Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Update aanbouw POS baan

Gestart door Senior dinsdag 29 november 2011, 01:06:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Update aanbouw POS baan
Hallo Allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik voor mijn schoonvader een login aangemaakt zodat hij ook zijn steentje kan bijdragen op dit forum.
Aangezien mijn schoonvader niet over de technische middelen beschikt om foto's op dit forum te plaatsen geef ik  (De Dijk) voor hem ff een voorzetje.
Het e.e.a. zij hij zelf naar zijn eigen smaak aanvullen.

Als basis voor de bouw van zijn baan is het volgende ontwerp als leidraad genomen:


Ter lering en vermaak heeft hij een jaar lang rond gereden met het vijfsporige station en de 2 vrije baan sporen.

Goed een maand geleden zijn we gestart met de uitbreiding van de baan conform het bovenstaande ontwerp.
Ook dit ontwerp moet nog eens worden aangepast aan de werkelijkheid, gaande de bouw zijn er toch nog wat wijzigingen opgetreden.

Onderstaand een vluchtig overzicht van de bouw van de POS baan:

Het grote station:


De kruiswissels van een naar het grote station:


Het grote station van de andere zijde:


De oversteek naar de andere zijde:


De in aanbouw zijnde aansluiting met het 2de station:


Het 2de station in aanbouw:


De draaischijf in aanbouw:



Het vastleggen van de sporen, aansluiten van de wissels en het maken van blokken en secties:


De in aanbouw zijnde elektronica borden:



Dit was het dan tot zover.
Pa veel plezier  :P met je baan en maak er een leuk en boeiend verhaal van.

Groetjes,

Wim (DeDijk)

Met dank aan Piet  :thumbup: zonder hem was dit niet tot stand gekomen.
Re:Aanbouw POS baan
De Dijk
gast

Re:Aanbouw POS baan
Nou Pa,

Hierbij de aanzet om bouw van je POS baan op het forum te plaatsen.
Maak er wat moois van
Suc6  :D

Wim :thumbup:
Re:Aanbouw POS baan
Krokodil
gast

Re:Aanbouw POS baan
Hallo meneer Pos,

Eindelijk kan ik je baan eens zien. Het is ook een grote baan met veel mogelijkheden.

Hou je draadje in de gaten en nog veel plezier gewenst met de verdere bouw.

Hans
Re:Aanbouw POS baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Aanbouw POS baan
Dat is een indrukwekkende baanplan en de baan draait dus grotendeels al.  :thumbup: Ik ga dit zeker volgen en wens u veel succes!

groet,
Michiel
Re:Aanbouw POS baan
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re:Aanbouw POS baan
Hallo Pos,

Een leuk begin en grote baan met veel mogelijkheden.
Succes en blijf het volgen :thumbup:
Met vr groet,

Theo.
Re:Aanbouw POS baan
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Aanbouw POS baan
dat gaan we zeker volgen ;)
Re:Aanbouw POS baan
Senior
gast

Re:Aanbouw POS baan
Mijne Heren,
Een ieder bedankt voor de ontvangen reacties, in het bijzonder Hans Wim en Piet want zonder hun was dit nog niet mogelijk geweest
Nu net begonnen als 65 plusser van analoog naar digitaal Na 40 jaar o.a. als expediteur gewerkt te hebben op posttreinen en in andere fucties , hebben we nu de tijd.
Maar al dat digitale gaat wel vaak boven mijn pet, vooral als er storingen zijn of
als er een bezetmelder gemist word.
Maar we zullen doorgaan.

Vriendelijke Groet

Peter.
Re:Aanbouw POS baan
Seinwezen
gast

Re:Aanbouw POS baan
Hoi Peter,

erg leuk om jou baan op het forum te zien.
Een echte marklin H0 baan :D :D.

Zo te zien heb je een boel ruimte, dus het gaat vast helemaal goed komen.
Vooral met de hulp van "koploper" Piet >:-D.

Ben benieuwd naar de volgende update,

Groeten Sander
Leggen sporen 2de station en afwerken van de draden
Hallo allemaal,

Afgelopen week 1 dagje gewerkt aan de POS baan.

Eerst heeft Piet de sporen van het 2de station keurig netjes passend gemaakt  :thumbup:.
Dit koste nogal wat tijd omdat dit gedeelte niet getekend was in wintrack. Dan moet je alle sporen handmatig uitzoeken zodat alles passend komt te liggen en natuurlijk keurig netjes recht.
Ook was hier en daar al de bekabeling door het hout geboord, en dit moest ook weer verlegd worden.




Ik zelf had een dubbele afspraak in mijn agenda en kwam pas in de middag het team assisteren.

