Hallo beste spoor vrienden,
Afgelopen dinsdag de POS baan in koploper gezet.
Dit is vrij lastig zeker als je in Veenendaal woont en de baan in Leerdam staat.
Gelukkig is de telefoon geduldig.
Uiteindelijk hieronder het resultaat:
Afgelopen woensdag was Piet al lekker aan het werk
:thumbup:aan de baan en had al wat probleempjes opgepakt en opgelost.
Al snel was de kortsluiting gevonden in de baan.
In spoor 15 zat er een kortsluiting in de K-Rails.
De spanning op de baan gezet, en gestart met de test van de bezetmelders.
Op zich zal alles er redelijk goed uit, m.u.v. de keerlus. In blok 30 een bezette bezetmelder.
Nu de wissels configureren. Dit liep niet helemaal zoals we verwacht hadden.
Ten eerste we hebben geen kennis van de Ecos. Ten tweede alles wordt geschakeld via 2de hand wisseldecoders.
We gebruiken Viessmann en LDT wisseldecoders.
Uiteindelijk bleek een uitgang van een Viessmann decoder kapot en een wisseldecoder van LDT kregen we niet in de benen. Gelukkig had Piet nog een LDT wisseldecoder thuis liggen
.
Uiteindelijk 80% van de wissels in de benen gekregen.
Ook gelijk gechecked of de wissels wel in de stand lagen zoals koploper aangaf.
Nog ff handmatig rondgereden met een loc om ff een goed gevoel te krijgen voordat we weer naar huis gaan.
De zelfde avond bij de Krokodil geweest en ons laten informeren hoe we de wissels in de Ecos moesten zetten.
Met deze kennis gelijk dezelfde avond nog ff de wissels in de Ecos ingevoerd en de LDT wisseldecoder aangesloten., Al met al lag ik vroeg in bed.
Vrijdag uitgeslapen en het probleem met de bezetmelder opgelost.
Eindelijk klaar om eens automatisch rond te gaan rijden.
Gelijk kwam er een probleem in koploper aan het licht. Een bezetmelder verkeerd ingevoerd en een blok niet de juiste rijrichting gegeven.
Wederom de test rondjes laten rijden, en ook deze problemen waren weer opgelost.
Nu ontstond het volgende probleem :(van kruiswissels die niet deden wat ze moesten doen.
Vooral de wissels nabij de keerlus gaven problemen.
Uiteindelijk besloten om de 4 kruiswissels uit de baan te nemen en na te kijken.
1 Wissel aandrijving bleek de moed te hebben opgegeven. De overige (oude en roestige exemplaren) wissels uit elkaar gehaald en helemaal gereinigd in een bad met wasbenzine. Na een grondige poetsbeurt de wissels weer in elkaar gezet en buiten de baan getest.
Voordat de wissels terug gingen in de baan eerst maar eens het houtwerk ontdaan van zaagsel en andere vuiligheden.
Wederom de wissels teruggebracht in de baan. Gelukkig de wissels werken weer. :-)Inmiddels heeft mijn schoonvader voor de zekerheid nog maar een nieuw kruiswissel opgehaald in Gorinchem.
Gelukkig werkten de oude wissels weer naar behoren en kon de loc netjes zijn weg volgen op de baan.
Helaas is er door het werken aan het wisselcomplex een storing ontstaan in een bezetmelder in blok 24.
Hier en daar moet nog een extra massa en rijspanning worden aangesloten
, maar dat is een actie voor volgende week woensdag.
Veel leesplezier en prettige kerstdagen toegewenst.
Groetjes,
Piet, Wim en Peter