Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale decoder in de 3324 en de 3388

Gestart door PietMarklin maandag 19 september 2011, 15:09:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Beste forumers,

Alvorens mijn analoge baan om te zetten naar digitaal wil ik eerst graag een aantal van mijn analoge locs voorzien van een digitale decoder. Er is echter zoveel info hierover te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie  :?. Misschien kunnen jullie me helpen?

Ik wil graag de Marklin 3324 (   Serie 1100 van de NS) en de Marklin 3388 (PTT motorpost) digitaliseren. Welke decoder kan ik hier nu het beste in monteren qua prestaties en prijs? of moet er zelfs een complete nieuwe motor in? (of misschien is gewoon de digitale variant van beide modellen kopen nog het beste).
Alvast dank voor de info. ;)








Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Hey Pieter,

Zelf zou ik kiezen voor een locpilot 4.0. Het liefst de 21 mtc versie met printplaatje zodat je genoeg functie uitgangen hebt. Maar dit is eigen keuze. Ik vind het lekker werken omdat je zo de decoder kunt vervangen, en je een printplaatje hebt waar de draden aan vast zitten.

De motoren kun je vervangen voor ene 5 polig hoogvermogen motor. Meestal geeft dit meer herrie doordat de lagers een klein beetje zijn uitgesleten. Wel is dit een veel sterkere motor. Een maxon motor zou ook kunnen, maar hier heb ik geen ervaring mee.

De goedkoopste optie, wat prima rijeigenschappen geeft is gewoon de gelijkstroommagneet van ESU. Je gebruikt dan hetzelfde anker.
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Ik zou gaan voor een ESU magneet + 4.0 Lokpilot.
Werkt perfect rijden er hier al wat rond.

Ik heb er ook 1tje met een 5polige motor... Ik zie geen verschil.

groeten Dylan
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Het bestaande 3-polige anker kun je ook hergebruiken. Met de aanschaf van een ESU-decoder en magneet ben je dan snel klaar. Kost hooguit een euro of 40,- Maar dan moet je de boel zelf ombouwen.
Het gebruiken van een 21MTC aansluiting is mooi maar kost weer 10,- extra.
Het is net wat je wlit.
Groet,
Erwin
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Bedankt mannen voor de tips :thumbup:. Hier kan ik weer verder mee...  :D
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Piet Marklin
Let je op de ingebouwde lampjes van je 3324, bij het electronisch omschakelrelais, is geen digitaal decoder, zijn de gebruikte lampjes van een laag voltage.
2,5 volt i.p.v 19 volt. Bij aansluiting met decoder geeft dit even een flits en dan is het lampje stuk.
Cees
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Citaat van: Cees B op maandag 19 september 2011, 22:29:16
Piet Marklin
Let je op de ingebouwde lampjes van je 3324, bij het electronisch omschakelrelais, is geen digitaal decoder, zijn de gebruikte lampjes van een laag voltage.
2,5 volt i.p.v 19 volt. Bij aansluiting met decoder geeft dit even een flits en dan is het lampje stuk.
Cees

Hallo Cees,
Bedankt voor de waarschuwing, ik zal er op letten als ik er straks mee bezig ben.
Groeten van Pieter
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Pieter,

In de komende dagen plaats ik nog 2 ombouwverslagen van een v100 en een br 86 met een locpilot 4.0 met 21 mtc connector en esu magneet. Geeft even aan wat je kunt verwachten.
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Citaat van: wijbe op dinsdag 20 september 2011, 21:53:37
Pieter,

In de komende dagen plaats ik nog 2 ombouwverslagen van een v100 en een br 86 met een locpilot 4.0 met 21 mtc connector en esu magneet. Geeft even aan wat je kunt verwachten.

Wybe ik ben benieuwd.   :D
Ik ga me even inlezen/verdiepen in de locpilot (wiki ed.)
Groeten van Pieter (út Twizel)
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Hey Pieter,

Hier is de eerste ombouw wat een voorbeeld geeft voor jouw locs.

Persoonlijk vind ik dit de netste manier. Met een 8 polige stekker kan het ook, maar vind ik persoonlijk iets minder netjes. Hierbij zit het netjes in een decoderhoudertje.
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Als je toch met een 8 polige stekker wil werken,
Neem een gaatjesprint en snij die in de vorm van de houder.
Dan haal de bescherming van de stekker eraf en soldeer je de draden eraf.
Dan soldeer je de stekker op de print en de draden natuurlijk.
Neem een stukje dubbelzijdige tape en kleef de decoder op de print.