Omdat het 2de station meer wissels krijgt dan gepland, moest er nog een extra wisseldecoder worden bijgeplaatst:



Op het 1ste elektronica bord hebben we een bezetmelder over welke we hebben verhuisd naar het 3de elektronica bord:



Nu rest nog de bezetmelder bedrading die Piet had voorbereid af te werken op de bezetmelders op elektronica bord 3:




Tevens de bedrading van de nieuwe wissels aangebracht in kabel gootjes op elektronica bord 3:



Volgende week gaan we verder met het afwerken van de wissel bekabeling op de wisseldecoders, aanbrengen van de voeding bekabeling voor de boosters op de verdeler velden.
De rails rondom de draaischijf, de bezetmelder bekabeling en de eerste stap voor het aanpassen van koploper.

Dus weer een vol programma voor de POS baan.

Dus Peter Pos maak je borst maar nat, en vul je draadje maar aan waar noodzakelijk.

Groetjes,

Wim van Dijk.
Re:Aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aanbouw POS baan
Hallo Peter,

Leuk dat ook jou baan via dit forum te volgen is  :thumbup: :thumbup:

Met alle hulp die je nu krijgt gaat het digitale geweld zeker lukken op je mooie baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Afwerken resterende bekabeling
Hallo allemaal,

Afgelopen week zijn we een volle dag en 2 avonden bezig geweest om de resterende rails en draden te leggen.
De rails in de keerlus is aangebracht en voorzien van bekabeling naar de bezetmelders.
De bekabeling van de wissels bij het 2de station zijn verlengd en afgewerkt op de wisseldecoders.
De wisselstroom en booster bekabeling van 16V is afgewerkt op de verdeler velden.





Ook is de ""kist"" met 4 trafo''s van 16V-150VA aangesloten en de bekabeling afgewerkt op de 2de booster (power 7) en de verdeler velden.



Booster 2 een Power 7 heeft een plaatsje gekregen in de la naast de ecos.



De ecos en de power 7 moeten de totale baan voorzien van voldoende rij stroom (4 en 6A).

De Power 7 is via de DCC aansluiting verbonden met de Ecos.



Afgelopen vrijdag is er nog een extra bezetmelder geplaatst op elektronica bord 3.
Tevens is de bekabeling voor de extra wisseldecoder voorbereid.
De spanning is op de Ecos gezet en de 16V kist is in dienst gesteld.

Alle verdeler velden zijn voorzien van wisselspanning en rij spanning.

De Ecos en Power 7 doen keurig hun werk, en praten netjes met elkaar.

Wel is er geconstateerd dat er ergens een sluiting in de rails zit, dit moet volgende week nog worden opgelost. (alle rails is 2de hands, en het risico is dat er een verkeerd exemplaar tussen zit).
Ook staat er nog op de rol van volgende week het programmeren van koploper en het aansluiten van nog 1 bezetmelder punt en 1 draadje voor een extra rij spanning punt op de baan.

En dan testen, testen en nog een testen.

En onvolkomenheden oplossen.

Dus al met al een spannende week voor de POS baan.

Groetjes,

Peter. Wim en Piet.

Tot volgende week.



Re:Aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aanbouw POS baan
Jullie hebben de vaart er wel inzitten, je kunt duidelijk zien dat dit het zelfde dreamteam is wat aan andere banen sleuteld  >:-D >:-D

Ik ben benieuwd hoe straks de eerste rij ervaringen met koploper zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aanbouw POS baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Aanbouw POS baan
hallo Peter,

Ik zie wederom erg mooi materiaal dat zeer netjes wordt geïnstalleerd. Dat belooft een fijne baan te worden waar veel plezier aan beleefd gaat worden.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Aanbouw POS baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Aanbouw POS baan
Hoi Peter.
Prachtig om de updates op jouw baan te kunnen volgen, je kunt goed zien hoe aanstekelijk de gezamenlijke avondjes bij Hans zijn vruchten afwerpt! B)
Het dreamteam (volgens de andere Peter dan! :P) is goed op dreef en ook iedere eigen baan begint prachtig vorm te krijgen.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Bedrading aangesloten en nu live gaan
Hallo allemaal,

Deze week weinig geluk gehad met de opstart van de baan.

De EcoS was van slag en praatte niet meer met de PC.
Kortsluiting in de 2de stroomkring in de baan.
Aarde draad niet aangesloten (oude per ongeluk verwijderd).

Ja en dan wordt het ff zoeken.

Maar goed, eerst het gedeelte met het grootte station in koploper geplaatst.
De EcoS aangezet, en kortsluiting in de baan :thumbdown:

Na ff zoeken als eerste de 2 de stroomkring welke wordt verzorgd door de Power7 los genomen.

