Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ESU BR 151

Gestart door Chris dinsdag 29 november 2011, 00:36:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU BR 151
Chris
gast

ESU BR 151
Verslag en video

hier te vinden
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ESU BR 151
Ik heb die in Houten gezien.
Best wel mooi.
Tijdens remmen, zijn z.g. vonken in het draaistel waar te nemen, als gevolg van remblokken, tegen de wielbanden; en als lok door bogen rijdt, hoor je de piepende flensen.
Schijnt 339,= te kosten. (op beurs te Houten)

Gr. Marcel
Re:ESU BR 151
AnalogDriver
gast

Re:ESU BR 151

Zeer fraai model.  E-loks en deze periode passen niet erg in mijn collectie, maar qua techniek, overtuigend model en complete levering, zou ik hem wel willen hebben.
Die losse veren in het onderstel!

En dan is die prijs nog niet zo gek. Vergelijk dat eens met wat Märklin vraagt voor haar modellen tegenwoordig, of Fleischmann/Roco. Bedenk dat een Artitec 3700 NS ? 200 meer kost en lang niet zo veel techniek er in heeft zitten.

Ik denk dat ESU hier opnieuw de maatstaf heeft gezet voor prijs-kwaliteit
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2009

offline
Re:ESU BR 151
In de laatste MIBA uitgave staat een beschrijving van het model en ook daar zijn ze er lyrisch over. Maar weinig dingen zijn niet goed of hadden beter gekund. Ik was verbaasd over het gewicht van de loc: 625 g! Wat een beest... Jammer dat het geen E51 is...
Re:ESU BR 151
rorail
gast

Re:ESU BR 151
FAN-TAS-TISCH. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Wat een prachtige loc. En wat een mooi verslag alweer van Chris. Vooral de close up van het draaistel geeft de kwaliteit van het model goed weer.

Mooi filmpje ook.

Bedankt voor het opnieuw plaatsen van een mooi model. :P

Groet,
Ronald
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2006

offline
Re:ESU BR 151
Ik begin wel een beetje nerveus te worden bij het zien van dat ding.
Wauw.

Hoe is ie met een MS1 te besturen? Is ie MFX?

Andre
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2008

offline
Re:ESU BR 151
Inderdaad, goed verslag van een prachtige machine. Ik heb alleen een vraag: Die veren, veren die echt? Hangen die assen in die veren. Vind het echt super gedetailleerd!
Ik vind eigenlijk ook dat hiermee de standaard wordt verlegd.

Groeten Dennis
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:ESU BR 151
Andre,

Je hebt net alles verkocht zowat :lol:

Hij is geen mfx, wel multiprotocol dcc en mm. Hij zou dus op motorola aan te sturen zijn, alleen zou je dan maar 8 functie's kunnen gebruiken via 2e adres.
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2006

offline
Re:ESU BR 151
Wijbe,

Ik heb hier nog 42 locs staan dus....., ik heb ook geen haast oid.

Andre
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:ESU BR 151
Bericht van ESU:

CiteerEinige Kunden, die das Märklin C-Gleis nutzen, haben von Entgleisungen berichtet. Beim Nachmessen der Radsätze haben wir Schwankungen des Radsatz-Innenmaßes festgestellt, die knapp außerhalb der Fertigungstoleranz liegen. 

Falls Sie bei Ihrer BR 151 ein etwas ruppiges Fahrverhalten beim Überfahren Ihrer C-Gleisweichen feststellen, können Sie leicht und schnell Abhilfe schaffen. Sie sollten einzig ca. 15 bis 20 Minuten Zeit übrig haben und ein paar Werkzeuge, die sich normalerweise in jeder Modellbahnerwerkstatt finden lassen. LEES MEER: klik.

Het is verder wel een knap staaltje techniek. Bedankt voor het verslag, Chris :).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:ESU BR 151
Even een paar vraagjes:

  • Heeft deze loc werkende sluitseinen?
  • Ik las ergens iets over verlichte bedieningspanelen in de cabines. Klopt dit?


