ingebouwde booster van mijn opzijgeschoven 6020.
Vervolgens de hele handel aangezet. Na het lezen van de verkorte handleiding op het A4-tje kon ik direct handmatig mijn loks, letterlijk en figuurlijk, ?de sporen? geven.
Ten opzichte van mijn Control-80 moet ik per lok wel een toets extra indrukken,
maar daar staat dan een heerlijk smeuig draaiende regelknop tegenover.
Bovendien kan ik nu ?naadloos? qua snelheid wisselen van het ene loknummer naar het andere, iets wat door mijn Control-80 altijd met de verkeerde(lees vorige) snelheidstand en gedoofde lichten begroet werd.
Het sturen van wissels en seinen is ietwat minder lachen.
Ja, het gaat snel, als je de artikelnummers weet, en je hebt geen 16 Keyboards nodig om alles te bedienen maar wissels bedienen met slecht één (juiste) druk op de knop via de Keyboards is wel even een gemis.
De ?lange? handleiding zal voor de jeugdigen beslist een uitkomst zijn.
Handleidingen lezen zij immers uberhaupt niet meer.
In het begin had ik niet bepaald het idee te weten waar ik mee bezig was in het Raptor menu en na het lezen van de summiere handleiding over dat menu onderdeel wist ik zelfs
zeker dat ik niet wist waarmee ik bezig was..
Enfin, na Raptor qua bediening, letterlijk en figuurlijk, ?uitgevogeld? te hebben bleek het instellen van louter Motorola protocol op de baan en 27 snelheidsstappen voor mijn C90 loks niet zo moeilijk meer. Als je het weet, zoals met alles, wordt het simpel.
Nou gaan we
echt lachen..
Mijn baan invoeren in het systeem en dan kijken of Raptor het beter doet dan mijn C64 programma.
Raptor heeft een leermodus om het baanplan automatisch in te voeren door slechts handmatig met één trein rond te rijden.
In tegenstelling tot de jubelende folder blijkt dat echter niet direct voor (70 jarigen) beginners weggelegd. Daar ging de eerste avond dus mee aan..
Eenmaal door knoeien wijzer geworden ging de tweede avond daarentegen als een volslagen verrassing (op die recente decemberdag een ?suprise? zeg maar). Ik was nota bene meer tijd kwijt aan het compleet
leeghalen van mijn treinen van de baan, op één ?leertrein? na, dan via de leermodus het invoeren van mijn 38 blokken over mijn 4 stations en wisselstraat emplacementen!
Daarna eerst de ?leertrein? ingezet en via de RUN knop deze automatisch laten rijden. Die ene trein hoefde nergens te stoppen, Raptor schotelde altijd een groen sein op tijd voor de (bots)neus en schakelde wissels(veel sneller dan mijn C64) steeds weer op een andere route. (Iets wat ik nooit echt voor elkaar heb gekregen met mijn C64)
Daarna één trein extra ingezet en weer automatisch laten rijden. Twee doorrijdende treinen. Toen drie treinen extra ingezet.
Ditmaal moesten treinen door de ?drukte? ook stoppen bij de seinen. In het ?weiland? wel te verstaan want ik had de modules ?Aankomstmelder? en ?Opheffen Stopmelder? nog niet gebruikt.
Ook ingevoerd, via het ?bejaarde pesten? SMS nieuwewetse geneuzel
, maar daarna kon ik nota bene tijdens het automatisch rijden van de baan één voor één de ?weiland? stopmelders opheffen en
waarrempel; de treinen reden door tot aan het stopstuk!
Precies wat ik wilde zonder mijn rimpelige kop zelfs maar onder de tafel te hoeven steken.
Tot slot al mijn 12 treinen ingezet om mijn nekpijn van het ?weet-niet-waar-ik-moet-kijken? nog verder te verergenen.
Alles overziende heeft Raptor mijn slordige 20 jaar noeste C64 programeerwerk in slechts één week tijd compleet weggevaagd. :o Het is dat ik letterlijk van huis uit psycholoog/grafoloog ben zodat ik in zelftherapie kan gaan anders had je deze oude man van te voren wel eens mogen waarschuwen, Anne.
Dit belooft dus nog aardig wat goeds voor mijn zienderoogend afnemende toekomst. De afgelopen vijf jaar heb ik mijn C64 programma eigenlijk niet verder meer weten uit te breiden.
Het programma werd te complex en ik werd net zo langzaam.
Maar nu zie ik weer de mogelijkheden om met Raptor alle overlooprijwegen van mijn stationsemplacementen in te kunnen stellen. Letterlijk en figuurlijk een oude droom die bewaarheid lijkt te worden.
Jan.