Gelukkig geen sluiting meer.
Weer de EcoS opgestart, maar kon geen verbinding maken met de PC.
Groommm, dit kan zijn gebeurt na de update van de Ecos.
Dus, ff bellen hoe dit op te lossen.

Na de nodige inspanningen geen resultaat.
Dus maar ff handmatig de trein laten rijden over de baan.

Ook deze wilde niet van zijn plaats. FF de meter erop en wat blijkt, maar 12V uit de Ecos.
Andere voeding geplaatst, en donor Ecos ingezet. Uiteindelijk ook geen resultaat.
Vreemd want dit gedeelte van de baan heeft perfect gereden.

Na alles te hebben doorgemeten en enkele flinke grommetjes bleek de massa draad verwijderd te zijn.

Loc erop en rijden maar, gelukkig dit gaat goed. :thumbup:

Nu weer de 2de stroomkring aangesloten, en ja hoor weer sluiting.
Gezien de tijd dit maar ff laten rusten en weer aan de gang gegaan met de Ecos en zijn communicatie.
Het werd een wir war van communicatie problemen en IP-adressen.

Uiteindelijk na een dag werken met een teleurgesteld team weer naar huis.

Afgelopen vrijdag een verrassend telefoontje van mijn zwager de Ecos en de PC konden weer met elkaar praten. Gelijk een spoed cursus IP adressen ingeven aangevraagd.

Dus deze week helaas geen update met foto's.

Volgende week maar aan de slag met koploper en de kortsluiting in de 2de stroomkring.
Dit wordt dus alle aan gebrachte  2de hands K-rails nalopen.

Hopenlijk nog ff digitaal proefrijden op de 1ste stroomkring.

We houden jullie op de hoogte.

Groetjes van het team de volhouders.

Wim van Dijk
Re:Aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aanbouw POS baan
Hoi Peter en Wim,

Hoe kunnen er nu ineens draden weg zijn  :help: maar gelukkig hebben jullie de meeste oorzaken alweer onder controlle.

Succes met verder zoeken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aanbouw POS baan
Seinwezen
gast

Re:Aanbouw POS baan
Hoi team de volhouders :D,

Jammer dat het zo tegen zat, maar in ieder geval weer wat geleerd >:-D.

Als je trouwens de uitgangsspanning van de EcoS wilt meten, moet je eerst een bruggelijkrichter(HR Rect.  :D) op je multimetersnoeren aansluiten. En dan moet je gelijkspanning meten.
Want anders meet je verkeerde waardes 8)

Net zoals Peter vind ik het wel raar dat er zomaar kabeltjes verdwijnen.
Het lijkt het grootspoor wel met al die koperdieven :D.

Succes met het testen en aansluiten.

Groeten Sander.
Re:Aanbouw POS baan
De Dijk
gast

Re:Aanbouw POS baan
Hoi Sander en Peter,

Het is niet vreemd dat er zomaar draden verdwijnen.
Peter heeft ter lering en vermaak een jaartje rondgereden met het station met 5 sporen.
Voor de uitbreiding moesten er blokken worden verwijderd en verlegd worden.

Per ongeluk te veel draden weggehaald. :thumbdown:

Maar niet getreurd. :)

Vanmiddag bij Peter langs geweest, de kortsluiting in booster 2 ff losgehaald.
Diverse draden weer vast gezet en vernieuwd.
De wisselspanning draden naar de wisseldecoders vernieuwd en de spanning wat opgeschroefd. Deze zaten nog verbonden met 0,14mm2 draad. Tevens vond ik het omleggen van de wissels niet krachtig genoeg.

De Ecos opgestart en de HSI in de benen gebracht.
FF geen blauwe bezetmelders in de test omgeving. Dit was gauw opgelost door een kabeltje te verplaatsen op de HSI.

Hierna de eerste 2 bezetmelders gecontroleerd en de eerste 12 wissels getest.

Tot zover loopt het eerste gedeelte nu op rolletjes. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Woensdag de kortsluiting in booster 2 aanpakken (zit waarschijnlijk ergens in een 2de hand K-railtje).
Koploper nog een keer checken met de werkelijkheid.

Dus al met al we zijn weer op de goede weg. :D

Groetjes,

Wim
De eerste automatische rondjes
Hallo beste spoor vrienden,

Afgelopen dinsdag de POS baan in koploper gezet.
Dit is vrij lastig zeker als je in Veenendaal woont en de baan in Leerdam staat.
Gelukkig is de telefoon geduldig.