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:ESU BR 151
Ja, dat klopt.
Klik hier voor de gehele techn. beschrijving. wel in Duits

Gr.  Charlie
Re:ESU BR 151
Spoorman
gast

Re:ESU BR 151
Of nog beter download de flyer: klik

Gr, Ben.
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:ESU BR 151
Citaat van: Charlie op woensdag 30 november 2011, 19:21:56
Ja, dat klopt.
Klik hier voor de gehele techn. beschrijving. wel in Duits

Gr.  Charlie

Bedankt. Het staat er inderdaad allemaal tussen: "Zugseitiges Spitzen- und Schlusssignal abschaltbar; Rangierbeleuchtung; Führerstand-, Führerpult- und Maschinenraumbeleuchtung".


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:ESU BR 151
Spoorman
gast

Re:ESU BR 151
Citaat van: RMW op woensdag 30 november 2011, 19:11:31

Bericht van ESU:


Weet waar je aan begint als je dit gaat uitvoeren. Met wat ervaring is het prima te doen maar toch.

Gr, Ben.
Re:ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ESU BR 151
Wauw, wat een geweldig model.
ESU laat hier wel ff een poepie ruiken aan de gevestigde orde, zowel technisch, optisch als prijstechnisch.
Nog nooit zoveel moois voor zo weinig geld gezien.
Is er een productie oplage, of gaat het op bestelling?
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:ESU BR 151
Citaat van: Kappa op woensdag 30 november 2011, 19:53:46
Is er een productie oplage, of gaat het op bestelling?
Hij is gewoon te bestellen in rood of groen. In sommige winkels ligt hij gewoon op voorraad.

Groet,
Bert
Re:ESU BR 151
RenevKl
gast

Re:ESU BR 151
Ziet er allemaal perfect uit, maar op het Stummi forum spreken ze over kinderziektes van de eerste oplage.

Rene
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2007

offline
Re:ESU BR 151
Hebben hebben hebben :mrgreen:

Dennis
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:ESU BR 151
Ik heb nog geen filmpjes gezien van de verlichte bedieningspanelen in de cabine en de rode sluitseinen. Ik weet dat het erin moet zitten, maar ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het er bij dit model uitziet. Is er bijvoorbeeld geen lichtlekkage bij de sluitseinen :help: :help: :help:


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:ESU BR 151
train
gast

Re:ESU BR 151
Citaat van: RMW op vrijdag 02 december 2011, 12:03:03
Ik heb nog geen filmpjes gezien van de verlichte bedieningspanelen in de cabine en de rode sluitseinen. Ik weet dat het erin moet zitten, maar ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het er bij dit model uitziet. Is er bijvoorbeeld geen lichtlekkage bij de sluitseinen :help: :help: :help:


M.v.g.

Maikel (RMW)

lees de handleiding...
zie http://www.loksound.be/manual/
in 't Nederlands
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ESU BR 151
Citaat van: RMW op vrijdag 02 december 2011, 12:03:03
Ik heb nog geen filmpjes gezien van de verlichte bedieningspanelen in de cabine en de rode sluitseinen. Ik weet dat het erin moet zitten, maar ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het er bij dit model uitziet. Is er bijvoorbeeld geen lichtlekkage bij de sluitseinen :help: :help: :help:


M.v.g.

Maikel (RMW)

Hoi Maikel,

Ja die is er wel,en alleen te zien als je de instrumentenverlichting aan hebt.

De seinen onderling zijn goed afgeschermd.

Die foto's waarop dit verschijnsel te zien is,staat in het blad dat vanaf deze week te koop wordt aangeboden: Digitale Modellbahn 1-2012.

Let wel, het is een foto,en het kan best eens met het blote oog niet waarneembaar zijn.

Er staat wel een volledig verslag van de lok in de Miba 12/2011,en zal door de vaste lezers misschien beter beoordeeld kunnen worden.

