Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)

Gestart door Anne W zondag 11 maart 2007, 16:35:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Zoals in de recente discussie is afgesproken ga ik een verslag maken van mijn wederwaardigheden als tester van de Raptor, als eerste denk ik dat ik het apparaat opnieuw definiëer, het is een combinatie van een digitale centrale en een stuk besturingssoftware, dus leek me de bovenstaande naam wel aardig, is ook goed af te korten tot TCS.

Dan is het nuttig om te weten hoe mijn baan er ongeveer uit ziet en wat mijn huidige "TCS" is.

Mijn baan is gebaseerd op het boek Märklin Bahn + Landschaft van Bernd Schmid, ik heb het gekocht  en gelezen in 1978/1979, tenminste ik herrinner me dat ik tijdens nachtdiensten als proces operator bij Oliefabriek De Ploeg in Maassluis nog wel eens zat te lezen.

De baan is een U-vorm, is 430 cm breed, rechterpoot is 400 cm diep, midden is 190 cm diep en linkerpoot is 350 cm diep, er is een dubbelsporig hoodspoor met een hoofdstation op de rechter poot, een "afbuig" station op het middenstuk, een parade baanvak op de linkerpoot en drie stuks 2 maal 2 sporige schaduwstations.

In het "afbuig" station ontstaan twee enkelporige zijlijnen, die beiden eindigen in een kopstation, op twee plaatsen hetzelfde spoor gebruiken en er is in één van de twee zijlijnen een dubbelsporig schaduwstation.

Dit "afbuigstation" is het interessanste regeltechnische station, niet alleen passeren er snel-, goederen- en stoptreinen, maar ook buigt er een stoptrein af naar de rechter zijlijn en op de linkerzijlijn rijdt een boemeltje die niet op de hoofdbaan komt.

In onze woning in Papendrecht ben ik begonnen met de bouw van deze baan, waarbij het TCS bestond uit, per blok een Impuls Breedband Stroommaker, waarvan de resulterende spanning geregeld werd door een vol of leeg lopende condensator en dit vol of leeg lopen werd weer bepaald door een aan elkaar gesoldeerde "poorten".

De "poort" besturing kwam uit het boek "de digitale trein", de laatste woorden van het boek waren "tot zover deze gesoldeerde computer, de volgende stap is een echte computer".

Natuurlijk was dit alles heel omslachtig, maar het begrip hoe deze poorten werken is heel nuttig omdat dat ook de basis is van elke regeling die werkt met voorwaardes (trein A mag naar blok 2 rijden als blok 2 leeg is, alle wissels gesteld zijn en er geen kruisend of tegemoet komend verkeer is)

Tot zover, straks weer verder.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
het vervolg, deel 1:

de baan in Papendrecht is nooit afgekomen, in 1988 verhuisden we naar onze huidige woning, waarvan we de indeling zelf konden bepalen en die dus met een grote zolder is uitgerust.

de baan is daar opnieuw opgebouwd , iets minder breed en wat dieper, inmiddels was de digitale techniek in opmars en begon ik met de bouw van de Edits digitale systemen.

bij mijn werkgever was ik, na de onvermijdelijke stagiaire, de eerste die met de IBM PC aan het werk ging (de IBM PC is "stop de systeemdisk in de drive") en toen later de baas een PC Privé project aanbood ben ik daar op in gegaan.

dan dient zich onvermijdelijk de vraag aan: de treinen door de PC laten rijden en welk programma dan, ik heb een programma gevonden, geschreven op een XT/AT computer (ik denk dat ze zelfs 2e hands niet meer te vinden zijn), maar daar zat tegelijkertijd de zwakheid: de programmamaker heeft zo'n hekel aan Microsoft dat hij er niets mee te maken wil hebben (ik wel, één aandeelhouder van Microsoft is zelfs een klant van mij, dat weet hij natuurlijk zelf niet, die mensen zijn zo gruwelijk rijk).

deze eigenschap van de programmamaker is er de oorzaak van dat hij nu de Raptor aan het ontwikkelen is, de belangrijkste eigenschap, het controleren van de treinenloop, is onafhankelijk van wat Microsoft doet (ik lees nu al weer berichten over het nieuwe Windows Vista en treinenprogramma's)

Mijn test van de Raptor is voor mij beëindigd op het moment dat Raptor alles doet wat mijn huidige Edits centrale doet in samenwerking met mijn huidige computerprogramma.

De volgende samenvatting komt uit de computer en geeft een beeld van wat er "geregeld" dient te worden:

50 blokken, waarvan 5 verbindingssporen
73 rijwegen
5 terugmeldmodules à 16 aansluitingen, waarvan 10 vrij
41 rijweg afmelders, waarvan 41 gecombineerd met een andere afmelder
39 remmelders, waarvan 20 gecombineerd met een andere afmelder
43 stopmelders, waarvan 36 gecombineerd met een ander afmelder
3 afsluitmelders, waarvan 3 gecombineerd met een andere afmelder
39 wissels, 45 hoofdseinen (het is een computer die het aangeeft, virtueel zijn de hoofdseinen er allemaal, in werkelijkheid zijn er nu 9)
11 locomotieven, waarvan 9 in dienst zijn, 2 staan er op een zijspoor, beiden met te veel mechanische slijtage, maar wel met brandende lampen.

Als laatste: de baan heeft BINNEN het door de computer geregelde deel, een capaciteit van 40 treinen (geen gezicht natuurlijk, de "visuele" capaciteit zal ergens rond de  15 stuks liggen.

Tot zover de historie, dan in de volgende aflevering de test perikelen.



Groet, Anne W

Edit Sascha 11 Maart 2007 19:40u : Foto geplaatst



Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik heb me vanavond even losgescheurd van het testen, anders weet ik dadelijk niet meer wat ik meegemaakt heb.

Het doel van de foto is om inzichtelijk te maken wat ik doe, daarom nu eerst een beschrijving, niet zichtbaar is de achterkant, daar zitten:
voeding, nodig 10 tot 20 volt, 6 polige S-88 terugmeldaansluiting, 5 polige Märklin boostervoeding en een drie polige boostervoeding b.v. voor Lenz.

De foto laat de voorkant zien, de draaiknop is een knop met klikjes tijdens het draaien, tevens is hij ook indrukbaar, verder is er een alfa-numeriek en fucntie toetsenbord onder folie en een graphisch display.

De functies van de draaiknop is: het verhogen en verlagen van de snelheid, het omschakelen van de rijrichting en het laten verschuiven van boven naar beneden (of andersom) van de tekst regels in het display.

De toetsen van het toestsenbord zijn goed bedienbaar, zij het dat het niet overdreven licht gaat, maar ja dan druk je ook niet makkelijk per ongeluk wat in.

Het achtergrond display licht in het display is licht groen, er zijn vier regels tekst en bij te lange regels schuift de tekst automatisch heen en weer, vanzelfsprekend heeft zo'n klein display zijn beperkingen, maar het hoort bij de gedachte achter dit apparaat.

De toetsen zijn als volgt gegroepeerd:

halt en run met tussenliggende ledjes: halt: geen sigaal, rode led;1 maal  run: signaal, dus spanning op baan, voor handbediening, gele led; 2 maal run: automatisch rijden, groene led.

een handbediening groep onder de knoppen lok en function, hiermee is de snelheid en de richting ook met drukknopen te bedienen, de functies ook, de stopknop betekent dat de lok een sigaal "0" krijgt, dus stopt.

de magneetartikelen worden bediend door simpel een nummer in te drukken en op rood of groen te drukken.

de menu knop is om in het menu te komen en de knoppen yes, no, add, del, chg en del hebben ook met het menu te maken, daar kom ik later op terug.

als laaste voor vandaag (denk ik), twee wetenswaardigheden: er zitten twee "del" knoppen op om te voorkomen dat er per ongeluk wat "gedelete" (gewist) wordt, dus voor wissen twee knoppen tegelijkertijd indrukken, en als je de voedingsstekker in de Raptor steekt en daarbij beide "del" knoppen ingedrukt houdt dan start de Raptor op in de"fabrieksinstellingen.

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
het laatste stuk over wat er aan de Raptor te zien is gaat over het "computer" menu, dit is zichtbaar in het scherm zodra je de Raptor onder stroom zet en als je met de hand aan het rijden bent dan druk je op de knop "menu"

ik heb nu de basis uitvoering, in de toekomst is het mogelijk een aantal software uitbreidingen aan te schaffen, de basis uitvoeringen kent de volgende zaken:

Blok Stopmelder
Blok Hoofdsein Hp0/Hp1
Blok Hernoem blokken
Lok registratie
Lok Decoder merk/type
Lok Naam/omschrijving
Lok Dubbeltractie
Lok Kruissnelheden
Trein Status en Locatie
Trein Inzetten treinen
Trein Handmatig melden
Systeem Rail protocol
Systeem Terugmelder test
Systeem Gegevens opslaan
Systeem Schakeltijden wissels/seinen
Rijweg Registeer rijweg
Rijweg Wisselstraat

Dan bevindt zich in mijn testversie één van de sofware uitbreidingen: Wagens Haltentijden.