Uiteindelijk hieronder het resultaat:


Afgelopen woensdag was Piet al lekker aan het werk  :thumbup: :thumbup:aan de baan en had al wat probleempjes opgepakt en opgelost.

Al snel was de kortsluiting gevonden in de baan. :-) In spoor 15 zat er een kortsluiting in de K-Rails.
De spanning op de baan gezet, en gestart met de test van de bezetmelders.

Op zich zal alles er redelijk goed uit, m.u.v. de keerlus. In blok 30 een bezette bezetmelder.

Nu de wissels configureren. Dit liep niet helemaal zoals we verwacht hadden.  :thumbdown: :thumbdown: Ten eerste we hebben geen kennis van de Ecos. Ten tweede alles wordt geschakeld via 2de hand wisseldecoders.
We gebruiken Viessmann en LDT wisseldecoders.
Uiteindelijk bleek een uitgang van een Viessmann decoder kapot en een wisseldecoder van LDT kregen we niet in de benen. Gelukkig had Piet nog een LDT wisseldecoder thuis liggen :D.

Uiteindelijk 80% van de wissels in de benen gekregen.

Ook gelijk gechecked of de wissels wel in de stand lagen zoals koploper aangaf.
Nog ff handmatig rondgereden met een loc om ff een goed gevoel te krijgen voordat we weer naar huis gaan.

De zelfde avond bij de Krokodil geweest en ons laten informeren hoe we de wissels in de Ecos moesten zetten. :)

Met deze kennis gelijk dezelfde avond nog ff de wissels in de Ecos ingevoerd en de LDT wisseldecoder aangesloten., Al met al lag ik vroeg in bed. :warning:

Vrijdag uitgeslapen en het probleem met de bezetmelder opgelost.

Eindelijk klaar om eens automatisch rond te gaan rijden. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelijk kwam er een probleem in koploper aan het licht. Een bezetmelder verkeerd ingevoerd en een blok niet de juiste rijrichting gegeven.
Wederom de test rondjes laten rijden, en ook deze problemen waren weer opgelost. :-)
Nu ontstond het volgende probleem  :(van kruiswissels die niet deden wat ze moesten doen.
Vooral de wissels nabij de keerlus gaven problemen.
Uiteindelijk besloten om de 4 kruiswissels uit de baan te nemen en na te kijken.
1 Wissel aandrijving bleek de moed te hebben opgegeven. De overige (oude en roestige exemplaren) wissels uit elkaar gehaald en helemaal gereinigd in een bad met wasbenzine. Na een grondige poetsbeurt de wissels weer in elkaar gezet en buiten de baan getest.
Voordat de wissels terug gingen in de baan eerst maar eens het houtwerk ontdaan van zaagsel en andere vuiligheden.

Wederom de wissels teruggebracht in de baan. Gelukkig de wissels werken weer.  :-)Inmiddels heeft mijn schoonvader voor de zekerheid nog maar een nieuw kruiswissel opgehaald in Gorinchem. :idea:

Gelukkig werkten de oude wissels weer naar behoren en kon de loc netjes zijn weg volgen op de baan.

Helaas is er door het werken aan het wisselcomplex een storing ontstaan in een bezetmelder in blok 24.
Hier en daar moet nog een extra massa en rijspanning worden aangesloten :important:, maar dat is een actie voor volgende week woensdag.

Veel leesplezier en prettige kerstdagen toegewenst.

Groetjes,

Piet, Wim en Peter






Loc's aanmelden en ijken
Hallo spoorvrienden,

Afgelopen weken druk geweest om storingen te verhelpen op de baan, Koploper aan te passen naar de persoonlijke wensen en loc's in te voeren en te ijken.

Aangezien dit nog een behoorlijke tijd in beslag neemt een beperkte update van dit draadje.

Het fysiek bouwen van de baan is gereed, nu komt het erop aan om de loc's rijdend te krijgen en netjes te laten stoppen waar het hoort.
Aangezien de loc's moeten leren remmen in koploper is het zaak dat er tijdens het rijden de loc's goed in de gaten moeten worden gehouden.
De CV 3 en 4 hebben wij op 0 gezet, zodat koploper het optrekken en remmen zelf in de hand heeft.

Op de baan een ijk spoor gemaakt om de loc's te ijken.
Aangezien ik zelf weinig ervaring heb met de ECOS m.b.t. programmeren van CV's en het inbrengen van loc's krijg ik hiervoor komende woensdag van Sander "seinwezen een training aangeboden" :thumbup:

Al met al zijn de onderstaande loc's op de baan gebracht:



















Komende weken gaan we verder met het ijken van loc's en misschien een start met de scenery.

Veel leesplezier.