Voeg er bij deze wel een gescande foto bij.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2007

offline
Re:ESU BR 151
Blijkbaar komt hij nu in het eerste kwartaal 2012 in het oceaanblauw uit.
Naar mijn mening de mooiste variant :)

Die staat nu op de wishlist... Die toch al zo lang was :mrgreen:

Dennis
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ESU BR 151
Hallo Dennis,

Hier een voorproefje van het echte model:




M.v.g.

Hans V200.0
Re:ESU BR 151
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:ESU BR 151
Ik vind het een heel mooi model.
Ik zit er aan te denken om de groene aan te schaffen.
eerst de baan maar eens opbouwen........


Groetjes Dennis
Re:ESU BR 151
train
gast

Re:ESU BR 151
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 15 januari 2012, 23:26:00
Hallo Dennis,

Hier een voorproefje van het echte model:


Filmpje uit #23

M.v.g.

Hans V200.0

ook deze versie zal te zien zijn op Ontraxs 2012
mvg, André.


Edit Ad: Filmpje verwijderd, is hierboven al te zien.
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2007

offline
Re:ESU BR 151
De ESU BR 151 wordt standaard geleverd met Loksound V4.0.
Protocollen: DCC en Motorola MM1 / MM2. De lok wordt niet geleverd met het mfx protocol.
Er is mij verteld dat een decoder met mfx protocol in de ESU BR 151 niet in staat is alle geluiden weer te geven die wel mogelijk zijn met het DCC protocol...


Willy
Re:ESU BR 151
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ESU BR 151
Citaat van: nmbssncb op dinsdag 14 februari 2012, 12:24:04
De ESU BR 151 wordt standaard geleverd met Loksound V4.0.
Protocollen: DCC en Motorola MM1 / MM2. De lok wordt niet geleverd met het mfx protocol.
Er is mij verteld dat een decoder met mfx protocol in de ESU BR 151 niet in staat is alle geluiden weer te geven die wel mogelijk zijn met het DCC protocol...


Willy

Hallo Willy,

Dat is goed mogelijk,vandaar dat er bij Märklin nu ook DCC protocol aanwezig is.

Hoe Märklin zich ook wend of keert,een multiprotocol centrale past het beste bij het merk.

De lok (het model) heb ik in de groene kleurstelling gezien,en is erg fraai kopie van de werkelijkheid.

Het blauw/beige kleurenpatroon,is de lok op het lijf geschreven :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ESU BR 151
Ik denk de oceaanblauwe uitvoering te kopen, dit is echt een pracht loc.

Ik kon op internet nog niet vinden of hij al leverbaar is, wie weet wanneer hij uitgeleverd gaat worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ESU BR 151
train
gast

Re:ESU BR 151
Citaat van: degeluidsman op zondag 19 februari 2012, 10:01:58
Ik denk de oceaanblauwe uitvoering te kopen, dit is echt een pracht loc.

Ik kon op internet nog niet vinden of hij al leverbaar is, wie weet wanneer hij uitgeleverd gaat worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

hallo peter,

eerste serie reeds uitverkocht. (groen / rode versies)
Normaal eind april terug: groen / rode en blauw-beige-versies.

André.
Re:ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ESU BR 151
Hallo Andre,

Eind april pas  :-( :-( ik had gehoopd dat hij op rail te koop zou zijn.

Waarschijnlijk is daar nog wel een rode of groene te vinden ? dus ik twijfel wat ik ga doen de rode is ook erg mooi.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: ESU BR 151
Oscar
gast

Re: ESU BR 151
Lok aangeschaft, groene variant. Eerste keer dat ik een niet-Märklin lok koop. Indrukken als volgt.

Kwaliteitsgevoel begint al bij de verpakking: model zit met een imbussleutel vast in/op een keiharde kunststof houder. Die houder in ingebed in een omhulsel van zacht kunststof. Daaromheen zit dan weer de doos, die er prachtig uitziet. Bij het uitpakken had ik meteen het gevoel iets bijzonders gekocht te hebben.