De regel uit het menu die actief gemaakt kan worden is de tweede regel van boven en staat ook geheel in hoofdletters, de regel wordt actief gemaakt door of op "OK" te drukken of de draaiknop in te drukken.

In de volgende aflevering begin ik met het aansluiten en de terugmelder test.



Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Het aansluiten, bij de beschrijving van de achterkant ben ik vergeten twee andere connectors te melden, het zijn twee stopcontacten zoals je die op de telefoon en de computer ook vindt, het zijn geen USB contacten, het doel weet ik niet, maar het zal wel voor de aansuiting van andere apparaten zijn.

De Raptor heeft een voedingsspanning nodig tussen 10 en 20 volt, gelijk of wisselstroom maakt niet uit, mijn oude laptop heeft een mooie voeding van 16,5 volt gelijkstroom en de plug past ook goed, dus klaar is Kees.

Omdat de Raptor zelf geen vermogen levert is er ook niet veel voedingsvermogen nodig, een simpele adapter is van 10-20 volt is genoeg.

Dan de moeilijkere zaken, ik ben een Edits rijder en dat betekent Edits terugmelders en een Edits booster, ik had afgesproken dat ik de "pennummering/doelen" per E-mail zou krijgen en dat gebeurde ook voor de helft, de gegevens voor de booster aansluiting kwamen niet.

Er zit een principe verschil tussen Edits en de ander Motorola "leveranciers", wat er op neerkomt dat de anderen uit de centrale een onversterkt signaal naar de boosters leveren, bij Edits is dat al wel verstrekt.

Om dit probleem voorlopig te ondervangen (iedereen zoekt nu de mooiste oplossing om de Edits booster toch te gaan gebruiken), heb ik een LDT booster aangeschaft, aangesloten middels de meegeleverde bandkabel, en de zaak werkt.(ik hoef hier niet uit te leggen hoe boosters aangesloten worden op de baan en de voeding)

Wat niet werkte was de kortsluitbeveiliging, bij kortsluiting dient de Centrale af te schakelen, maar dat deed hij niet, na overleg met Jaap Kramer en Peter Littfinksi van "LDT", wist ik welke pen van de kortsluitbeveiliging was, kon ik hem meten en ontdekken dat ik gewoon te ongeduldig was geweest, de Raptor en de LDT booster hebben twee seconden nodig om het kortsluitsignaalniveau hoog genoeg te krijgen voor het afschakelen van de centrale (nu snap ik ook het verhaal van Edits over de condensator C7 op de Edits booster)

Dan de terugmelders, (deed ik voor ik de booster kon aansluiten) ook hier zitten twee principe verschillen tussen Edits en Märklin, één is eenvoudig, Edits heeft 8 melders per print, Märklin 16, in de praktijk zorgt de sofware er voor dat dat verschil niet zichtbaar is.

Het andere verschil is dat Märklin een "reset" signaal gebruikt, terwijl Edit dit resetten laat doen door "neergaande flank" van het "opvraag" signaal (een puls dus, die opgaat en weer neergaat).

Een beetje technisch dus, maar te onthouden door het zichtbare verschil, Märklin heeft zes kabeltjes, Edits vijf.

Dan de aansluiting, de bandkabel is geen echt makkelijk verkijgbaar artikel, tenminste mijn electronika winkel had het niet, Edits werkt met ronde Din pluggen, dus heb ik een simpel connectortje gekocht voor op de pennen van de Raptor, een metertje 5 aderige kabel een 5 polig Din plug.

In elkaar gesoldeerd en aangesloten, dan het grote moment, Raptor aan, in "Menu" naar Terugmelder Test en ....... nee, er is wel één rijtje( 16 melders) zichtbaar, maar ze staan allemaal op "nul".

Nu werken mijn "raderen" schijnbaar ook altijd door als ik wat anders ga doen, dus na een paar uur kon ik mezelf voor dom uit maken: omdat er nog geen booster aangesloten was, was er ook geen verbinding tussen de aarde van de Raptor en de baan, dus viel er niets te signaleren.

Een verbinding tussen de aarde van een Edits terugmelder en de rails was zo gemaakt en voila de Raptor gaf mooi 80 terugmeldingen te zien, natuurlijk de werking gecontroleerd en dat ging goed.

Twee opmerkingen: de Raptor laat ook melder 81 t/m 96 zien, allemaal op "1", maar die melders zijn er helemaal niet, schijnbaar een gevolg van het Edits systeem.

Tweede opmerking: de nummering is precies omgekeerd als uit de Edits centrale komt, dus dat maakt dat ik mijn baanbeschrijving niet zomaar kan invoeren.

De volgende aflevering beginnen we te rijden.





Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Als eerste een aanvulling op de terugmelder test: de Raptor geeft aan welke terugmelder het laatste actief is geweest door een streepje, makkelijk voor controle op de werking van de terugmelder of uitzoeken welk terugmeld nummer daar nu net ligt.

Dan is het spannendste voor een modelspoorder daar: doet hij het of doet hij het niet?

Als eerste, er moet één maal op run gedrukt worden, het gele ledje brandt dan.

Kortom, de lok met decoder 1 op de rails gezet, op het toetsenbord Lok-1-OK ingedrukt en dan wordt er een schermpje zichtbaar in het display met:

op de eerste regel: Lok 1 Regelaar
op de tweede regel: de naam, de functies die aan zijn en het type decoder
op de derde regel een pijl naar links of rechts, afhankelijk van de rijrichting, met een grafische indicatie van het aantal snelheidsstappen
op de vierde regel staat L1, en + of een - , afhankelijk van de rijrichting, en het cijfer van de snelheidsstap

bij Motorola heb je veertien stappen, Raptor telt dubbel dus cijfermatig 28 stappen maar hij schakelt met 2 stappen tegelijk.

je kunt rijden met de draaiknop, daarbij doet hij 1 stap per klikje van de draaiknop, omschakelen door de draaiknop in te drukken.

ook kun je rijden door de speed + en speed - knoppen in te drukken op het toetsenbord, cijfermatig gaat dat ook met 2 omhoog, omkeren met de direction knop.

zolang je niet op de knop "menu" drukt blijf je in de lokregelaar zitten, schakelen tussen locomotieven gaat met twee maal "Lok" - loknummer - OK, maar soms gaat het ook weer anders , dus testen zonder gebruiksaanwijzing is "try and error".

Als je naar het menu moet, dan op Menu drukken, handelingen uitvoeren en als je dan weer terugbent in het hoofdmenu is een druk op "Lok"weer genoeg om de actieve regelaar terug te hebben.

Het rijden: ik heb geen ervaring met handmatig rijden, ik heb geen lokregelaars gebouwd bij mijn Edits centrale, maar naar mijn  gevoel gaat het lekker.

Het schakelen van magnetische artikelen gaat ook makkelijk: druk in het lokreglaar scherm op het nummer van de decoder en druk op "R" of "G", rood of groen, de laatste schakeling blijft zichtbaar.

Vanzelfsprekend heb ik al mijn 9 locomotieven getest en ook een aantal wissels en seinen, daarbij ontdekte ik een tweetal, weinig gebruikte, onwillige wissels.

Onwillige mageneetartikelen kunnen een langere bekrachtigingstijd nodig hebben, in het menu vind je een hoofdstuk schakeltijden, op Ok drukken brengt je in een scherm met decodernummers en schakeltijden in tienden van seconden, hier kun je de tijd per artikel instellen.

Ik heb geen locomotieven met meerdere functies, dus heb ik de werking van andere functies niet kunnen testen.

De volgende keer behandel ik een paar lok instellingen, met een verrassing: Motorola en DCC samen is beter.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Ik begin nu met de behandeling van de diverse menu's, zie 16 maart.

De eerste die ik aanpakte was "systeem rail protocol", de Raptor is een multi systeem centrale, ik heb daar geen ervaring in omdat ik altijd Edits Motorola heb gereden.

Een druk op de draaiknop of OK brengt me in het onderliggende menu, waar weer een aantal keuzes zijn te bereiken met de draaiknop en weer klikken of OK, draai alleen niet te snel, hier zit softwarematig of mechanisch/electronisch nog iets niet goed, zodat je niet uitkomt waar je wil zijn.