Namens Wim, Peter en Piet allemaal de beste wensen voor 2012 toegewenst.

Groetjes,

Het POS team.
Re:Aanbouw POS baan / Ontwerp loc depot met industrie
Beste modelspoor vrienden,

Ondanks dat er al een tijdje geen update is geweest wil het niet zeggen dat we stil hebben gezeten.

De afgelopen weken de bestaande baan geperfectioneerd.
Loc's geijkt en problemen met weigerende wissels / wissel aandrijvingen opgelost.

Gisteren zelfs in het Westerhoff station het probleem van te weinig rij spanning opgelost.

Afgelopen weken heeft Edwin het ontwerp gemaakt voor het loc depot / industriegebied.

Piet heeft de draaischijf, kolen kraan, de eerste sporen en koploper ingetekend.



Ook senior nog ff aan het werk gezet.



De benodigde wisseldecoder aangeschaft en aangebracht op het bord voor de digitale onderdelen.



Uit het magazijn van Senior nog een paar wissel aandrijvingen tot leven gewekt en gelijk getest een aangebracht op de wissels.

Het stokje van Piet over gepakt en de bezetmelders vastgesteld en in koploper ingetekend.




De bezetmelder draden aan de sporen gesoldeerd.



De sporen weer teruggebracht op de baan, en klaar om aangesloten te worden.



Dit moet ongeveer het loc depot worden:


De wisseldecoder geconfigureerd en voorzien van de wisselnummers.



Nu nog kijken hoe wij deze oude metalen draaischijf digitaal kunnen gaan besturen.
Heeft er nog iemand een tip?

Tot de volgende update.

Wim, Piet en Peter.
Re:Aanbouw POS baan / Ontwerp loc depot met industrie
Citaat van: Senior op zondag 26 februari 2012, 15:13:03

Nu nog kijken hoe wij deze oude metalen draaischijf digitaal kunnen gaan besturen.
Heeft er nog iemand een tip?


http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_966.pdf

Gr, Ben.
Re:Aanbouw POS baan
De Dijk
gast

Re:Aanbouw POS baan
Hoi Ben,

bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb nog wel een vraagje n.a.v. je reactie.

Kan ik via deze oplossing de draaischijf bedienen met koploper?

Ik weet dat met een oplossing van Kees Moerman m.b.h.v. de draai 15 wel een draaischijf kan aansturen met koploper. maar of deze optie werkt met deze metalen draaischijf weet ik niet.

Ik hoor Graag van je.

Wim / Peter
Re:Aanbouw POS baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Aanbouw POS baan
Mooie baan zeg,lekker groot.
En mooie treinen leuk om te volgen.

Tony
Re:Aanbouw POS baan
Spoorman
gast

Re:Aanbouw POS baan
Citaat van: De Dijk op zondag 26 februari 2012, 15:31:30

Kan ik via deze oplossing de draaischijf bedienen met koploper?


Nee, dat gaat zo niet lukken.

Op het Koploperforum is wel een oplossing met een decoder van Dieter Bodenschazt:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3203&SearchTerms=7186

Verder geen ervaring mee.

Gr, Ben.
Re:Aanbouw POS baan
Krokodil
gast

Re:Aanbouw POS baan
Citaat van: Spoorman op zondag 26 februari 2012, 16:54:08
Citaat van: De Dijk op zondag 26 februari 2012, 15:31:30

Kan ik via deze oplossing de draaischijf bedienen met koploper?


Nee, dat gaat zo niet lukken.

Op het Koploperforum is wel een oplossing met een decoder van Dieter Bodenschazt:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3203&SearchTerms=7186


Verder geen ervaring mee.

Gr, Ben.


Hallo mannen,

Er wordt serieus gewerkt aan de baan. Kom snel een keertje bij jullie kijken.

Succes verder,

Hans

Edit Walter Quote gerepareerd
Re:Aanbouw POS baan
Senior
gast

Re:Aanbouw POS baan
Dat zou leuk zijn

Vriendelijke Groet

Peter
Re:Aanbouw POS baan
caponordtraveller
gast

Re:Aanbouw POS baan

Hallo,


knap en proper werk !  :thumbup:

Caponordtraveller - Steven.
Re:Aanbouw POS baan
De Dijk
gast

Re:Aanbouw POS baan
Hoi Senior,

Voor dat het hoge bezoek langs komt, moet je maar eens een opzet gaan maken met de senery.

Balasten van het spoor bij station POS is geen probleem, dit loopt prima.

Beetje schuren en schilderen van de tafel kan je ook in je agenda zetten.

Gr.