De lok laat zich gemakkelijk losmaken uit de houder. Door de enorme detaillering zijn de draaistellen, de neuzen en het dak erg kwetsbaar. Vastpakken dus alleen aan de metalen zijkant. Model is zwaar, maar ik ben de jaren-'60 bakbeesten van Märklin gewend dus ik sloeg er niet van achterover. Waar ik wel van achterover sloeg is de ongelofelijke detaillering en de manier waarop ESU de lok aflevert... Nog nooit eerder meegemaakt dat je zoveel reserve-onderdelen krijgt meegeleverd, variërend van talloze losse onderdelen tot koppelingen, anti-slip bandjes en zelfs twee extra assen (met tandwiel). Ook is een stukje gereedschap meegeleverd om de sleper te kunnen verwijderen. Last but not least is er een prachtig boekje met veel info over de lok, zowel in 1:1 als in 1:87. Klasse.

Aanmelden met een Mobile Station was simpel, maar uiteraard wel handmatig (dit is geen mfx lok). Op de baan zetten, lok aanmelden, rijden. Duurde nog geen minuut.

Aanmelden met mijn ECoS-2 was lastiger, omdat ik een oude firmware versie had die nog niet volledig uit de voeten kon met het protocol van de lok. Ook hier was handmatig aanmelden heel simpel, al was er wel wat tijd nodig om de symbolen van de vele functies goed te krijgen. Nadat ik mijn firmware versie had bijgewerkt, meldde de lok zichzelf vlekkeloos aan en stond alles in 1x goed. Ook het aanpassen van CV's was via de ECoS-2 een eitje, na wat hulp van mede-forumleden.

Af-fabriek heeft ESU de meeste CV-waardes van de zichtbare en hoorbare functies op maximaal gezet, waarschijnlijk om te borgen dat potentiële klanten ook in drukke winkels en op beurzen zwaar onder de indruk zijn. Eenmaal thuis was ik totaal overweldigd door het geluid, maar het is véél te hard. CV 32 op 0 gezet en daarna CV 63 naar wens omlaag geschroefd, et voila, zeer aangenaam volume.

Over smaak valt niet te twisten, maar zelf vind ik vooral de stroomafnemers, de stuurtafelverlichting en het geluid van bogen en wissels helemaal te gek. Vooral het zeer typerende geluid van een trein die zich door een wisselstraat wringt voegt een totaal nieuwe beleving aan modelspoor toe.

Over het rijgedrag het volgende. De eerste bouwserie van dit model had problemen met C-rails en ontspoorde op wissels. De afstand tussen de wielen was te groot. Mijn lok komt uit een latere bouwserie. Het rijgedrag op mijn C-rails vind ik netjes, maar niet toonaangevend. Mijn Märklin mfx modellen rijden absoluut beter en stiller, een duidelijk verschil. Het geluid van de aandrijving is vergelijkbaar met mfx (ofwel: erg stil) maar de sleper van de ESU is goed hoorbaar. De lok rijdt prima op gewone wissels, maar wiebelt een beetje op Engelse wissels en gebogen wissels (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik die gebogen wissels als probleemkinderen ervaar; ook de stroomafnemers onder mijn oude metalen Märklin rijtuigen geven daarop vaak kortsluiting en/of onsporingen). Het wiebelen is op zich niet echt storend, maar je moet de juiste snelheid te pakken hebben. Te langzaam, en de mini-kortsluitinkjes leiden tot afschakelen van je besturingsapparaat. Te snel, en het gewiebel kan tot een ontsporing leiden. Dat is natuurlijk jammer, maar het "toegestane snelheidsbereik" is groot genoeg om e.e.a. soepel te laten lopen, het is geen rocket science.

De trekkracht is ruim voldoende voor wat ik nodig heb. Vijf of zes metalen personenwagons met 2 slepers per trein zijn geen enkel probleem. Een stuk of 15 goederenwagons (ook oud Märklin spul, dus veel metaal en een relatief hoog gewicht) was ook geen probleem.

Al met al is het een mirakel dat ESU een lok heeft gemaakt die op (bijna?) alle railsystemen kan rijden, dit gezien de niet onaanzienlijke verschillen tussen die railsystemen. Op C-rails vind ik de rij-eigenschappen goed genoeg om veel plezier van de lok te hebben.