Het onderliggende menu kent de volgende mogelijkheden, waarbij de term "M" staat voor de 5 polige "Märklin" uitgang en de "D" voor de drie polige DCC uitgang:

Mot I,II&Dcc 14,28>MD (oude en nieuwe Motorola, Märklin heeft het nieuwste nog niet openbaar gemaakt)

Sel(ectrix)>M / Mot&Dcc>MD

Sel@Fmz>M / Dcc>MD

Motorola I,II>MD

DCC 14,28>MD

Mot>M / Mot&DCC>D

Omdat ik alleen maar Motorola rijd heb ik gekozen voor Motorola I,II>MD, ik heb op de middenleider en de rails een voltmetertje staan, wat altijd een negatief signaal geeft als resultante van de negatieve en positieve blokspanning die de booster levert.

Bij Edits was ik gewend dat het niveau nogal wat bibberde tijdens bedrijf, Wijffels van Edits heeft me ooit verteld dat dat van de terugmeld opvragingen kwam, op zich niet storend behalve in een wagon met gloeilampjes verlichting.

Ik had het idee dat de Raptor nog wat meer bibberde, uitslagen van 2 volt, maar een metertje volgt altijd wat traag.

Vanzelfsprekend koppel ik e.e.a. terug naar de ontwerper, waarna het verrassende antwoord kwam dat een instelling samen met DCC een rustiger beeld geeft, het bibberen is een gevolg van het Motorola systeem

Dus heb ik de eerste optie gekozen en zie daar het voltmetertje is een stuk rustiger, de samenwerking tussen Motorola en DCC is dus goed.

Hierna heb ik via het menu Lokregistratie mijn 9 rijdende loks en 1 kapotte lok geregistreerd (van de tweede kapotte weet ik het nummer van de decoder niet uit mijn hoofd)

Daarna heb ik in het menu Lok decoder merk/type de decoders aan de loks gehangen, 8 oude decoders en 1 nieuwe, maar ik kan geen verschillen ontdekken tussen oud en nieuw, misschien dat er in het rijden geen verschillen zitten.

Als laatst heb ik de loks een naam gegeven in het menu Lok naam/omschrijving, een mens onthoudt nu éénmaal beter namen als nummers, jammer alleen dat er maar vijf letters beschikbaar zijn, een nadeel van het gekozen principe van "weinig zichtbaar maken", hiervoor zou in de toekomst een aansluiting naar een PC de oplossing kunnen zijn voor mensen die dat willen.

het gebruik van het alfa/nummerieke toetsenbord vergt enige oefening, je hebt gauw de neiging te snel te drukken, maar je kunt met de "C" knop elke invoer weer wegpoetsen, verder weet ik niet of het prettig is de snelheid op te voeren, het is nogal persoonlijk.

Tot zover dit stuk, volgende keer begin ik met het automatiseren, mijn persoonlijke doel met dit apparaat.

Dan een oproep: ik heb alleen Märklin/Motorola loks, een test met DCC zou leuk zijn en ook nuttig voor dit verhaal, dus als er iemand is met een DCC Lok geschikt voor Märklin "K"rails, en je wilt vrijwilliger zijn, stuur dan even een persoonlijk bericht, ik woon ten noorden van de lijn Den Bosch-Waalwijk en ten zuiden van de lijn Gorkum-Zaltbommel, a.s. zondag zou me goed uitkomen, mijn echtgenote moet de hele dag werken.




Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lezers, sorry, ik heb anderhalf uur zitten typen en toen ik op verzend drukte kreeg ik de mededeling dat ik uitgelogd was en mijn bericht vervallen of zoiets

Sacha staat het nog ergens bij jullie?
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Anne W

Het is mij ook wel eens overkomen, maar met een paar keer klikken op pagina terug, kreeg ik de getypte tekst weer, waardoor ik hem kon kopieren in een nieuw bericht plakken.
Ik heb er van geleerd en als je lange stukken typt doe dat dan in word en kopieer ze later in een bericht.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Bedankt Fonzo, ik ben niet zo geweldig in computertoepassingen, ik eh het net getest en dus lekker in word maken en kopiëren.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Na mijn fout om te lang bezig te zijn met een verslag en de 60 minuten te overschrijden, schrijf ik het nu maar eerst in word en kopieer ik het, heeft eigenlijk veel voordelen.

Ik ga nu beginnen met het stuk automatisering, in werkelijkheid nader ik nu het einde van deze test al, ik zal mijn verslag eindigen met de DCC test en multi tractie.

Mijn oproep vorige week om iemand met een DCC lok naar mijn test te laten komen heeft geen reacties opgeleverd, dus zal ik een DCC decoder aanschaffen en hem in een lok frutselen.

Zoals jullie in het eerste en tweede stuk hebben kunnen lezen is mijn huidige baan ingedeeld in blokken, in elk blok ligt in ieder geval een stopmelder en een remmelder, mijn huidige systeem gebruikt de afstand tussen rem- en stopmelder om te bepalen hoe snel hij de lok moet afremmen om netjes in de stopmelder tot stilstand te komen en daarbij heb ik alle loks een klein beetje afremvertraging gegeven zodat de lok niet schokkerig remt en optrekt.

Vanwege dit feit liggen mijn stopmelders vlak voor het sein, omdat de Raptor (nog) geen remmelders gebruikt en de loks dus onmiddellijk stil moeten staan voor een rood sein, heb ik van alle loks de “vertraging” op “0” gezet.

Ik ben de automatisering begonnen op mijn enkelsporige “boemel” baantje, lekker overzichtelijk en nagenoeg helemaal klaar dus met werkende seinen.

Het traject begint boven op spoor 3 van het station, is blok 330A, vandaar via 5 wissels naar blok 328B (wachtspoor), vandaar naar blok 324B, is spoor 1 van een klein tussenstation, via 1 wissel naar 320B, via 2 wissels naar 314B (dubbelsporig wachtspoor) om via 2 wissels te eindigen in spoor 1 van het station beneden.

Naar boven terug zijn dezelfde blokken en rails (behalve het dubbelsporige wachtspoor) alleen heeft de bloknummering een “A” i.p.v. een “B”, het zijn dus aparte blokken waarmee ik het verkeer op dit enkelspoor regel, immers als je alle blokken en rijwegen in de meegaande richting tot “onveilige kruising” verklaart kan er geen lok vertrekken uit de tegengestelde richting tot de lok aangekomen is (zo simpel is automatiseren).

Ik test een prototype van de Raptor dus is er geen handleiding, logisch nadenken is dan een must, voor het automatiseren denk ik uit het menu nodig te hebben: blok stopmelder, blok hoofdsein, inzetten treinen, registreer rijweg en rijweg wisselstraat.

Dus ik klik registreer rijweg maar eens aan en krijg een scherm wat leeg is, (er zijn nog geen rijwegen) en de volgende vragen “add” (toevoegen) “change”(veranderen) en “del” (verwijderen), ik druk op “add” en krijg onmiddellijk de vraag: “leer traject volgen?”, te beantwoorden met yes of no.

Ik druk maar op yes, gevolgd door OK en zie lokgetallen staan, RG (voor de wissels en seinen) +- voor snelheid, dus ik denk dat ik moet gaan rijden, lok 1 staat in de goede richting op spoor 3, dus ik druk maar op 1 en op de + toets en de lok begint te rijden, niet voor lang want snel wordt een terugmelder gevonden, de lok stopt, het nummer wordt opgegeven maar verder geen vragen.

Dus verder gereden … tot de volgende melder, lok stop, het nummer wordt gegeven maar verder geen vragen, ik ben inmiddels wel begonnen met het opschrijven van nummers en plaats van de melders, altijd nuttig, zo weet ik welke en waar de terugmelders liggen.

Zo heb ik de hele weg naar het station beneden gereden, en dus alle melders op papier, op dit moment noem ik het “leer traject” een “terugmelder vind traject”, heel nuttig maar ik zal wel iets missen (‘s-avonds een E-mailtje gestuurd naar de ontwerpers).

Teruggereden naar het station boven, nadat ik d.m.v. uitzetten de Raptor heb gereset, op een andere manier wilde hij niet, weer registratie rijwegen, maar nu “nee” geantwoord bij leer traject volgen, netjes alle rijwegen geregistreerd van boven naar beneden en weer naar boven, na het invoeren staan alle rijwegen uitgeschakeld, inschakelen gaat nog niet omdat er e.e.a aan toegevoegd moet worden.

Dus bij blok stopmelder alle stopmelders ingevoerd, bij blok hoofdseinen alle hoofdseinen en bij rijweg wisselstraat alle wisselstraten, daarna weer terug naar registratie rijwegen om alle rijwegen in te schakelen d.m.v. ”change” (lijkt me een handige optie, als je een bepaald blok tijdelijk buiten dienst wilt stellen dan schakel je de rijweg er naar toe tijdelijk uit, let wel, er moet wel een alternatieve rijweg zijn ander schakel je alles uit).

Het is wel belangrijk dat de lok een kring kan rijden, dus uiteindelijk moet elke serie van rijwegen weer eindigen in het blok waar je begonnen bent, een enkelsporig traject is ook een kring, je moet alleen een keer van richting veranderen.

