Lok aangeschaft, groene variant. Eerste keer dat ik een niet-Märklin lok koop. Indrukken als volgt.
Kwaliteitsgevoel begint al bij de verpakking: model zit met een imbussleutel vast in/op een keiharde kunststof houder. Die houder in ingebed in een omhulsel van zacht kunststof. Daaromheen zit dan weer de doos, die er prachtig uitziet. Bij het uitpakken had ik meteen het gevoel iets bijzonders gekocht te hebben.
De lok laat zich gemakkelijk losmaken uit de houder. Door de enorme detaillering zijn de draaistellen, de neuzen en het dak erg kwetsbaar. Vastpakken dus alleen aan de metalen zijkant. Model is zwaar, maar ik ben de jaren-'60 bakbeesten van Märklin gewend dus ik sloeg er niet van achterover. Waar ik wel van achterover sloeg is de ongelofelijke detaillering en de manier waarop ESU de lok aflevert... Nog nooit eerder meegemaakt dat je zoveel reserve-onderdelen krijgt meegeleverd, variërend van talloze losse onderdelen tot koppelingen, anti-slip bandjes en zelfs twee extra assen (met tandwiel). Ook is een stukje gereedschap meegeleverd om de sleper te kunnen verwijderen. Last but not least is er een prachtig boekje met veel info over de lok, zowel in 1:1 als in 1:87. Klasse.
Aanmelden met een Mobile Station was simpel, maar uiteraard wel handmatig (dit is geen mfx lok). Op de baan zetten, lok aanmelden, rijden. Duurde nog geen minuut.
Aanmelden met mijn ECoS-2 was lastiger, omdat ik een oude firmware versie had die nog niet volledig uit de voeten kon met het protocol van de lok. Ook hier was handmatig aanmelden heel simpel, al was er wel wat tijd nodig om de symbolen van de vele functies goed te krijgen. Nadat ik mijn firmware versie had bijgewerkt, meldde de lok zichzelf vlekkeloos aan en stond alles in 1x goed. Ook het aanpassen van CV's was via de ECoS-2 een eitje, na wat hulp van mede-forumleden.
Af-fabriek heeft ESU de meeste CV-waardes van de zichtbare en hoorbare functies op maximaal gezet, waarschijnlijk om te borgen dat potentiële klanten ook in drukke winkels en op beurzen zwaar onder de indruk zijn. Eenmaal thuis was ik totaal overweldigd door het geluid, maar het is véél te hard. CV 32 op 0 gezet en daarna CV 63 naar wens omlaag geschroefd, et voila, zeer aangenaam volume.
Over smaak valt niet te twisten, maar zelf vind ik vooral de stroomafnemers, de stuurtafelverlichting en het geluid van bogen en wissels helemaal te gek. Vooral het zeer typerende geluid van een trein die zich door een wisselstraat wringt voegt een totaal nieuwe beleving aan modelspoor toe.
Over het rijgedrag het volgende. De eerste bouwserie van dit model had problemen met C-rails en ontspoorde op wissels. De afstand tussen de wielen was te groot. Mijn lok komt uit een latere bouwserie. Het rijgedrag op mijn C-rails vind ik netjes, maar niet toonaangevend. Mijn Märklin mfx modellen rijden absoluut beter en stiller, een duidelijk verschil. Het geluid van de aandrijving is vergelijkbaar met mfx (ofwel: erg stil) maar de sleper van de ESU is goed hoorbaar. De lok rijdt prima op gewone wissels, maar wiebelt een beetje op Engelse wissels en gebogen wissels (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik die gebogen wissels als probleemkinderen ervaar; ook de stroomafnemers onder mijn oude metalen Märklin rijtuigen geven daarop vaak kortsluiting en/of onsporingen). Het wiebelen is op zich niet echt storend, maar je moet de juiste snelheid te pakken hebben. Te langzaam, en de mini-kortsluitinkjes leiden tot afschakelen van je besturingsapparaat. Te snel, en het gewiebel kan tot een ontsporing leiden. Dat is natuurlijk jammer, maar het "toegestane snelheidsbereik" is groot genoeg om e.e.a. soepel te laten lopen, het is geen rocket science.
De trekkracht is ruim voldoende voor wat ik nodig heb. Vijf of zes metalen personenwagons met 2 slepers per trein zijn geen enkel probleem. Een stuk of 15 goederenwagons (ook oud Märklin spul, dus veel metaal en een relatief hoog gewicht) was ook geen probleem.
Al met al is het een mirakel dat ESU een lok heeft gemaakt die op (bijna?) alle railsystemen kan rijden, dit gezien de niet onaanzienlijke verschillen tussen die railsystemen. Op C-rails vind ik de rij-eigenschappen goed genoeg om veel plezier van de lok te hebben.
Kortom, een grensverleggend model, zowel qua techniek als qua prijs/kwaliteit verhouding.
Met groet,
Oscar