Wim
Re:Aanbouw POS baan
Senior
gast

Re:Aanbouw POS baan
Beste Wim,

We zullen in het centraal magazijn is gaan neusen of ik nog
het een of ander kan vinden
De kwasten zijn gelukkig nog niet hard.

Vriendelijke Groet
Re:Aanbouw POS baan / Baan inrichting
Hallo spoorvrienden,

Nu de treinen goed rijden en de storingen meer en deel weg zijn is de tijd aangebroken om eens na te gaan denken over de inrichting van de POS baan.

Wel moeten we het spoor en wissels bij mijn het industrie gebied nog worden aangesloten. Maar een start kunnen we maken met de aankleding.

Gewoon om eens te kijken hoe alles staat een eerste opzet.
Foto kwaliteit laat hier en daar te wensen over, maar had alleen mijn blackberry bij de hand.

Veel kijk plezier toegewenst:






























Volgende week nog meer foto's.

Groetjes,

Wim en Peter
Re:Aanbouw POS baan
oetbeem
gast

Re:Aanbouw POS baan
ziet er mooi uit vooral die houtzagerij
Re:Aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aanbouw POS baan
Jullie hebben toch al veel scenery op de baan staan  :thumbup: :thumbup:

Ook de verkoop van Smart auto,s gaat goed zo te zien dus een druk bevolkte scenery  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aanbouw POS baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Aanbouw POS baan
Prachtige foto s van jullie baan.
Erg mooie gebouwen zeg. :thumbup: :thumbup:

Tony :P :P
Re:Aanbouw POS baan/ nog meer foto's
Hallo spoor vrienden,

Ik had jullie nog wat foto's beloofd van de opzet van de scenery op mijn baan.
Dit heeft helaas wat vertraging opgelopen door andere bezigheden op de baan.

Maar nu eerst de foto's dan de rest:
























Afgelopen weken gestart met de aanleg van het industriegebied inclusief de draaischijf en loc loodsen.
Aangezien ik nog over een zeer ouderwetse metalen Marklin draaischijf beschik ben ik op zoek gegaan naar het digitaliseren van deze schijf (ik heb hem inmiddels al zo'n 40 jaar in mijn bezit, dus hiervan afstand doen was geen optie). Via internet en de beurzen op zoek gegaan naar de mogelijkheid tot digitaliseren. Helaas bleek voor velen het metaal een probleem te vormen. Alleen Kees Moerman wilde deze uitdaging aan gaan. Samen met Piet naar het hoge noorden afgereisd en de draaischijf afgeleverd bij Kees. Kees blijkt een kei te zijn in het digitaliseren van objecten. Na een paar uurtjes zweten had Kees het voor 90% voor elkaar. Afgesproken de draaischijf bij hem te laten. Een paar dagen later een mail de schijf is volledig gedigitaliseerd. De bezetmelding van de draaischijf wordt uitgevoerd met een kruis van lichtsluizen.

De draaischijf weer opgehaald bij Kees met een uitgebreide uitleg weer afgereisd naar het zuiden.

De draaischijf moet nog worden voorzien van een aantal digitale componenten en er moet nog een aansluiting worden gemaakt voor het toevoer spoor van de draaischijf.

Ook de elektronica voor de seinen is binnen en de software is geprogrammeerd door Sander (waarvoor dank).
Zodra ik weer beter ben gaan we eerst starten met het plaatsen en aansluiten van de seinen. Wel nog ff draad aanschaffen want ik het Houten afgelopen zaterdag moeten missen.

Groetjes Peter.

Piet, Sander, Kees, Wim en Peter2 bedankt voor jullie inzet m.b.t. de draaischijf en seinen.







Re:Aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aanbouw POS baan
Hallo Peter,

Super dat het gelukt is je oude draaischijf digitaal te maken, dat wordt straks genieten als alles via koploper werkt.

Je hebt een hoop huisjes op de baan staan, deze zou ik onderhanden nemen om de plastic look er vanaf te halen.
Dit is een tijdrovend werkje wat je lekker tussendoor kan doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Aanbouw POS baan
Senior
gast

Re: Aanbouw POS baan
Beste spoorders,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb laten horen van mijn POS baan.
Aangezien ik afhankelijk ben van mijn helpers voor zowel de baan als dit digitale tijdperk toch nog ff een update.

De POS baan is inmiddels weer helemaal leeggehaald en weer opnieuw in de verf gezet.

Ook is het loc depot in dienst gegeven en is mijn bezitting stoomlocomotieven aardig uitgebreid.

Op naar de foto's die zeggen meer dan woorden.

































































De komende winter gaan we verder met de omloop bij het loc depot.

Veel kijk plezier.