Hierna heb ik via “inzetten treinen” lok 1 in blok 330A (spoor 3 boven) gezet (in de goede richting) en heb ik op de knop “run” gedrukt, het groene lampje ging branden, het display laat “bedrijf!” zien, de wissels gingen naar de goede stand, het uitrijsein ging op groen en de lok reed weg, spoedig gingen alle wissels in de goede stand, alle uitrij seinen op groen en de lok reed in één keer door naar het station beneden, waar ik op de “halt” knop drukte

Met uitrijsein bedoel ik het uitrijsein van elk blok, het kan dus ook een inrijsein zijn van een station, alle seinen gingen weer op rood zodra de rijweg die het sein dekt uitgevoerd was en de lok dus aankwam op de stopmelder van het volgende sein.

Mijn prototype is uitgevoerd met wat waarschijnlijk een optie zal zijn: haltetijden per blok, dus heb ik lok 1 in de blokken 330A, 328A/B, 324A/B, 314A/B en 310B een wachttijd gegeven, daarna heb ik de lok de goede rijrichting (weer omhoog) gegeven en heb op “run” gedrukt, het boven omschreven proces ging weer van start, maar nu stopte de lok netjes waar ik dat aangegeven had, en werden de wissels en seinen pas geschakeld na dat de wachttijd verlopen was.

Ik kan aan het bedrijf niets fouts ontdekken, natuurlijk is het plotseling stoppen en abrupt wegrijden voor mij niet zo mooi en ik mis het automatisch van rijrichting veranderen in de kopstations. (schijnt ook een optie te zijn)

Volgende keer hoe het leertraject echt gaat.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Na overleg met de ontwerpers weet ik nu hoe het leer traject werkt, om dat te leren heb ik het hele programma van de enkelsporige bergbaan gewist door alle rijwegen te “deleten”.

Het leer traject is simpel als je het weet: zet een lok voor het eerste sein, zet alle wissels naar het volgende blok in de goede stand, zet het sein op groen en rijd (met de drukknoppen) naar het volgende sein, dit proces herhalen tot je uiteindelijk één blok voorbij het vertrekblok bent.

Intussen heeft de Raptor zelf “opgeschreven” welke rijwegen er zijn, welke wissels er geschakeld moeten worden, welke seinen er zijn en wat de stopmelders zijn.

De vertrekblokken krijgen het nummer van de seindecoder en de aankomstblokken ook nadat de lok daar weer uit vertrokken is, meestal zit er geen logica in de seinnummering, door het menu “hernoem blokken” kun je er weer een eigen naam aan geven.

Ik dacht uit de berichten van de ontwerpers op te kunnen maken dat het leer traject de lok ook zou leren om te keren in het kopstation, maar dat was een te grote verwachting.

Nadat ik de lok weer op de eerder beschreven wachttijden had gezet, reed hij net zo als de vorige keer, alleen ontdekte ik dat als je de handregelaar op het loknummer laat staan, ondanks dat je met een ander menu bezig bent, de rijrichting van de lok makkelijk kunt wijzigen door op de knop “rijrichting veranderen” te drukken, dus met wat opletten lukt het wel om een “keerbedrijf” te rijden.

Wat vind ik van het leer traject, goed maar had wel klantvriendelijker gemogen, vooral als de doelgroep de “niet computer” gebruiker is die wel wil automatiseren, simpel door elke keer bij een melder te vragen: is dit een stopmelder (yes of no), bij yes: welke wissels in welke stand schakelen en welk sein op groen zetten?

Tot zover de eerste ervaringen met het automatiseren, vier slotopmerkingen:

De Raptor heeft nu een aantal gegevens in zich die bewaard moeten  blijven, dus voor het uitschakelen van de stroom in het menu “systeem gegevens opslaan” opzoeken en op OK drukken (ook hier zou er wat klantvriendelijker gewerkt kunnen worden, door een “afzetschakeling” te maken met een vraag of de gegevens opgeslagen moeten worden.

In het menu Trein Status en Locatie kun je de voortgang van de trein van blok tot blok volgen.

De kortsluitbeveiliging werkt nu goed en word ook netjes aangegeven in het scherm, er word took verwezen naar op welke uitgang (Märklin of DCC)  de kortsluiting is.

Ik heb bij het aanzetten van de Raptor twee maal een code 33181 gehad op het schermpje, overleg leverde op dat dit een interne code is, die nu verwijderd zal worden met de hartelijk dank voor de tip.

De volgende keer een hoofdbaan met meerdere loks.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Verder met de dubbelsporige hoofdbaan, ik heb inmiddels besloten die in de Raptor in te voeren met de toetsen en niet met het leertraject, dit is geen waardeoordeel maar gewoon invullen past beter bij mijn gevoel.

Onderstaand een handig hulpmiddel, een simpel lijstje met de bloknummering, het hoofdsein, de stopmelder en de wisselstraat naar het opvolgde blok, de remmelder en afsluitmelder zijn voor deze test nog niet interessant, de afmelder (rijweg x naar y afmelder) is bij deze Raptor gelijk aan de stopmelder.

Ik moest even de melders zoeken maar ik weet waar de meeste liggen, even met een spijker de rails verbinden en de Raptor geeft aan welke het is.

Sorteren in Excel geeft een effect wat niet de bedoeling is, dus de volgorder in het lijstje is niet helemaal “je van het”.

Blokkenlijst Kring 100+                  
                        
Blok Hp0/Hp1 Stpm   Remm   Afmeld   Afslm   Naar Bl   Wissels
100      99      1,6   1,12   1,6      110-1   33G,32G,48G
100      99      1,6   1,12   1,6      110-2   33G,32G,48R
120    111    4,14   2,14   4,14      130-1   44R
120    111    4,14   2,14   4,14      130-2   44G
135    112    4,13   5,5   4,13      140   
140    114    4,11   4,12   4,11      150   16G
150    252    1,8   1,11   1,8      160   
160    251    1,15   1,7   1,15      170   
170   247       1,13   1,14   1,13      100   21G
170   247       1,13      1,14   1,13      400A 21R,22A,23G,24R
170   247       1,13   1,14   1,13             500A 21R,22A,23G,24G,25R
110-1 248 2,15   2,16   2,15      120   45R
110-2 225 2,11   2,1   2,11      120   45G
130-1 245  5,4   5,3   5,4      135   43R
130-2 217  5,8   5,9   5,8      135   43G
400A 212     1,4   2,1   1,4                 110-1   30R,31G,32R,48G
400A 212     1,4   2,1   1,4                 110-2   30R,31G,32R,48R
500A 214     2,3                         2,3             110-1 27R,30G,31G,32R,48G
500A 214     2,3      2,3             110-2 27R,30G,31G,32R,48R

Ik ben begonnen met een rechte kring: 100 - 110-1 – 120 – 130-1 – 135 – 140 –150 –160 –170 – 100; 110-1, 110-2, 130-1,130-2 zijn parallelle wachtsporen en krijgen straks 10 seconden wachttijd voor alle loks, 100 is spoor 1 in het hoofdstation en 140 is spoor 3 in het tussenstation (hetzelfde station als van het boemelbaantje), de stations krijgen 20 seconden wachttijd voor alle loks.

Eerst heb ik alle rijwegen ingevoerd, daarna alle seinen en stopmelders, gevolgd door de wisselstraten en de handelingen besloten met het inschakelen van alle rijwegen en het invoeren van de wachttijden, in totaal een werkje van 20 tot 30 minuten, niet veel voor een baan van zeker 25 meter lengte.

Daarna heb ik lok 44 op de baan in blok 100 geplaatst en via “trein inzetten” ingevoerd, overigens heb ik alle loks een niet te hoge kruissnelheid gegeven zodat ze niet te hard rijden (is zo’n lelijk gezicht zo abrupt stoppen en weg rijden).

Na twee keer “run” op de Raptor en na 20 sekonden vertrok de lok van blok 100 naar blok 110-1, na 10 sekonden naar 120, door naar 130-1 enz.

Na een paar op rondjes werd het tijd om een tweede lok op de baan te zetten, via halt de baan stil gezet toen de lok in 110-1 was, lok 19 in blok 100 op de baan gezet, ingevoerd en de Raptor ingeschakeld, en beide loks gingen, na hun wachttijd, rijden.

Omdat lok 19 wat sneller is dan lok 44 ging hij lok 44 oplopen en zat hij een blok achter lok 44, de Raptor zorgde ervoor dat er geen kop-staart botsingen plaats vonden.

Wel, zo ging het door tot er 5 loks achter elkaar aan reden, maar elkaar niet inhaalden, ik heb eerder geschat dat de “optische” baan capaciteit 15 treinen zou zijn, maar ik trek nu wel de conclusie dat dat dan wel met alle wachtsporen (ook 160-1 en 160-2 in de toekomst) in bedrijf en met lange wachttijden moet zijn, anders is het zo’n “vrij blok opschuif” systeem.