Klaar, Prijs? De helft van een 21 polige maar je hebt wel geen AUX 3 en 4


groeten Dylan
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Dylan,

De helft van de prijs van een 21 polige decoder is overdreven. Je bespaart maximaal een euro of 8.....
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Citaat van: Wijbe op woensdag 21 september 2011, 17:59:52
Dylan,

De helft van de prijs van een 21 polige decoder is overdreven. Je bespaart maximaal een euro of 8.....

Ik heb het over het printje  ;)

groeten Dylan
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Owww. Printje is verkrijgbaar van 8 tot een euro of 12. En je hebt minder draadwerk. Bij een 8 polige zit er nog een klodde draad aan de decoder. Waar ik persoonlijk niet echt van hou.

Tevens heb je loc voorbereid op andere functie's/geluid etc. Verder zet je het printje vast, en de decoder niet. Die prik je op het printje.
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Daar heb je gelijk in maar waar ik mijn decoders van haal zijn toch de 8 polige iets goedkoper...
Het is ieder zijn keuze...

groeten Dylan
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Piet,

Al wat verder gekomen?
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Pieter,
Is misschien vijgen na Pasen maar je kan ook een ombouw setjes van Märklin aanschaffen.
Artikel 60760, dit is permanente magneet + 5 polig anker + decoder. Wisselende rijrichting en dit voor  ? 39.95   Ik raad je wel meteen aan om ook de lampjes te vervangen door artikel 610080 22 volt. Dit setje is enkel maar bedoeld voor de ombouw van trommel collector motoren.
Mvg.
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Citaat van: Wijbe op zondag 02 oktober 2011, 18:22:28
Piet,

Al wat verder gekomen?
Hoi Wijbe,
Nee jong, ben nog druk bezig met het in elkaar zetten van gebouwen ed. Vergt toch meer tijd dan ik had gehoopt. Maar het wordt dan ook al een flinke stad daar boven bij mij op zolder. Ook ben ik nu druk doende met het maken van miniatuur bomen van zeeschuim. Allemaal tijd vreters dus.. :D Ik hoop rond de kerstdagen mijn baan en locs te kunnen digitaliseren. Dan ben ik ook weer even een paar weekjes vrij, en in de tussentijd kan ik me mooi even voorbereiden en aandacht besteden aan de tips die ik hier krijg over digitaliseren.
Groeten van Pieter
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Citaat van: KeyWest op zondag 02 oktober 2011, 21:14:37
Pieter,
Is misschien vijgen na Pasen maar je kan ook een ombouw setjes van Märklin aanschaffen.
Artikel 60760, dit is permanente magneet + 5 polig anker + decoder. Wisselende rijrichting en dit voor  ? 39.95   Ik raad je wel meteen aan om ook de lampjes te vervangen door artikel 610080 22 volt. Dit setje is enkel maar bedoeld voor de ombouw van trommel collector motoren.
Mvg.

Vijgen na Pasen?? Is dat zoiets als mosterd na de maaltijd?? (weer een leuke uitdrukking toegevoegd aan mijn vocabulaire  :-))
Nou ik ben nog lang niet zo ver helaas...zie ook vorige bericht van mij, maar iig bedankt voor de tip. Ik zal dit eens bestuderen...
Gr. Pieter
Re:Digitale decoder in de 3324 en de 3388
Het is bijna zover. Ik ga beide locs voorzien van een ombouwsetje 60760. Daarnaast heb ik nog 2 oude analoge stoomlocs die ik van een esu decoder wil voorzien. Op die manier kan ik beide smaken proeven en het verschil ervaren.

Ik begin met de 60760 setjes... Ik heb gezocht op dit forum en internet om een foto verslag van hoe je een loc ombouwt met een 60760 maar ik heb dit niet kunnen vinden. Wel van de lokpilot (heb ik die al maar vast) en andere maar nergens de 60760.. Weet iemand toevallig een site of draadje waarin dit stap voor stap met foto's en in NL wordt uitgelegd. Het bijgevoegde boekje vind ik erg summier.
Alvast dank.