Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 74500 Station Stooklocomotieven

Gestart door AlfaRent zondag 27 november 2011, 22:27:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Goedenavond,

Recent heb ik bovenstaand artikel gekocht. Kan iemand me de functie uitleggen en de locatie? Staat ie bij een groot te verwarmen gebouw of bij de kolenopslag?

Alvast bedankt!

Floris
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Als je kijkt op de site van marklin, zie je dit:

CiteerVoor de inzet van rijwaardige locomotieven als stooklocs en stoomleveranciers.

Het dient dus als extra lange schoorsteen, voor als een locomotief gebruikt wordt voor de verwarming van bijvoorbeeld een gebouw, of om rijtuigen voor te verwarmen. De lange schoorsteen zorgt er dan voor (denk ik) dat de rook verder weggevoerd wordt, en het werkende personeel in de buurt er minder last van heeft.

Roy
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
De lange schoorsteen zorgt dacht ik voor een betere trek op de schoorsteen van de loc, dus voor een betere verbranding in de ketel.
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Top, dank! Hadden wagons vroeger een soort cv-systeem waarbij het hete water vanuit de stoomketel naar de wagons gepompt werd om daar radiatoren te verwarmen?
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Vroeger hadden treinen stoomverwarming en zoals de benaming het eigenlijk al zegt: er werd hete stoom door de rijtuigen geleid.
Je kon dat ook vaak zien door de stoomwolken die tussen de rijtuigen te zien was bij de koppelingen van de leidingen.
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Zelfs een V200 had nog een stoomketel om dit te doen :thumbup:

Dus het was niet alleen voor stoomlok's weggelegd,om dit op deze manier te doen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Niet alleen de V200. Er waren meer diesellocomotieven die nog door middel van stoom verwarming opwekten.
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Het is bedoeld als  "Heizlok" , die werden gebruikt als stationaire verwarming, voor diverse industriële doeleinden.
Zoek maar (Heizlok) op Google, en dan afbeeldingen, dan zie je genoeg voorbeelden.

Het waren vaak afgeschreven en sloopklare lok's, die voor oudijzer prijs werden gekocht door bedrijven die een goedkope energie opwekker wilden hebben.

Trouwens wel erg leuk om zoiets zelf te bouwen met behulp van een (defecte) sloop lokomotief, die natuurlijk van elk merk kan zijn.
Volgens mij op een beurs genoeg te vinden voor een paar Euro............ :D
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Citaat van: Gerard op donderdag 01 december 2011, 12:05:55
Niet alleen de V200. Er waren meer diesellocomotieven die nog door middel van stoom verwarming opwekten.

Kijk eens naar de Märklin 37060, een typisch voorbeeld van rijtuig verwarming. B)
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Bedankt voor alle info! Ik weet weer een stuk meer.
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Citaat van: Gerard op donderdag 01 december 2011, 12:05:55
Niet alleen de V200. Er waren meer diesellocomotieven die nog door middel van stoom verwarming opwekten.

Hoi Gerard,

Natuurlijk zijn er meer diesel die een Heizkessel hebben ingebouwd,maar van de V200 weet ik het zeker.
Bij de diesel is het voor rijtuigverwarming,bij de stoomlok ligt dat anders.

Je kunt die ketels ook niet met elkaar vergelijken,daar is het formaat te groot verschillend.
Echter toen de rijtuigverwarming niet meer met stoom ging,werden deze ketels uitgebouwd.

Toch vind ik het een leuk detail op je baan als je met stomers rijdt.
Zeker bij de oosterburen,was verwarming van gebouwen,of verwarming van processen in de industrie,meer aan de orde dan hier in Nederland.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 74500 Station Stooklocomotieven
Marklin heeft ook een heitzwagen (gehad). Twee asser gesloten goederenwagon KWSTE, met klein schoorsteentje. Ik denk er nog steeds over hier een rookgenerator in te bouwen.


Groeten Maarten