Genoeg getypt voor vandaag, volgende keer verder met het inschakelen van de wachtsporen en de twee stations sporen.

N.b. bij het kopiëren van het word doucment naar deze pagina is het lijstje onduidelijk geworden, sorry

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Nu ga ik de baan wat ingewikkelder maken voor Raptor, eerst breng ik de rijweg
100 - 110-2  en 110-2 - 120 in en geef 110-2 een stopmelder en een sein, daarna de wissels tussen de blokken nog, de rijwegen inschakelen en de haltetijden opgeven.

Daarna start ik de Raptor door 2 maal “run” en de 5 loks beginnen te rijden, de keuze tussen 110-1 en 110-2 gebeurt willekeurig, en omdat deze blokken na een stationsspoor liggen met een langere haltetijd, raken ze ook niet tegelijkertijd bezet.

Ik herhaal het proces met 120 - 130-2 en 130-2 - 135, na opstarten en een poosje rijden lopen 130-2 en 130-1 wel eens beiden vol, afhankelijk van de verlopen wachttijd gaat de één of de andere rijden.

Wel staat er steeds een lok in blok 135, het inrij spoor voor het tussenstation, te wachten, zojuist bedenk ik dat ik dat kan verminderen door de wachttijd in 130-1/2 langer te maken.

Ondertussen heb ik geprobeerd een 6e lok te laten rijden, maar dan protesteert de booster, er schakelen soms geen wissels, dus 5 loks is de capaciteit, tenminste bij de niet al te hoge snelheid waarmee ik rijd.

Ik ben dus aan de capaciteit van de booster, ik wacht nog op toestemming van de ontwerpers van de Raptor om mijn Edits booster op de uitgaand klemmen van de LDT booster aan te sluiten en de kortsluitbeveiliging van de Edits rechtstreeks op de Raptor, dan kan ik kring 200+ ook invoeren en alle 9 loks laten rijden op beide kringen.

Ik nader de capaciteit van kring 100+, ik heb nog in te voeren 170 - 400A, 400A - 110-1/2 en 170 - 500A, 500A - 110-1/2, de procedure is nu wel bekend bij de aandachtige lezer, waarna de 5 loks vrolijk willekeurige rondjes gaan rijden, al naar gelang hun toegelaten wordt door hun collega loks.

Als ik straks kring 200+ ingevoerd heb en dat is niet meer werk als kring 100+, dan heb ik op één kring alle rijwegen ingevoerd, wat mist zijn de rijwegen 140 - 314C - 320C - 324C - 430C of 530C (het bovenstation) en weer terug, ik kan deze niet invoeren omdat hij kring 200+ kruist en kruising beveilingen zitten niet in de basis uitvoering van de Raptor, op zich niet erg voor relatief simpele banen, maar wel voor banen waar kruisend verkeer is en ook als je op een enkelsporige baan met twee loks wilt rijden.

Overigens de definitie van een kruising is: een kruising van twee rijwegen die geen bloknummers gemeenschappelijk hebben (dus geen samenvoeging van twee sporen naar één spoor, dat wordt beveiligd door de simpele regel: een lok mag vertrekken van blok a naar blok b als er geen trein in blok b is of er naar onderweg is.

Inmiddels heb ik twee zaken aan de ontwerpers van Raptor gemeld:

Ik heb twee keer een lok zien doorrijden waar een stop gepland was, ik heb echter niet gecontroleerd of ik een type fout gemaakt heb, een type fout maken is niet gruwelijk erg meestal gebeurt er iets wat niet logisch is, de meeste typefouten maak je bij de wisselstraten, maar die zijn weer heel makkelijk te corrigeren.

Ik heb één MFX Lok (verder zonder toeters en bellen), die na verloop van tijd weigert te stoppen bij het sein maar pas een poosje later, het is een “kip en ei” verhaal, is de dekoder kapot of raakt de dekoder ontregeld door Raptor Motorola, of DCC of Motorola/DCC samen, ik zal hem eerst eens op “0”vertraging zetten en dan weer eens proberen.

Ik denk dat ik aan het einde gekomen ben van mijn test op hoofdzaken, mij rest nog het trekken van een conclusie, verder kom ik nog terug met de DCC Lok test, de multitractie en de MFX lok.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Het is tijd om een eind te breien aan de test van dit prototype van de Raptor (er kwam vandaag een E-mailtje binnen met een indicatie dat ik volgende week een nieuwe versie krijg, ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte)

Ik heb geen grote fouten in de Raptor kunnen ontdekken en zou het nu echt een, zij het simpel, Treinen Controle Systeem kunnen noemen.

Ongetwijfeld valt er wat over te zeggen, zoals te veel handelingen om over te schakelen tussen loks, of maar één draaiknop of ik moet alles intypen, dit soort dingen zijn erg persoonlijk en een echte moeilijke bediening, aflezing of aansluiting heeft de Raptor niet.

Ook ben ik geen weigeringen of storingen tegengekomen (twee keer een foutcode melding en dan de MFX lok, maar nu hoor ik ook weer dat er zo wie zo problemen kunnen zijn met een MFX lok die niet op “Systems” rijdt.

Wel ben ik van mening dat:

De basis Raptor automatisch bedrijf in kopstations mogelijk moet maken

De basis Raptor haltetijden mogelijk moet maken.

De basis Raptor wellicht aan kruisingsbeveiliging moet doen, wellicht omdat hij het misschien al wel doet bij situaties met kruiswissels en deze beveiliging alleen maar nodig is als er echte kruisingen zijn.

Tegen mijn geachte collega’s modelspoorders zou ik willen zeggen:

Ben je een analoge rijder, al dan niet met een bloksysteem, dan lijkt de Raptor een redelijk goedkoop begin van een omschakeling naar digitaal en mogelijk daarna naar automatisering

Ben je een digitale “hand” rijder en denk je na over wat automatiseren of ben je geautomatiseerd via met de “hand” te zetten seinen, dan lijkt me de Raptor een te overwegen mogelijkheid, vooral als je opziet tegen de grote computer en de vele pagina’s handleiding die daar bij horen (maar let op, de mogelijkheden van de computer zijn, vooral op het “display” vlak, veel groter).

Ben je een “computer” rijder, dan heb je voorlopig in ieder geval met de Raptor niets te maken, tenzij je uitgekeken bent op de computer.

Ben je nog geen rijder dan maakt de keuze van het systeem, de bediening en de automatisering deel uit van het gehele engineeringsproces, systeem lost de Raptor al voor een deel op als ik me niet vergis, het is een multiprotocol centrale die alles tegelijkertijd uitzendt

Ik ben jullie nog een paar deeltestjes schuldig, DDC lok, Multitractie, de MFX lok en nu ook weer de kruisingsbeveiliging maar daar moet ik eerst wat werk voor doen.

Dan open ik nu het vragen-(v)uurtje, ik zal proberen alle vragen uit eigen ervaring te beantwoorden en sommige zal ik doorspelen, dan duurt het minimaal een week, verder dank ik de lezers voor de geschonken leestijd (heren/dames computerrijders, ik denk niet dat het zinvol voor de discussie is als jullie vragen het uurtje overheersen)

Groet,

Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Freak,

Ik heb mijn hele digitale treinen leven met Edits gereden en me nooit echt verdiept in centrales van de "officiële" merken, dus weet ik niet echt wat ze kunnen.

Natuurlijk de Raptor is een digitaal systeem, dus heb je decodes en terugmeld units nodig, maar volgens mij is er zoveel van dit spul op de markt dat dat niet zo erg duur meer is.

Als je met besturingsprogramma's computer bedoeld dan heb je natuurlijk gelijk, ik heb ook gezegd dat de computerrijders niet te zoeken hebben bij de Raptor, volgens mij zijn er geen centrales met dezelfde simpele capaciteiten als de Raptor of het zou de Ecos van ESU moeten zijn.

De essentie van de Raptor is dat hij weet waar elke lok is en dan een rijweg zoekt uit alle mogelijke rijwegen, in principe zijn dit rondjes met variaties:

in het hoofdstation keuze uit spoor 1 of 3 of 4
bij de twee wachtsporen keuze uit twee sporen
straks bij afbuigstation kan de lok kiezen uit de route naar het hoofdstation of naar boven

het blijft natuurlijk een modelspoor, dus blijft het "rondjes rijden", maar dat doen ze bij NS ook "rondjes rond de kerk"

hoe het systeem technisch werkt weet ik niet, en als het werkt is het ook niet belangrijk.

Bedankt voor de reactie, groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Één van de overgebleven tests is de DCC test, ik heb een Roco Railbus voor Märklin, heb daarvoor een Uhlenbrock 76420 decoder gekocht (multi protocol) en ingebouwd, in de winkel heb ik hem op DCC laten zetten.