Groetjes Peter (oude Peter).
Re: Update aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Hallo Peter,

Eindelijk weer eens een update van jou baantje, ik heb zitten genieten van al die mooie stomers op je baan  :thumbup: :thumbup:.
Ik hoop dat het nu minder lang duurt voordat we weer een update kunnen verwachten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Update aanbouw POS baan
Hallo allemaal,

Na een tijdje van afwezigheid weer activiteiten op de baan, ondanks alles zeker niet stil gezeten.

Afgelopen donderdag bezig geweest aan de omloop en het ontkoppelen met Wim en Piet.

Dit wordt via koploper aangestuurd via een omloop-ontkoppel print van Kees Moerman i.c.m. Een wisseldecoder en een stabiele voeding van 15V gelijkspanning. De wisseldecoder zorgt voor het schakelen van de ontkoppelstand naar de bezetmeldstand. De print is ingesteld op stilstaand ontkoppelen, je kan hem ook in slepende stand laten ontkoppelen.

Principe:

Loc komt ontkoppelblok in en de print wordt in een ontkoppelstand gezet.
De loc rijdt door de lichtsluis en stopt zodra de sluis weer licht wordt.
Bij vertrek activeert koploper via de print de ontkoppelrails in de baan en houd deze 3 seconden vast. Gelijktijdig wordt de print in de bezetmeldstand gezet.

Bij vertrek ontkoppelt de wagons zich van de loc en deze gaat naar zijn opstelplaats.

Een andere loc rijde het blok in waar de wagons staan en pikt deze aan, hierbij drukt de loc de wagons door de lichtsluis en zet de loc stil.
Nu schakelt koploper de loc in zijn achteruit en deze rijdt met zijn wagons naar een opgegeven opstelplaats elders op de baan.
In koploper wordt dit geregeld m.b.v. Een vaste route.

Zie onder het eerste filmpje van de test rit.
Film voor het eerst gemaakt met mijn iPad, hoop dat het een beetje gelukt is.





Veel kijk plezier

Peter, Wim en Piet.
Re: Update aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Hoi mannen,

Dat zit er keurig uit, het aan en afkoppelen verloopt mooi  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Update aanbouw POS baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Ha die Peter.
Geweldig om nu na al die prachtige foto's, ook al een filmpje van jouw baan te zien! :thumbup:
Ziet er bijzonder goed uit en ook de ruimte op jouw baan is prachtig.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Update aanbouw POS baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Hi Peter,

Toevallig je baanbouw gevonden en zie dat je (jullie) lekker bezig bent, ik kom wel eens bij je kijken.
Wel dit draadje "bijhouden" de laatste reactie was alweer een jaar geleden.

groet
Harald
Re: Update aanbouw POS baan
Beste spoorders,

De draad weer opgepakt, maar niet stil gezeten.

De oude metalen draaischijf heeft zijn langste tijd gehad, dus een nieuwe kooiman draaischijf aan geschaft.

De draaischijf wordt digitaal aangestuurd met de draai15 kaart van Kees Moerman.

Een fijn stuk mechaniek welke je zelf naar eigen inzicht moet samenstellen en digitaliseren, een klusje waar je wel enigszins technisch onderlegd voor moet wezen.
Helaas mis ik deze kennis en heb ik de hulp van Piet en Wim van Hobby In Praktijk ingeschakeld. Zij hebben ervaring met het bouwen en digitaliseren van deze draaischijf.
Digitaal wordt alles aangestuurd met koploper.

Eerst gaan we de een bestaande brug en kuil pas maken voor de draaischijf.
De brug wordt exact in het midden van de draaischijf gemonteerd.
De kuil wordt met een beetje ruimte in de tafel pas gemaakt.



De draaischijf beschikt over een in en een uitrij spoor.
Deze sporen worden eerst pas gemaakt nadat de draaischijf onder de baan is geplaatst, dusdanig dat de brug recht en in de juiste hoogte t.o.v. de sporen komt te liggen.

Op onderstaande foto wordt het uitrijspoor recht t.o.v. de brug op zijn plaats gelegd.



Door gebruik te maken van dit stukje karton wordt het spoor recht gelegd, waarbij aan de onderzijde van de draaischijf de verschuifbare detectie blokjes op de juiste plaats worden vast gezet. Dit blokje wordt gemarkeerd en gekoppeld aan een adres (nodig voor koploper). Het adres wordt verzorgd middels een wisseldecoder en de detectie van het juiste punt wordt gecontroleerd door de draai15 kaart.
Kort gezegd in koploper wil je naar het uitrijspoor met adres 43. De kooiman schijf gaat draaien, zodra de draai15 kaart de juiste positie van adres 43 detecteert stopt de draaischijf met draaien en de loc kan de brug op rijden.