Kortom, een grensverleggend model, zowel qua techniek als qua prijs/kwaliteit verhouding.

Met groet,
Oscar

Re: ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU BR 151
Hallo Oscar,

Mooi verlag van deze loc, zelf heb ik de oceaan blauwe uitvoering rijden en ik herken veel in jou verhaal.
Ik ben erg blij met deze loc en dit zal niet mijn laatste Esu loc zijn.

De lat is weer een stukje hoger gelegd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: ESU BR 151
Oscar
gast

Re: ESU BR 151
De lat is inderdaad verlegd! Nou kijken hoe het met duurzaamheid zit. Van mijn digitale Märklin modellen moest ongeveer een kwart terug voor reparatie onder garantie.... Wat me daarbij op is gevallen, is dat die Märklin's vrij snel aankoop stuk gingen (binnen een aantal weken). Alles wat het na, zeg, 3 maanden nog deed, doet 't nog steeds. Ben benieuwd hoe het met de ESU zal gaan...

Met groet,
Oscar
Re: ESU BR 151
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: ESU BR 151
Dat is goed nieuws.

Ik wacht met spanning op de ECR Class 77 van ESU.
Die heb ik besteld :).
Re: ESU BR 151
Oscar
gast

Re: ESU BR 151
Er waren wat zorgen over de trekkracht van deze lok, zo las ik hier en daar. De mijne trekt op een vlakke baan moeiteloos 11 oude, blikken Märklin rijtuigen over een grote, bochtenrijke baan. De hele trein is verlicht en telt 5 slepers (het is een "gelegenheids-samenstelling", anders zaten er geen 5 onder  :) ). Da's best een hijs.

Wel een minpuntje gevonden: de koppelingen kunnen niet helemaal vrij van links naar rechts bewegen omdat de onderkant van de bufferbalk niet helemaal vlak is. De beweging is daardoor hakerig. Op een ovaal merk je dat niet, maar op een baan met S-bochten wel. Een zware trein sleurt de koppeling in de juiste stand, wat duidelijk zichtbaar en hoorbaar is, maar dan ontspoort er niks. Een lichte trein is soms niet in staat om de koppeling om te trekken en dan ontspoort het eerste draaistel achter de lok. Bij mij gebeurt dat bij trek-duwbedrijf met een paar Silberlingen (de 151 reed soms ook met Wendezügen). Een piepklein drupje olie onder de bufferbalk doet wonderen, maar het blijft behelpen.

Verder een prachtig model, zowel om te rijden als in de vitrine.
Re: ESU BR 151
train
gast

Re: ESU BR 151
Citaat van: Mister1736 op maandag 27 augustus 2012, 09:33:54


Ik wacht met spanning op de ECR Class 77 van ESU.
Die heb ik besteld :).

uitlevering richting winkelier start op 16/10/2012.
Hou op 22/10 www.loksound.nl in het oog.
dan deelt ESU mee welke Class66-77 er volgen...

André.
Re: ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU BR 151
Dat zijn fijne berichten, ik denk dat we ze op eurospoor wel gaan zien.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: ESU BR 151
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU BR 151
Heren, is er ook een Nederlandse gebruiksaanwijzing van de ESU BR 151, ik kan namelijk geen Duits en zou graag de betekenis van de functies weten. Sommige kan ik er wel uithalen maar de meeste niet. :?