Ik heb de Raptor op DCC gezet, de lok geplaatst en "verteld" te gaan rijden, maar geen reactie, hij ging wel rijden op multiprotocol, maar niet goed.

Vanmiddag ben ik naar één van de open dagen geweest en op de terugweg bedacht ik dat ik soms niet erg slim ben: ik heb de Raptor niet laten weten dat er nu een DCC decoder in die lok zit.

Nadat ik dat wel gedaan had, ging alles vloeiend, de lok draait nu mee met 5 anderen in de kring 100+, hij op DCC en de anderen op Motorola.

Ik heb Raptor verteld dat het een 28 stappen DCC is en dat zie je ook op het scherm, elk klikje van de bediening is nu één cijfer tot dus 28 stappen.

De problemen met de MFX Lok zijn niet weg, ik heb de hulp in geroepen van Frans van Waes van Märklin.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Vandaag heb ik de hoofdontwerper op bezoek gehad, want hij wou prototype no. 2 omwisselen voor een gemodificeerd prototype no.1, die inmiddels serienummer 4 heeft gekregen ( met een heleboel nullen ervoor)

In deze Raptor zijn de netwerk voorzieningen ook aangebracht, waarmee je met twee Raptors kunt rijden (voor de "twee knoppen mensen), ik kan het nog niet testen, want ik heb er maar één.

We hebben even mijn ervaringen doorgenomen, nou ja even: 2,5 uur, waarbij nog wat boven water kwam wat ik wel gezien had, maar niet wist wat het betekende: bij Lok inzetten met "change" komt de vraag of de lok op de kruissnelheid moet gaan rijden, dit is bedoeld om rijders met "stroomloze" schakelstukken bij seinen, het elke keer invoeren van de loksnelheden te besparen, na op run gedrukt te hebben rijden alle loks met de, per lok ingestelde, kruissnelheid en na stoppen en opslaan, hoeft het de volgende keer niet meer.

Gisteren heb ik ontdekt dat er al kruisingsbeveiliging in de Raptor zit, de Raptor kijkt namelijk of de wissels "bezet" zijn door een geactiveerde rijweg, bij ja betekent dit dat een andere, kruisende rijweg niet uitgevoerd kan worden (een echte kruising is dus niet beveiligd, maar kan dat wel door en fake kruiswissel in te voeren in beide kruisende rijwegen)

Het probleem met de MFX lok is besproken en getest, na een poosje was het probleem hem duidelijk en een theoretische oplossing bij hem in de maak, de lok is mee om de practische oplossing uit te proberen.

Binnenkort doe ik nog de multitractie test, dan ga ik uit de lucht, de nieuwe Raptor is "leeg" (dus veel invoeren weer) en ik wil de Edits booster aan gaan sluiten.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Het laatste punt van deze serie, de multitractie: ga in het menu naar dubbeltractie, en "hang" aan de lok die je wilt besturen de lok die mee moet rijden.

Doe het daarna in werkelijkheid ook en zet de tweede lok zodanig achter de "hoofd" lok dat hij ook dezelfde kant op rijdt.

Daarna kun je gewoon rijden met de gecombineerde twee loks, er zullen altijd snelheidsverschillen zitten tussen de loks per snelheidstrap van de digitale centrale, maar ik denk dat dat niet erg is.

Als je nu aan de tweede lok een derde lok hangt, letterlijk en via het menu dubbeltractie gaan er drie loks rijden, zo kun je doorgaan met 4e lok aan 3e lok enz, i.v.m. tijdgebrek kwam ik niet verder als 4 loks.

Dan ontdekte ik nog dat een klein suggestie van mij in Goes al resultaat had, ik vond het vreemd dat je zonder meer met de draaiknop door de kruissnelheid kon draaien, wat onbedoeld tot ontsproringen kan leiden.

Dat kan nu niet meer met de draaiknop, er staat ook een haakje op de snelheidsbalk, wil je toch harder rijden dan kan dat met de "+" drukknop.

Ik ben aan het einde gekomen van het testverslag, als ik nog wat niews tegenkom bij dit nieuwe prototype zal ik dat nog melden, nu weer eens wat tijd besteden aan het bouwen van de baan, anders komt hij nooit af.

Groet van Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
De laatste dagen ben ik bezig geweest om mijn Edits booster (10A) zodanig aan te sluiten dat, als ik even niet oplet , de kortsluitbeveiliging toch ingrijpt, dat werkt nu maar met een klein bezwaartje, het scherm van de Raptor geeft "kortsluiting" aan, maar doet er verder niets mee tot er een echte kortsluiting is.

Nu mijn Edits booster werkt heb ik 7 lokomotieven in multitractie laten rijden, ging regeltechnisch uitstekend, maar omdat de lokomotieven niet op elkaar afgestemd zijn en dus wat snelheidsverschillen hebben liep er een enkele keer wat uit de rails in bochten en dan vooral de loks met een motor op het draaistel, het andere einde is dan veel te licht en wordt eruit geduwd of getrokken.

Conclusie: als je een stel gelijkwaardige loks hebt is multitractie zeer goed mogelijk, tot Amerikaanse lengtes.

Voor de echte spoorder sorry: ik liet in multitractie rijden: V200, V100, E94, Re 4/4, E41, Accu Treinstel, 03

De Raptor is aangepast voor de "MFX" llok, ik kreeg die mededeling, als ik hem terug krijg krijg ik tegelijkertijd weer een andere Raptor, ik ben benieuwd wat er gewijzigd moest worden, alle andere loks rijden goed, alleen de MFX niet, riekt naar iets speciaals.

Heren forum bezoekers, het vragen (v) uurtje valt me erg tegen, of was ik zo duidelijk?

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op zondag 01 april 2007, 20:48:59
Beste Freak,

Ik heb mijn hele digitale treinen leven met Edits gereden en me nooit echt verdiept in centrales van de "officiële" merken, dus weet ik niet echt wat ze kunnen.

Dit zie ik dan als een te kortkoming, want zo kun je nooit objectief iets testen of vergelijken.

Citeer

Natuurlijk de Raptor is een digitaal systeem, dus heb je decodes en terugmeld units nodig, maar volgens mij is er zoveel van dit spul op de markt dat dat niet zo erg duur meer is.

Als je met besturingsprogramma's computer bedoeld dan heb je natuurlijk gelijk, ik heb ook gezegd dat de computerrijders niet te zoeken hebben bij de Raptor, volgens mij zijn er geen centrales met dezelfde simpele capaciteiten als de Raptor of het zou de Ecos van ESU moeten zijn.

De essentie van de Raptor is dat hij weet waar elke lok is en dan een rijweg zoekt uit alle mogelijke rijwegen, in principe zijn dit rondjes met variaties:

Bedankt voor de reactie, groet, Anne W

Wat gebeurd er als je de lok van de baan pakt en er een andere voor in de plaats zet, weet Raptor dan nog steeds welke lok er op de baan staat.

Verder zijn er Centrales waar je hetzelfde mee kunt, en zelfs meer mee kunt.

De Intellibox, het Twin Center, en de Piko Box. Via het LocoNet kunnen deze centrales echt herkennen welke lok er een blok binnen rijdt, en kan de lok automatisch voor een sein tot stilstand worden gebracht, er kunnen schaduwstations en rijwegen mee worden ingesteld, zelfs per lok instelbaar. Zonder extra software, zit standaard in elke Intellibox, Twin-Center of Piko Box.


Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Sprinter,

Ik was en ben tevreden over mijn oude Edits, het is en blijft tenslotte een hulpmiddel om mijn treinen te laten rijden en geen doel op zich, dus heb ik geen noodzaak gehad te onderzoeken.

De reden dat ik geïnteresseerd ben in de Raptor, is dat ik me zorgen maakt over het besturingsprogramma, dus heb ik mijn baas al eens belast me het uitprinten van de lange Koploper handleiding.

Een computer is een dom ding, hij doet alleen wat hem opgedragen wordt en daarvoor de nodige informatie heeft gekregen (zou met mensen soms ook beter zijn)

Dus moet je alle loks registeren, zodat de Raptor ze kent en als je automatisch gaat rijden zul je de Raptor ook één keer moeten vertellen waar welke Lok is, natuurlijk als je er hem dan vanaf pakt en een andere erop zet dan moet je weer aangeven welke lok waar is.

Lokherkenning kan met de nieuwste Märklin apparaten en met zenders aan de loks, maar dat geeft ene relatief kleine toegevoegde waarde voor mijn doel, een werkende modelspoorweg.

De Raptor die ik getest heb is de basisuitvoering, ik test op dit moment een paar mogelijke opties, waar ik niet over mag vertellen, maar ik denk dat de Raptor uiteindelijk heel erg veel kan.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Gisteren avond kwam de "baas van het spul" op visite om mijn MFX lok terug te brengen en ee gewijzigde Raptor, een speciale, het is bouwnummer 1 en zal t.z.t. in het museum eindigen.

En laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, hij kon het baan- en trein programma van de ene Raptor naar de andere Raptor overzetten, dat scheelt een hoop invoerwerk, ook betekent dit dat t.z.t. ook de zeer verwende "computerrijders" aan hun trekken kunnen komen.

Hierna hebben we een uurtje automatisch gereden met 8 treinen, waarbij de MFX lok zich netjes gedroeg, op mijn vraag wat het nu was kwam het antwoord dat hij de efficiëncy van de Raptor met een 20% heeft moeten terugbrengen, raar feit eigenlijk.

Ook hebben we wat over de al dan niet "verre" toekomst gesproken met als belangrijkste feit:

de productie van de eerste 100 Raptors is in volle gang, over enkele weken zal hij leverbaar zijn.

Verder:

netwerken met een aantal Raptors is goed mogelijk, één is de automatische treindienst leider, met de ander is lokaal bedrijf goed mogelijk.

de opties die ik nu test, en waar ik niet over mag vertellen, doen mij geloven dat de Raptor t.z.t. ook heel goed bruikbaar is voor de meest verwende rijders, ongeacht de automatiserings graad, de doelgroep is echter de groep die nu analoog of "simpel" digitaal rijden

Dit is mijn laatste bijdrage, ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Hoi Anne,

Bedankt voor je uitgebreide verslagen. Snapte het soms niet helemaal maar dat geeft niet. Daarvoor zit ik ook nog te weinig in de digitale wereld, ben zeer benieuwd hoe de echte gebruikers het apparaat gaan vinden.

Groeten,
Herman
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Herman,

Je moet altijd logisch blijven denken, dan lukt meestal alles op dit gebied, het leuke is dat ik, een technisch persoon zijnde, altijd gedacht heb dat ik geen "bergen" kon bouwen, nu krijg ik complimenten dat het er zo echt uit ziet.

De basis Raptor is bedoeld voor de "niet technische" instapper, zeg maar de analoge rijder die al wat weerstand voelt bij het woord "decoder", daarom is de basis Raptro eenvoudig met relatief weinig opties, maar wel de opties die een redelijke automatisering mogelijk maakt.

Met de daarmee opgedane ervaring is het vervolg een peuleschilletje, teminste als je maar logisch blijft denken (een trein mag naar het volgende blok als er in dat blok geen treinen zijn, er geen kruisend verkeer is en alle seinen en wissels goed staan, meer is het niet, ook niet in de ingewikkelste situaties.


Dan toch een wat minder makkelijke situatie, technisch niet ingewikkeld, maar politiek wel: bij mijn huidige testen doen zeven (7) Motorola decoders en één (1) DCC decoder het prima, maar de MFX decoder vertoont in 20% van de situaties weigerachtig gedrag om instructies op te volgen.

Ik heb dit weer gemeld aan de Raptor groep, maar of ze de Raptor nog harder willen gaan laten roepen om de "dove" MFX decoder te laten luisteren is de vraag, wellicht wachten ze tot Märklin het MFX protocol vrij geeft of dat iemand het protocol ontrafelt heeft (gevaarlijk er zitten patenten op) en passen ze de Raptor dan aan.

Wordt dus vervolgd.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Het is weer even geleden, maar hier is hij dan:

Een zeer bekende voetballer heeft eens gezegd (en dat is nooit meer vergeten): “elk nadeel heeft zijn voordeel”, en dat is nu ook weer gebleken.

Na een duurtest van 2,5 uur hebben vandaag een MFX Lok, een DCC Lok en zeven Motorola Loks (in diverse configuraties) tot volle tevredenheid “automatisch”  gereden.

Dus de MFX Lok decoder heeft definitief zijn geheimen, in ieder geval voor wat betreft het normale bedrijf, prijs gegeven, uiteindelijk is gebleken dat een 28 staps Motorola signaal de MFX Lok het mooiste laat rijden.

Verder was er nog een “taalafstemming” nodig tussen de DCC en de Motorola signalen.

Waar is dan het voordeel: afgezien van het feit dat het niet bekend was dat MFX op een 28 staps Motorola signaal kon rijden, heeft het Raptor Team ook nog standaard toegevoegd: DCC 27 en 28 staps en Motorola 27 en 28 staps.

De laatste melding op het decoder front is nu dat, in alleen Motorola mode, er 256 Motorola decoders aangesproken kunnen worden (vanzelfsprekend zijn en blijven er maar 80 oude Motorola decoders aanspreekbaar, ik ben geen decoderdeskundige dus mij zegt het niet zo ontzettend veel en meer als 25 loks zal ik nooit op de baan hebben)

Ik heb begrepen dat aan de Handleiding deze week de laatste hand wordt gelegd, ik beveel het Raptor Team deze op de website te zetten.

Ik lijk een beetje op Heintje Davids, maar dit zal echt de laatste bijdrage zijn aan dit onderwerp, over een maand of zo is de Raptor op de markt verkrijgbaar en kan iedereen zelf testen, ik blijf wel bezig met het testen van toekomstige opties, maar dan voor het Raptor Team (ik schijn het erg degelijk te doen)

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Heren,

Ik meng me niet in deze discussie, zoals eerder aangegeven ben ik geen "decoder mogelijkheden specialist", daarnaast ken ik dit Forum nog niet zo lang.

Een opmerking voor de beheerders: het valt me op dat discussies nogal eens gevoerd worden door "specialisten", waardoor het voor beginners minder leesbaar, dus minder interessant wordt, wellicht is het aanbevelingswaardig om een hoofdstuk "beginners digitaal rijden", te openen en de specialisten aan te bevelen zich niet op dit hoofdstuk te "vertonen".

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Anne W,

Ik vind het een zeer interessant en helder stuk wat jij hier hebt gemaakt over jouw bevindingen met het testen van een nieuw product.  :D
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Gasten ( :lol: ),

We gaan het nogmaals proberen. Draadje is weer open ( ! ) en alle reacties die totaal niets met de Raptor te maken hadden, heb ik weggehaald uit het topic ;).
Keep on going.

Groetjes,
Marcel
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Een aanvulling:

Omdat ik even wat tijd had tussen het testen van toekomstige modules omdat het opstarten van  productie van de Raptor hoge urgentie heeft gekregen (naar verluid zijn de eerste orders geplaatst), had ik tijd een oude uitdaging ter hand te nemen: de kortsluitbeveiliging.

Zoals bekend is mijn booster een Edits booster, die nu aangestuurd wordt door een LDT booster (waarop nu trouwens de schakeldecoders staan, zodat de Edits alleen de rijstroom hoeft te doen)

De Edits heeft een kortsluitsignalering gebaseerd op “kijken” naar de “negatieve” spanning, omdat die overheersend is in het Motorola signaal.

Dit betekent dat de kortsluitsignalering ook niet echt constant is, iets wat ik kon horen nadat ik een relais had aangesloten, die klapperde licht, nadat ik daar een condensator overheen had gezet was het klapperen over.

Deze wetenschap nu hebbende, dacht ik dat ik de Edits kortsluitbeveiliging ook wel weer op de Raptor kon zetten en ja hoor het werkt, na een kortsluiting van ca. 1 seconde schakelt de Raptor af, met de mededeling waarom.

Hoe ziet het eruit: op de ingaande plug van de Edits zitten 5 aansluitingen, de data aansluitingen, +20 en –20 volt, en de kortsluitsignalering.

Op de +20 volt zit nu een zenerdiode van 15 volt en een weerstand van 10 kilo ohm, en dat zit aangesloten op de “kortsluitpen” in de doorverbind klemmenstrook van de LDT booster (die weer verbonden is met de Raptor door de 5 aderige bandkabel).

Tussen de kortsluitpen van de LDT en de aarde van het gehele systeem (is ook de afgaande data klem van de LDT) zit een kondensator van 1 micro farad.

Als laatste zit de kortsluitsignalering van de Edits ook op de kortsluitpen van de LDT.

Met de waardes van de weerstand en de condensator is de snelheid van de kortsluitbeveiliging te beïnvloeden, voor mij is het zo goed, ondanks dat mijn Roco railbus nagenoeg altijd een klein kortsluitinkje maakt op een bepaald wissel, wat gelijk zichtbaar wordt op de Raptor, maar gelijk ook weer weg gaat.

Tevens denk ik dat dit schakelingetje ook werkt op andere boosters/centrales kombinaties als er problemen zijn met te snelle kortsluitingen.

Groet,  Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Een tip: als je digitale systeem een kortsluiting aangeeft maar je kunt hem niet vinden, controleer dan de negatieve spanning van de booster, het is mij overkomen, een kortsluiting, niets kunnen vinden tot je tot de ontdekking komt dat de LDT booster ook kortsluiting geeft zonder dat er gebruikers zijn aangesloten.