Op onderstaande foto zie je de draden van de detectie blokjes. De draden worden aangesloten op de draai15 kaart.



Het mechaniek van de draaischijf onder de tafel. Aan de voorzijde zie je de motor welke de draaischijf aanstuurt. Rechts ervan zie je een detectie blokje met 2 draden er aan. Alle detectieblokjes worden geplaatst en bedraad ook al gebruiken we niet alle posities.
De draaischijf kan ook worden gebruikt voor 2 rail, dan worden ook de ompool draden van de positieblokjes aangesloten.



In de brug (was een 2 railbrug) is ruimte gemaakt voor de midden geleider. Hier wordt de voeding op aangesloten. De detectie van de brug gebeurt via de linker of rechter spoor. Dit kan m.b.t. een lichtsluis gekoppel aan een bezetmelder, of gewoon via massa detectie middels een bezetmelder.
Ook wanneer de brug draait worden de sporen geblokkeerd via een bezetmelding "bij draaien".
Tevens zijn er 2 extra draden getrokken voor de verlichting van de bedienpost op de brug.



Op onderstaande foto wordt de overkant van de uitrijspoor gelegd.



Vervolgens worden er 3 sporen gelegd voorzien van 2 bezetmeldpunten. De binnenkom melder (loc gaat naar zijn minimale snelheid) en de stopmelder. Hier stopt de loc. Op deze wijze krijg je een loc die keurig netjes remt, dit in tegenstelling tot een spoor met 1 melder. De draden worden hier gemarkeerd en weggewerkt in de kabelgootjes.




De 3 sporen met 2 bezetmeldpunten.



Learning on the job, ik krijg les van Piet voor het invoeren van een nieuwe loc in de Ecos.



De nieuwe Nederlandse loc's op de baan geplaatst.

De motorpost in het geel:


De motorpost in het groen met snor:


De MAT64 in het geel:


Dit was het weer tot nu toe. Na al dit klussen toch wel trek gekregen dus op naar de groeten kraam.





Re: Update aanbouw POS baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Hi Peter,

Je bent al aardig opgeschoten met al die hulp.
Ook je hele draadje maar eens gelezen/bekeken, wist niet dat je zovele mooie stoom-loc's hebt.

groet
Harald
Re: Update aanbouw POS baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Hoi Peter,

We hebben er lang op moeten wachten maar dan heb je ook wat  :thumbup:
Wat een vorderingen in een update, je hebt twee toppers binnen gehaald om er iets speciaals van te maken.

Als alles in koploper staat zie ik graag een filmpje van een werkende draaischijf.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Update aanbouw POS baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Ha die Peter.
Al heeft het dan enige tijd geduurd, je hebt duidelijk niet stil gezeten.
Wat een geweldige update en mooie foto's! :thumbup:
Mooi dat je niet alles alleen hoeft te doen en ervaren hulp uit je eigen kluppie is natuurlijk het mooiste wat er is! O:-D

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Update aanbouw POS baan
Hoi Peter,

Leuk update.
Je hebt een mooie draaischijf en mooie treinen erbij.
En met de super hulp die je krijgt, gaat het vast allemaal perfect werken :thumbup: 

Groeten Sander.
Re: Update aanbouw POS baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Hi Peter en Wim,
Zie dit draadje nu ook (pas). Intussen is de metalen draaischijf al exit, maar heb toch nog een vraag daar over:
Hij was direct aangesloten op K-rails. Gaat dat makkelijk, m.a.w. knip je gewoon de lipjes van de aansluitingen af en schuif je de rails in elkaar (en geef je de middenrail in de schijf een eigen voeding)?
Hoe hebben jullie dit opgelost?

groet, Gertjan
Re: Update aanbouw POS baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Update aanbouw POS baan
Mooie update Senior.
Dat is wel een leuke klus geweest met een hoop deskundigheid maar vast ook gezelligheid.
Het ziet er allemaal tiptop uit.
Je hebt er ook een leuk verhaal van gemaakt, ik kijk alweer uit naar de volgende update, gaan de deurtjes van de locloods ook nog aangestuurd worden.
Re: Update aanbouw POS baan
Beste Gert-Jan,

De K-rails hebben we gewoon voorzien van een eigen voeding.
De metalen draaischijf werd aangestuurd met de draai15 kaart van Kees Moerman die speciaal voor deze draaischijf is aangepast.

Zover ik weet is hij te koop inclusief de 3 delige locloods. De draaischijf moet alleen worden voorzien van een nieuwe motor.