Verder met de dubbelsporige hoofdbaan, ik heb inmiddels besloten die in de Raptor in te voeren met de toetsen en niet met het leertraject, dit is geen waardeoordeel maar gewoon invullen past beter bij mijn gevoel.
Onderstaand een handig hulpmiddel, een simpel lijstje met de bloknummering, het hoofdsein, de stopmelder en de wisselstraat naar het opvolgde blok, de remmelder en afsluitmelder zijn voor deze test nog niet interessant, de afmelder (rijweg x naar y afmelder) is bij deze Raptor gelijk aan de stopmelder.
Ik moest even de melders zoeken maar ik weet waar de meeste liggen, even met een spijker de rails verbinden en de Raptor geeft aan welke het is.
Sorteren in Excel geeft een effect wat niet de bedoeling is, dus de volgorder in het lijstje is niet helemaal “je van het”.
Blokkenlijst Kring 100+
Blok Hp0/Hp1 Stpm Remm Afmeld Afslm Naar Bl Wissels
100 99 1,6 1,12 1,6 110-1 33G,32G,48G
100 99 1,6 1,12 1,6 110-2 33G,32G,48R
120 111 4,14 2,14 4,14 130-1 44R
120 111 4,14 2,14 4,14 130-2 44G
135 112 4,13 5,5 4,13 140
140 114 4,11 4,12 4,11 150 16G
150 252 1,8 1,11 1,8 160
160 251 1,15 1,7 1,15 170
170 247 1,13 1,14 1,13 100 21G
170 247 1,13 1,14 1,13 400A 21R,22A,23G,24R
170 247 1,13 1,14 1,13 500A 21R,22A,23G,24G,25R
110-1 248 2,15 2,16 2,15 120 45R
110-2 225 2,11 2,1 2,11 120 45G
130-1 245 5,4 5,3 5,4 135 43R
130-2 217 5,8 5,9 5,8 135 43G
400A 212 1,4 2,1 1,4 110-1 30R,31G,32R,48G
400A 212 1,4 2,1 1,4 110-2 30R,31G,32R,48R
500A 214 2,3 2,3 110-1 27R,30G,31G,32R,48G
500A 214 2,3 2,3 110-2 27R,30G,31G,32R,48R
Ik ben begonnen met een rechte kring: 100 - 110-1 – 120 – 130-1 – 135 – 140 –150 –160 –170 – 100; 110-1, 110-2, 130-1,130-2 zijn parallelle wachtsporen en krijgen straks 10 seconden wachttijd voor alle loks, 100 is spoor 1 in het hoofdstation en 140 is spoor 3 in het tussenstation (hetzelfde station als van het boemelbaantje), de stations krijgen 20 seconden wachttijd voor alle loks.
Eerst heb ik alle rijwegen ingevoerd, daarna alle seinen en stopmelders, gevolgd door de wisselstraten en de handelingen besloten met het inschakelen van alle rijwegen en het invoeren van de wachttijden, in totaal een werkje van 20 tot 30 minuten, niet veel voor een baan van zeker 25 meter lengte.
Daarna heb ik lok 44 op de baan in blok 100 geplaatst en via “trein inzetten” ingevoerd, overigens heb ik alle loks een niet te hoge kruissnelheid gegeven zodat ze niet te hard rijden (is zo’n lelijk gezicht zo abrupt stoppen en weg rijden).
Na twee keer “run” op de Raptor en na 20 sekonden vertrok de lok van blok 100 naar blok 110-1, na 10 sekonden naar 120, door naar 130-1 enz.
Na een paar op rondjes werd het tijd om een tweede lok op de baan te zetten, via halt de baan stil gezet toen de lok in 110-1 was, lok 19 in blok 100 op de baan gezet, ingevoerd en de Raptor ingeschakeld, en beide loks gingen, na hun wachttijd, rijden.
Omdat lok 19 wat sneller is dan lok 44 ging hij lok 44 oplopen en zat hij een blok achter lok 44, de Raptor zorgde ervoor dat er geen kop-staart botsingen plaats vonden.
Wel, zo ging het door tot er 5 loks achter elkaar aan reden, maar elkaar niet inhaalden, ik heb eerder geschat dat de “optische” baan capaciteit 15 treinen zou zijn, maar ik trek nu wel de conclusie dat dat dan wel met alle wachtsporen (ook 160-1 en 160-2 in de toekomst) in bedrijf en met lange wachttijden moet zijn, anders is het zo’n “vrij blok opschuif” systeem.
Genoeg getypt voor vandaag, volgende keer verder met het inschakelen van de wachtsporen en de twee stations sporen.
N.b. bij het kopiëren van het word doucment naar deze pagina is het lijstje onduidelijk geworden, sorry