Toen bleek dat een poot van de grote condensator in het negatieve circuit niet goed gesoldeerd was.

Een vraag: ik heb 8 Märklin "hoog vermogen" decoders, (loks uit de 37-- serie), volgens mij zijn er 4 oud (geen richting "bit") en 4 nieuw (wel richting "bit").

Bedriegen mijn ogen en oren mij, maar het lijkt mij dat ook de "oude" decoders goed op een 27 staps Motorola signaal draaien, goed betekent dat bij elk stapje een hoorbare snelheidsvernadering optreedt (in een test opstelling)

Heren deskundigen, klopt mijn constatering?

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Mocht iemand belangstelling hebben om eens te lezen wat er in de gebruiksaanwijzing staat, stuur mij een PB-tje met je e-mail adres en ik stuur de handleiding toe.

Of om een vergelijk te maken met andere gangbare systemen.......

Ik heb daarvoor overigens toestemming van de fabrikant van dit product.

Groeten

Olav
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Olav op donderdag 12 juli 2007, 22:10:24
Mocht iemand belangstelling hebben om eens te lezen wat er in de gebruiksaanwijzing staat, stuur mij een PB-tje met je e-mail adres en ik stuur de handleiding toe.

Of om een vergelijk te maken met andere gangbare systemen.......

Ik heb daarvoor overigens toestemming van de fabrikant van dit product.

Groeten

Olav

He Olav,

je hebt mail,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Jongens, dit is een actie van Olav, dus graag berichten aan hem.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Anne W op zaterdag 14 juli 2007, 16:38:50
Jongens, dit is een actie van Olav, dus graag berichten aan hem.

Groet, Anne W

Klopt en met toestemming.  :D
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Naar verluid hebben de eerste leveringen nu plaats gevonden, ik weet dat Trein 2000 in Breda ze kan leveren.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Dankjewel Anne 8)
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Vandaag bezoek gehad van het Raptor ontwerpteam, in het kader van de mijn testwerkzaamheden, ik kreeg nu een afgekeurde "productie" unit (de display is in een hoek niet helemaal helder).

er zijn wat zaken te melden:

(voor de deskundigen): de communicatie snelheid op de "airbus" naar andere Raptors is nu 160 kbit per seconde.

de samenwerking tussen de draaiknop en de menu's is nog wat beter geworden (geen "vergissingen" meer als je heel snel draait)

programmeren van Märklin MFX en andere Märklin decoders zonder mechanische instelmogelijkheden nu mogelijk.

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Nog een aanvulling, ontstaan uit een discussie in een ander hoofstuk:

CS ondersteunt 16 lokfuncties voor Mfx en 0 lokfuncties
voor DCC. Raptor ondersteunt 8 lokfuncties voor Mfx, meer mag wettelijk niet, en 12 lokfuncties voor DCC(=nieuw, het waren er "vroeger" ook 8).

Voor "wettelijk" moeten jullie waarschijnlijk het woord "patentrecht" lezen.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Peter,

De vasstelling hoeveel functies door de Raptor kunnen worden aangestuurd is nog erg vers en staat dus nog niet in de handleiding, komt er in.

Die wijziging gaat samen vallen met de beschrijving hoe de parameters van o.a. een MFX Lok gewijzigd kunnen worden, die test ben ik net begonnen en nog niet verder gekomen als: de lok staat in de programmeermodus (en nu ga ik een weekje op vakantie, dus geduld)

Tenzij er wijzigingen in de basissoftware zijn, hoeven er geen software updates geladen te worden, de kans dat er in de basissoftware wat moet veranderen is niet zo groot, omdat de Raptor voor 100% onafhankelijk is van "andermans" software.

En de opties dan?, één ding is zeker, er hoeven daarvoor geen software updates voor gedaan te worden.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Dan ook effe twee vraagjes.
1. Er wordt gesproken over MFX-functies. Gaat dat eigenlijk niet over Motorola-functies?
2. Als de mogelijkheden voor automatisering worden vergroot, kan dat volgens mij alleen maar door een software update. Toch?
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Henkv

Je zal wel gelijk hebben dat het Motorola functies zijn, ik weet niet of er een Märklin Motorla decoder is met 8 functies.

Nee een software update is niet nodig, wel een andere handeling, maar dat is een zaak tussen het Raptor Team en de koper,

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Software updates zijn toch bedoeld om eventuele problemen die door gebruikers worden geconstateerd op te kunnen lossen, en tevens om met de laatste ontwikkelingen mee te kunnen (en/of extra toekomstige functies te unlocken).

Is het dan wel verstandig om deze optie achterwege te laten?

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Erik,

Dat is het geheim van de smid, waarover ik geen uitspraken doe, richt je vragen aan raptor-digital.eu en weet dat het bij mij flitsend werkt met het testen van opties.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Klopt helemaal, Peter.

Zo bedoelde ik het inderdaad, Anne. Ik weet wel dat de Raptor geen mobiele telefoon, navigatiesysteem of universele afstandsbediening is, maar toch is dit de gewoonste zaak van de wereld. (Dat Marklin dit anders afwikkelt laat ik hierbij maar even in het midden).

De software van veel apparaten kun je tegenwoordig gewoon via je pc updaten, ook die apparaten zijn uitgebreid getest. Eenmaal vrijgegeven voor de verkoop komen na verloop van tijd de gebruikerservaringen los, en veel problemen of zaken die voor verbetering vatbaar zijn komen dan aan het licht.

Ik vraag me dus gelet op het bovenstaande af of het wel zo verstandig is de mogelijkheid de software te updaten achterwege te laten. (Ik neem althans aan dat dat de bedoeling is als je zegt dat "een software update niet nodig is").

Hopelijk volgt Raptor niet dezelfde route als Marklin, waarbij je het apparaat op moet sturen of weg moet brengen, om het vervolgens weken lang kwijt te zijn.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Citaat van: Freak op vrijdag 24 augustus 2007, 22:32:49
Hallo Anne W,

Volgens mij bedoeld Erik iets anders.
Stel er wordt een probleem geconstateerd. Achteraf blijkt het een bug in de software te zijn.
Vraag is dan hoe wordt dit naar de gebruiker opgelost.

Mvg,
Peter

Goede opmerking.
Maar het gaat volgens mij niet alleen om bugs. Ook als de mogelijkheden van het apparaat worden uitgebreid - en dat kondigt Anne aan - zal dat vrijwel altijd een softwareupdate met zich meebrengen. Meer automatiseringsmogelijkheden? Zitten toch primair in de software. Juist bij de Raptor, die heel veel dingen intern wil regelen die bij andere centrales door een externe computer worden geregeld, zullen updates relatief vaak voorkomen.
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Vrienden,

Na een weekje uithuizig te zijn geweest met een caravan, hierbij het antwoord, in overleg met het Raptor Team:

Functie uitbreidingen: zijn  te bestellen via de winkelier, na ontvangst betaling krijg je een code, die je in de Raptor invult en de functionaliteit is actief geworden, neen, de codes zijn net zo moeilijk te kraken als het computerbankieren via je eigen computer, hier is een apparaat voor nodig en de enige die dat heeft is het Raptor Team.

Indien er een echte software update nodig is, dan is het de Raptor s-morgens bij de winkel brengen en de volgende dag vlak voor sluitingstijd weer ophalen, echter de kans dat er wat geupdate moet worden is extreem klein.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Voor de Geïnteresseerden hierbij nog een stukje overde functies:

> Raptor stuurt Mfx via Motorola op (adres) en (adres+1). Onder Raptor
heb
je alleen te maken met (adres) terwijl je de 8
> functies bedient. Raptor rekent zelf uit dat functie 5 t/m 9 op (adres
+1)
liggen. De snelheid van (adres+1) wordt hierbij
> NIET gewijzigd en blijft onafhankelijk van de (mfx) snelheid op
(adres).
Dus (adres+1) kan onafhankelijk (her)bruikt
> worden voor een motorola decoder zonder functies. Op deze manier wordt
het
"verloren" tweede motorola (adres+1)
> teruggewonnen.

Vraag mij niet wat dat betekent, ik ben een gebruiker.

Groet, Anne W
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Beste Peter,

Raptor wordt alleen maar beter als je opties installeert, maar de vraag is meer of je die opties wilt en kunt gebruiken, maar als je ze wilt hebben dan hangt daar een prijskaartje aan.

(kunt betekent dat er opties zullen zijn die je niet kunt gebruiken als je ook niet de duurste lok uitvoeringen koopt)

Groet, Anne W

Re: Testen Raptor Treinen Controle Systeem, (lange serie, dus goed doorbladeren)
Peter,

Dat staat ook niet beschreven. Wat er wel staat is dat er geen invloed is op de "volgende" decoder zonder functies. En dat is ook wel logisch.

Groeten

Olav