Hoop op een reactie van meelevende spoorders.  ;)

Gr. Ad
Re: ESU BR 151
Mr. Marklin
gast

Re: ESU BR 151
Ad,

De versie in het duits opzoeken en dan google laten vertalen

Mvg
Arie
Re: ESU BR 151
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: ESU BR 151
Misschien een beetje laat met reageren :D maar wat een prachtlok ik denk dat mijn lijstje met treinen die ik ooit zal willen al weer wat langer is :D
volgens mijn begint esu echt een goed concurent van marklin te worden
Re: ESU BR 151
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU BR 151
Bedankt heren, heb ondertussen bij ESU de gebruiksaanwijzing gevonden, bedankt. :D

Gr. Ad
Re: ESU BR 151
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU BR 151
Na een week inregelen  en solo rijden heb ik het eerste minpunt ontdekt. Het staat hier al ergens beschreven maar een oplossing heb ik nog niet gezien. Het gaat om het volgende:

Bij de bochten drukt de lok de wagons uit de rails. Dit komt omdat de koppeling tegen de buffer aan komt en pats hij staat er naast. Dit zijn wagons met kortkoppelingen. Daarna geprobeerd met wagons met langkoppelingen maar ook hier hetzelfde geval, zelfs in een flauwe bocht. Tevens komen bij div. bochten de buffers tegen elkaar en dan drukt hij hem er ook uit.  :?

Heeft iemand hier al een oplossing voor?

Gr. Ad
Re: ESU BR 151
Blausee-Mitholz
gast

Re: ESU BR 151
Citaat van: Ad48 op vrijdag 21 december 2012, 09:45:57
Dit komt omdat de koppeling tegen de buffer aan komt

Gebruik Fleischmann profi koppelingen die heeft geen beugel dus komt die dan ook niet tegen de koppeling.
Je kunt mogelijk ook de Roco beugel kortkoppeling proberen, die beugel is redelijk vlak.

Mvg, Johan
Re: ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU BR 151
Citaat van: Ad48 op vrijdag 21 december 2012, 09:45:57
Na een week inregelen  en solo rijden heb ik het eerste minpunt ontdekt. Het staat hier al ergens beschreven maar een oplossing heb ik nog niet gezien. Het gaat om het volgende:

Bij de bochten drukt de lok de wagons uit de rails. Dit komt omdat de koppeling tegen de buffer aan komt en pats hij staat er naast. Dit zijn wagons met kortkoppelingen. Daarna geprobeerd met wagons met langkoppelingen maar ook hier hetzelfde geval, zelfs in een flauwe bocht. Tevens komen bij div. bochten de buffers tegen elkaar en dan drukt hij hem er ook uit.  :?

Heeft iemand hier al een oplossing voor?

Gr. Ad

Ik zou het ook aankaarten bij ESU. Misschien weten ze het niet? Misschien hebben ze al een oplossing?  je weet maar nooit.  ;)
Re: ESU BR 151
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU BR 151
Was een goed idee Olav, ik heb meteen een mail naar ESU gestuurd.

Gr. Ad
Re: ESU BR 151
Blausee-Mitholz
gast

Re: ESU BR 151
Olav, het is een algemeen probleem met beugel kortkoppelingen. Marklin heeft een hoge beugel en geeft zelfs bij eigen wagons soms een probleem.
De enige koppeling die geen probleem geeft is Fleischmann profi koppelingen echter die zijn niet te koppelen met de beugel koppeling.
Het is dus niet een specifiek ESU probleem.

Mvg, Johan
Re: ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU BR 151
Johan,

Ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad in het verleden. Wel was het belangrijk dat de treinsamenstelling "juist" is. Met name wanneer ik een lange trein aan het opduwen was met zware wagens aan het einde van de trein (dus het verst van de duwende loc) door bogen dat de kracht te groot werd op de "lichtere" wagens.

Ik rij met trek-duwtreinen. Daar heb ik geen problemen mee.
Re: ESU BR 151
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU BR 151
Ik heb div. combinaties erachter gehangen, ook met Rocco koppelingen, maar ze gaan niet door de bocht. Zoals ik het kan bekijken komen alle koppelingen in de bocht net tegen de buffers aan, de koppeling zit te hoog. Ik durf deze niet te verbuigen, bang dat er iets afbreekt.
Iemand meer dit probleem?

Gr. Ad
Re: ESU BR 151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ESU BR 151
Ik herken dit probleem niet, over het algemeen kun je de beugel best een beetje buigen.



Mvg,

Peter / degeluidsman.